×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
قطع دست دلالان آجیل با حضور بخش خصوصی و صادرات و ارزآوری

به گزارش تهران۲۴، آجیل و خشکبار از جمله تنقلاتی هستند که همواره جزو کالاهای محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شود و مردم از آجیل و خشکبار معمولاً در ایام شب یلدا و به‌خصوص عید نوروز استفاده می‌کنند، اما این روزها آجیل جزو کالای لوکس محسوب می‌شود و خرید آن برای بسیاری از مردم در حد آرزوست.

اکنون در آستانه عید نوروز برخی مردم با قیمت سرسام‌آور آجیل توان خرید آن را ندارند و طرفداری از خشکبار در شب‌نشینی‌ها و هم‌نشینی تنها محدود به کشور ما نمی‌شود و در بسیاری از کشورها در ایام کریسمس آجیل جزء مواد غذایی محبوب در سفره مردم مشاهده می‌شود.

اما در حال حاضر «کیفیت» و «تولید انبوه» مهم‌ترین موضوعات بازار آجیل محسوب می‌شوند و این کالای لوکس از طریق باغ‌داران و کشاورزان تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

اکنون کشورهای اروپایی مقصد نهایی خشکبار محسوب می‌شوند، چراکه آجیل و خشکبار در کشورهای اروپایی دارای محبوبیت بالایی است و در ایران نیز این محصول در مدل‌های مختلف فروخته می‌شوند، ایران نیز از این قائده مستثنی نیست، چراکه بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته در جهان محسوب می‌شود و در این زمینه شهرتی جهانی دارد و کشورهای زیادی مشتریان آجیل و پسته ایران محسوب می‌شوند که ازجمله آن کشورها می‌توان به هلند، آلمان، انگلیس، برخی کشورهای همسایه، اروپایی شرقی و مرکزی اشاره کرد.

البته صادر ایران تنها به خشکبار و آجیل محدود نمی‌شود و این کشور در زمینه صادرات خرما و کشمش نیز ید طولایی دارد و سال‌ها است این محصولات از سوی ایران به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شوند.

بررسی‌ها حاکی است که صادرات آجیل و خشکبار توسط ایران از ۲۵۰ هزار تُن فراتر رفته است و کشورهای ژاپن، استرالیا، عراق، روسیه، برزیل و سوریه مشتریان دائمی آجیل و خشکبار ایران محصوب می‌شوند.

اکنون در آستانه شب عید نوروز قیمت آجیل و پسته روند افزایشی به خود گرفته و بسیاری از مردم از این افزایش قیمت رضایت خاطر ندارند.

خبرنگار شبکه خبری تهران‌نیوز در راستای وضعیت بازار آجیل و خشکبار میزگردی را با حضور غلامرضا خُدامی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان استان تهران و مهدی رباطی کارشناس اقتصادی ترتیب داده است.

افزایش صادرات محصولات آجیل و خشکبار و یک تیر و دو نشان

تهران‌نیوز: وضعیت بازار آجیل و خشکبار این روزها دچار تلاطم شدیدی شده، برای مقابله با افزایش قیمت‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

خُدامی: اکنون شرایط بازار آجیل و خشکبار به‌گونه‌ای است که کشاورزان و باغ‌داران محصول خود را به عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند و واحدهای صنفی آجیل و خشکبار دچار مشکل شده‌اند، چراکه عمده‌فروش‌ها محصول کشاورزان را به بالاترین قیمت می‌خرند و این موضوع موجب شده تا بازار عرضه دچار تلاطم شده و قیمت‌ها بالا باشد.

در حال حاضر در نزدیک شب عید نوروز دلالان و واسطه‌گران وارد بازار شده‌اند و به صورت مستقیم محصول کشاورزان را خریداری می‌کنند و این محصول را با بالاترین قیمت به مغازه‌داران می‌فروشند و این عاملی در راستای عرضه کمتر با قیمت بالاتر شده است.

این در حالی است که اکنون در دولت در حال تلاش است تا آجیل و خشکبار به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد، بدون اینکه قیمت آن افزایش یافته باشد، اما متأسفانه نبود نظارت بر بازار آجیل و خشکبار واحدهای صنفی را دچار مشکل کرده است، چراکه واسطه‌گران در بازار آزاد مشغول دلالی هستند و اجازه نمی‌دهند واحدهای صنفی کارشان را بکنند.

رباطی: شرایط بازار آجیل و خشکبار متأثر از نظارت ضعیف دولت و نهادهای ناظر است، به همین دلیل قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفته‌اند.

اکنون با افزایش نرخ ارز شاهد کاهش رشد اقتصادی هستیم و قطعاً افزایش رشد اقتصادی به ماجراهای افزایش قیمت خاتمه خواهد داد و محصولاتی نظیر آجیل و خشکبار نیز به قیمت واقعی در بازار عرضه خواهد شد.

ایران اکنون در زمینه صادرات آجیل و خشکبار حرف زیادی برای گفتن دارد و با این شرایط موفق به ارزآوری خواهد شد، این در شرایطی است که نرخ رشد اقتصادی کشور به بالاترین حد برسد، البته ارزآوری منجر به رشد اقتصادی می‌شود، به شرطی که بتوانیم در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی موفق‌تر و فعال‌تر از قبل باشیم.

