×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مداحان در «الی‌حبیب» مطالبات رهبری را بررسی کردند/ حدادیان : مرز هنر و تکنولوژی در مداحی باید روشن شود

به گزارش تهران۲۴، هشتمین نشست صمیمانه جمعی از ستایشگران جوان اهل‌بیت (ع) که با شعار «الی‌الحبیب» روز  جمعه هشتم بهمن‌ماه با محوریت بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان و با تأکید بر موضوع «جهاد تبیین» در مجتمع شهدای هفتم تیر، سرچشمه تهران برگزار شد.

در این نشست کارگروه‌های مختلف با محوریت نقش‌آفرینی مداحان در جهاد تبیین، تلاش برای تحقق فرمایشات و فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه ستایش‌گری و همچنین لزوم توجه هیأت‌های مذهبی به موضوع فرزندآوری و تهدید جمعیت دنبال شد.

«الی‌الحبیب» به جای بیان مشکل به دنبال راهکار است

مهدی سلحشور از ستایشگران اهل بیت علیهم‌السلام با اشاره به اینکه روند برخی از جلسات این است که دغدغه‌ها و دردها بیان شود، اظهار کرد: اگر جلسات به بیان دردها متوقف شود حتماً باختیم و نیاز است که به سمت راهکارها برویم؛ اگر به دنبال عملیاتی کردن منویات رهبری هستیم باید هر کسی گوشه‌ای از کار را عهده‌دار شود و ماهیانه عملکرد خود را در جلسات حضوری و غیرحضوری در قالب کارگروه‌های تخصصی و ماموریت های مشخص در حوزه ستایشگری گزارش دهد.

سلحشور با بیان اینکه ما نیازمند یک سند بالادستی به نام فرمایشات امامین انقلاب نیازمند هستیم، اظهار کرد: این دو بزرگوار مهم‌ترین مسائل را بیان کردند و هیچ تردیدی نیست که این سند بالادستی نقشه راه ما است اما گروهی باید این مباحث را تفسیر و تبیین کنند تا با تبعیت از این گروه تفسیر و تبیین های متفاوت از فرمایشات رهبری ارائه نشود.

این مداح پیشکسوت اهل‌بیت (ع) خاطرنشان کرد: جمله هیأت، هیأت بماند و تعریف  افراد در مورد موسیقی پاپ از جمله مصادیقی است که در مورد آن می‌توان تفسیرهای متفاوتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تعیین جبهه خودی و دشمن هم نیازمند یک کارشناسی دقیق است، تصریح کرد: زمانی که به یک تعریف مشترک برسیم باید اقتضائات یک کار جمعی و مشترک را نیز تعیین کنیم و وارد عرصه‌های عملیاتی شویم و بعد از آن تصمیم‌ها را به گفتمان فراگیر تبدیل کنیم.

نباید به هر قیمتی به دنبال مستمع جمع کردن باشیم

مهدی خادم آذریان نیز به‌عنوان دیگر پیشکسوت حاضر در این همایش با بیان اینکه ما باید به دنبال عملیاتی کردن سخنان خود باشیم، اظهار کرد: اینکه فکر کنیم ما آسیب ناپذیریم یک پندار کاملا اشتباه است و آسیب پذیر بودن ربطی به علم، سواد و جایگاه ندارد و در هر شرایطی امکان دارد ما هم دچار آسیب شویم.

وی با بیان اینکه مداح باید به خود به‌عنوان بلندگوی اهل‌بیت(ع) نگاه کند، عنوان کرد: سیره اهل‌بیت(ع) معیاری برای سنجش اعمال و رفتار ما است و اگر می‌خواهیم نسبت به عملکرد و وضعیت امروز خود قضاوت کنیم باید به سیره اهل‌بیت(ع) نگاهی داشته باشیم.

