×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فتنه ۸۸؛ گناه نابخشودنی| خرداد پر از حادثه؛ دعوت به قانون‌گریزی در لفافه بیانیه‌های قانونمدارانه

تهران۲۴:

 با توجه به نزدیک شدن به یوم‌الله نهم دی، در این خبرگزاری به بازخوانی و روایت حوادث رخ داده در سال ۸۸، از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا حماسه مردمی ۹ دی که مهر پایانی بر فتنه ۸ ماهه در کشور بود، پرداختیم که در ادامه آمده است:

خردادماه،‌ ماه پر حادثه ایرانی‌ها شروع شده و مشخص است که مردم باید از بین چه کسانی رئیس جمهور آینده خود را برگزینند.

محمود احمدی‌نژاد که رئیس جمهور مستقر است از یک سو، و میرحسین موسوی که پس از سال‌ها از پس پرده کارهای هنری‌اش درآمده و عزم بازگشت به سیاست کرده است، از سویی دیگر بارزترین کاندیداها هستند. البته مهدی کروبی و محسن رضایی هم هستند ولی میدان بازی حاکی از این است که اصلا‌ح‌طلبان روی موسوی قمار می‌کنند.

جدال وعده‌ها

وعده‌های موسوی از جنس وعده‌های همیشگی اصلاحات است و سویه‌های جامعه مدنی و آزادی‌سیاسی دارد. هرچند بدون ارائه راهکار از بیکاری و فقر و مشکلاتی از این دست هم می‌نالد.

میر حسین موسوی در نخستین سخنان انتخاباتی اش دوم خردادماه می‌گوید که «طرح امینت اجتماعی نمی تواند تامین کننده نظرها و اهداف حکومت ایران باشد و اثرات منفی دارد».

سخنانی که واکنش فرمانده وقت نیروی انتظامی را برمی‌انگیزد و اوئ تاکید می کند که «پلیس تابع قوانین است و گشت‌های ارشاد طبق مصوبه دولت ادامه کار می دهند».

در این میان امثال محسن رضایی وعده کاهش ۷۰درصدی هزینه درمان را می‌دهد و مهدی کروبی هم به «راه اندازی سهام نفت و حل مشکل بیمه از طریق توزیع این سهام اشاره می‌کند.

 کروبی که در برنامه انتخاباتی دور نهم انتخابات ریاست جمهوری پرداخت ماهانه ۵۰ هزارتومان به هر ایرانی را در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش قرار داده بود، در دور دهم وعده پرداخت ۷۰ هزارتومان را مطرح کرده می‌کند.

احمدی نژاد هم که اگر دوباره رئیس جمهور شود، همان کارهای گذشته خود مثل صندوق مهر رضا و توزیع سهام عدالت برای اقشار مختلف را ادامه می‌دهد.

یک تفاوت میان شعارهای موسوی با این ۳ نامزد وجود دارد و آن اینکه میرحسین موسوی تنها کسی است که تقریبا هیچ برنامه اقتصادی ارائه نمی دهد و از همان ابتدای روند تبلیغاتی خود، شعارهای سیاسی را چاشنی کمپین تبلیغی خود می‌کند.

موسوی ۵خرداد۸۸ در یک برنامه‌ای رادیویی خود را روستازاده‌ای از میان مردم دانسته و می‌گوید: «آن چیزی که وجه تمایز این دولت(دولت نهم) با دولت‌های قبلی بود، و آنچه که در مرحله اول برای من مهم بود و می‌خواهم در این فرصتی که رادیو پس از مدتها در اختیار من قرار داده است تا از طریق رسانه گرد هم بیاییم و به شما منتقل کنم اولین آن، دغدغه من قانون‌گریزی بود که احساس کردم در دولت این مسئله وجود دارد».

مناظره ها

هفته دوم خردادماه، شاید داغ‌ترین هفته انتخاباتی تاریخ انقلاب بود زیاد برای اولین بار، کاندیداهای ریاست جمهوری این امکان را داشتند که بصورت رو در رو با هم به مناظره بپردازند. اتفاقی که جامعه سیاسی ایران با آن هیچ آشنایی نداشت.

در یک ترکیب، تقریبا همه کاندیداها با همدیگر مناظره کردند ولی چیزی که در ذهن مردم بیشتر نقش بسته است، مناظره بین احمدی‌نژاد و موسوی بود. در این مناظره احمدی‌نژاد ابتدا با انتقاد از حملات بی سابقه به دولت، افشاگری‌هایی علیه بستگان اشخاصی چون مرحوم هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری و همچنین همسر میرحسین موسوی کرد. فارغ از اینکه آیا این نوع افشاگری‌ها مقبوح است یا ممدوح، این اظهارات فضای انتخاباتی ایران را بسیار داغ کرد.

مناظره کروبی و احمدی‌نژاد نیز به همین منوال گذشت و در آن مناظره هم سخن از اموال و دارایی‌های کروبی به میان آمد و ناتوانی و لکنت موسوی و کروبی در پاسخ به این افشاگری‌ها احمدی نژاد را در تمامی نظرسنجی‌ها چندین سر و گردن از سایر نامزدها بالاتر کشاند.

فردای مناظره تاریخی

فردای مناظره موسوی و احمدی نژاد روزی است که بنا به سنت هرسال، مسئولین کشور در کنار مردم به مناسبت سالروز رحلت امام گِرد هم جمع می‌شوند. همه چشم‌ها به چند شخصیت است و عکاسان تا می‌توانند، از آنها و کنش‌های لحظه‌ای و معاشرت‌هایشان عکس می‌گیرند: احمدی‌‌نژاد،‌ موسوی، هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری.

رهبر انقلاب سخنرانی می‌کنند و در بخش‌های پایانی بیانات خود به هیاهوهای سیای اخیر پرداخته و آن را از جنبه‌ای دیگر می‌بینند.اینشان بیان می‌کنند: «از دو سه ماه قبل از این، رادیوهای بیگانه شروع کردند به بدنام کردن و مخدوش کردن چهره‌ انتخابات در کشورمان، برای بدبین کردن مردم. گاهی گفتند: این انتخابات نیست، انتصابات است. گاهی گفتند: این یک بازی کنترل شده‌ درون حکومت است؛ گفتند: این کاندیداها خودشان دارند بازی می‌کنند؛ نامزدهای مختلف که می‌بینید با هم اختلاف نظر دارند، اینها همه ظاهرسازی است، بازی است. گاهی گفتند: در انتخابات قطعاً تقلب انجام خواهد گرفت؛ هر وقتی یک چیزی گفتند. مقصود از همه‌ این تخریبها یک چیز است و او اینکه می‌خواهند ملت در انتخابات، مشارکت قوی و نمایانی نکند؛ این را میخواهند».

