×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنعانی: هر گونه تحریم جدید ایران کاملاً مردود است

به گزارش تهران۲۴، ناصر کنعانی امروز (دوشنبه ۱۹ تیر ماه) در نشست خبری در مورد نشست شورای امنیت و بیانیه تروئیکای اروپایی، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزار غیرقانونی آمریکا علیه ایران استفاده شده است. توسل به این تحریم‌ها، نقض حقوق قانونی ملت ایران و نقض حقوق بشر است.

وی ادامه داد: به رغم وعده‌هایی که کشورهای اروپایی دادند اما نتوانستند نقصان وجود آمریکا را جبران کنند، لذا دولت‌های اروپایی به اندازه آمریکا در عدم تعهد خود در برجام نقش دارند. اینکه آنها در موضع مدعی بنشینند و تحریم‌هایی را بر اساس ادعاهای واهی خود علیه ایران اعمال کنند، غیرقابل پذیرش است و ما آن را رد می کنیم‌.

اروپایی‌ها به جای بهانه‌جویی پاسخگوی تعهدات خود باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت‌های اروپایی به جای بهانه جویی باید پاسخگوی تعهدات خودشان باشند و هر گونه تحریم جدید کاملاً مردود است.

کنعانی در مورد چشم انداز همکاری ایران و کشورهای آفریقایی، گفت: رئیس جمهور امشب سفری را به ۳ کشور آفریقایی دارد. در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای حوزه مهم و راهبردی آفریقا این سفر صورت می‌گیرد. فرصت مهمی است برای اینکه در این سفر یک جهش جدید در حوزه همکاری‌های سازنده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه آفریقا قاره فرصت‌هاست، گفت: در سال‌های اخیر اقتصاد در قاره آفریقا در مدار رشد قرار گرفته است. طبیعتاً ایران بر مبنای نگاه‌های سیاسی مشترک میان خود و کشورهای آفریقایی همچنین وجود ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی، توجه خود را بر تقویت همکاری‌های دوجانبه اختصاص داده است.

روابط ایران و آذربایجان در مسیر سازنده قرار گرفته است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دیدار امیرعبداللهیان با الهام علی‌اف، بیان کرد: در ارتباط با آذربایجان خوشبختانه در یک مسیر سازنده دوجانبه قرار گرفته ایم و دو طرف اتفاق نظر دارند. وزیر خارجه اخیراً در اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور یافت که دیدارهایی با همتایان خود و همچنین با رئیس جمهور آذربایجان داشت. گمان می‌کنیم اکنون فضای مثبتی را شاهد هستیم که با گام‌های عملی تکمیلی می‌تواند زمینه ساز فعالیت سفارت آذربایجان در ایران باشد.

کنعانی گفت: سفارت آذربایجان در ایران از حداکثر امنیت برخوردار بوده و در آینده نزدیک شاهد فعالیت سفارت این کشور در داخل کشور باشیم.

وی در مورد حقابه هیرمند، تصریح کرد: طرف افغانستانی بر اساس معاهده دو کشور متعهد به تأمین و پرداخت حقابه ایران است. در مسیر ادای تعهد و تأمین حقابه ایران متأسفانه به رغم پیگیری‌ها چنین چیزی را شاهد نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفتگوها با دولت سرپرستی طالبان ادامه دارد.

گفتگوی دوجانبه با کویت درباره میدان نفتی آرش

کنعانی در مورد ادعای کویت و عربستان درباره میدان نفتی آرش، افزود: در چارچوب گفتگوهای دوجانبه با دولت کویت پیگیر این موضوع هستیم‌.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تبادل اسرا میان ایران و اسرائیل با وساطت مسکو، گفت: در مورد گمانه زنی‌های رسانه‌ای ارزشی قائل نیستیم و پاسخی برای آن نخواهیم داشت.

