×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

تهران۲۴ _ «حسن ایرلو» سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در یمن که از چندی قبل از ابتلا به کرونا رنج می برد در نهایت بامداد سه شنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) بر اثر این بیماری درگذشت و به یاران شهیدش پیوست.

سفیر کشورمان نزد دولت نجات ملی یمن که آبان سال گذشته ماموریت خود را در این کشور آغاز کرده بود، در محل ماموریت خود مبتلا به کرونا شده و متاسفانه خیلی دیر و در شرایط نامناسب به کشور بازگشت؛ اما تلاش فراوان کادر پزشکی برای نجات وی نتیجه نداشت.

کارشکنی برخی کشورها در روند انتقال شهید ایرلو به ایران

البته طی چند روز گذشته که شهید ایرلو برای انجام مراحل درمان، محل ماموریت خود را ترک کرده بود، رسانه های غربی و تریبون های وابسته به غرب در منطقه شروع به مانور دادن و طرح ادعاهای کاذب برای خدشه دار کردن وجهه روابط عمیق ایران با مقاومت یمن کردند. اما همانطور که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره برخی اخبار منتشره گفت: طرح سؤالات رسانه‌های غربی اعتباربخشی به روایت‌های غلط و داستان‌سرایی‌هایی است که مطرح می‌شود. روابط ایران و دولت نجات ملی یمن از هر زمانی مستحکم‌تر و به هم نزدیک‌تر است. جمهوری اسلامی ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از همه ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی کمک کند. آنهایی که این خبرسازی‌ها را می‌کنند بهتر است توجه کنند تنها راه کمک به موضوع یمن احترام به خواست و اراده مردم یمن است. آقای ایرلو احتیاج به رسیدگی فوری پزشکی داشت و چندین روز این موضوع در دستورکار جمهوری اسلامی ایران بود و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در این زمینه کمک کردند.

نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

از طرف دیگر پس‌ از آنکه حسن ایرلو به کرونا مبتلا شد، رهبران سیاسی انصارالله از عربستان خواستند که در سفری فوری، سفیر ایران به تهران بازگردد، ولی این موضوع با کارشکنی سعودی‌ها مواجه شد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی اعلام کرد: سعودی‌ها به رهبران حوثی گفته‌اند به ایران اجازه نخواهند داد هواپیمای خود را برای برگرداندن ایرلو به یمن بفرستد، ولی به شرط آزادی اسیران مهم سعودی در دستان صنعا، سفیر ایران می‌تواند با هواپیما از صنعا به عمان یا عراق پرواز کند.

تریبونهای وابسته به غرب در حالی تلاش میکردند موضوع بیماری حسن ایرلو و انتقال وی به ایران را در قالب اختلاف میان تهران و صنعا جلوه دهند که  منابعی در ریاض اعتراف کردند، انصارالله درخواست خود را برای طی مراحل درمان سفیر ایران در تهران ارائه کرده که به دلیل ابتلا به کرونا در وضعیت سختی به سر می‌برد.

یمنی ها شهادت سفیر ایران را تسلیت گفتند

«محمد عبدالسلام»، سخنگوی انصارالله و رئیس تیم مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن شهادت سفیرمان بر اثر ابتلا به کرونا را به دولت و ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت و تعزیت گفت و غفران الهی را برای ایشان مسئلت داشت.

نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

«علی ظافر»، فعال رسانه‌ای و پژوهشگر یمنی و «حسن شرف‌الدین»، دبیرکل ریاست‌جمهوری یمن نیز در پیام های جداگانه شهادت سفیر کشورمان را تسلیت گفتند.

کارنامه انقلابی شهید حسن ایرلو

حسن ایرلو متولد سال ۱۳۳۷ در شهر ری بود و کارنامه این دیپلمات ایرانی بیانگر حضور وی در میادین متعدد انقلابی و جهادی بوده و او یکی از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی محسوب می شد.

از جمله فعالیت های دیپلماتیک وی می توان به کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه جزیره، مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ‌کنندهٔ کمک‌های انسان‌دوستانهٔ ایران به یمن پس از آغاز جنگ در این کشور و معاون دستیار ویژهٔ وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ اشاره کرد.

نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

او در ۱۴ آبان ۱۳۹۹ استوارنامهٔ خود را نیز به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن و «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تقدیم کرد.

فعالیت های دیپلماتیک شهید ایرلو در یمن

شهید حسن ایرلو در جریان حضور خود در یمن که بیش از یک سال طول کشید از نقش دیپلماتیک خود برای رسیدن به هرگونه راهکار موثر جهت کمک به مردم یمن و پایان این جنگ ویرانگر استفاده کرد. وی همچنین از طریق مجامع جهانی و کشورهای دوست در جهت کاستن از محاصره ظالمانه و برطرف کردن نیازمندی‌های حیاتی مردم یمن، تاکید بر تمامیت ارضی و حکومت وحدت ملی و مخالفت با تجزیه و مداخله خارجی و استعماری در این کشور تلاش کرد.

نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

گام برداشتن در مسیر اقدامات انسان دوستانه غذایی، دارویی، بهداشتی و پزشکی از طریق مجامع جهانی و تلاش برای رفع محاصره ظالمانه یمن از جمله فعالیتهای سفیر کشورمان در یمن محسوب می گردد.

اقدام خصمانه آمریکا ضد سفیر ایران در صنعا

بعد از آغاز ماموریت شهید ایرلو در دولت نجات ملی یمن، واشنگتن در راستا مداخلات معمول خود در این کشور به انتخاب سفیر جدید ایران در یمن واکنش نشان داده و حدود یک ماه بعد از حضور ایرلو در این کشور، وزارت خزانه داری آمریکا وی را تحریم کرد که همین موضوع تاکید بر مواضع بشردوستانه وی ضد تجاوزات ائتلاف آمریکایی-سعودی در یمن دارد.

این اقدام خصمانه آمریکا ضد سفیر کشورمان در صنعا به دلیل اقدامات مثبتی  که وی در یمن انجام داده و همچنین صحبت هایی که درباره «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا کرده بود انجام شد.

نگاهی به کارنامه انقلابی سفیر شهید ایران در یمن/ یار وفادار مردم مظلوم یمن به یاران شهیدش پیوست +تصاویر

وی در آن زمان در واکنش به این اقدام نخ نما شده آمریکا گفت: نقش برجسته آمریکا در جنایت علیه مردم منطقه، به خصوص یمنی‌ها مشخص است. اتفاقاتی که با محاصره و تجاوز به مردم یمن توسط رژیم سعودی روی می دهد، صرفا اجرای سیاست‌های آمریکایی- صهیونیستی و انجام اوامر آنها در جنگ با مردم یمن است.

در نهایت ماموریت این دیپلمات برجسته کشورمان در صنعا، با شهادت که آرزوی دیرینه وی و تمامی همرزمان این شهید بزرگوار بود به پایان رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.