این بخش از بیانات ایشان به این نکته مغفول نور می‌تاباند که در پس همه این قیل و قال‌ها یک نکته حقیقی و غیر قابل کتمان وجود دارد و آن اینکه «مردم جهان با رصد انتخابات ایران می‌توانند ناب تریم مردم سالاری جهان را نظاره‌گر باشند که در آن اثری از بازی و تئاتر نیست».

ایشان با تاکید بر اینکه دشمنان با مردم‌سالارىِ شما(مردم) مخالفند،‌ تاکید دارند: «دشمن… می‌خواهند پشتوانه‌ نظام را که مردم هستند و آراء مردم است، از نظام بگیرند؛ می فهمند چه کار دارند می‌کنند. وای به حال آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، همان حرف آنها را تکرار کنند و همان مقصود آنها را در داخل تحقق ببخشند… مسئولین بلندمرتبه‌ نظام از صدر تا ذیل به وسیله‌ی مردم انتخاب شده‌اند؛ رهبری هم به وسیله‌ی مردم انتخاب می‌شود با واسطه‌ انتخابات خبرگان، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای گوناگون؛ این جزو افتخارات نظام است، میخواهند این را از مردم بگیرند؛ چون می‌دانند نظام با این مستحکم می‌شود».

مردم این بیانات را می‌شنوند ولی کمتر کسی خبر دارد که این بیانات حاکی از پیش‌بینی اتفاقاتی است که قرار است در کمتر از ۱۰روز آینده واقع شود.

نامه میرحسین موسوی به رهبری

میرحسین موسوی ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ یعنی روز قبل از انتخابات دست به قلم می شود و نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب می‌نویسد. نامه‌ای که نوعی زمینه چینی برای اتفاقات بعد از انتخابات است.

موسوی در این نامه می‌نویسد: «شور انتخاباتی گسترده کشور را فرا گرفته است و همه اقشار و اصناف اعم از زن و مرد، پیر و جوان در کوی و برزن به طور شبانه روزی فعال عرصه انتخابات هستند… ولی اخباری واصل می‌شود که برخی مقامات و دستگاه‌های رسمی از این حرکت مردمی اصیل استقبال نمی کنند». 

او برای این مدعای خود جانبداری عوامل برخی دستگاه‌ها از رئیس فعلی دولت، تعلل وزارت کشور در پذیرش نمایندگان ستاد میرحسین موسوی، مداخله تعدادی از فرماندهان و مسئولان سپاه و بسیج در انتخابات و بهره گیری رئیس دولت از امکانات دولتی در تبلیغات و مسافرت های تبلیغاتی مقامات رسمی و وزرا با استفاده از امکانات دولتی را ذکر می‌کند.

روز انتخابات

اولین ساعات ۲۲خردادماه بود که موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد در مسجد ارشاد شهر ری حاضر و رای خود را به صندوق انداخت. او پس رای دادن گفت: «من به همه مردم قول داده‌ام که از رای آنها صیانت کنم. همه ما تا انتهای رای‌گیری بیداریم. از همه مسئولان اجرایی هم می‌خواهم این امانت سنگین را حفظ کنند.»

مهدی کروبی هم در حسینیه حصار بوعلی پس از رای دادن با حضور در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه «هر کس رئیس جمهور شد همه از او حمایت می کنیم» گفت: «وقتی نتایج اعلام می‌شود همه ما باید قبول کنیم و از تخریب دیگران بپرهیزیم.»

کروبی در ادامه با رد شبهه افکنی‌ها پیرامون سلامت انتخابات تاکید کرد: «نباید به کسانی که درصدد ایجاد شبهه در انتخابات هستند میدان بدهیم. من هم جزء کسانی هستم که سلامت انتخابات را قبول دارم ولی جلوی کسانی که در صدد ایجاد شبهه هستند را می‌توانیم بگیریم.»

محمود احمدی نژاد هم رای خود را در مسجد جامع افسریه به صندوق انداخت در جمع خبرنگاران، انتخابات را مرحله هم افزایی توانها، تحکیم وحدت و سکوی جهش به سمت قله های بلندتر دانست.

جرقه پیشگویی‌ها

همه چیز خوب پیش می‌رفت و نظام جمهوری اسلامی رکوردی بی‌بدیل را از مشارکت مردمی در صحنه انتخابات ثبت می‌کرد تا اینکه برخی زمزمه‌های پیشگویانه بر زبان‌ها افتاد.

سید محمد خاتمی ضمن حضور در حسینیه جماران و انداختن رای خود به صندوق، در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «همه باید آن‌چه مردم انتخاب می‌کنند بپذیرند و از رای مردم تمکین کنند.»

وی در ادامه تاکید کرد: « همه شواهد امر حاکی است که مهندس موسوی انتخابات را برده است اما من پیشگو نیستم.»

این صریح‌ترین و اولین اعلام پیروزی از اردوگاه اصلاح‌طلبان بود و حامیان موسوی که از چند هفته قبل با لباس ها و مچ‌بندهای سبز در کل کشور فعالیت انتخاباتی می‌کردند، منتظر خبر قطعی و مسجل پیروزی موسوی بودند.

چراغ دوم را اما هسر مرحوم هاشمی روشن کرد. عفت مرعشی ضمن انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: «امیدوارم احمدی‌نژاد و دوستان خوارجش از مردم پاسخ دریافت کنند.»

وی با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور در مناظره تلویزیونی با موسوی نیز گفت: «چرا اینگونه حرف‌های مزخرف می‌زنند و بچه‌های من را به دزدی متهم می‌کنند؟”

مرعشی در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید توصیه‌تان به هواداران کاندیداها بعد از روز انتخابات چیست؟ گفت: «اگر تقلب کردند، بریزند توی خیابان ها.»

