×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
محسنی اژه‌ای: پرونده حقوقی و قضایی ترور شهید سلیمانی در مسیر پیشروی است

به گزارش تهران۲۴، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با اعضای ستاد برگزاری دومین سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(س) اظهار کرد: اعضای ستاد سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی باید توجه داشته باشند که برای معرفی یک مکتب کمر همت بسته اند؛ لذا کار بزرگی را عهده دار شده‌اند و این کار نباید منحصر به یک روز در سال باشد؛ بلکه در طول ایام سال باید نسبت به معرفی و تبیین مکتب حاج قاسم تلاش و کوشش صورت گیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: حاج قاسم عزیز ما، هم در حیات و هم زمان شهادتش مشمول عنایت الهی شد و به واقع می توان ادعا کرد که به دلیل اخلاص، عبودیت، استقامت و جامعیت این شهید بزرگوار خداوند دعای همیشگی او یعنی «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد» را در حق حاج قاسم مستجاب کرد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به این که هنوز با وجود گذشت دو سال از شهادت حاج قاسم، به جهاتی نمی‌توان تمامی ابعاد و جوانب مکتب حاج قاسم در حوزه‌های مختلف و ابتکارات و خلاقیت های این مرد الهی را در میدان‌های گوناگون بازگو کرد، گفت: حاج قاسم در یک فرآیند زمانی به کمال رسید بر همین اساس مکتب حاج قاسم نیز در طول زمان بیشتر شناخته خواهد شد و در ظرف زمانی یک سال و دو سال و چند سال هم نمی‌توان همه جوانب و ابعاد شخصیتی حاج قاسم و مکتب او را معرفی کرد.

نقش و تأثیر انقلاب اسلامی در پرورش انسان‌هایی مانند حاج قاسم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تأثیر انقلاب اسلامی در پرورش شخصیت‌های الگو و تحول آفرینی مانند حاج قاسم و تأثیر آنها در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی را بسیار با اهمیت دانست و افزود: امام بزرگوار ما فرمودند که انقلاب اسلامی باید صادر شود و این فرمایش نورانی حضرت امام(ره) به شکل بارزی به واسطه اقدامات و مجاهدت‌های حاج قاسم سلیمانی جنبه عینی پیدا کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تعبیر قرآنی «یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» گفت: امام بزرگوار ما یکی از شخصیت‌هایی بود که در طول تاریخ سبب خروج بسیاری از انسان‌ها در نقطه نقطه جهان از ظلمات به سمت نور شد و تفکر، تعقل، روش، منش و بینش بسیاری از انسان‌ها نه تنها در کشور ما و کشورهای اسلامی، بلکه در سراسر جهان به واسطه جهاد و هدایت‌های حضرت امام (ره) متحول شد. این راه و مسیر نورانی حضرت امام(ره) همچنان ادامه دارد و یکی از کسانی که در این مسیر قدم گذاشت و در پهنه وسیعی سبب خروج بسیاری از انسان‌ها از تاریکی به نور شد، حاج قاسم سلیمانی بود.

اخلاص شهید سلیمانی و پرهیز از این که در معرض تمجید قرار گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای  با اشاره به روحیات شخصیتی حاج قاسم سلیمانی و اجتناب و پرهیز جدی او از این که در معرض تمجید و ستایش قرار گیرد، گفت: در دو مقطع زمانی فرصتی کوتاه دست داد تا در اثنای مراسمی، ضمن احوالپرسی و معانقه با حاج قاسم در موقعیتی که امکان پاسخ دادن از ناحیه او وجود نداشته باشد، مافی‌الضمیر خود را در مطالبی به حاج قاسم به صورت خصوصی عرضه کنم. یکبار خطاب به او گفتم «ای کاش تمام عمرم یک لحظه شود و این یک لحظه به عمر شما اضافه شود».

