×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جواد منصوری: پهلوی‌ها چون پشتوانه مردمی نداشتند به کودتا و آشوب متوسل می‌شدند

به گزارش تهران۲۴، در تاریخ سوم اسفند و سالروز کودتای ننگین رضاخان هستیم؛ او که روزی با کمک انگلیسی‌ها بر سر کار آمد و بر این کشور و مردمش چون جبّاران باستانی حکومت کرد. اما باید کودتا را در بین پهلوی‌ها یک سنت دانست؛ چرا که محمدرضا هم بعدها از همین کودتا بهره برد و امروزه شازده خودخوانده پهلوی سودای بازگشت به حکومت به مدد کودتا و آشوب دارد. در این راستا با جواد منصوری پژوهشگر حوزه انقلاب و اولین فرمانده سپاه هم کلام شدیم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید.

وقتی مردم پشتیبانی نکنند باید به آشوب و کودتا رو آورد

جواد منصوری در ابتدا گفت: اصولاً حکومت‌هایی که فاقد پایگاه مردمی در اجتماع هستند، راهی جز اعمال ضرب و زور برای گرفتن قدرت یا حفظ آن ندارند. نبود پشتوانه مردمی برای این حکومت‌ها موجب شده است که تنها بقای خود را در آشوب و سرکوب ببینند. این موضوع چیزی است که قرآن کریم هم به آن تذکر و توجه داده است که فاسقین، منافقین، کفار و مفسدین در برابر حق گوششان کر، چشمشان کور و زبانشان الکن است و از راه‌های معارض با حقیقت برای نفع خود استفاده می‌کنند. پهلوی‌ها را هم  باید از  این دسته دانست که از ابتدای تاریخ تا الآن وجود داشته است. منطق کودتا و آشوب که استراتژی و ایدئولوژی آنان است نشانه ضعف وجودی پهلوی در نسبت با حقیقت است.

وی افزود: جریان پهلوی در طول تاریخ نشان داد اگر بخواهد از مظاهر سیاسی و تمدنی جدید چون دموکراسی، مردم‌محوری، رأی‌گیری و… استفاده کند شکست خواهد خورد، پس چاره‌ای نداشت جز این که با وارد کردن  خشونت و اهرم فشار برای کسب و تثبیت قدرت تلاش کند. کودتای سوم اسفند رضاخان و ۲۸ مرداد محمدرضا به خوبی بیانگر این واقعیت هستند. 

منطق فرعون‌مآبی غربیان

اولین فرمانده سپاه گفت: غرب و جریان سلطه هم برای کسب منفعت بیشتر در دنیای جدید از همین روش بهره‌مند شده است تا با طراحی کودتا و آشوب در سایر کشورها عمّال خود را بر سر کار بیاورد. آنان معمولاً از دو ابزار به خوبی استفاده می‌کنند تا بر کشورها تسلط یابند. اولین آن‌ها شایعه‌پراکنی است که این امر امروزه به وسیله امپراتوری رسانه صورت می‌گیرد، دومین آن‌ها هم شناسایی افراد وابسته است تا به کمک آن‌ها نفوذ خود را گسترش دهند. این موضوع را خدای متعال در قرآن ذیل شخصیت‌شناسی فرعون، به عنوان یک شاهِ مستبد و جبّار بیان می‌کند.

ما هم خبر نداشتیم!

منصوری در پایان گفت: در این رابطه باید گفت پرونده پهلوی اصلاً قابل دفاع نیست. کسی که اندکی با تاریخ معاصر آشنایی داشته باشد به خوبی با حقیقت پهلوی‌ها آشنا خواهد شد. از طرفی در مورد وابستگی خود در بقا و فنایشان اسدالله علم در خاطراتش می‌نویسد که محمدرضا به من گفت هرکاری که آمریکایی‌ها صحیح می‌دانند را انجام بده! از آن طرف هم انقدر خشونت به خرج داده‌اند که من مخاطبان را ارجاع می‌دهم به گزارش صلیب سرخ جهانی در سال ۵۳. در آن  گزارش چیزهایی آمده که ما خودمان هم خبر نداشتیم. پس باید گفت امر وابستگی پهلوی‌ها به غرب و استفاده آنان از آشوب و خشونت برای کسب قدرت چیز عجیب و جدیدی نیست، این رویه و سنت خانوادگی آنها است. 

پایان پیام/ 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.