موسوی همچنین برای روز انتخابات کمیته صیانت از آرا به ریاست علی اکبر محتشمی پور تشکیل داده بود. این کمیته در یکی از اطلاعیه‌ها اعلام کرد که «با توجه به برخی شایعات مطرح به هنگام رأی دادن، (مردم) خودکار همراه داشته و نام نامزد خود را به وسیله خودکارهای خود بنویسند و از خودکارهایی که دیگران در اختیارشان قرار می دهند استفاده ننمایند.»

یکی از سایت‌های حامی جنبش سبز در ساعت ۱۳:۱۱ به نقل از ابوالفضل فاتح رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مهندس موسوی، خبری با عنوان«پیروزی مهندس موسوی با فاصله زیاد قطعی است/همه برای این پیروزی یک سجده شکر بدهکاریم» منتشر کرد. این سایت هم چنین در ساعت ۱۹:۰۱ به نقل از فرشاد مومنی عضو ستاد مهندس موسوی نوشت: «میرحسین موسوی در آستانه شکستن رکورد ۳۰ میلیون رأی است.» و در ساعت ۲۰:۲۱ نیز در خبری اعلام کرد: «موسوی بیش از ۶۰ درصد آرا را کسب کرده است.»

در پی این پیشگویی‌ها بود که در آخرین ساعات رای گیری، علی اکبر محشتمی پور رییس کمیته صیانت از آرای موسوی با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که «چه شواهدی برای پیروزی موج سبز و برنده شدن موسوی در کشور دارید؟» گفت: «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.»

وی در ادامه نیز از قابل قیاس نبودن آرای موسوی و دیگر کاندیداها سخن گفت و از برگزاری جشن پیروزی حامیان موسوی در ۲۳ و ۲۴ خرداد خبر داد.

و نقطه پایان این پیشگویی‌ها نشست خبری شامگاه جمعه ۲۲خردادماه شخص میرحسین موسوی بود که در آن گفت: «برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم.»

همان ساعات بود که میرحسین موسوی با صدور بیانیه ای تشکر آمیز خطاب به ملت ایران، اعلام کرد: «مردم شریف ایران! … به اطلاع می‌رسانم به رغم تخلفات و کارشکنی‌های متعدد و نارسایی‌های گسترده، مستندات و گزارش‌های واصله حاکی از این است که رأی اکثریت قاطع مردم متوجه این خدمتگزارشان بوده است. از مسئولان امر می‌خواهم در شمارش آرا نهایت دقت و حفظ امانت را بنمایند و اعلام می‌کنم، در غیر این‌صورت از همه امکانات قانونی برای احقاق حقوق حقه ملت ایران اقدام خواهم کرد. همین‌جا فرصت را مغتنم می‌شمارم و از ملت شریف ایران می‌خواهم آماده برگزاری جشن پیروزی در شامگاه میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) باشند.»

روز اعلام نتایج رسمی

صبح شنبه ۲۳خرداد۸۸اما بخش بزرگی از جامعه با اعلام رسمی آرا به شوک فرو رفت. برخلاف آنچه در رسانه‌ها غالب شده بود، این احمدی نژاد بود که با اختلاف آرای بسیار به عنوان رئیس جمهور قانونی مردم انتخاب شده بود.

بنابر اعلام رسمی وزارت کشور، از ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۹۱ برگه رای ماخوذه، محمود احمدی‌نژاد با ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای و کسب ۶۲٫۶۳ آرا رئیس جمهور منتخب ملت ایران معرفی شد. محسن رضایی با ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای (۱٫۷۳ درصد) ، مهدی کروبی با ۳۳۳ هزار و ۶۳۵ رای (۰٫۸۵ درصد) و میرحسین موسوی با ۱۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۱ رای (۳۳٫۷۵ درصد) نتوانستند آرای اکثریت را برای خود جلب کنند.

همچنین بیش از ۳۹ میلیون از ۴۶ میلیون ایرانی واجد شرایط جهت رای دادن در انتخابات شرکت کرده بودند که مشارکت بیش از ۸۵% از مردم در این انتخابات را نشان می داد. تا اینجای کار پیروز اصلی مردم بودند.

رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پیامی خطاب به ملت ایران تصریح کردند: «انتخابات ۲۲ خرداد با هنرنمایی ملت ایران نِصاب تازه‌ای در سلسله‌ طولانی انتخاب‌های ملی پدید آورد. مشارکت بیش ‌از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق‌ها و رأی بیست ‌و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب یک جشن واقعی است.

ایشان در ادامه تاکید کردند: «گمان بر این است که دشمنان بخواهند با گونه‌هائی از تحریکات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از کام ملت بزدایند. به همه‌ آحاد مردم و بویژه جوانان عزیز که سرزنده‌ترین نقش‌آفرینان این حادثه‌ شورانگیز بودند، توصیه میکنم که کاملاً هشیار باشند. همواره باید شنبه‌ پس‌ از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند

نتیجه اعلام شده بود ولی میرحسین موسوی اولین کسی بود که آن را نپذیرفت. ستاد انتخاباتی موسوی با صدور اطلاعیه ای با رد نتایج انتخابات اعلام کرد: «امروز اراده و عزم مردم ایران در برابر یک پدیده اعجاب‌انگیز به نام دروغ، تزویر و تقلب، بهت‌زده شده و بیش از پیش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکایت برد.»

داماد لرستان!

زهرا رهنورد همسر موسوی طی گفتگویی با شبکه تلوزیونی بی بی سی فارسی گفت: «نتیجه آرا دقیقا عکس آن چیزی است که واقعیت دارد، یعنی دقیقا نسبت آرای موسوی به احمدی نژاد ۴ به ۱ بوده است. یک نقاطی هستند که خودشان نشان دهنده نادرست بودن میزان آراست. مثلا ترک زبانها و مردم آذربایجان فرزند خودشان را رها نمی کنند تا به فرد دیگری رای بدهند یا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقای موسوی هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمی‌کنند و به احمدی نژاد رای بدهند. این دو مورد برای ما ملاک است که باقی موارد هم همینطور است.»
 
