×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران آبی شد؛ «فایزر» و «مدرنا» به داد آمریکا و اروپا نرسیدند!

تهران۲۴: درحالی که طی روزهای گذشته شاهد اوج گیری مجدد اپیدمی در اروپا و آمریکا هستیم کشورما توانست با واکسیناسیون گسترده به طرز چشمگیری شیوع کرونا را مهار کند. جدیدترین خبرها از رسانه‌های مختلف دنیا حکایت از افزایش شدید موارد ابتلا و مرگ بیماران مبتلا به کرونا در انگلستان دارد، بر اساس داده‌های دولت انگلستان، طی روز گذشته ۳۱۳ بیمار کرونایی جان خود را از دست دادند و به این ترتیب آمار رسمی قربانیان کرونا در این کشور به تعداد ۱۵۰ هزار و ۵۷ نفر رسیده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است، ویروس کرونا تلفات وحشتناکی را بر کشور ما وارد کرده است و امروز تعداد فوتی‌های ثبت شده از این بیماری به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است. راه خروج ما از این بیماری همه گیر تزریق نوبت‌های اول و دوم و همچنین نوبت سوم واکسن کرونا است. از سوی دیگر باید به این موضوع توجه داشت که به دلیل وضعیت بحرانی شیوع بیماری در این کشور دولت برای کمک به مردم دست به دامن ارتش شده است.

از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا در آمریکا نیز وضعیت خوبی ندارد به طوری که با ابتلای موارد جدید و فوت بیش از دو هزار بیمار طی روز گذشته آمار فوتی‌ها به  ۸۵۶ هزار و ۳۲۱ نفر رسیده است. این اتفاق درحالی رخ داد که این کشورها خود را جزء پیشتازان تولید واکسن کرونا در دنیا می‌دانند اما در کنترل اپیدمی ناتوان بوده‌اند.

هرچند در اوایل بحران کرونا رسانه‌های معاند تمام تلاش خود را برای زیر سوال بردن تلاش‌های ایران به کار گرفتند و از هر ابزار رسانه‌ای برای ایجاد اضظراب و نگرانی و بحرانی نشان دادن وضعیت ایران در بحران کرونا استفاده کردند اما محققان و مسوولان کشورمان در آن دوران دست از تلاش نکشیدند و خوشبختانه امروز تعداد شهرهای قرمز کشور به صفر رسیده است.

*سه را پیش رو برای تامین واکسن

در آستانه نوروز ۱۴۰۰ با ورود ویروس انگلیسی به کشور بر نگرانی‌ها افزوده شد هموطنان زیادی را روانه خاک کرد اما تلاش دولت برای تامین واکسن بی نتیجه نماند و نور امید واکسن کرونا بر ناامیدی مرگ کرونا تابید. وزارت بهداشتی‌ها سه مسیر را برای دسترسی به واکسن کرونا پیش گرفتند؛ تولید داخلی واکسن کرونا با توان دانشمندان ایرانی، تولید مشترک آن از طریق انتقال دانش فنی و در نهایت واردات.

در همین راستا نیز چهار فاز زمانی برای واکسیناسیون در کشور در نظر گرفته شد. به این ترتیب بود که وزیر وقت بهداشت در اول بهمن ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا در کشور قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود. بر همین اساس هم در ۲۱ بهمن ماه سال گذشته و با ورود اولین محموله واکسن اسپوتنیک به کشور، واکسیناسیون کرونا با اولویت کادر درمان آغاز شد. اما در ادامه راه به دلیل مشکلات ناشی از تاخیر در تامین واکسن، که البته موضوعی جهانی نیز بود، واکسیناسیون علیه کووید در ایران از برنامه ریزی های صورت گرفته عقب افتاد.

*بدعهدی کشورهای اروپایی در فروش واکسن

در شرایط تاخیر ایجاد شده و مشکلات درتامین واکسن کرونا برای گروه‌های آسیب پذیر در اولویت کشور، مبحث ورود بخش خصوصی به عرصه خرید واکسن کرونا از منابع خارجی و البته با ارز نیمایی، از سوی رییس جمهور مطرح و به چندین شرکت هم مجوز داده شد؛ مبحثی که با گذشت چندین ماه نتیجه ای نداشت و به این ترتیب بخش خصوصی نیز توفیق چندانی در واردات واکسن نداشت.

