×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چین: آمریکا به دنبال تشکیل ناتو در آسیاست

به گزارش تهران۲۴، «چین گانگ» وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در جریان کنفرانس خبری سالانه خود با هشدار درباره اقدامات تحریک‌آمیز ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که اگر واشنگتن به «مسیر اشتباه» در سیاست خود در قبال چین ادامه دهد، این رویکرد به تقابل منتهی خواهد شد.

رویکرد اشتباه آمریکا به تقابل منتهی می‌شود

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، وی در این خصوص گفت: «اگر آمریکا ترمز نکند و به مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ مانعی نمی‌تواند جلوی خروج (قطار) و واژگونی (قطار) را بگیرد و قطعاً این امر منجر به تقابل و درگیری خواهد شد».

وزیر خارجه چین با اشاره به این موارد ادامه داد که ایالات متحده به طور مداوم از لزوم رعایت قوانین صحبت می‌کند اما خود آن‌ها به صورت ناعادلانه رقابت می‌کنند.

چین گانگ سپس برای شفاف‌سازی بهتر این موضوع توضیح داد: «تصور کنید دو ورزشکار در یک مسابقه المپیک با هم رقابت می‌کنند اما یک ورزشکار به جای این‌ که تمام تلاش خود را به کار گیرد، همواره سعی می‌کند دیگری را زمین بزند… این رقابت عادلانه نیست بلکه یک رویارویی بدخواهانه و خطا است».

وی در ادامه تصریح کرد: «چنین رقابتی یک ماجراجویی بی‌پروا است که در آن منافع اساسی دو ملت و حتی آینده بشر در خطر است. چین قاطعانه با آن مخالف است».

چین گانگ با اشاره به این موارد، تأکید کرد که سرکوب و مهار چین، ایالات متحده را «دوباره بزرگ» نخواهد کرد و نمی‌تواند جلوی تجدید حیات چین را بگیرد.

وزیر امور خارجه چین در بخشی از کنفرانس خبری سالانه خود به مسئله تایوان و تحرکات ایالات متحده آمریکا در اطراف این جزیره نیز اشاره کرد.

آمریکا فقط حرف می‌زدند، به حاکمیت چین درباره تایوان احترام نمی‌گذارد

وی در این خصوص گفت که پکن از واشنگتن این سؤال را دارد که چرا وقتی حرف اوکراین به میان می‌آید، ایالات متحده از حاکمیت ارضی سخن به میان می‌آورد اما حاکمیت چین بر مسئله تایوان را نقض می‌کند و نادیده می‌گیرد.

وزیر خارجه چین در این باره گفت: «مردم چین این حق را دارند که بپرسند: چرا ایالات متحده از احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی در مورد اوکراین صحبت می کند، اما به حاکمیت و تمامیت ارضی چین در مورد تایوان احترام نمی گذارد؟».

چین گانگ همچنین به سیاست‌های دوگانه واشنگتن در قبال فروش تسلیحات به اوکراین اشاره کرد و گفت که به چه دلیل ایالات متحده از چین درخواست کرده تا به روسیه تسلیحات ندهد اما برای مدت زمان طولانی است که به تایوان سلاح عرضه می‌کند و این خلاف بیانیه دو جانبه ۱۷ آگوست ۱۹۸۲ است.

پکن از هر اقدامی برای حفظ حاکمیت ارضی استفاده خواهد کرد

این مقام ارشد چینی با اشاره به این موارد تصریح کرد که پکن از هر تلاشی برای اتحاد صلح آمیز با تایوان مضایقه نخواهد کرد اما در عین حال آماده است تا هر اقدام لازم برای انجام چنین کاری را در پیش بگیرد و تصریح کرد که نباید چین دست‌کم گرفته شود.

وی در این باره گفت: «ما با خلوص کامل تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا به اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز وطن دست یابیم و نهایت صداقت و تلاش خود را به کار می‌گیریم و در عین حال توانایی خود برای انجام هرگونه اقدام لازم را نیز حفظ خواهیم کرد».

