×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا مکتب شهید سلیمانی در کتاب‌های درسی جایی ندارند؟

 تهران۲۴

محمدامین مظلوم دکترای جامعه شناسی سیاسی و از ادوار بسیج دانشجویی گفت: در فرایند اجتماعی شدن، هر شخص، هنجارها، عرف‌ها و ارزش‌های جامعه خویش را یاد گرفته و برای برعهده گرفتن نقش‌های اجتماعی آماده می شود. در این فرایند، اسطوره ها نقش به سزا و موثری دارند که ضمن ایجاد همبستگی اجتماعی، هویت جمعی یک یا چند نسل را می سازند و تقویت می کنند و سبب بر این می شود که نظام اجتماعی قوی و مستحکم باشد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: اسطوره و قهرمان، چیزی است که تاریخ گذشته و معاصر و زندگی امروز ما نمونه‌های فراوان آن را در خود دارد و البته بسیاری از کشور‌ها به معنی واقعی از داشتن این مزیت محرومند. فقر قهرمان و اسطوره برخی کشور‌ها را چنان می‌آزارد که مجبورند برای پر کردن این خلأ به قهرمان‌سازی خیالی یا افسانه‌سرایی و خلق قهرمان در سینما و انیمیشن یا بازی رایانه‌ای متوسل شوند، یا برخی چهره‌های ورزشی و هنری را به عنوان قهرمان و اسطوره جا بزنند.

مظلوم یادآور شد: غرب قهرمان و اسطوره ندارد به خاطر اینکه نظام اجتماعی و فرهنگی خود را بازتولید کند و برای خود قدرت ایجاد کند، قهرمان و اسطوره تولید میکند، آنهم قهرمان و اسطوره های مجازی و پوشالی که در سینمای هالیوودی زیاد مشاهده میکنیم.

وی تاکید کرد: اما کشور ایران پر از قهرمانان حقیقی است. گلزار های شهدا، خانواده های معظم شهدا، افرادی همچون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و علی لندی و شهید حججی و … و همه شهدایی که در دورانی که زندگی می کنیم، زندگی می کردند، گواهی این حقیقت هستند.

این فعال حوزه فرهنگی ادامه داد: اما یک سؤال مهم وجود دارد! چرا با وجود پر بودن و غنای خزانه فرهنگ و تاریخ کشور و دین ما از قهرمانان متعدد و بی‌نظیر و کم‌نظیر از گذشته تاکنون، بسیاری از مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان این کشور یا قهرمانان واقعی خود را نمی‌شناسند یا قهرمانان پوشالی و ساختگی غرب را بیشتر و کاملتر می‌شناسند و متاسفانه در مواردی آن‌ها را در گفتار، رفتار و… الگوی خود قرار می‌دهند؟!

مظلوم تاکید کرد: ما نیازی نداریم که قهرمانان افسانه‌ای تولید کنیم تا هویت و امید را به جامعه تزریق کنیم، فقط نیاز داریم این قهرمانان را به خوبی معرفی کنیم. آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که با معرفی این الگوها می‌تواند سبب باز تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و در نتیجه ایران قوی شود.

وی گفت: یکی از نقاط ضعفی که در آموزش و پرورش و سازمان تألیف کتب درسی وجود دارد این است که آنطور که باید و شاید بر روی الگو سازی برای نسل آینده توجهی ندارد و اگر الگویی به دانش آموز معرفی می کند ضعفش این است که در معرفی شخصیت های مهم و موثر درباره ویژگی های آنها کلی گویی می کند. مثلا می گوید: بصیر بود، مردمی بود، مخلص بود، چنین بود چنان بود و از کنار این رژه کلمات و صفات عبور می‌کنیم. درحالی که برای الگو سازی باید از “کلی گویی” درباره شخصیت و عملکرد این اسطوره‌ها و قهرمان ها اجتناب کرد و در رفتار، سلوک، خانواده داری، مردمداری، برنامه ریزی و… دقیق شد تا بتوان از آن الگو بهره عینی برد.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: سردار شهید سلیمانی بزرگترین اسطوره زمانه ماست که فرایند جامعه پذیری کودکان و نوجوانان گام دوم انقلاب را تسهیل و هویت جمعی آنان را منسجم تر می کند. 

وی افزود: با گذشت دوسال از شهادت این مرد بزرگ، با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که شهید سلیمانی یک مکتب هستند اما این مکتب در کتاب‌های درسی جایی ندارد و فقط به تصاویر و چند جمله درباره این شخص بزرگ بسنده شده است.

مظلوم ادامه داد: سازمان تألیف کتب درسی و وزارت آموزش و پرورش که مهمترین نهادها برای احیا و بازتولید ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران هستند باید برنامه‌ای ویژه برای معلمان و دانش آموزان داشته باشند، اگر قرار باشد نسل سلیمانی تربیت کنیم، اگر قرار باشد ایرانی قوی داشته باشیم، این دو نهاد باید به این فکر کنند و برنامه اجرای داشته باشند که یک معلم چطور باید نسل سلیمانی تربیت کند و یک دانش آموز چگونه می تواند قاسم سلیمانی شود.اینها به خودی خود امکان پذیر نیستند تا زمانی  که به شکلی دقیق الگوها را معرفی نکنیم.

به گزارش فارس، کلیپی با اجرا و طراحی محمدامین مظلوم و فیلمبرداری و تدوین علی یعقوبی در باره موضوع فوق تهیه شده که در ادامه آمده است:

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.