×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آخرین اخبار کرونا در ایران| موج چهارم کرونا در تهران آغاز شد/ روزهای سخت کرونایی در راه است+ نقشه و نمودار

به گزارش آژانس خبری تهران ۲۴ به نقل از گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند با درنظر گرفتن اینکه مسافران نوروزی به شهرهای خودشان بازگشته‌اند روند همه‌گیری ویروس منحوس درحال گسترش در اقصی‌ نقاط کشورمان است و اکنون باید منتظر ایجاد کانون‌های بحرانی میان خانواده‌ها باشیم.

البته به‌گفته این گروه نکته نگران‌کننده اینجاست که خانواده‌هایی که عموماً در طول سفر خود با کمترین توجه به پروتکل‌های بهداشتی نوروز را سپری کرده‌اند و احتمالاً به ویروس کرونا آلوده‌ شده‌اند اکنون درحال برگزاری تجمع‌های خانوادگی و شب‌نشینی‌ها شده‌اند که این می‌تواند عاملی در افزایش سرعت چرخه همه‌گیری در شهرها به‌خصوص کلان‌شهرها باشد؛ تاجایی که یکی از مقام‌های مسئول وزارت بهداشت روز گذشته رسماً از مردم خواهش کرد: “حالا که نوروز بی‌توجه به مسایل و پروتکل‌های بهداشتی سفر رفته‌اید حداقل برای دو هفته شب‌نشینی و دورهمی‌های خانوادگی را تعطیل کنید”.

هموطنانی که سفر رفته‌اند تا ۵ روز نباید رفت و آمد داشته باشند
در این زمینه سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: به عنوان یک هشدار بهداشتی به آنهایی که از سفر بازگشته‌اند می‌گویم در چند روز آینده دورهمی برگزار نکنند زیرا ممکن است آلوده باشند و دیگران را بیمار کنند، همچنین کسانی که سفر نرفتند هم با افرادی که سفر رفته ‌اند در ارتباط نباشند و آنها را به خانه خود دعوت نکنند؛ زیرا ممکن است آنها ناقل ویروس باشند و بیماری را انتقال دهند.
وی افزود: کسانی که سفر رفته‌اند تا پنج روز نباید رفت و آمد داشته باشند و دورهمی برگزار نکنند؛ اگر علائمی پیدا کردند به سرعت به مراکز درمانی مراجعه و حتماً قرنطینه را رعایت کنند.
دکتر رئیسی بیان کرد: از امروز تا جمعه آینده، هفته بسیار مهمی است که باید بسیار دقت کنیم زیرا بسیاری از افرادی که سفر رفتند سالم بودند اما اکنون آلوده شده و بازگشته اند و می‌توانند اقوام، اعضای خانواده و دیگران را آلوده کنند. به کارمندان ادارات هم توصیه می‌‌کنم از تجمع در یک مکان و دید و بازدید پس از تعطیلات خودداری کرده زیرا بسیار خطرناک است.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که کلان‌شهرها عموماً با توجه به میزان ترددهای روزانه برای انجام امور اداری و تجاری در این شرایط محلی برای صعود یکباره تعداد مبتلایان آن هم زیر سایه کرونای انگلیسی که وجودش در کشور ثبت شده است می‌باشند، به‌عنوان مثال معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرده است بازگشت مسافران نوروزی به پایتخت باعث شده است شاهد شکل‌گیری موج چهارم کرونا در تهران باشیم.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به حجم بالای جابه‌جایی کارمندان و پرسنل شرکت‌های خصوصی یا کارگران در این کلان‌شهر اظهار کرده است که احتمالاً برای هفته‌های آتی سیاست دورکاری سختگیرانه‌ای همانند اردیبهشت گذشته داشته باشیم، چون اکنون براساس آمارهای منتشرشده مثلاً در کلان‌شهر تهران 50 تا ۷۰ درصد موارد سرپایی، بستری و فوت افزایش یافته است.

