×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تنور کنسرت‌ها با بلیت نیم‌میلیونی گرم می‌شود!/ بخش عظیمی از جامعه تا ابد رنگ کنسرت به خود نخواهد دید!

تهران۲۴

علیرضا سپهوند: چند روزیست بازار کنسرت ها رونق گرفته و هر روز بر تعداد خواننده هایی که اجرای خود را در این ایام به صحنه می برند افزوده می شود. بی شک سهم موسیقی پاپ از این بازار بیش از دیگر ژانرهای موسیقی است و البته که به فراخور استقبال مردم از موسیقی پاپیولار(موسیقی عامه پسند) این توزیع به صورت خودکار شکل می گیرد. حالا پس از حدود دو سال دوری از کنسرت ها و هیجاناتش، شاهد این اتفاق هستیم که می تواند با مدیریت درست به آرمانی ترین شکل ممکن برگزار شود. به نظر می رسد برخی مشکلات باعث عدم بروز ظرفیت های فرهنگی، تنوع و کثرت اجراها شده، همچنان که با نگاهی به کنسرت های اخیر می توان غیبت موسیقی ایرانی را نظاره گر بود. ازینرو شرایط به گونه ای پش رفته است که موسیقی ایرانی از همان ابتدای شروع کنسرت ها بروز و ظهوری ملموس نداشته باشد.

این در حالی است که در جلسه آبان ماه مدیر دفتر موسیقی با سالن داران، کنسرت گذاران و تهیه کنندگان مقرر شد برای کنسرت های کوچک و اجراهای سنتی و مقامی اجاره سالن گرفته نشود یا اگر اجاره اخذ شد، وزارت ارشاد از محل بودجه خودش کمک های مالی کند که آن رقم برای برگزار کننده کنسرت های مقامی و سنتی برای سالن های کوچکی چون نیاوران، رودکی و تالار وحدت، با ظرفیت ۵۰ درصد، صفر منظور شود. با این وجود همچنان در فهرست کنسرت های پیش رو خبری از حضور گروههای موسیقی ایرانی به چشم نمی خورد. 

موسیقی نواحی اما در کنار تعداد کثیر کنسرت های پاپ فعالیت خود را شروع کرده و امید می رود بازار کنسرت ها در حوزه موسیقی نواحی بیشتر و برجسته تر از ادوار پیشین باشد. چراکه این موسیقی به شدت دارای پتانسیل جذب مخاطب بوده ولی مهمترین مساله در به روی صحنه آوردن این ژانر موسیقی، انتخاب و چینش های درست و کاربردی و مهم تر از آن تبلیغ و اطلاع رسانی در خصوص اجراها و مهم تر از آن در خصوص کیفیت محتوای اجرایی و جذابیت های مختص موسیقی نواحی بالاترین فاکتور دیده و شنیده شدن این موسیقی خواهد بود.

کنسرت گذاری در کشور ما بحثی پیچیده و دشوار است و موانع بسیاری در دو طرف داستان کنسرت گذار و مخاطب کنسرت وجود دارد. یکی از موانع و مشکلات کنسرت گذار که در این شرایط تورمی باید به گونه ای برنامه ریزی و اعلام قیمت بلیت کند این است که اول خیالش از بخش  سالن یا «وَنیو» و دوم از بخش تولید یا «پروداکشن» راحت شود و ابتدا هزینه های این دو بخش را پیش بینی کند تا بعد  تازه به مرحله سوددهی برسد. از اینرو با توجه به شرایط تورمی و تغییرات دائمی نرخ ارز، نمودار تمام هزینه ها از نور، صدا، ال ای دی و تصویر تا اجاره بهای سالن همه و همه باعث بازنگری در قیمت بلیت خواهند شد. و  در نهایت جمیع موارد فوق منجر به افزایش بهای بلیت کنسرت می شود.

سالن های کنسرت در طول ۲ سال گذشته باید افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشته باشند. این در حالی است که با افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه های پیمانکاران بخش خصوصی، درآمد تهیه کنندگان نصف شده است. با توجه به اینکه بخاطر رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت، نصف ظرفیت سالن های کنسرت برای اجراها به فروش می رسد، باید میان هزینه ها و قیمت های بلیت هماهنگی ایجاد شود تا کمترین فشار روی اقشار جامعه وارد شود. 

مدیر«ایران کنسرت» در حاشیه جلسه تصمیم گیری دفتر موسیقی به تاریخ یازدهم آبان ماه در موضوع بازگشایی کنسرت ها گفت: برای کنسرت های کوچک و اجراهای سنتی و محلی برای سالن هایی چون نیاوران، رودکی و تالار وحدت، با ظرفیت ۵۰ درصد، اجاره سالن گرفته نمی شود.

هیچ شکی نیست که جامعه ما هم چون دیگر جوامع در شرایطی که حدود دو سال را با سختی ها و محدودیت های کرونا سپری کرده نیازمند برگزاری رویدادهایی فرح بخش است اما لازمه این کار تسهیل شرایط و کمک و حمات مالی دولت از اینچنین رویدادهایی است تا مخاطب بتواند با هزینه ای معقول به کنسرت برود.

