×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند

به گزارش تهران۲۴، آیت الله جوادی آملی در دیدار اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، اظهار داشت: مهمترین و کلیدی ترین کار و مبنا برای حفظ شریعت، وجود پر برکت حوزه است و در حوزه نیز مدیریت حرف اول را می‌زند.

وی با اشاره به عظمت حوزه علمیه نجف خاطرنشان کرد: همه حوزه‌های علمیه در سراسر جهان پای سفره حوزه نجف نشسته‌اند و اگر خروجی نجف را از حوزه‌های علمیه بگیرید دست حوزه‌ها خالی است، از کتب اربعه گرفته تا رسائل و مکاسب و کفایه همه خروجی حوزه نجف است، هر چند اهل بیت عصمت و طهارت یقیناً منشأ برکت هستند، اما این موفقیت حوزه علمیه نجف تنها به برکت وجود مضجع مقدس حضرت امیر المومنین (علیه السلام) نیست چرا که در مدینه شش معصوم آرمیده‌اند اما این خروجی را ندارد، دلیل موفقیت حوزه علمیه نجف، مدیریت صحیح امثال سید مرتضی نیز بوده است که طلاب نخبه و با استعداد را پس از شناسایی، بورسیه کرده و آنها را پروراندند.

این مرجع تقلید با تأکید بر فرهنگ نخبه پروری در حوزه، بیان داشت: فرهنگ نخبه پروری میراث سید مرتضی است، سید مرتضی مدیر خوبی بود و به طلابی که استعداد بیشتری داشتند، توجه بیشتری می‌کرد که نمونه آن وجود شیخ طوسی از علمای بزرگ شیعه است که دو کتاب از کتب اربعه از آن بزرگوار می‌باشد.

وی با تأکید بر نقش مدیریت صحیح در حوزه‌ها، بیان داشت: در یکی از دعاهای نورانی صحیفه سجادیه آمده است که خدایا آن توفیق را بده که ما «حُسن الولایه» داشته باشیم و «سو الولایه» نداشته باشیم؛ حسن الولایه یعنی مدیریت خوب، یعنی فرد بتواند کسانی را که زیرمجموعه و تحت امرش هستند، خوب اداره کند؛ این حسن الولایه در کار سید رضی و مرتضی بود که باید در مدیریت حوزه نیز نهادینه شود.

این مرجع تقلید تاکید کرد: حوزه علمیه اگر بخواهد موفق باشد، باید جلوی نهال فروشی در حوزه را گرفته و با مدیریت صحیح و حمایت از طلاب با استعداد، جلوی اشتغال آنها به مشاغل غیر علمی را بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علومی که در حوزه باید تدریس شود، اظهار داشت: الان بحث‌های اصلی حوزه فقه و اصول است و کمتر به مباحث قرآنی توجه می‌شود، در صورتی که حرف اول را در حوزه باید قرآن کریم بزند.

وی ابراز داشت: راه به برکت قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت وسیع است و جا برای ناامیدی نیست، امیدواریم در سایه تقوا و مدیریت صحیح، قداست و علمیت حوزه بیش از پیش حفظ شده و زمینه رشد هر چه بیشتر حوزه‌های علمیه فراهم شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.