وی در ادامه تأکید کرد نتایج بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در طول تعطیلات نوروزی از ده روز آینده میان آمارهای صعودی همه‌‌گیری، بستری و حتی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا مشخص خواهد شد که البته اخبار خوشایندی نیست.

حمل‌ونقل عمومی نگرانی اصلی

در همین حال فارغ از تمام مشکلات ایجادشده کرونایی در شرایط فعلی بازگشایی مجدد اداره‌ها، شرکت‌های خصوصی، مراکز ارایه خدمات و تولیدی‌ها عاملی شده است که در شهرها به‌خصوص کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی یکباره شاهد افزایش تقاضای جابه‌جایی درون‌شهری باشیم که این روند می‌تواند به افزایش سرعت انتقال بیماری کمک کند و بار سنگینی را به کادر درمانی کشور تحمیل کند.

بر همین اساس شاید یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مسئولان بهداشت و درمان همین موضوع سیستم حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری مثل اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی و مترو است که ظاهراً قرار است در روزهای آینده نسبت به میزان ارایه خدمات و البته محدودیت‌های جدید در این وسایل نقلیه نیز تصمیم‌گیری و اعلام شود. اما تمامی مسئولان امر در این زمینه به مسافرانی که قصد استفاده از این سیستم حمل‌ونقل عمومی را دارند توصیه کرده‌اند نسبت به رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌‌گذاری اجتماعی جداً توجه داشته باشند.

کاهش سطح رعایت پروتکل‌ها نگران‌کننده است

نکته جالب توجه اینجاست که علی‌رغم تمام هشدارهای صادرشده از سوی ستاد ملی مقابل با کرونا قبل از آغاز تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ مبنی بر اهمیت رعایت پروتکل‌ها و عدم اقدام به سفر در این ایام می‌بینیم، آمارها نشان می‌دهد سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر سطح ۵۵ درصد رسیده است که این آمار در شرایط فعلی و همچنین با درنظر گرفتن افزایش میزان سرایت بیماری واقعاً نگران‌کننده و حتی می‌تواند بحران‌ساز باشد.

به‌گفته ‌کارشناسان بهداشت و درمان در شرایط فعلی علی‌رغم اینکه واکسیناسیون در کشور آغاز شده است اما باز هم با توجه به افزایش سرعت سرایت ویروس بهترین راهکار استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین توجه مناسب به پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان خواهد بود در غیر این صورت تجربه روزهای سیاه کرونایی دور از انتظار نیست.

کرونای برزیلی، آفریقای جنوبی و ترکیه‌ای هم در راه است

از سوی دیگر شاید نگرانی اصلی درباره همه‌‌گیری بیماری اینجاست که برخی از مسافران خارجی و البته هموطنانی که در تعطیلات نوروزی به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند هنگام بازگشت به‌همراه خود نوع ویروس‌های جهش‌یافته‌ای را به سوغات آورده‌اند که اکنون این مشکل باعث نگرانی مسئولان بهداشت و درمان کشور شده است، به‌صورتی که آمارها نشان می‌دهد جابه‌جایی این ویروس توسط ناوگان هوایی ترکیه و امارات احتمالاً به کشور وارد شده است و بر همین اساس وزیر بهداشت در آخرین اظهارنظرش براین‌اساس خواستار تعطیلی دوهفته‌ای پروازهای ترکیه شد.

آمار بستری کرونایی‌ها در خراسان رضوی نگران‌کننده است

شاپور بدیعی، معاون درمان علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  مشهدمقدس  اظهار داشت: آمار بستری‌ها و سرپایی‌های کرونایی در ایام نوروز ۱۴۰۰ به نسبت روزهای پایانی سال گذشته رشد ۱۷ تا ۴۰ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آمار سرپایی و بستری رو به افزایش بوده که نگران‌کننده است و در نیمه اول فروردین ماه امسال شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماران سرپایی ۱۷ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها بودیم.