رهنورد در پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی که پرسید «رای آقای موسوی بر اساس برآوردهای شما چهار به یک بوده است، در قیاس آقای احمدی‌نژاد مستندات شما چه هست؟» اظهار داشت: «در شهرستان‌ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکی از این بود که آرای موسوی بسیار بالاتر از آن است که اصلاً قابل تصور باشد، هر وقت طرفداران دو طرف حاضر می شدند، طرفداران احمدی‌نژاد در حد یک صدم بودند. در مقابل طرفداران موسوی … ما نمی دانیم چگونه با این صندوق ها عمل شده و رأی‌ها چگونه دست برده شده و چه بوده، فقط می‌دانیم که نسبت موسوی به احمدی‌نژاد ۴،۵ به یک یا ۴ به یک یا جاهای دیگر ممکن است مثلاً ۳ به ۱،۵ باشد.»

نخستین بیانیه موسوی

 23خردادماه ۸۸ موسوی نخستین بیانیه خود را منتشر کرد و نتیجه اعلام شده را بهت آور توصیف کرد و آن را نتیجه شعبده‌بازی‌های صدا و سیما و دست اندرکاران انتخابات دانست.

وی در ادامه نوشت: «اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد … خائنین به آرای مردم ابایی از آن ندارند که این خانه پارسایان به آتش کشیده شود… ما موج عقلانیت سبز خود را که برگرفته از تعالیم دینی و علایق ملت به اهل بیت پیامبر(ص) است با تمامی شور ادامه می دهیم و با شورش دروغ که در کشور طغیان کرده و چهره آن را آلوده است مبارزه می‌کنیم، اما اجازه نخواهیم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگیرد.»

نامه به علما و مراجع

همان روز موسوی که انگار دست به قلم شده بود، نامه‌ای دیگر به مراجع و علما نوشت و تاکید کرد: «سکوت علما و مراجکه ملجا راسخ این ملت شمرده می‌شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آراء را به دنبال خواهد داشت.»

وی تصریح کرد: «تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت‌زده جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می‌شود، برای کسی ممکن نبود.»

کروبی: این تازه اول داستان است

مهدی کروبی هم در بیانیه ای نتایج اعلام شده را مضحک و شگفت آور توصیف کرد و تاکید کرد: «من به پیشگاه ملت شکایت می‌برم و دستان همه رای دهندگان به خصوص دانشجویان،‌ روشنفکران،‌ زنان محرومین و افراد مورد تبعیض اعم از دگر اندیشان،‌ اقلیت های حقوقی و مذهبی،‌ دراویش،‌ اهل حق را می‌بوسم و حتما در مقابل این مهندسی و تنظیم ناشیانه رای ملت سکوت نخواهم کرد و به عنوان فردی مستقل در چارچوب فکری و سیاسی خاص خود و بر اساس مواضع و بیانیه هایی که منتشر کرده ام در صحنه خواهم ماند. کروبی در آخرین جمله این بیانیه نوشت: «این تازه اول داستان است.»

مجمع روحانیون و ابطال انتخابات

مجمع روحانیون مبارز هم با صدور بیانیه‌ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.

آغاز اغتشاش

بعد از ظهر شنبه بود که خبرهایی از آغاز تجمعات به گوش رسید. طبق این اخباز بعد از ظهر ۲۳خرداد، اغتشاشات پراکنده در تهران آغاز شد. تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در حالی که به دو دسته موافق و مخالف نتایج انتخابات تقسیم شده بودند در خیابان ۱۶ آذر و سپس میدان انقلاب علیه همدیگر شعارهایی سردادند. مخالفین شعارهایی همچون «مرگ بر دیکتاتور» و موافقین شعارهایی چون «قبول اکثریت، نشان آدمیت» سر دادند. دوقطبی در حال شکل‌گیری بود.

خبرها حاکی از این بود که در حالی که جمعیت به سوی وزارت کشور حرکت می کرد، در خیابان فاطمی سطل‌های زباله توسط معترضین به نتایج انتخابات به آتش کشیده شد و به تدریج با تاریک شدن هوا، درگیری ها بین نیروی انتظامی و اغتشاشگران شدت گرفت. در میدان ولیعصر تهران هم آسیب هایی به اموال عمومی وارد شد. حوالی ساعت ۱۸ یک دستگاه اتوبوس در خیابان مطهری به آتش کشیده شد.

 تعدادی از عوامل اصلی متهم به هدایت آشوب‌های خیابانی در تهران از جمله تاج‌زاده، رمضان‌زاده، میردامادی، بهزاد نبوی، محمدرضا خاتمی، مجردی، شریعتی، صفایی فراهانی، تقی رحمانی، هدی صابر و زیدآبادی بازداشت شدند.

یکشنبه ۲۴خردادماه رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) در جمع مردم و مسئولین در حسینیه امام خمینی (ره) فرمودند: «حقیقتاً یک دست اعجازآفرین الهی پشت این انتخابات بود چرا‌که نتیجه آن، ده میلیون رأی بیشتر در مقایسه با بالاترین رقم مشارکت مردم در انتخابات ۳۰ ساله است.»
  
همچنین همان روز جشن پیروزی رییس جمهور در میدان ولیعصر تهران برگزار شد. رییس جمهور با اشاره به اغتشاشات روز گذشته برخی نقاط تهران گفت: «در انتخابات ۴۰ میلیون نفر خودشان بازیگر اصلی و تعیین‌کننده اصلی بودند حالا ۴ تا خس و خاشاک در این گوشه‌ها یک کاری می‌کنند. بدانید که این رودخانه زلال ملت جایی برای خودنمایی آنها نخواهد گذاشت.»

جریان ضد انقلاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب بخش پایانی جمله احمدی‌نژاد را اینگونه تعبیر کردند که رئیس جمهور طرفداران موسوی را خس و خاشاک خطاب کرده است. تقابل و دوقطبی دامنه‌دارتر می‌شد. 

همان روز عباسعلی کدخدایی سخنگوی وقت شورای نگهبان در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه همچنان کروبی اعتراض مستندی به این شورا ارائه نداده است، از ارائه اعتراض ۷ بندی میرحسین موسوی به شورای نگهیان سخن گفت: «موسوی در اولین اعتراض خود تأکید کرده است که در مناظره‌ها مطالبی گفته شده که اتهام علیه شخصیت‌های نظام بوده است.»