*واکسن‌های ایرانی روی میز تولید

با توجه به نیاز ایران به حدود ۱۲۰میلیون دز واکسن، پیش بینی وزارت بهداشت آن بود که حداقل دو سوم واکسن مورد نیاز کشور از محل تولید داخل تامین شود و بر همین اساس هم با تشکیل کمیته ملی واکسن، تولید واکسن کووید در پلتفرم‌های مختلف از بهار و تابستان سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس هم تا چندی پیش، بیش از ۱۴ موسسه دانش‌بنیان و شرکت مختلف متقاضی صدور پروانه تولید واکسن از سازمان غذا و دارو بودند.

در همین راستا وزیر وقت بهداشت قول داد که در خرداد ماه اولین واکسن ایرانی کرونا در اختیار مردم قرار گیرد و به این ترتیب بود که در دهم خردادماه نمکی از ارائه مجوز مصرف اضطراری به واکسن کووایران برکت خبر داد و چندی بعد نیز واکسن «پاستوکووک» مجوز مصرف اضطراری دریافت کرد. با گذشت حدود پنج ماه از ارایه مجوز مصرف اضطراری به این دو واکسن و همچنین ارایه مجوز مصرف اضطراری به دو واکسن «کووپارس» و «اسپایکوژن» که اخیرا صورت گرفته، اما سهم واکسن‌های ایرانی در سبد واکسیناسیون ملی علیه کرونا همچنان ناچیز است.

*سیل واکسن در دولت سیزدهم

انتخابات ریاست جمهوری در همین دوران (خرداد ماه ۱۴۰۰) برگزار شد و دولت سیزدهم روی کار آمد. آیت‌الله ابراهیم رییسی در مدت کوتاهی کابینه‌ اش را به مجلسی‌ ها معرفی کرد و بهرام عین‌اللهی به عنوان شانزدهمین وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی در موقعیت دشوار پیک پنجم کرونا روی کار آمد.

تامین و واردات ضرب ‌الاجلی واکسن در دستور کار دولت جدید قرار گرفت و بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم نیز اولویت برنامه کاری‌ اش را واکسیناسیون علیه کرونا قرار داد و وعده افزایش سرعت واکسیناسیون را داد؛ وعده‌ای که چندی نپایید که محقق شد؛ به طوری که روند ورود محموله‌ های پنج میلیونی واکسن به کشور آغاز شد و آمار تزریق روزانه واکسن از یک میلیون دُز فراتر رفت و برای شبانه ‌روزی شدن مراکز تزریق، برنامه ‌ریزی شد.

در همین راستا بود که عین ‌اللهی در اظهارنظری گفت: «ما فکرش را نمی کردیم که چنین حجمی از واکسن تامین شود. وقتی در جلسات رای اعتماد می گفتم که واکسن می آوریم، فکرش را نمی کردم که بجای باران، سیل جاری شود و با لطف خدا، سیلی از واکسن به سوی کشور روانه شد.»

به این ترتیب بود که چندی بعد شرط سنی از واکسیناسیون حذف شد و برای واکسیناسیون فراخوان عمومی داده شد. پس از آن نیز واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال با دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک کلید خورد. اخیرا هم واکسیناسیون دز سوم با اولویت کادر درمان، بیماران خاص و مزمن و سالمندان بالای ۶۰ سال آغاز شده است.

امروز با تلاش محققان، و تدبیر مسوولان کشور درحالی از بحران کرونا درحال عبور است و تعداد مرگ و میرهای روزانه کرونا به ۳۱ نفر رسیده  و تا کنون بیش از صد میلیون دز واکسن کرونا در دزهای اول و دوم در کشور تزریق شده است. مدعیان حقوق بشر که روزی دروازه فروش اقلام بهداشتی و درمانی کرونا را بر روی کشورمان بسته بودند امروز با بحران مرگ و میر و ابتلا مواجهند و بر خلاف تبلیغ گسترده واکسنهایشان بسیاری از مردم همین کشورها تمایلی به تزریق واکسنهای فایزر و مدرنا ندارند و همین موضوع باعث شده تا این کشورها روزهای سختی و بحرانی را بگذرانند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.