بدیعی بیان کرد: کرونا هنوز تمام نشده و اینکه فکر کنیم با کنترل وضعیت و کاهش آمار بحران به پایان رسیده است یک باور نادرست بوده و همگان باید خود را در مسیر سلامت جامعه مسئول بدانیم و با کوچکترین غفلت موجب آسیب به خود و دیگران نشویم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بدین منظور، نشست شورای مدیران معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد جهت ارزیابی آخرین وضعیت کرونایی پس از اعلام وضعیت نارنجی در مشهد و همچنین برنامه سال ۱۴۰۰ این معاونت برگزار شد.

وی افزود: در این نشست بر مدیریت هرچه بهتر وضعیت کنونی در روزهای باقی مانده تا ماه مبارک رمضان تأکید شد تا شاهد فشار کاری کادر درمان در این ماه مبارک نباشیم.

رشد ۵۰ درصدی مبتلایان کرونا در خراسان شمالی

سید احمد هاشمی اظهار داشت: با بستری ۴۱ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته،  151 بیمار دارای علایم بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: متاسفانه حساسیت مردم نسبت به زدن ماسک کمتر شده و تجمعات و دورهمی‌ها در حال افزایش است، بنابراین دوباره به مردم تاکید می کنم موارد بهداشتی را رعایت کرده و از تجمعات دوری کنند.

وی تصریح کرد: برای کنترل ویروس منحوس کرونا نیاز به مشارکت همگانی وجود دارد و همچنان به همگان توصیه می‌کنیم که علاوه بر استفاده مداوم از ماسک، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

احتمال افزایش تعداد شهرهای نارنجی در استان گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از روند افزایشی مبتلایان به کرونا و شناسایی ۱۰ مورد کرونا انگلیسی در استان خبر داد.

عبدالرضا فاضل صبح امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، اظهار داشت: پیک چهارم کرونا در اکثر استان‌های کشور آغاز شده و قطع به یقین در گلستان هم رخ خواهد داد.

وی افزود: تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند نسبت به روز اول فروردین ۱۰۸ بیمار افزایش یافته و به ۲۸۸ بیمار رسیده است که از این تعداد ۴۶ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۸ بیمار به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

فاضل ادامه داد: در حال حاضر شهرستان‌های گرگان و بندرگز در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های گمیشان و مراوه تپه در وضعیت آبی هستند و سایر شهرستان‌های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود شهرستان‌های کردکوی، علی آباد و مینودشت طی روزهای آینده از وضعیت زرد وارد وضعیت نارنجی شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تست‌های مثبت کرونا از نوع انگلیسی است، گفت: تا کنون ۱۰ مورد ابتلا به کرونا انگلیسی در استان شناسایی شده که در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و بندرترکمن بوده است.

فاضل افزود: پیش بینی ما این است شاید ۱۰ برابر این موارد ابتلا به کرونا انگلیسی در استان وجود داشته باشد که قدرت انتقال و کشندگی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه تا کنون هفت هزار و ۴۰۰ واکسن وارد گلستان شده است، خاطرنشان کرد: ۶ هزار و ۴۰۰ مورد واکسیناسیون در استان انجام شده که ۸۰ درصد آن مربوط به کادر درمان است و در مجموع حدود ۴۵ درصد از کادر درمان استان واکسینه شدند.

وی یادآور شد: تزریق واکسن کرونا بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام می‌شود و پس از کادر درمان، بیماران خاص، سالمندان و پاکبانان در اولویت قرار دارند.

وضعیت کاشان با تداوم شرایط به قرمز کرونایی تبدیل می‌شود

مهدی دلاوری صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت امروز ما نتیجه الگوی رفتاری در روزهای پایانی سال و اوایل سال جاری است اظهار داشت: علی‌رغم تذکرات مختلف متأسفانه برخی از شهروندان این مسائل را رعایت نکردند و دچار خیز جدید کرونا شدیم.