میرحسین موسوی اما در نامه ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان نوشت: «عدم صحت انتخابات محرز است و رسیدگی و ابطال آن درخواست می‌گردد

دومین بیانیه موسوی

 موسوی دومین بیانیه خود را منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «کسانی که با تخلفات بسیار نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، اینک درصدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره‌ای جدید از تاریخ کشور ما هستند. اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون گریزی سخن گفتم و تاکید کردم که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بینجامد و امروز ملت ما در نقطه‌ای قرار گرفته است که این دورنما را احساس می کند. ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم، اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم.

دیدار موسوی با رهبر انقلاب

دوشنبه، ۲۵ خرداد پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اعلام کرد که رهبر انقلاب در دیدار میرحسین موسوی با ایشان، بر پیگیری مسائل از طریق مراجع قانونی تأکید کردند.
 
در این دیدار که عصر دیروز(۲۴خردادماه) انجام شد، میرحسین موسوی ضمن ارائه گزارشی، دیدگاه خود را درباره روند انتخابات بیان کرد.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر لزوم حفظ آرامش و متانت خاطرنشان کردند: «در دوره های قبلی انتخابات نیز برخی افراد و نامزدها، مسائلی داشتند که از طریق شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی رسیدگی به شکایات انتخاباتی، پیگیری کردند و طبعاً در این دوره نیز مسائل باید از طریق قانونی دنبال شود.»

ایشان با اشاره به نامه آقای موسوی به شورای نگهبان افزودند: «به شورای نگهبان تأکید شده که با دقت به این نامه رسیدگی شود.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحریکات دشمن و برخی طراحی‌های پشت صحنه برای به آشوب کشاندن خیابان‌ها خطاب به موسوی افزودند: «جنس شما با این گونه افراد متفاوت است و لازم است کارها را با متانت و آرامش پیگیری کنید.»

ایشان با تحسین از حضور بی سابقه مردم در انتخابات ۲۲ خرداد افزودند: «به یاری پروردگار انتخابات با اتقان، صحت و آرامش خوبی برگزار شد و شما هم مسائل مورد نظر را از طریق قانونی پیگیری کنید.»

آیت‌ا… جنتی دبیر شورای نگهبان در پی دیدار موسوی با رهبر انقلاب، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی بیانات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دیدار با میرحسین موسوی نامزد انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و مستند به تبصره‌های ۱ الی ۳ ماده ۸۰ قانون انتخابات ریاست جمهوری این شورا آمادگی خود را برای رسیدگی به کلیه شکایات و اعتراضات مطرح شده در وقت قانونی اعلام می‌دارد.»

اولین راهپیمایی بدون مجوز

علیرغم همه این دیدارها و استدلال‌ها و بدون ارائه استدلال مستندی، «راهپیمایی غیرقانونی هواداران موسوی از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد.  میرحسین موسوی پس از صدور ۲ بیانیه در اعتراض به نتیجه انتخابات، در سومین بیانیه خود در تاریخ ۲۴ خرداد ۸۸ خواستار برگزاری یک راهپیمایی در سراسر کشور شده و تاکید کرده بود: «ما از مسئولان درخواست کرده‌ایم که مجوز برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در تمامی کشور به ما داده شود تا در طی آن مردم فرصتی برای نمایش مخالفت خود با شیوه برگزاری انتخابات و نتایج آن پیدا کنند. موافقت مسئولان با این امر می‌تواند بهترین راه حل برای مهار هیجانات فعلی باشد».

در این راهپیمایی که بدون هیچ مجوز رسمی برگزار شد، موسوی، کروبی، خاتمی، فائزه هاشمی، مجید انصاری، غلامحسین کرباسچی، محمد رضا خاتمی و … حضور داشتند.

در انتهای این مراسم آشوبگران تعدادی  اتوبوس، بانک، موتور سیکلت و دیگر اموال عمومی و شخصی را به آتش کشیدند. همچنین حمله به پایگاه نظامی بسیج مقداد در خیابان آزادی موجب درگیری مسلحانه نیروهای نظامی و اغتشاشگران شد.

متاسفانه در این درگیری ها یک مادر و دختر (سرور برومند و فاطمه رجب پور) در مهدکودکی در اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند. هم چنین داوود صدری ۲۶ ساله و شاغل در شرکت دارو سازی،  مسعود خسروی ۴۵ ساله کارمند تاکسیرانی و عضو بسیج و حسام حنیفه ۱۹ ساله و کارمند شرکت نقشه کشی از افرادی بودند که به ضرب گلوله های غیرسازمانی به شهادت رسیدند و به همین علت خانواده های آنان از مسببین اغتشاشات بعد انتخابات و شخص میرحسین موسوی اعلام شکایت کردند.»

میرحسین موسوی در جمع هوادارانش برای شرکت در انتخاباتی جدید اعلام آمادگی کرد و گفت که «حضور امروز مردم نشان می‌دهد که آن‌ها قانع نشده‌اند و خواهان پاسخگویی هستند.»

محمدرضا خاتمی برادر سیدمحمد خاتمی هم در جمع تظاهرات کنندگان به نقل از محمد خاتمی خواستار ابطال نتایج انتخابات شد. وی دولت را متهم کرد که در آراء مردم «دستکاری» کرده ‌و گفت: «ما تا زمان ابطال نتایج و برگزاری انتخاباتی تازه به حرکت خود ادامه خواهیم داد.»

آغوش باز رجوی ها برای جنبش سبز

همزمان مسعود رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین هم برای اغتشاشگران داخل ایران آغوش باز کیده و با صدور بیانیه‌ای خطاب به معترضان به نتایج انتخابات در ایران، به ویژه تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران که به دعوت انجمن اسلامی این دانشگاه در مسجد دانشگاه تهران تحصن کرده بودند، می‌نویسد: «مقاومت قهرمانانه و اشرف‌نشان خود را به هر قیمت ادامه بدهید.»

پیام موسوی به مردم

میرحسین موسوی در پیامی خطاب به مردم، نوشت: «توصیه مؤکد و مجدد این خدمتگزار شما آن است که… مخالفت‌های مدنی وقانونی خود را در سراسر کشور ادامه دهید… از رنگ سبز و شعار ا… اکبر دست برنداریم.» این اظهارات موسوی در حالی بود که خود شاهد بود که هوادارنش نه تنها قانوئنی تجمع نمی‌کنند، بلکه تا می توانند بانک و سطل زباله و مسجد و پایگاه و پاسگاه آتش می‌زنند.