گانگ ادامه داد: «هیچ‌کس نباید عزم قوی، اراده تزلزل‌ناپذیر و توانایی عالی دولت چین و مردم چین برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور را دست کم بگیرد».

تحریم راه‌حل مناسبی برای حل مسئله اوکراین نیست

وزیر امور خارجه چین در بخشی از سخنرانی خود به مسئله اوکراین نیز اشاره کرد و گفت که وضع تحریم‌، راه‌حل مناسبی برای جنگ اوکراین نیست.

وی تصریح کرد که بحران اوکراین به لحظه حساس و مهمی رسیده است و این‌که تحریم‌ها نمی‌تواند مشکلات را حل کنند و باید هر چه زودتر گفت‌وگوها آغاز شود.

گانگ در این خصوص گفت: «بحران اوکراین به لحظه حساسی رسیده است. یا آتش (جنگ) متوقف می‌شود، صلح برقرار می‌شود، در مسیر درست حل و فصل سیاسی قدم می‌گذاریم یا نفت به آتش ریخته می‌شود، بحران بدتر می‌شود و اوضاع از کنترل خارج می‌شود».

وزیر خارجه چین با اشاره به این موارد تأکید کرد که سیاست تقابل، فشار و تحریم نمی‌تواند مشکل اوکراین را حل کند.

وی در این باره گفت: «آرامش، عقلانیت و گفت‌وگو در حال حاضر ضروری است. لازم است مذاکرات صلح هر چه سریع‌تر آغاز شود. لازم است به همه نگرانی‌های مشروع طرف‌های ذی‌ربط در زمینه امنیت احترام گذاشته شود و بدین ترتیب امنیت بلندمدت در اروپا محقق شود».

چین به هیچ طرف درگیر در اوکراین سلاح نمی‌دهد

وزیر خارجه چین با تأکید بر این که پکن به هیچ‌ یک از طرف‌های درگیر تسلیحات نمی‌دهد گفت که
چین طرف درگیری در اوکراین نیست و به هیچ یک از طرفین تسلیحات نمی‌دهد اما با این وجود، تهدید به تحریم می‌شود.

وی در این باره گفت: «چین نه آغازگر و نه طرف ذینفع بحران است، ما همچنین به هیچ یک از طرفین درگیری سلاح نمی‌دهیم. مبنای سرزنش چین و حتی اعمال تحریم و تهدید چیست؟ ما هرگز این را نمی‌پذیریم».

گانگ تأکید کرد که چین همیشه در مورد اوکراین قضاوت مستقلی می‌کند که بر اساس شرایط اوضاع است. «بین صلح و جنگ، ما صلح را انتخاب می‌کنیم، بین گفت‌وگو و تحریم، ما گفت‌وگو را انتخاب می کنیم».

آمریکا به دنبال تشکیل ناتو در آسیا-اقیانوسیه است

وزیر خارجه چین همچنین در بخشی از کنفرانس خبری خود تأکید کرد که ایالات متحده تلاش می‌کند در منطقه آسیا و اقیانوسیه، نوعی از ناتو را شکل دهد.

وی تصریح کرد که راهبرد هند و اقیانوسیه ایالات متحده در واقع تلاشی برای شکل دادن نسخه‌ای از ناتو در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

وی در این باره گفت: ««راهبرد هند و اقیانوسیه ایالات متحده، تبلیغات آزادی و باز بودن، در واقع گروه‌های بسته و محافل انحصاری را به بهانه حفاظت از امنیت منطقه گرد هم می‌آورد و در واقع باعث ایجاد تقابل، برنامه‌ریزی برای سازماندهی نسخه آسیایی-اقیانوسیه ناتو می‌شود».

وزیر خارجه چین سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «جنگ سرد نباید در آسیا شروع شود و بحران اوکراینی به هیچ وجه نباید در منطقه ما بازتولید شود».

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.