کنعانی در مورد سفر رئیس جمهور به عربستان، گفت: دعوت رسمی از رئیس جمهور انجام شده اما زمان دقیقی را نمی‌توانیم برای این موضوع فعلاً اعلام کنیم.

وی در مورد اظهارات سالیوان در مورد آزادی زندانیان، عنوان کرد: از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوهای با واسطه و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق حقه ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده خواهیم کرد و از هیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها دنبال می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد. هم در ارتباط با آزادی زندانیان و هم رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و هم در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها این گفت‌وگوها و تبادل پیام‌ها با فراز و نشیب‌هایی ادامه دارد و روند جاری محسوب می‌شود.

وی در مورد اجلاس گرد و غبار، بیان کرد: معضل گرد و غبار در سال‌های اخیر بر زندگی مردم ما تأثیر گذاشته و آسیب‌های جدی را برای سلامتی مردم و حتی فعالیت‌های روزمره آنها گذاشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مسائل مربوط به محیط زیست مربوط به یک مرز یا جغرافیا نیست و با توجه به سیال بودن ذرات، این گردو غبارها می‌تواند از کشوری به کشور دیگر منتقل شود. دولت توجه ویژه ای به پدیده گرد و غبار دارد که البته این موضوع نیازمند توجه جدی در سطح منطقه‌ای و بین المللی است که دستگاه دیپلماسی توجه ویژه ای به این موضوع دارد. یکی از موفقیت‌های ایران و دستگاه دیپلماسی در حوزه محیط زیست، جهانی نمودن توجه به موضوع گرد و غبار است و راه‌های منطقه‌ای بین المللی آن را پیگیری کرده است. قرار است کنفرانس گرد و غبار در شهریور ۱۴۰۲ برگزار شود.

سیاست دولت در دیپلماسی اقتصادی موفق بوده است

کنعانی درباره سیاست اقتصادی دولت با کشورهای جهان، گفت: استفاده از ظرفیت‌های کشورها مسئله‌ای قابل توجه برای دستگاه دیپلماسی است. تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و آمار پیشرفت‌ها گویای این است که سیاست دولت در دیپلماسی اقتصادی موفق بوده است. در این ارتباط می‌توان گفت با همه کشورها شاهد افزایش نرخ همکاری‌های اقتصادی هستیم. در خصوص شانگهای نیز عضویت ایران یک موفقیت بزرگ است. در خصوص ارتباط با مجموعه بریکس که یک مجموعه اقتصادی بزرگ است، باید بگویم که این مجموعه می‌تواند در ایجاد یک مکانیسم بازاری جدید کمک شایان توجهی کند.

کنعانی در مورد منافقین، گفت: خوشحالیم که ایران در ارتباط با سازمان منافقین همواره معتقد به تروریست بودن آن است. از ابتدای انتقال اعضای فرقه تروریستی منافقین به آلبانی در مورد ماهیت و خطرات آن به مقامات آلبانی هشدار دادیم. خوشحالیم آنها به صدق گفتار ایران پی بردند. متاسفیم که به رغم شناخت دقیق از ماهیت این فرقه، اما کشورهای اروپایی از این فرقه حمایت می‌کنند. دولت‌های مدعی حقوق بشر به مسئولیت خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: رفتارهای رهبران این فرقه تروریستی با اعضای این سازمان مصداق بارز نقض فاحش حقوق بشر است و کاملاً رفتار فرقه‌ای با اعضای خود دارند. سازمان‌های بین المللی صدای خانواده‌های اعضای این فرقه را بشنوند.

وی ادامه داد: ایران در چارچوب ظرفیت‌های موجود قضائی درخواست‌های استرداد را برای تعداد قابل توجهی از کشورها ارسال کرده است.

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع حقوق‌بشر است

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نشست شورای حقوق‌بشر و هیأت حقیقت‌یاب، گفت: اقدام کشورهای غربی در تشکیل کمیته حقیقت‌یاب مصداق بارز سیاسی کردن موضوع مهم حقوق‌بشر و سوءاستفاده ابزاری از سازوکارهای حقوق‌بشری سازمان ملل است.

