×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صنعاء: مزدوران سعودی با شرکت‌های بین المللی قاچاق برای غارت نفت یمن تبانی کرده اند

به گزارش تهران۲۴ به نقل از المسیره، «ابراهیم السراج» دبیر اطلاع رسانی کمیته عالی اقتصادی یمن تأکید کرد که مزدوران متجاوز آمریکایی-سعودی شرکت‌های قاچاق بین‌المللی را برای غارت نفت از طریق بندر «الضبه» در استان حضرموت یمن به این کشور کشاندند.

السراجی گفت: مزدوران متجاوز آمریکایی-سعودی با کمک شرکت‌های قاچاق بین المللی و با تخطی از تصمیم مهدی المشاط، رئیس دولت نجات ملی در خصوص ممنوعیت غارت ثروت حاکمیتی یمن  تلاش داشتند مقادیری از نفت را از بندر الضبه قاچاق کردند.

وی افزود: مزدوران متجاوز با هدایت یک نفتکش (پراتیکا-پراتیکا) و دو قایق به اضافه شش کشتی جنگی ناشناس درصدد غارت نفت خام بودند و این بار از شرکت‌های قاچاق بین المللی کمک گرفته  بودند که نفتکش و کشتی در اختیار دارند. مزدوران ائتلاف سعودی قرار بود مبالغ گزافی را به عنوان پورسانت و رشوه از این شرکت‌ها دریافت کنند.

السراجی گفت: کمیته عالی اقتصادی یمن در راستای عمل به دستورات رئیس شورای عالی سیاسی این کشور همه تدابیر قانونی را از طریق طرف‌های ذیربط پیگیری کرد و قبل از اینکه این نفتکش وارد آب‌های منطقه‌ای یمن شود،  شرکت‌های نفتی یمن، از این نفتکش و قایق‌ها خواستند به آب‌های منطقه‌ای یمن نزدیک نشده و تصمیم ممانعت از چپاول ثروت یمن را نقض نکنند.

وی تاکید کرد، صنعاء از کشورهای که  این نفتکش‌ها حامل پرچم‌هایشان  است و کشورهایی که کشتی‌هایشان در تلاش برای چپاول نفت یمن شریک هستند، خواسته است دست از سرقت ثروت‌های ملی یمن بکشند.

این مقام یمنی گفت: به دنبال آن خدمه یکی از قایق‌ها هشدارها را جدی گرفته و آب‌های منطقه‌ای یمن را ترک کردند؛ اما نفتکش و دیگر کشتی‌ها با بی اعتنایی به دستور یمن وارد آب‌های منطقه‌ای این کشور شدند.

السراجی گفت که بر اساس داده‌های موجود مزدوران ائتلاف متجاوز قصد داشتند ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام یمن به ارزش حدود ۱۷۴ میلیون دلار را به سرقت ببرند.

وی افزود: پس از آن بود که نیروهای مسلح یمن برای صیانت از ثروت ملی یمن طبق قانون اساسی این کشور وارد عمل شدند و ساعت پنج بعد از ظهر دیروز نفتکش متجاوز را وادار به عقب نشینی کردند.

کمیته عالی اقتصادی یمن مزدوران ائتلاف سعودی و همدستانشان را مسئول تبدیل شدن تاسیسات نفتی یمن به پادگان‌های نظامی خواند و گفت: این مزدوران به جای تلاش برای پایان دادن به ملت یمن در همه استان‌ها و پایبندی به قانون برای تخصیص عواید ثروت ملی یمن به دنبال قاچاق آن و محروم کردن کارمندان دولت و دیگر شهروندان از آن هستند.

کمیته عالی اقتصادی مجدداً از همه شرکت‌های داخلی و خارجی یمن خواست تا به طور کامل از تصمیم جلوگیری از غارت ثروت حاکمیتی که برای حفظ حقوق مردم یمن و تأمین منافع آنها اتخاذ شده است، پیروی کنند، در غیر این صورت مسئولیت پیامدهای مختلف بر عهده آنها خواهد بود.

منابع خبری بعد از ظهر روز دوشنبه هفته جاری از وقوع انفجار در بندر الضبه واقع در شرق شهر مکلا مرکز استان حضرموت در شرق یمن خبر دادند. منابع محلی خبر دادند که یک پهپاد بندر الضبه را هدف قرار داده است. این حمله فقط چند ساعت قبل از ورود یک نفتکش خارجی صورت گرفته است.

این منابع با بیان اینکه تلاش دیگری برای غارت نفت یمن توسط آمریکا ناکام ماند، ادامه داد، این نفتکش قصد داشته است محموله دو میلیون بشکه‌ای حامل نفت خام را پس از غارت از این بندر، به بازارهای اروپایی انتقال دهد.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم درباره این عملیات خبر داد،نیروهای مسلح یمن یک نفتکش را که قصد داشت به بندر الضبه نزدیک شود، مجبور کردند از این بندر خارج شود.این بندر تحت اشغال مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی قرار دارد.

 این برای دومین بار بود که به بندر الضبه حمله شد. البته این بار سامانه پدافندی آمریکا به بهانه حمایت از بندرها و سازه‌های نفتی تحت اشغال ائتلاف سعودی مستقر شده بود و این حملات، ضربه محکمی به دولت خودخوانده وابسته به ریاض است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.