×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا سودان برای رژیم صهیونیستی مهم است؟

به گزارش تهران۲۴ به نقل از المیادین، درگیری اخیر در سودان و مداخله آشکار رژیم صهیونیستی در این کشور، دریچه‌ای را به روی پرسش‌هایی درباره نقش «اسرائیل» و دستگاه اطلاعاتی در این کشور و اینکه خارطوم چه اهمیتی برای رژیم صهیونیستی دارد، باز کرده است.

سودان همواره مورد توجه «رژیم صهیونیستی» بوده است، رژیمی که همیشه در اوضاع داخلی و مواضع خارجی این کشور آفریقایی دخالت کرده و این امر عمدتاً در سال‌های اخیر نمایان‌تر شده است.

درگیری اخیر البرهان و حمیدتی باعث به تعویق افتادن هر گونه گفتگو یا توافق بر سر عادی سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی شد، و این امر در برنامه‌های این رژیم خلل ایجاد کرده است. از این رو آنچه برای «اسرائیل» مهم است این است که سودان به طور کامل از مدار دشمنان خارج شده و به کشوری ضعیف تبدیل شود.

در این راستا، «ثابت العمور» پژوهشگر علوم سیاسی و روابط بین الملل گفت که برآوردهای «اسرائیل» در مورد سودان حاکی از عدم وقوع یک درگیری مسلحانه مستقیم بین البرهان و حمیدتی بود، به ویژه اینکه این رژیم با هر دو طرف درگیری در سودان در ارتباط بوده تا آنها را به سمت عادی سازی روابط سوق دهد.

العمور تاکید کرد که این برآورد بر این اساس بوده است که سودان بسیار نزدیک به امضای توافق نهایی با «اسرائیل» بود و این را می‌توان از سخنرانی «ایلی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر در سفر اخیر خود به سودان در فوریه گذشته استنباط کرد. کوهن در سفر خود به خارطوم اعلام کرد که امضای عادی سازی با سودان ظرف چند ماه در واشنگتن انجام خواهد شد.

عادی سازی با سودان در مرز فروپاشی

به گزارش روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم»، «اسرائیل» از توقف عادی سازی روابط با سودان که دروازه‌ای برای افزایش نفوذ و حضور خود در قاره آفریقا می‌داند، نگران است.

با توجه به درگیری‌ها و نبردهای شدید در سودان، «عبدالرحمن نصار»، تحلیلگر امور عربی و منطقه‌ای، گفت که «اسرائیل» نمی‌خواهد عادی‌سازی با سودان را به‌ویژه پس از زیان‌های سیاسی اخیر و به ویژه توافق عربستان و ایران به تعویق بیندازد.

نصار ادامه داد: امروزه جهت گیری های صهیونیست‌ها به سمت نیجر و موریتانی شده است، اما آنچه برای «اسرائیلی ها» مهم است این است که موضوع سودان نباید به حدی برسد که هیچکس نتواند آن را کنترل کرده و به عرصه ناامنی تبدیل شود.

به نظر می‌رسد در حال حاضر عادی سازی روابط بین سودان و «اسرائیل»، یک نیاز ضروری برای نتانیاهو است که در بحران‌های داخلی غرق شده و دولت او و موجودیت جعلی رژیم صهیونیستی را در معرض زوال قرار داده است.

ثابت العمور، محقق علوم سیاسی و روابط بین الملل، معتقد است عادی سازی اسرائیل با سودان به دلایل زیر مهم است:

– اولاً، روابط با سودان باعث نفوذ به قاره آفریقا می شود و پایگاهی را برای این رژیم در یک منطقه استراتژیک بسیار مهم تضمین می‌کند.

دوم، یک اهرم سیاسی برای نتانیاهو در مواجهه با بحران سیاسی داخلی این رژیم است.

اما همه اینها اکنون پس از وقوع درگیری‌ها در سودان مختل شده است. بنابراین، به گفته العمور، «مسیر عادی سازی به طور کامل و حداقل تا زمانی که درگیری پایان یابد و اینکه مشخص شود که کدام طرف صحنه سودان را در مرحله بعدی رهبری خواهد کرد، متوقف خواهد شد».

العمور افزود که اکنون رژیم صهیونیستی در مواجهه با سودان سه راهبرد در پیش دارد :۱- گزینه باز کردن کانال‌های ارتباطی با بخش غیرنظامی سودانی ۲- حل بحران سیاسی کنونی، با دعوت مستقیم از البرهان و حمیدتی برای حضور در تل آویو به منظور دستیابی به توافق آتش بس بین آنها و ۳- ارائه یک روند عادی سازی جدید با کشوری مانند نیجر به منظور جبران خسارت خارطوم.

سودان کشوری که رژیم صهیونیستی را نگران کرد

العمور معتقد است که هرگونه شکست یا تأخیر در عادی سازی روابط با خارطوم «بر نفوذ رژیم صهیونیستی در جهان عرب و آفریقا تأثیر می گذارد».

وی افزود: سودان دروازه رژیم صهیونیستی به قاره آفریقا است، و این رژیم نگران حضور ایران، روسیه و چین در سودان و در این قاره است به ویژه اینکه سودان می‌تواند در مسیر انتقال تدارکات لجستیکی برای حمایت از مقاومت فلسطین باشد و این همان چیزی است که صهیونیست‌ها می‌خواهند از آن جلوگیری کنند.

از منظر اقتصادی، سودان یک منطقه سرمایه گذاری جدید برای «اسرائیل» است و همچنین بازار جدید و بزرگی برای آن خواهد بود. از منظر ژئوپلیتیک نیز، حضور «اسرائیل» در سودان به معنای حضور باز و دائمی آن در دریای سرخ است.

به همین ترتیب، این احتمال وجود دارد که «اسرائیل» از سودان به عنوان کارتی برای فشار بر قاهره و شاید باج گیری از آن در موضوع آب رودخانه نیل استفاده کند که یک چالش امنیت ملی نه تنها برای مصر، بلکه برای سایر کشورهای عربی دیگر نیز باشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.