×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روسیه-ایران-چین؛ ساختارسازی ژئوپلیتیک در قلب اوراسیا

به گزارش تهران۲۴ در دوشنبه، «الینا پانینا» مدیر موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی و نماینده سابق پارلمان روسیه، سفر «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران به «مسکو» و دیدار وی با «ولادیمیر پوتین» را مهمترین رویداد سال جدید میلادی برای این کشور عنوان کرد.

پانینا در مطلبی که در پایگاه مجازی این موسسه منتشر کرد، نوشت: سران دو کشور برای اولین بار در قالب یک دیدار حضوری گفتگو کردند. این نکته نیز پیام های زیادی را به همراه دارد که برای این مذاکرات زمانی انتخاب شد که روسیه و ایران مذاکرات پرتنشی را با آمریکا و تعدادی از کشورهای غربی دنبال می‌کنند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: علیرغم اهمیت بالای گفتگوی بین روسای جمهور دو کشور، در مورد جزئیات آن اطلاعات محدودی در دسترس رسانه ها قرار گرفت. به نظر من در مورد نتایج نهایی سفر رئیس جمهور ایران می توان پس از بازگشت آقای رئیسی به تهران قضاوت کرد، ولی با این وجود تعدادی از مواضع اساسی دو طرف مشخص بود. از جمله رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد که مسکو و تهران در عرصه بین المللی همکاری های نزدیکی انجام می دهند. دو کشور با تلاش‌های خود تا حد زیادی به دولت سوریه کمک کردند تا بر تهدیدات مربوط به تروریسم بین المللی غلبه کند.

ولادیمیر پوتین اشاره کرد که اکنون وضعیت افغانستان موجب نگرانی روسیه و ایران است و مایل است همه این مسائل را با رئیس جمهور ایران در میان بگذارد و با مواضع تهران در این زمینه ها آشنا شود. از لابلای این سخنان، به رسمیت شناختن اهمیت روزافزون نقش ایران در حل و فصل مسائل افغانستان را می توان پی برد.

قابل یادآوری است که در آستانه سفر رئیسی به روسیه، در تهران مذاکراتی بین نمایندگان طالبان و مخالفان جبهه مقاومت ملی انجام شد که اولین گام واقعی برای ایجاد یک دولت فراگیر بود. اگرچه هنوز این هدف محقق نشده اما تلاش ها برای هموار کردن بستر مذاکرات در حال شکل گیری است.

مدیر موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی روسیه با بیان اینکه «دیدار روسای جمهور روسیه و ایران در مسکو باید در چارچوب ژئوپلیتیک کلان اوراسیا مورد توجه قرار داده شود»، نوشت: منظور قبل از همه سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به پکن می باشد. وی اعلام کرد ایران به طور فعال در پروژه چینی «کمربند و جاده» چین شرکت خواهد کرد و به شدت به تعهدات مندرج در توافقنامه مشارکت راهبردی ایران و چین به مدت ۲۵ سال که در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به امضا رسید، پایبند خواهد بود.

بسیاری از تحلیلگران بر آنند که ایران به این منظور به چنین نزدیک شده است تا بتواند در جریان مذاکرات پیچیده «وین» در مورد برجام، غرب را تحت فشارهای روانی قرار دهد. این نکته نیز قابل توجه بود که رئیس جمهور ایران ضمن دیدار با همتای روس خود به وجود تمایل برای انعقاد توافقی با روسیه، همانند توافق با چین اشاره کرد.

رئیسی گفت که سند همکاری های راهبردی دو کشور به طرف روسی ارائه شده است که چشم انداز تعاملات میان دو کشور را حداقل برای ۲۰ سال آینده مشخص خواهد کرد. منطقی است این احتمال داده شود که پیشنهاداتی که تهران منتظر دریافت پاسخ است، با نقشه راه های مربوطه همراه خواهد بود.

به اعتقاد نویسنده این مطلب، با توجه به مذاکرات جاری در وین در مورد برجام، سفر رئیسی به روسیه بسیار مهم بود. همانطور که معلوم است در مذاکرات وین هنوز نتایج قابل ملاحظه ای به دست نیامده است که دلیل آن خواسته های غیرمنطقی آمریکا برای دست یافتن به عقب‌نشینی‌های اساسی از جانب ایران می باشد. ضمنا موضوع رویارویی ایران و آمریکا بارها در دیدار سران دو کشور در مسکو مطرح شد و آقای رئیسی اعلام کرد که ایران ۴۰ سال است که در برابر آمریکایی ها مقاومت می کند و هرگز تحریم ها و تهدیدها نتواسته است جلو پیشرفت و توسعه کشور را بگیرد.

به گفته این نماینده سابق پارلمان روسیه، ضمن جمع بندی سفر رئیس جمهور ایران به مسکو می توان به این نکته اشاره کرد که در جریان آن، پیکربندی ژئوپلیتیکی جدید در اوراسیا در قالب «روسیه-ایران-چین» به وضوح به مشاهده می رسید.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: معتقدم نمایندگان پارلمان روسیه تبریک رئیس جمهوری اسلامی ایران به مناسبت فرا رسیدن سال نو میلادی و کریسمس را که از تریبون مجلس دوما ارائه کرد، برای مدت طولانی به یاد و ذهن خود خواهند داشت. سید ابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: ملت ایران و جهان اسلام احترام ویژه‌ای برای حضرت عیسی (ع) قائل است و بر ارزش های دینی ارج می گذارد. بر اساس آموزه‌های قرآن، اعتقاد داریم که مهمترین پیام مشترک همه ادیان ابراهیمی، تکامل معنوی بشریت از طریق عبادت پروردگار جهانیان است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.