×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قم آماده میزبانی از اجتماع عظیم عاشقان در میعادگاه مسجد جمکران

به گزارش تهران۲۴، شعبان المعظم به نیمه خود نزدیک می‌شود و در سالروز ولادت فرخنده منجی عالم بشریت امام زمان (عج)، منتظران ظهور از اقسانقاط ایران پهناور و حتی کشورهای اسلامی در تلاش اند که خود را به مسجد جمکران، میعادگاه منتظران ظهور؛ همان مکان مقدسی که به دستور مستقیم حضرت ولیعصر (عج) بنا نهاده شده برسانند تا این شب پرفضیلت را احیا بگیرند و برای ظهور مهدی فاطمه (س) دست به آسمان بلند کنند.

غیر از دو سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم نیمه شعبان در قم بدون حضور زائران و یا با محدودیت‌هایی برگزار شد، اما هر ساله ایام نیمه شعبان در شهر مقدس قم شاهد خیل حضور زائران کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران بودیم و پیش بینی می‌شود امسال میلیون‌ها عاشق دلداده خود را به قم برسانند تا جشن میلاد قائم آل محمد (ص) را گرد گنبد فیروزه‌ای جمکران برپا کنند.

امسال برای نخستین بار برگزاری جشن نیمه شعبان در قم در سطح ملی پیگیری شد و در این راستا وزیر کشور مأموریت یافت تا دستگاه‌های مختلف را برای ارائه خدمات به میلیون‌ها زائر بسیج کند و در این راستا جلسات مختلفی در سطح ملی برگزار و ستاد مرکزی اربعین نیز به این برنامه ورود کرد تا زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف خدمات دهی را تسهیل کند.

قم آماده میزبانی از اجتماع عظیم عاشقان در میعادگاه مسجد جمکران

استقرار ۳۱۳ موکب در بلوار پیامبر اعظم و اطراف مسجد مقدس جمکران

در سال گذشته برای نخستین بار گروه‌های جهادی و مردمی از شهرهای مختلف با حمایت‌های مجموعه مدیریت استان به عرصه خدمت رسانی و برپایی موکب ها در بلوار پیامبر اعظم ورود کردند و در حدود ۱۷۰ موکب به زائران خدمات دهی داشتند که امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته با محوریت ستاد مردمی اجتماعات مهدوی این تعداد به بیش از ۳۱۳ موکب رسیده است و هم اکنون مسیر ۷ کیلومتری بزرگترین بلوار معنوی جهان اسلام، تحت پوشش موکب هایی از شهر مقدس قم و ۲۰ استان کشور است و در حدود ۲ هزار غرفه برای ارائه خدمات مختلف از جمله رفاهی و فرهنگی برپا شده است.

آماده سازی ۱۶۰ هکتار پارکینگ اطراف مسجد جمکران

یکی از نیازهای ضروری زائران در ایام نیمه شعبان موضوع پارکینگ است که شهرداری قم ۱۶۰ هکتار پارکینگ در اطراف مسجد مقدس جمکران را برای پارک بیش از ۵۰ هزار خودرو زائران آماده سازی کرده است و در این راستا بیش از ۱۰۰ چشمه سرویس بهداشتی با همکاری ارتش جمهوری اسلامی در این پارکینگ‌ها تعبیه شده است.

شهرداری تهران ۲۵۰ پارکبان به قم اعزام و در داخل مسجد جمکران نیز حدود ۸۰ چشمه سرویس بهداشتی برای رفاه بیشتر زائران مستقر کرده است و در مجموع ۱۴۶۸ سرویس بهداشتی در مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم برای رفاه حال زائران تعبیه شده است.

قم آماده میزبانی از اجتماع عظیم عاشقان در میعادگاه مسجد جمکران

خدمت رسانی ۴ هزار نفر از خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران

۴ هزار نفر از خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران در بخش خانم‌ها و آقایان برای خدمت رسانی به زائران در بخش‌های مختلف به حالت آماده باش در آمدند و در ایام نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران حضور خواهند داشت و تعداد ۶۰ موکب برای پذیرایی از زائران نیز در پارکینگ شماره دو این مسجد برپا شده است.

چراغانی مسجد مقدس جمکران برای نیمه شعبان امسال با ۱۵ کیلومتر ریسه و بیش از ۳۰ هزار لامپ میعادگاه عاشقان را غرق در نور کرده است.

بر خلاف سال گذشته که موکب ها در لاین کند روی بلوار پیامبر اعظم مستقر شده بود؛ امسال این موکب ها در لاین تند رو استقرار یافتند تا بتوانند خدمات رسانی بهتری به زائران داشته باشند.

