×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سفیر ایران: دیدار رئیسی و پوتین بسیار استراتژیک بود

به گزارش تهران۲۴، «کاظم جلالی» سفیر ایران در مسکو در جریان سفر خود به منطقه اوستیای شمالی-آلانیا به خبرگزاری «تاس» گفت دیدار سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای‌جمهور ایران و روسیه به تقویت روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

جلالی با بیان این که «خوشبختانه در حال حاضر ایران و روسیه روابط بسیار نزدیکی دارند»، افزود: روسای‌جمهور یک دیدار طولانی و بسیار استراتژیک داشتند. محتوای این دیدار نقشه راه خوبی برای توسعه بیشتر روابط دوجانبه است.

او گفت که ایران و روسیه اشتراکات زیادی دارند و از دیدگاه‌های مشابهی در خصوص سیاست بین‌المللی برخوردارند. سفیر ایران در روسیه در ادامه، علم و آموزش را برخی از زمینه‌های کلیدی همکاری بین دو کشور خواند.

به نوشته تاس، بازدید سفیر ایران شامل توقفی در دانشگاه دولتی «ختاگوروف» اوستیای شمالی بود و اولین بار بود که او از منطقه اوستیای شمالی-آلانیا بازدید می‌کرد.

وی همچنین در جریان این سفر کاری در روز دوشنبه به خبرنگاران گفت ائتلاف احتمالی ایران، روسیه و چین برای غرب بسیار دردناک خواهد بود.

جلالی مسکو را یک قدرت بزرگ با پتانسیل عظیم اقتصادی، دفاعی، نظامی و فناوری توصیف کرد. به گفته وی، چین از نظر رشد اقتصادی در شرف پیشی گرفتن از ایالات متحده است. وی همچنین گفت که ایران کشوری بزرگ و به لحاظ اقتصادی توسعه یافته است که در صنعت دفاعی خود پیشرفت‌های زیادی داشته است.

این دیپلمات ایرانی افزود: به همین دلیل ایجاد این نوع ائتلاف [شامل روسیه، ایران و چین] برای غرب بسیار ناخوشایند خواهد بود.

پیش‌تر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در فصل نوین مناسبات ایران و روسیه همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد، افزود رؤسای‌جمهور ایران و روسیه، او و همتایش را مکلف کرده‌اند تا نقشه راه بیست ساله همکاری دو کشور را تهیه کنند.

روز چهارشنبه (۲۹ دی ماه) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روس  به منظور انجام سفری دو روزه، راهی مسکو شد. وی در این سفر ضمن دیدار با پوتین که بیش از سه ساعت به طول انجامید، در نشستی با فعالان اقتصادی روسیه شرکت و در دومای روسیه نیز حضور یافت و سخنرانی کرد.

رئیسی در دیدار با پوتین گفت که ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه ندارد و پوتین هم از آیت‌الله رئیسی خواست که سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را از طرف وی به ایشان منتقل کند و افزود که دستورکار وسیعی پیش روی دو کشور قرار دارد. 

حسین امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه هم که در ترکیب هیأت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو حضور داشت، روز چهارشنبه با «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته اموربین الملل دومای دولتی روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. اسلوتسکی در دیدار امیرعبداللهیان روابط پارلمانی دو کشور را ممتاز ارزیابی کرد و گسترش همکاری راهبردی با ایران در منطقه را برای روسیه مهم خواند.

«الینا پانینا» مدیر موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی و نماینده سابق پارلمان روسیه هم در اظهارنظری، سفر سید ابراهیم رئیسی به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین را مهمترین رویداد سال جدید میلادی برای این کشور عنوان کرد.

نماینده سابق پارلمان روسیه معتقد است سفر رئیس‌جمهور ایران به مسکو موجب تقویت ساختار جدید ژئوپلیتیک در اوراسیا در قالب «روسیه-ایران-چین» می‌شود.

انتهای پیام/م

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.