 شهید سلیمانی حامی مظلومان و مستضعفان

رئیس عدلیه با اشاره به اشتهار حاج قاسم در سراسر جهان به ستیز با مستکبران و سلطه گران و حمایت از مظلومان و مستضعفان، گفت: امروز دوست و دشمن در سراسر گیتی و پهنه کره زمین از آفریقا و اروپا و آمریکا تا منطقه جنوب غرب آسیا، به استثنایی بودن شخصیت حاج قاسم سلیمانی و تمایزات او با دیگران اذعان دارند و او را به عنوان یاور مظلومان و ستیزه‌گر با زورگویان و غدّاران می‌شناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به شخصیت چندوجهی و ذوابعاد شهید سلیمانی گفت: اگرچه حاج قاسم به لحاظ توان نظامی در مرتبه بالایی قرار داشت، اما او یک نیروی نظامی صرف نبود؛ بلکه او یک عارف بود که به تأسی از مولای خود حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دلسوز و خیرخواه همه حتی دشمنان نیز بود به طوری که اگر احساس می‌کرد می‌توان حتی یک نفر از جبهه دشمن را به جرگه حق و حق‌طلبان ملحق کند، از تلاش در این امر دریغ نمی‌کرد.

حاج قاسم هم اهل مقاومت بود و هم اهل سعه صدر و تدبیر

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حزم و دوراندیشی حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی مرد تدبیر بود و افق نگاهش بلند بود و به مسائل مهم در آینده توجه داشت. این شهید بزرگوار همچنین سعه صدر عجیبی داشت و با همگان با سینه فراخ و سعه صدر مواجه می‌شد. حاج قاسم اهل منطق بود و تلاش می‌کرد با قدرت استدلال طرف مقابل خود را قانع سازد اما در عین حال هر جا که لازم بود ایستادگی نشان دهد از موضع حق عقب نمی‌نشست و مقاومت می‌کرد.

رئیس عدلیه با تبیین شخصیت  ابعاد شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم در مقابله با سیاستمداران بمثابه یک سیاستمدار چیره‌دست و کهنه‌کار ظاهر می‌شد و در تعاملات دیپلماتیک مهارت و زبردستی خاصی داشت. از سوی دیگر در میدان نظامی به مصداق آیه شریفه «کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ» نیز با اتکا به قدرت لایزال الهی، اعتماد به وعده نصرت الهی و اراده پولادین خود، مقهور عِده و عُده دشمن نمی‌شد و با قدرت و استعداد نظامی خارق‌العاده در برابر دشمن ظاهر می‌گشت.

حاج قاسم مصداق آیات متعدد الهی بود

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی مصداق آیات متعدد الهی بود، گفت: برخی بزرگان در حوزه علمیه نگاه ویژه‌ای به حاج قاسم سلیمانی داشتند و برخی عرفا نیز که با او نشست و برخاست می‌کردند به شخصیت عرفانی و بلندای مقام عرفانی او که برای بسیاری هنوز ناشناخته است، اذعان می‌نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تبیین بخشی دیگر از وجوه شخصیتی ذو ابعاد شهید سلیمانی گفت: با این که حاج قاسم سلیمانی در برابر دشمن صهیونیستی و آمریکا مقتدرانه، شجاعانه و با صلابت ظاهر می‌شد و در میدان‌های نبرد با دشمنان ترس و رعب عجیبی در دل دشمن ایجاد می‌کرد اما در برابر مردم متواضع و رقیق‌القلب بود و این تواضع و رقّت او در مواجهه‌اش با فرزندان شهدا و ایثارگران به ویژه فرزندان شهدای مدافع حرم دوچندان می‌شد.

دلبستگی متقابل مردم و حاج قاسم به یکدیگر

رئیس قوه قضائیه با اشاره به محبت متقابلی که بین حاج قاسم و قاطبه مردم وجود داشت مراسم تشییع پیکر شهید را بی‌نظیر و بی بدیل توصیف کرد و گفت: تعداد انبوه و میلیونی جمعیتی که در نقاط مختلف از قشرها و طیف‌ها و سلایق گوناگون به استقبال پیکر مطهر شهید سلیمانی رفتند و ابراز محبت و حزن و اندوه آنها، صحنه‌های بی‌نظیری را در حافظه تاریخ به ثبت رساند و خداوند با متوجه کردن دل‌ها به حاج قاسم که در حماسه شکوهمند و میلیونی تشییع پیکر مطهر او نمود داشت، توطئه دشمن را که تصور می‌کرد با حذف فیزیکی حاج قاسم به مسئله مقاومت خاتمه داده است را نقش بر آب کرد و خون تازه‌ای به رگ‌های ملت ایران و جبهه مقاومت تزریق شد.