با نگاهی بر حداقل و حداکثر قیمت بلیت ها می توان اذعان کرد که قطعا بخش عظیمی از جامعه با این شرایط تا ابد رنگ سالن کنسرت را به چشم نخواهد دید. قیمت هایی که از حدود ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است. با یک حساب سرانگشتی می توان به دشواری حضور در کنسرت رسید. فرض کنید خانواده ای چهار نفره شامل پدر، مادر و دو فرزند بخواهند بعد مدت ها به کنسرتی بروند  تا روحیه شان بهتر و شاداب تر شود. در این صورت تنها قیمت چهار بلیت به نزدیک دو میلیون تومان می رسد. در کنسرت ها هم معمولا اکثر خانواده ها تنقلاتی خریداری می کنند. به این موارد، کرایه یا هزینه رفت و آمد از منزل تا محل کنسرت و هزینه های جانبی دیگر را اضافه کنید، رفتن به کنسرت برای یک خانواده چهار نفری چیزی حدود ۳ میلیون تومان تومان آب می خورد. امروزه میانگین حقوق و دریافتی یک کارمند رقمی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان است. یعنی یک حقوق بگیر باید نیمی از حقوق خود را برای یک کنسرت یکی دو ساعته هزینه کند بلکه آیا خود و خانواده اش از آن کنسرت راضی باشند و حالشان بهتر شود یا خیر! ازینرو با توجه به بخش اعظم جامعه و شرایط اشتغال  و دریافتی فوق الذکر، می تاون چنین استنباط کرد که بخش اعظمی از جامعه هیچ وقت توانایی رفتن به کنسرت را نخواهند داشت و این رویداد فرهنگی هنری تنها در توان استفاده بخشی اندک و مشخص قرار خواهد گرفت.

مطمئن باشیم همین حساب سرانگشتی را بخش عظیمی از خانواده ها انجام داده اند و از خیر کنسرت رفتن گذشته اند. قطعا و حتما مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولیان اصلی حمایت از موسیقی به طور اعم و کنسرت های موسیقی به طور اخص، باید تدابیری عملی برای این قضیه اندیشیده تا کنسرت ها همچنان مختص به گروهی خاص نباشد و با تسهیل شرایط مادی، باعث حضور قشر عظیمی از جامعه به سالن های کنسرت باشند.

قطعا قیمت تمام شده بلیت کنسرت های موسیقی علاوه بر تمامی موارد به دو بخش اصلی و تعیین کننده برمی گردد، اول سالن و سالندار که با اعلام اجاره بهای خود بر نرخ بلیت تاثیر می گذارد و دوم، تهیه کننده یا کنسرت گذار، که با توجه به دخل و خرج و هزینه های خود قیمت نهایی را اعلام می کند.

با این وجود پس از دو سال وقفه کرونایی، فصل جدیدی از برگزاری کنسرت ها آغاز شده که در ادامه، عمده برنامه کنسرت های موسیقی دی ماه به همراه قیمت بلیت و محل برگزاری ارائه می شود.

کنسرت مسعود صادقلو – فرهنگسرای بوستان ولایت فردیس – ساعت‌های ۱۸ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

– کنسرت حمید عسگری – کنسرت هال کیش – ساعت ۲۱ – قیمت بلیت: ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

– کنسرت مسیح و آرش – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۲ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

 کنسرت مهدی احمدوند – سالن همایش ایرانیان – ساعت‌های ۱۸:۲۰ و ۲۱:۵۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت حسین صفامنش (تمدیدی) – تالار وحدت – ساعت ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

-کنسرت بهنام بانی – سالن اکومال کرج – ساعت‌های ۱۸ و ۲۱

-کنسرت علی یاسینی – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۲ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت مسیح و آرش – سالن وزارت کشور – ساعت ۱۹ و ۲۲ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت بابک جهانبخش – سالن هال مریم کیش – ساعت ۲۳:۵۹ – قیمت بلیت: ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

 کنسرت حسین صفامنش (تمدیدی) – تالار وحدت – ساعت ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

-کنسرت علیرضا طلیسچی – مرکز همایش‌های برج میلاد – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت هوروش بند (تمدیدی) – سالن ارس جلفا – ساعت‌های ۱۸ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۲۸۰ هزار تومان

-کنسرت آرون افشار – کنسرت هال کیش – ساعت ۲۳:۵۹ – قیمت بلیت: ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

-کنسرت بهنام بانی – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۲ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

 کنسرت مهدی احمدوند (تمدیدی) – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت علیرضا طلیسچی – مرکز همایش‌های برج میلاد – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

 کنسرت مسیح و آرش – تالار شهر جزیره کیش – ساعت ۲۳:۵۹ – قیمت بلیت: ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان

کنسرت امید حاجیلی – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۲ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت علیرضا طلیسچی – فرهنگسرای بوستان ولایت فردیس –ساعت های ۱۸ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

کنسرت گروه سینا ذکایی – تالار وحدت – ساعت ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان

 کنسرت افشین آذری (تمدیدی) – تالار پتروشیمی تبریز – ساعت‌های ۱۸ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار تومان

-کنسرت ارکستر اقوام ایرانی «هیژان» به رهبری هیوا رنجبر – تالار وحدت – ساعت ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

-کنسرت بابک جهانبخش – مرکز همایش‌های برج میلاد تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت مهدی جهانی – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت ارکستر اقوام ایرانی «هیژان» به رهبری هیوا رنجبر – تالار وحدت – ساعت ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

-کنسرت محسن ابراهیم زاده  – مرکز همایش‌های برج میلاد تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت ایوان بند – سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران – ساعت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ – قیمت بلیت: ۱۴۰ تا ۳۹۵ هزار تومان

-کنسرت افشین آذری– تالار پتروشیمی تبریز – ساعت‌های ۱۸ و ۲۱ – قیمت بلیت: ۱۰۰ تا ۱۶۰ هزار تومان

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.