صدای طبل موسوی و هوادارانش دیری نپایید که با اروپا هم رسید و وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات بر روند انتخابات ریاست ‌جمهوری در ایران شدند. این وزرا که در لوکزامبورگ گرد هم آمده‌ بودند، هم‌چنین از سرکوب معترضان در ایران ابراز نگرانی جدی کردند. 

دخالت اروپا

آنگلا مرکل صدر اعظم المان نیز خواستار بررسی شفاف نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران شد و «ماکسیم فرهاخن» وزیر خارجه هلند، مشروعیت انتخابات ایران را زیر سؤال برد و گفت: «بدون شک در این انتخابات تقلب شده‌است.»

جلسه رهبر انقلاب با نمایندگان کاندیداها

۲۶خردادماه رهبر انقلاب نمایندگان کاندیداها را به دیدار فراخواند و پای استدلال هایشان نشست و ضمن انذار نسبت به  ایجاد شکاف بین صفوف مردم تاکید کردند:«قبلاً گفته‌ام و از جمله در دیداری که آقای موسوی با اینجانب داشت تأکید کردم و قرار شد چنین شود، شما هر اشکال و شبهه‌ای که دارید، به‌طور مشخص و روشن به شورای نگهبان (به عنوان مرجع قانونی) اعلام کنید تا طبق قانون به آن رسیدگی شود. اینجانب به شورای نگهبان تأکید کرده‌ام که حتی اگر لازم شد، صندوق‌هایی را بازشماری کنند، این کار انجام شود.»

عباس آخوندی نماینده ستاد میرحسین موسوی در دیدار با رهبر انقلاب می‌گوید: «اگر تمام صندوق‌ها بازشماری شود هیچ تخلفی صورت نگرفته است». این عبارتی است سخنگوی شورای نگهبان در ۱۳ مردادماه در هشتمین اردوی آموزش سیاسی دانشجویان پسر دانشگا‌ه‌های سراسر کشور که در دانشگاه عباسپور برگزار شده بود، در جمع خبرنگاران نقل کرد.

راهپیمایی مردمی

همان روز مردم تهران با راهپیمایی به سمت میدان ولیعصر تهران از آشوب‌های فرصت طلبان پس از انتخابات اعلام انزجار کردند.

حداد عادل در جمع اجتماع کنندگان تهرانی با اشاره به نظرسنجی‌های مختلف صورت گرفته در ماه‌های قبل از انتخابات گفت: «در هیچکدام از این نظرسنجی‌های قبل انتخابات که مربوط به کل کشور بود موسوی از احمدی‌نژاد جلو‌تر نبود.»

او ادامه داد: « آقای موسوی از شما سؤال می‌کنم وقتی هنوز انتخابات تمام نشده و در صندوق رأی باز نشده، شما از کجا مطمئن بودید که اکثریت آرا را به دست آورده و اعلام پیروزی کردید؟ در کجای دنیا کشورهایی که خود را الگوی دموکراسی می‌دانند سابقه دارد که قبل از شمارش آرا و اعلام رسمی کاندیدایی کنفرانس خبری بگذارد و خود را رئیس‌جمهور اعلام کرده و کسی دیگری نیز به او تبریک بگوید؟»

تجمعی برای خرید ساندویچ!

جمعی از هواداران موسوی و کروبی در مقابل صدا و سیما تجمع غیرقانونی ترتیب دادند. در این تجمع که صحنه‌هایی از آن نیز از طریق تلوزیون پخش شد، فائزه هاشمی معترضان را به ادامه حضور در خیابان دعوت کرد.

وی در میان هواداران موسوی گفت: «چون بخش عظیمی از مردم ما عوام هستند، از حرف‌های احمدی‌نژاد خوششان می‌آید.» بعدها مرحوم هاشمی گفت دخترم به خیابان ولیعصر رفته بود تا ساندویچ بخرد.

در این تجمع تعدادی از مغازه‌ها مورد آسیب اشرار قرار گرفت و چندین حلقه لاستیک در آتش سوخت.

سومین بیانیه

۲۷ خردادماه میرحسین موسوی سومین بیانیه خود را منتشر کرد: «اینجانب ضمن محکوم نمودن اقدامات وحشیانه و کشتار مردمی که صرفاً خواستار احقاق حق خود هستند، لازم می‌دانم نکاتی را درباره این رخداد و تحولات مربوط به آن به آگاهی ملت برسانم… راهی که ملت برای رسیدن به پیروزی و احقاق حقوق نقض شده‌اش انتخاب کرده است، استفاده از روش‌های صلح آمیز و دوری از خشونت است.»

۲۸ خردادماه محمد رجب‌پور فرزند شهید برومند و برادر شهید فاطمه رجب‌پور که در پی راهپیمایی غیرقانونی ۲۵ خرداد حامیان موسوی با سلاح گرم توسط اشرار به شهادت رسیدند، پیرامون این مساله که قرار است برای شهدای رجب‌پور از طرف موسوی مراسمی گرفته شود، گفت: «ما خودمان اقدام کرده و مراسم‌هایی برگزار خواهیم کرد که کفایت هم خواهد کرد و نیازی نمی‌بینیم که وی در این زمینه اقدام کند و هرگز اجازه نخواهیم داد که کسی هم از این مسئله سوء استفاد کند.»

ساعت ۱۶ راهپیمایی حامیان میرحسین موسوی در میدان امام خمینی (ره) آغاز شد و سپس راهپیمایان به سمت میدان فردوسی و میدان انقلاب حرکت کردند. ضمن آنکه در ساعت ۱۸ میرحسین موسوی به جمع مردم پیوست و در جمع مردم گفت: «دامنه اسناد و مدارک تقلب در انتخابات بیشتر از آن است که بتوان با چند برنامه تلویزیونی و رادیویی آن را پوشاند… مردم را شقه شقه نکنیم، مردم با هم خوب هستند و به هم احترام می‌گذارند.»

محسن مخملباف در گفت‌وگو با رادیو زمانه گفت: «ما سعی کردیم از ارتباطاتی که داشتیم، استفاده کنیم. برای مثال، با استفاده از ارتباطات دوستانه‏ای که با آقای سارکوزی داشتیم، موفق شدیم ایشان را راضی کنیم که به صدای مردم ایران گوش کند. خوشبختانه، ایشان امروز موضع قاطع خود را گرفت و گفت که نگران مردم ایران است و باید به صدای آنان گوش داده شود.»