خادم آذریان خاطرنشان کرد: افراد مداح که دارای مخاطب هستند باید نسبت به رفتار و اعمال خود حساسیت خاصی نشان دهند، در دنیای آخرت باید برای همه واژه‌های خود جواب داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید به هر قیمتی به دنبال مستمع جمع کردن باشیم، گفت: قبل از اینکه بخواهیم سرباز ولایت باشیم باید تحلیل درستی نسبت به خود داشته باشیم و بدانیم کجا هستیم و چه کاری انجام می‌دهیم، متاسفانه برخی از ما فکر می‌کنیم که در مرکز اخلاص و ایمان هستیم.

مداح نباید فقط به دنبال ملی شدن باشد

همچنین سعید حدادیان طی سخنانی با بیان اینکه ما همه به دردها واقفیم، اظهار کرد: برای رفع مشکل باید به دنبال ارائه راهکار باشیم نه اینکه فقط دردها و مشکلات را بیان کنیم.در یک کلاس درس، همه شاگرد اول نیستند، یکی یا دو نفر شاگرد برتر هستند و تعدادی هم مردود اما نباید به خاطر مردودی‌ها، مدرسه را تعطیل کرد؛ بزرگترین مشکل مداحی امروز نزدیک شدن مرزهای هنر و تکنولوژی است که مرز استخدام تکنولوژی در مداحی روشن نشده است و نیازمند یک تیم فقهی در این زمینه هستیم.

حدادیان با بیان اینکه متاسفانه ما در تبیین مساله دچار اشکال هستیم، گفت: همه قرار نیست شاگرد اول باشیم، همه‌ مداحان نمی‌توانند مداح ملی و فراملی شوند. در این میدان بنا نیست همه محمد طاهری شوند.

وی با تاکید بر اینکه آموزش یعنی اندیشیدن، عنوان کرد: ما باید به فکر تمامی اقشار جامعه باشیم، بر اصول خود پایبند باشیم و همانند رهبری همچنان مراسم خود را در حسینیه برگزار کنیم اما برای جذب اقشار مختلف هم تلاش کنیم.

حدادیان خاطرنشان کرد: بی‌توجهی نسبت به فعالیت‌های رسانه‌ای یک ضعف است اما نباید همه دستاوردهای هیأت را فدای رسانه کرد، هیأت شرایط و ویژگی‌های خاصی دارد که رسانه نمی‌تواند در این شرایط تداخلی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه هیأتی‌ها و مداحان باید در نقاط مختلف کشور با مردم ارتباط داشته باشند، عنوان کرد: کمک هیأت به مردم نباید فقط در شب و به صورت نهان باشد بلکه گاهی باید آشکار باشد و مردم از عملکردهای مثبت هیأت باخبر شوند.

حدادیان با بیان اینکه محور برای مداحان، باید حضرت زهرا سلام الله علیها باشد، اظهار کرد: بانی وحدت امروز در حوزه هیأت‌های مذهبی شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ایشان مبانی را برای ما روشن و از وحدت مراقبت می‌کنند.

وی از رهبر به‌عنوان عامل وحدت نام برد و گفت: ایشان مخالف تفرقه هستند و فرماندهی محور مقاومت را بر عهده دارند.

حدادیان با اشاره به تلاش برخی برای تضعیف فاطمیه عنوان کرد: اسرائیل از فاطمیه بیشتر از محرم می‌ترسد چراکه مبانی اصلی انقلاب یا زهرا(س) است و رهبری فرمودند بنده حاجاتم را از فاطمیه می‌گیرم و بر لزوم گرامیداشت فاطمیه تاکید کردند.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به هدف باید سه مدل برنامه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را در دستور کار خود قرار دهیم، گفت: باید کارگروه‌ها را تقویت کرده و کارگروه‌های جدید را در صورت نیاز تشکیل دهید و کلید واژه‌های مورد نظر رهبری را استخراج و برای فرهنگ‌سازی آن‌ها تلاش کنیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.