کنعانی عنوان کرد: با توجه به مسئولیت‌پذیری ایران در ارتباط با مباحث حقوق‌بشری، ایجاد این کمیته غیرقانونی است. همان کشورهایی که تحریک‌کننده اغتشاشات در ایران بودند و با یک فاصله زمانی خود به شرایطی در داخل کشور مبتلا شدند که به روش‌های غیرقانونی و ناقض حقوق بشر برای سرکوب اعتراضات متوسل شدند، بانی ایجاد چنین سازوکاری هستند. ما سیاست یک بام و دو هوا را نمی‌پذیریم.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص روابط با سودان، گفت: همانطور که دیدار وزرای خارجه دیدار مهمی بوده، خوشبین هستیم که در آینده هم شاهد تحول در روابط دو کشور باشیم. دیداری که انجام شد، نتیجه تحرکات دیپلماتیک دو طرف در ماه‌های گذشته بود، ما نتیجه آن را در باکو شاهد بودیم. گفتگوها بسیار مثبت بود. کشور سودان برای ما حائزاهمیت است.

وی در مورد سفر باقری به بغداد، گفت: سفر باقری در راستای برگزاری پنجمین دور کمیته سیاسی میان دو کشور انجام شده است و ملاقات‌های بسیار خوبی در چارچوب همین کمیته انجام شد.

نقش لیبی در جهان عرب کاملاً متمایز است

کنعانی در مورد روابط با لیبی مطرح کرد: نقش لیبی و جایگاه این کشور در حوزه جهان عرب یک نقش کاملاً متمایز است. در طول سال‌های طولانی هم روابط خوبی میان ایران و لیبی وجود داشته است. با توجه به شرایط لیبی و تحولات داخلی این کشور، تصمیم بر خروج سفیر و کادر دیپلماتیک ایران گرفته شد و فعالیت سفارت ما متوقف شده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سفیر ما در تونس سفیر غیرمستقیم بود. اهمیت جایگاه لیبی و ضرورت ارتقای ثبات و امنیت کمک کرد که ما روابط را به صورت مرحله‌ای به مسیر طبیعی برگردانیم. سفیر لیبی در تهران معرفی شد و سفیر این کشور استوارنامه خودش را تسلیم رئیس جمهور کرد. هیأت دیپلماتیک ایران هم عازم طرابلس شد و در محل سفارت مستقر شد. زمینه سازی برای ایجاد شرایط مطلوب در حال انجام شدن است، عملاً سفارت خانه ما در لیبی هم فعالیت خودش را آغاز کرده است.

اقدام شرورانه و راهزنی آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه درباره رأی دادگاه فدرال برای مسیح علی‌نژاد، گفت: اقدام شرورانه و راهزنی آمریکا را به هیچ وجه نمی‌پذیریم که با استفاده از قوانین داخلی خود نسبت به دیگر کشورها احکامی را صادر و درباره منابع مالی دیگر کشورها اقدامی را صورت دهد و راهزنی کند. این رفتارها کاملاً به دور از شأن دولت‌های عضو سازمان ملل و ناقض قوانین بین‌المللی است.

کنعانی درباره روابط با آمریکا گفت: روابط کشورها بر دو اصل احترام متقابل و منافع مشترک است. آمریکا هیچ گاه رفتار خود را مبتنی بر احترام متقابل بنا نکرد و مرتکب نقض‌های قوانین بین‌المللی شده است. در مباحث مربوط به حقوق بشر هم آمریکا نه یک کتاب، بلکه تاریخ قطوری را رقم زده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: تا زمانی که آمریکا از رفتارهای خودش عدول نکند و روابط توأم با احترام متقابل را نپذیرد، در چنین فضایی صحبت از بازنگری در روابط بی معنی است. آمریکا نه به احترام متقابل و نه به منافع ملت ایران پایبندی نشان نداده است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.