با افزایش صادرات محصولاتی همچون آجیل و خشکبار با یک تیر دو نشان می‌زنیم، نخست به کاهش تورم کمک می‌کنیم و دوم رشد اقتصادی کشور را به بالاترین حد ممکن می‌رسانیم، بنابراین صادرات موضوع بسیار مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

البته در راه صادرات تحریم‌های ظالمانه دشمنان مانع ایجاد کرده، اما خوشبختانه مسئولان از کانال‌های دیگری سعی در صادرات محصولات غیرنفتی و نفتی داشته‌اند و در این زمینه موفق بوده‌اند.

تهران‌نیوز: همانطور که می‌دانید ایران در زمینه صادرات پسته رقبایی همچون آمریکا و ترکیه را دارد، آیا در زمینه صادرات این محصول موفق بوده‌ایم؟

خُدامی: پسته اکنون در دنیا قیمت جهانی دارد، به طوری که هر کیلوگرم پسته با قیمت ۱۵ دلار فروخته می‌شود و با توجه به اینکه محصول پسته ایران خواهان زیادی دارد، آمریکا و ترکیه وارد عمل شده‌اند تا بازار پسته ایران را دچار اخلال کنند، البته در راستای صادرات پسته و خشکبار افزایش یا کاهش قیمت دلار تأثیر فراوانی در بازار دارد که با تلاش دولتمردان ایران در زمینه صادرات پسته حرف زیادی برای گفتن داشته است.

البته با تثبیت قیمت ارز زمینه صادرات پسته و آجیل برای کشور مهیا خواهد شد و اکنون نقش شرکت‌های صادرکننده خشکبار بسیار مهم است، چراکه این شرکت‌ها پل ارتباطی میان تولیدکننده داخلی و مصرف‌کننده خارجی ایفا می‌کنند و با این کار علاوه بر ارزآوری برای کشور، هزینه بازاریابی نیز تولیدکننده داخلی نمی‌پردازد و به این صورت محصولات پسته و آجیل به آسانی به سایر کشورها صادر می‌شود.

رباطی: در زمینه صادرات نیازمند توجه به دو نکته هستیم، نخست اینکه نرخ ارز تنظیم‌کننده تراز پرداختی تولیدکننده داخلی و مصرف‌کننده خارجی است، به این صورت که در صورت افزایش نرخ ارز ممکن است مصرف‌کننده خارجی از خرید صرف‌نظر کند یا صرف‌نظر نکند و در صورت تحقق صورت دوم ارزآوری بالایی برای کشور خواهد داشت.

نکته دوم اینکه رشد اقتصادی یا تورم بر نرخ ارز تأثیر فراوان دارد، به این صورت که در صورت افزایش تورم علاوه بر اینکه صادرات با مشکل مواجه می‌شود، رشد اقتصادی نیز به سمت منفی شدن گرایش پیدا می‌کند و این موضوع قطعاً صادرات محصولاتی همچون آجیل و پسته را با مشکل مواجه خواهد کرد.

تشریح قیمت به‌روز آجیل در بازار و مقابله با واسطه‌گری

تهران‌نیوز: اکنون در بازار قیمت آجیل و خشکبار ثابت نیست و شاهد افزایش این محصول بعضاً در بازار آزاد هستیم یا برخی دلالان با عرضه آجیل بی‌کیفیت با بالاترین قیمت تلاش دارند بازار انحصاری ایجاد کنند، برای مقابله با این شرایط چه باید کرد؟

خُدامی: البته برخی فروشندگان آجیل و خشکبار با اضافه کردن بادام زمینی ریز یا درشت تلاش می‌کنند قشر ضعیف را هم همراه خود کرده و به این قشر محصول بفروشند. متأسفانه جوّ روانی و وجود دلالان موجب شده تا آجیل و خشکبار اکنون در بازار به بالاترین قیمت فروخته شود.

قیمت آجیل و خشکبار به خود خود افزایش ندارد، بلکه فعالیت دلالان در بازار موجب گران‌تر شدن این محصول شده است، اکنون آجیل مخلوط شور به قیمت ۵۲۰ هزار تومان، پسته شور زعفرانی ۸۶۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۶۷۵ هزار تومان، آجیل مخلوط شیرین ۲۲۵ هزار تومان و آجیل جیبی چهار مغز ۲۴۵ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

در اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان با دلالان و واسطه‌گران مقابله می‌کنیم و در این راستا با اداره تعزیرات حکومتی همکاری می‌کنیم تا نظارت شدیدی بر بازار آجیل و خشکبار داشته باشیم و با متخلفان مقابله کنیم.

رباطی: برای مقابله با واسطه‌گری در بازار باید چند روش را به کار برد، نخست اینکه باید بخش خصوصی وارد میدان شود و بازار محصولات را تأمین کند، در اینصورت دلالان و واسطه‌گران نخواهند توانست به راحتی در بازار جولان داده و قیمت‌ها را بالا و پایین کنند.

دوم اینکه دولت با مشارکت دادن به بخش خصوصی در زمینه تأمین محصولات علاوه بر ایجاد بستر لازم در زمینه سوددی به کشاورزان نیز کمک فراوانی می‌کند.

البته بخش خصوصی باید تحت نظارت دولت به فعالیت در زمینه اقتصادی بپردازد، به این صورت که می‌تواند با خرید مستقیم محصولات کشاورزان بدون واسطه آن را به مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند برساند و در این راستا دست دلالان کوتاه خواهد شد و نخواهند توانست بازار انحصاری به وجود بیاورند و قیمت‌ها به شکل واقعی به مردم خواهد رسید.

گزارش از حسین بوذری

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.