نماز جمعه تاریخی

۲۹خرداد دانشگاه تهران یک روز تاریخی دیگر را برای همیشه به نام خود ثبت کرد و آن هم برپایی عظیم‌ترین نماز جمعه تاریخ جمهوری اسلامی، به امامت رهبر معظم انقلاب بود.

ایشان در خطبه‌های نماز جمعه با طرح مسایل مختلفی از جمله حوادث بعد انتخابات، تاکید بر رسیدگی قانونی به اعتراض معترضین توسط شورای نگهبان، نقاط قوت و ضعف مناظرات تلوزیونی قبل انتخابات، اشتباه در نام بردن افراد در مناظره‌ها، تفاوت نظرهای بین مسئولین ارشد نظام، نزدیکی نظر رییس جمهور نسبت به هاشمی رفسنجانی به ایشان، عدم امکان وقوع انقلاب مخملی در جمهوری اسلامی، تاکید بر رقابت دورن نظام هر ۴ نامزد انتخابات، باج ندادن به قانون شکنان، ضرورت پرهیز از اردو کشی‌های خیابانی، رسوایی سران جنایتکار امریکا و انگلیس در جهان و… به طور مفصل با مردم صحبت کردند و فرمودند: «مجاری قانونی تنها مسیر رسیدگی به شبهات مطرح شده است…بنده زیر بارِ بدعت‌های غیرقانونی نمی‌روم چرا که در هر انتخاباتی طبعا برخی برنده نیستند و اگر امروز چارچوب‌های قانونی شکسته شود در آینده نیز هیچ انتخاباتی مورد اعتماد نخواهد بود و مصونیت نخواهد داشت. اگر قرار باشد بعد از هر انتخابات، آنهایی که رأی نیاورده‌اند اردوکشی خیابانی کنند و در مقابل این حرکت، کسانی هم که رأی آورده‌اند طرفدارانشان را به خیابان‌ها بکشانند پس اصلا چرا انتخابات برگزار می‌شود؟ ضمن آنکه مردم چه گناهی کرده‌اند که باید به علت این کارهای ما، از کسب و کار و زندگی خود باز بمانند.»

بیشترین نماینده را موسوی در پای صندوق‌ها داشت

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد بیش از ۴۰ هزار نماینده میرحسین موسوی بر روند اجرایی انتخابات نظارت داشته‌اند که این بیشترین تعداد ناظر یک کاندیدا در طول ۳۰ سال انتخابات گذشته می‌باشد. بر این اساس به نمایندگی از احمدی‌نژاد ۵ هزار و ۲۴۰ نفر، ‌کروبی هزار و ۵۳۰ نفر و رضایی ۷۰۴ نفر بر سر صندوق‌های اخذ رای حاضر و ناظر عملکرد مجریان انتخابات بودند.

نامه شورای امنیت به موسوی

شورای امنیت کشور در نامه‌ای سرگشاده در پاسخ به نامه مورخه ۸۸٫۳٫۲۷ موسوی نوشت: «وظیفه و مسئولیت ملی جنابعالی اقتضاء می‌کند که به جای انتساب اتهام به نیروهای انتظامی و یا نظامی که فرزندان این کشورند و شبانه روز جهت امنیت شهروندان تلاش می‌کنند، از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات غیرقانونی پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت ننمایید.»

تجمع بدون مجوز به دعوت مجمع روحانیون مبارز

تجمع بدون مجوز حامیان مهندس موسوی به دعوت مجمع روحانیون مبارز از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد. در این تجمع که دیگر در آن جمعیت انبوه روزهای گذشته دیده نمی‌شد، بی‌اعتنایی مردم به این تجمع غیرقانونی با خشم اغتشاش‌گران مواجه شد و این طیف که تلاش زیادی داشتند در ۲ تجمع قبلی خود در میدان هفتم تیر و میدان امام خمینی وجهه‌ای مسالمت‌آمیز از تجمعات خود نشان دهند و حتی از این اجتماع‌ها با عنوان «تجمع سکوت» و همراه با آرامش یاد می‌کردند، امروز بار دیگر دست به آشوب‌گری زدند.

طی این اقدامات بیش از ۱۰ نفر از هموطنان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. اوباش با سنگ و کوکتل مولوتف به ناحیه بسیج مقداد در خیابان آزادی حمله کردند که با مقاومت بسیجیان مواجه شدند. همچنین اغتشاش‌گران به مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان نیز حمله‌ور شدند و بخش‌هایی از مسجد را به آتش کشیدند.

در درگیر‌ی‌های شب گذشته در محدوده میدان جمهوری و خیابان‌های مجاور، تعداد زیادی از بانک‌های دولتی و خصوصی و مراکز خدماتی مانند رستوران‌ها و تولیدی‌های پوشاک تخریب و بعضاً دچار آتش‌سوزی گسترده شدند. یک تولیدی پوشاک در مجاورت مسجد لولاگر بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا به ‌طور کامل در آتش سوخته‌ و خسارت زیادی به ساختمان این واحد تولیدی وارد آمده است. همچنین یک مرکز آموزش رانندگی نیز که در کنار این واحد تولیدی قرار دارد بر اثر پرتاب مواد آتش‌زا و سنگ تخریب شده ‌و تعدادی از رایانه‌های این مرکز توسط اوباش به بیرون پرتاب شده و یا به سرقت رفته است.

پنجمین بیانیه موسوی

پنجمین بیانیه موسوی منتشر شد. وی در ابتدای بیانیه خود با اشاره به اینکه «نقطه عطفی در تاریخ ملت ما در حال شکل گرفتن است،» نوشت: «آمده بودم تا بگویم گریز از قانون به استبداد می‌انجامد، آمده بودم تا بار دیگر به انقلاب اسلامی آن‌گونه که بود و جمهوری اسلامی آن گونه که باید باشد، دعوت کنم اما آن چنان که می‌دانید همگی ما در راه این تجدید حیات ملی و تحقق آرمان‌هایی که در دل و جان پیر و جوان ما ریشه دارند با دروغ و تقلب روبرو شدیم.»