مکتب حاج قاسم باید زنده بماند

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه کتاب مکتب حاج قاسم را نمی‌توان بست، گفت: مکتب شهید سلیمانی باید زنده نگه داشته شود. برگ برگ آن باید تفسیر شود و ابعاد مختلف و متکثر آن از جمله ارتباط قلبی و عاطفی شهید با مقام ولایت، نگاهی که او به ایران و جمهوری اسلامی به عنوان حرم داشت و غیرت و شجاعت او در دفاع از حریم حرم‌های اهل بیت علیهم‌السلام به خوبی مورد تبیین قرار گیرد. نباید اجازه داد این مکتب نورانی توسط بدخواهانی که با مرام حاج قاسم سر ستیز دارند مورد تعرض واقع شود.

اطاعت از ولی‌فقیه و نائب امام زمان(عج) راز سربلندی حاج قاسم

رئیس قوه قضائیه ضمن تشکر از تلاش‌های ستاد برای برنامه‌ریزی و هماهنگی دستگاه‌ها و زمینه‌سازی برای مشارکت مردم در برنامه‌های سالگرد شهادت شهید سلیمانی با اشاره به پیروزی حاج قاسم در دو جبهه نبرد یکی در میدان جهاد با هوای نفس و دیگری با دشمن در جهاد اصغر، اعضای ستاد و دست‌اندرکاران مراسم بزرگداشت آن شهید والامقام را به تأسی از آن بزرگوار در خودسازی و مبارزه با هوای نفس دعوت کرده و گفت: از برجسته‌ترین صفات و ویژگی‌های حاج قاسم، اطاعت از ولی‌فقیه و نائب امام زمان(عج) بود و حقیقتا چنانچه ما نیز بخواهیم در میدان مبارزه با نفس و مقابله  با شیطان صفتان سربلند شویم، باید در مسیر پیروی و اطاعت از ولی فقیه و نائب بر حق امام زمان(عج) باشیم.

ضرورت پیگیری حقوقی و محکومیت اقدام تروریستی آمریکا

ایشان در پایان بر پیگیری مجدانه پرونده حقوقی اقدام تروریستی و جنایتکارانه آمران، عاملان و شریکان آنها  تأکید کرد و افزود: باید از دشمن به واسطه به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی انتقام سخت گرفت و قطعا این انتقام محقق خواهد شد و من نیز از دادگستری و ستاد حقوق بشر و وزارت امور خارجه به صورت متواتر جویای وضعیت پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش هستم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: طبق آخرین پیگیری‌هایی که داشته‌ام امور مربوط به پرونده قضایی ترور شهید سلیمانی در مسیر پیشروی است؛ البته اگر اعضای ستاد برگزاری مراسم گرامیداشت شهادت سردار سلیمانی در این روند و فرآیند حقوقی مشکل و خللی احساس می‌کنند، اعلام کنند تا ما پیگیری کنیم.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، «زینب سلیمانی» فرزند شهید سلیمانی طی سخنانی ضمن قدردانی از اقدامات ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی  و همراهانش اظهار کرد: در کنار تمام فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای که برای شهید سلیمانی در حال انجام است، نباید از حوزه پیگیری کیفری پرونده ترور این شهید بزرگوار غافل ماند.

وی  افزود: اگر پیگیری ترور شهید سلیمانی و همراهانش را به گذر زمان بسپاریم و آن را رها کنیم، هم از اهمیت موضوع کاسته می‌شود و هم دشمن سوءاستفاده خواهد کرد.

فرزند شهید سلیمانی همچنین با اشاره به برخی ابعاد پرونده ترور شهید سلیمانی، خواستار آن شد که این پرونده از جهات مختلف با جدیت از سوی دستگاه قضایی کشور رسیدگی و پیگیری شود.

دکتر مقدم‌فر دبیر ستاد برگزاری دومین سالگرد شهادت شهید سردار سلیمانی هم در سخنانی با اشاره به تشییع با شکوه پیکر مطهر حاج قاسم سلیمانی در سال ۹۸ اظهار کرد: این آیین‌های تشییع نشان داد که همه اقشار جامعه فارغ از گرایشات و سلایق سیاسی، قومی و مذهبی دلداده سردار سلیمانی هستند.

مقدم‌فر همچنین با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌ها، آیین‌ها و پویش‌های اجتماعی و مردمی متنوع و متعدد برای دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: یقینا برگزاری این برنامه‌ها آن هم با میدان‌داری از سوی قشرهای مختلف مردم، ارتقاء سطح فرهنگی جامعه را به دنبال خواهد داشت و همچون مراسم یوم‌الله تشییع پیکر شهید، زنده بودن انقلاب را به رخ دشمنان خواهد کشید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.