۱۸۰ دستگاه اتوبوس به صورت رایگان به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند

به منظور تسهیل تردد زائران در شب و روز نیمه شعبان ۱۸۰ دستگاه اتوبوس به صورت رایگان به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند و ۲ هزار تاکسی نیز در مسیرهای منتهی به مسجد مقدس امر حمل و نقل زائران را انجام می‌دهند و مسئولان شهری نیز از قمی‌ها درخواست کردند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند تا ترافیک روانی در ایام نیمه شعبان در مسیرهای منتهی به مسجد مقدس جمکران برقرار باشد.

کانون پرورش فکری استان قم نیز خودروهای سنگین سیار در چهار نقطه عمود ۱۰۲ بلوار پیامبر اعظم و ورودی‌های درب یک، درب دو و درب ۶ مسجد مقدس جمکران برای اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی مستقر خواهد کرد و با همکاری مجموعه گل نرگس مسجد جمکران پنج غرفه ویژه کودکان و نوجوانان در مسجد جمکران برپا می‌شود.

قم آماده میزبانی از اجتماع عظیم عاشقان در میعادگاه مسجد جمکران

حوزه هنری استان قم نیز با تدارک برنامه‌های فرهنگی و هنری در ایام نیمه شعبان در موکب «هنر و رسانه» در ابتدای بلوار جمهوری روبروی بلوار ۳۰ متری هنرستان به دوستداران حضرت قائم (عج) خدمت‌رسانی خواهد کرد.

بلوار پیامبر اعظم قم در نیمه شعبان تا زمان امکان تردد ایمن باز خواهد بود

مسیرهای دسترسی به مسجد مقدس جمکران نیز تا زمان تکمیل ظرفیت و تردد ایمن باز خواهد بود و بیش از ۴۰۰ نیرو از عوامل انتظامی سایر استان‌ها به قم اعزام شدند تا در امر ترددها مأموریت‌های خود را انجام دهند.

موضوع اسکان زائران نیز همواره مورد دغدغه بوده است و در این راستا نهادهای مختلفی از جمله آموزش و پرورش، اوقاف، اداره کل ورزش و جوانان، مساجد و حسینیه‌ها امکانات اقامتی خود را در اختیار زائران قرار خواهند داد.

ارائه خدمات درمانی ۱۲۰ نفر به زائران نیمه شعبان در درمانگاه دارالشفاء قم

دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ۱۲۰ نفر از کادر درمان خود را در درمانگاه دارالشفاء مسجد مقدس جمکران مستقر کرده تا خدمات درمانی، بهداشتی و پشتیبانی به زائران نیمه شعبان ارائه کند.

محدودیت‌های تردد در محورهای مواصلاتی استان قم نیز برای خودروهای سنگین اعمال می‌شود و تردد برای انواع خودروی سنگین از ورودی‌های شهر قم به سمت مسیرهای منتهی به مسجد مقدس جمکران ممنوع شده است.

قم آماده میزبانی از اجتماع عظیم عاشقان در میعادگاه مسجد جمکران

در راستای امر اطلاع رسانی نیز خودروهایی که به ۲۵ کیلومتری شهر قم از محورهای مختلف ورود می‌کنند پیامک‌هایی در جهت راهنمایی زائران ارسال می‌شود.

شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز در مسجد مقدس جمکران و بلوار پیامبر اعظم مستقر خواهند شد تا برنامه‌های مختلفی که در شب و روز نیمه شعبان برگزار می‌شود را پوشش دهند و ۲۵ شبکه ماهواره‌ای با همکاری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی برنامه‌های مختلفی برای مخاطبان خود تولید و پخش خواهند کرد.

مراسم‌های رسمی نیمه شعبان با راهپیمایی زائران از بلوار پیامبر اعظم به سمت مسجد مقدس جمکران در روز سه شنبه به رسم سه شنبه‌های مهدوی آغاز خواهد شد و پس از اقامه نماز مغرب و عشا برنامه‌های مسجد مقدس جمکران تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت و در نهایت با نورافشانی در ساعت ۱۲ به پایان خواهد رسید و بعد از آن نیز مراسم احیای شب نیمه شعبان در این مسجد برگزار می‌شود.

با توجه به مجموعه برنامه‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در سطح استانی و ملی به نظر می‌رسد که باید شاهد خدمات رسانی بهتری به زائران در ایام نیمه شعبان در قم باشیم هر چند که پیش بینی میزبانی تا سه میلیون نفر از زائران در حد و تومان امکانات زیرساختی استان به خصوص در زمینه اسکان و حمل و نقل نیست و ضرورت دارد تا قرارگاه ملی نیمه شعبان که امسال گام‌های ابتدایی خود را برداشته است در سالهای آینده تقویت شود و همانند ستاد مرکزی اربعین پشتیبانی و حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مختلف برای این بزرگترین رویداد آئینی صورت پذیرد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.