نامه سرگشاده احمدی مقدم به موسوی

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به میرحسین موسوی نوشت: «واقعیت این است که حداقل اغتشاشگران و اراذل و اوباش در سایه فضای غیرقانونی ایجاد شده توسط شما، به اقدامات تخریب گرانه می‌پردازند و در طول سه شب ۲۳، ۲۴، ۲۵ خردادماه در تمام موارد، اغتشاشگران به تخریب و نا‌امن سازی فضای عمومی پرداختند… بپذیرید که تجمعات و راهپیمایی‌های غیرقانونی، مشکلات جدی را برای مردم فراهم ساخته و ایجاد ترافیک‌های سنگین و سرگردانی مردم، مزاحمت برای کسبه و مغازه داران، راهبندان‌های طولانی، شائبه دست آویز و ملعبه بودن قانون را توسط هوادارانتان ایجاد می‌کند و این امر برخلافشان و روحیه قانون گرایانه مورد ادعای شماست که همواره در تبلیغات انتخاباتی بر آن تاکید می‌کردید.»

عدم اجابت دعوت شورای نگهبان از موسوی و کروبی

در پی برگزاری جلسه مشترک محسن رضایی، ‌ یکی از سه کاندیدای معترض به انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان، یک مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان از اعلام آمادگی این نهاد برای برگزاری نشست مشترک با موسوی و کروبی خبر داد. این مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان یادآور شد: «از کروبی و موسوی نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده بود که نیامدند و دلیلی نیز برای عدم حضور خویش اعلام نکرده‌اند.» سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران اعلام آمادگی کرد تا ۱۰درصد از صندوق‌های اخذ رای را به صورت تصادفی و با حضور نمایندگان کاندیدا‌ها بازشماری کند.

موسوی دلایل درخواست ابطال انتخابات را اعلام کرد

میرحسین موسوی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به شورای نگهبان دلایل خود جهت لزوم ابطال انتخابات را برشمرد. در این نامه مواردی چون محدود کردن زمان رای گیری، افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخابات توسط دولت نهم و… مطرح شده است.

موشه یعلون رئیس سابق اطلاعات ارتش اسراییل در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت گفت: «موسوی و همسرش روح جدیدی به آزادی بخشیده‌اند، بنابراین من تکرار می‌کنم انقلابی در ایران روی خواهد داد.»

قربانی شدن ندا آقا سلطان

انتشار فیلم قتل ندا آقا سلطان که در یکی از خیابان‌های فرعی منطقه امیرآباد تهران به صورت مشکوکی کشته شده است، موجی از هجمه تبلیغاتی بیگانگان علیه جمهوری اسلامی را به راه انداخته است. آنچه که در این بین بیش از همه مشکوک به نظر می‌رسد حضور فردی به نام آرش حجازی در بالای سر مقتول است. وی ۲۴ ساعت قبل از این اتفاق از لندن وارد تهران شده است. همه رسانه‌های معاند و مخصوصا گروهک منافقین موج سواری سنگینی علیه این اتفاق به راه انداختند.

همزمان باراک اوباما رییس جمهور امریکا از ایران خواست تا کلیه اقدامات ناعادلانه و خشونت بار علیه مردم خود را متوقف کند.

رضا پهلوی فرزند محمدرضا پهلوی که توهم پیروزی برایش ایجاد شده بود، در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو با درخواست از غرب برای تماس با مخالفان در ایران، گفت: «ما باید از همین امروز یک فرآیند انتقال را آماده کنیم که طی آن بحشی از رژیم به نفع تغییر تسلیم شده، در کشور عفو عمومی اعلام و یک سیستم سیاسی لائیک و دمکراتیک برقرار می‌شود‏.»

۳۱ خرداد ۲۳۱ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از فرمایشات رهبر مظعم انقلاب در نماز جمعه تهران اعلام نموده و خواستار پیگیری اعتراضات از طریق قانونی شدند.

آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید با تقدیر و تشکر از اعضای شورای نگهبان، با اشاره به جایگاه این شورا تصریح کردند: «شورای نگهبان دارای مقام بالایی است و قداست این شورا باید محفوظ با‌شد و در مقام قضاوت و داوری وجه المصالحه قرار نگیرد».

ششمین بیانیه موسوی

ششمین بیانیه میرحسین موسوی منتشر شد. در این بیانیه آمده است: «اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود امیدوار باشید و اجازه ندهید کسانی که برای ناامیدی و ارعاب شما می‌کوشند خشمتان را برانگیزند. در اعتراضات خود همچنان به پرهیز از خشونت پایبند بمانید.»

شبکه آرتی. آر روسیه در گزارشی به مقایسه حوادث پس از انتخابات ایران و انقلاب نارنجی در اوکراین پرداخت.

علی اکبر ناطق نوری طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشت: «اینجانب از آغاز مبارزه مطیع و فرمانبردار امام راحل (ره) بوده و اکنون نیز در اختیار رهبری معظم انقلاب هستم… حضور ملت عزیز ایران در صحنه بهمراه خادمان دین و میهن در تبعیت از بیانات حضرتعالی که فصل الخطاب بوده و هست موجب تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نقش بر آب شدن نقشه‌های بیگانگان و بدخواهان خواهد شد.»

سید محمد خاتمی در بیانیه‌ای اعلام داشت: «باید حق مردم را پاس داشت و در عین تدبیر در برابر هرگونه تشنج و تشنج آفرینی و ناامنی (که از ساحت مردم به دور است) باید از شیوه‌های پرهزینه و زیانبار برای نظام و مردم از جمله مقابله نظامی و خشونت فاصله گرفت و همگان در جهت ترمیم اعتماد عمومی که پشتوانه اصلی نظام و کشور است برآییم و حرکت کنیم.»

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما با اشاره به حضور و درخواست محسن رضایی برای بازشماری آرا در چند استان و موافقت شورای نگهبان گفت: «قرار شد به صورت تصادفی تعدادی از صندوق‌ها بازشماری شود و اگر میزان تخلفات قابل توجه بود، ما حاضریم بقیه صندوق‌ها هم بازشماری شود.»

خرداد۸۸ شروع اتفاقاتی بود که تا دیماه به درازا کشید و مقدمه آشوب‌هایی شد که هنوز پس از ۱۲ سال، کشور از گزند تبعات آن همچون تحریم‌های فزاینده و دوقطبی شدید وحدت شکن در کشور رهایی نیافته است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.