وی با بیان اینکه الگوی بیماری در اکثر شهرهای کشور صعودی است، افزود: در حال حاضر با شرایطی که داریم و با توجه به روند افزایش تند بیماران سرپایی آمار شهرهای قرمز رو به افزایش می‌رود در حالی که با تلاش همکاران ما در معاونت بهداشت از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین‌ماه چهار هزار و ۹۵۴ مورد بازدید صورت گرفته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه ۴۴ مورد از صنوف متخلف به مراکز قضایی معرفی و ۴۸ مورد پلمب شده است، ابراز داشت: شش هزار و ۱۳۲ کیلوگرم از مواد غذایی فاسد معدوم شده و از سوی دیگر سه مورد از مراکز صنعتی پلمب و پنج مورد نیز به مراکز قضایی معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از یکم تا ۱۳ فروردین دو هزار و ۸۱۶ تست پی سی آر انجام شده که ۳۸ درصد این موارد مثبت بوده است، گفت: تست‌های تشخیص سریع در این بازه نیز چهار هزار و ۴۲۱ مورد انجام شده که ۹٫۵ درصد از این تست‌ها مثبت بوده است و موارد فوتی نیز چهار مورد بوده است.

دلاوری ضمن اشاره به افزایش بستری بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: از لحاظ بازه سنی روند به گونه‌ای است که بیشترین بیماران ۵۰ تا ۵۹ سال هستند به نحوی که ۴۸ درصد زن و مابقی مرد هستند و بستری‌ها نیز در این مدت اخیر از یک سال تا ۹۵ سال داشتیم.

وی با بیان اینکه آمارها نشان از روند صعودی بیماری در منطقه کاشان و آران و بیدگل است، تأکید کرد: علی رغم هشدارهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان روند بیماران کرونایی رو به افزایش است و بر همین اساس با توجه به وضعیت نارنجی شهرستان کاشان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه تداوم این شرایط در منطقه کاشان باعث می‌شود تا کاشان به وضعیت قرمز گرایش پیدا کند، افزود: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دوز واکسن تزریق شده است و بر اساس اولویت کار واکسیناسیون پرقدرت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سویه قالب در کاشان انگلیسی است، ابراز داشت: بیش از ۶۰ درصد از مبتلایان در کاشان به کرونای انگلیسی مبتلا هستند و الگوهای اپیدمی در منطقه کاشان نیز این مورد را تأیید می‌کند و احتمال آلودگی افراد در فضای سربسته بالای ۸۰ درصد است و بر همین اساس باید شهروندان بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

اردبیل در آستانه وضعیت نارنجی قرار گرفت

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل گفت: افزایش فوتی و بستری‌های کرونایی در استان از طرفی دیگر استان را در آستانه قرارگیری در وضعیت نارنجی قرار داده است.

شهرام حبیب‌زاده پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: خطر اوج‌گیری کرونا در استان اردبیل با توجه به شرایط شکننده استان دور از انتظار نیست و متأسفانه در این زمینه این استان در آستانه وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر روند مبتلایان و جانباختگان به این بیماری تسریع یافته است، گفت: در حال حاضر اردبیل در شرایط صعودی قرار گرفته و این وضعیت کماکان ادامه دارد و در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت بحرانی در کمین استان خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان اردبیل گفت: افزایش فوتی و بستری‌های کرونایی در استان از طرفی دیگر استان را در آستانه قرارگیری در وضعیت نارنجی قرار داده است که در روزهای آینده در انتظار اردبیل است که انتظار می‌رود در این زمینه همکاری‌های لازم مبنای کار باشد.

حبیب‌زاده ادامه داد: تعطیلات نوروزی، ورود مسافران، افزایش ازدحام و تجمعات و نیز دورهمی‌ها سبب تحقق این نگرانی‌ها شد در حالی که انتظار می‌رفت در این زمینه برای رفع مشکلات مربوطه و کاهش آمار ابتلایان تصمیمات اساسی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی یک اولویت اساسی است که در این زمینه همچنان مردم باید در وهله نخست به این مسئله اهتمام جدی بورزند و همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.