×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر| سیمرغ‌ها بر شانه «موقعیت مهدی» نشستند

به گزارش تهران۲۴، مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر شامگاه جمعه ۲۲ بهمن‌ماه با حضور هنرمندان و مدیران سینمایی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران آغاز شد. 

در ابتدای این مراسم ویدئویی از فیلم‌های پرمخاطب سینمای ایران و حضور مردم ایران در روزهای انقلاب اسلامی به نمایش درآمد.

اجرای این مراسم با محمد سلوکی است. او پس از خوشامدگویی گفت: از همه هنرمندان کشورمان تشکر می‌کنم که وجود ویروس کرونا و سختی‌های آن چراغ سینمای ایران را روشن نگه‌ داشته‌اند.

سپس اتفاقات مختلف چهلمین جشنواره فیلم فجر طی یک گزارش تصویری به نمایش درآمد.

*گاه‌شماری برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر

در ادامه این مراسم مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: ایام فجر انقلاب و یاد و خاطر مردان و زنان انقلاب اسلامی و شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌دارم. سینمای ایران طی یک سال گذشته با سختی‌های بسیاری رو به رو بود، اما سینماگران و هنرمندان ایستادند و آن را زنده نگه داشتند. 

وی ادامه داد: در این جشنواره ما سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و برگزاری این جشنواره را ارتقا بخشیم، به همین منظور گاه‌شماری را در نظر گرفتیم و طبق آن جلو رفتیم. خوشبختانه طنین خوش جشنواره فیلم فجر در بسیاری از استان‌های کشور شنیده شد و ما این جشنواره را در آن استان‌ها برگزار کردیم. 

دبیر جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ما سعی کردیم در حد توانمان به سینمای ایران کمک کنیم. این سینما نیاز به توجه و مهربانی دارد. حیف است که مهر را در دل نپروریم، پاینده باشید. 

سپس ویدیویی از درگذشتگان یک سال گذشته سینمای ایران به نمایش داده درآمد.

در ادامه مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، جوایز چند بخش اهدا شد. 

در بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران، سیمرغ بلورین بهترین عکس به حبیب مجیدی برای مجموعه عکس فیلم «منصور»، دیپلم افتخار بهترین پوستر به احسان برآبادی برای پوستر فیلم «پیر مردها نمی‌میرند» و سیمرغ بلورین بهترین آنونس به امید میرزایی برای فیلم‌های «صحنه زنی» و «تک‌تیرانداز» اهدا شد.  

در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه، سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به رضا نجاتی برای فیلم کوتاه «ارفاق» اهدا شد.

در بخش مسابقه فیلم‌های مستند، سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به حجت طاهری برای ساخت مستند «احتضار» رسید.

سپس مراسم آیین بزرگداشت احمدرضا معتمدی با حضور علی نصیریان، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد. 

*علی نصیریان: امروز سینما و تئاتر ایران در هنر دنیا می‌درخشد

علی نصیریان در این مراسم بیان کرد: خیلی خوشحالم چون از اواخر دهه ۲۰ که وارد کار نمایش شدم، می‌بینم که خدا را شکر سینما و تئاتر کشورمان چه رشد خوبی داشته است. امر‌وز تئاتر و سینما ایران در هنر دنیا می‌درخشد. این شکرگزاری دارد که زنده ماندم و این روز‌ها را دیدم. 

وی افزود: من بسیار از کار با آقای معتمدی لذت بردم. به یاد داشته باشید که فرهنگ پشتوانه هنر ایران است و هر هنرمندی که می‌خواهد وارد هنر شود ابتدا با فرهنگ ایران آشنا باشد. به خصوص امروز که ارتباط آسان شده است. در زمان قدیم ما یک کتاب در موضوع هنر داشتیم، حالا ببینید چقدر کتاب و استاد وجود دارد. فرهنگ غذای روح و جان یک ملت است.‌ روح یک ملت با سینما، تئاتر و هنر سیر می‌شود. امیدوارم جوانان ما روز به روز پیشرفت کنند. 

احمدرضا معتمدی نیز گفت: در ابتدای انقلاب به ما گفتند که باید طرحی نو دراندازیم. ما دیدیم که فیزیک دیگر نمی‌تواند نظریه‌ای جدید به وجود آورد پس باید به سراغ فلسفه فیزیک رفت و در آن فضا فعالیت داشت. از این رو برای رشد در فضای سینما به دنبال فلسفه فیلم رفتیم و بیش از ۳۰ سال در آن فعالیت داشتم و دیدم چقدر می‌توان از این مبحث استفاده کرد و کارهای بزرگ انجام داد. در آخر از همسرم تشکر می‌کنم که در زندگیم با حقوق معلمی دانشگاه من ساخت و من هیچ کاری برایش نکردم. 

در ادامه این مراسم محمد خراعی رئیس سازمان سینمایی گفت: از همه کسانی که تلاش کردند تا این جشنواره برگزار شود تشکر می‌کنم. چون می‌دانم فرصت کم است تمام صحبت‌هایم را در بخش تجلی اراده ملی می‌گویم. 

در ادامه این مراسم جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی محمود بابایی اهدا شد. 

بهروز شعیبی بیان کرد: این جایزه برایمان خیلی اهمیت دارد. جای خیلی‌ها اینجا خالی است. من و آقای بابایی به نمایندگی یک گروه اینجا هستیم. این جایزه یک صاحب دارد و آن را به زودی به پیشگاه حضرت رضا (ع) تقدیم می‌کنیم. 

*آغاز به کار جشنواره چهل‌ و یکم از فردا

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: جای بسی خوشبختی است که بهار سینمای ایران مقارن با بهار انقلاب اسلامی شده است. ما از فردا آغاز کار چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را خواهیم داشت. در جشنواره امسال کارهای بزرگی صورت گرفت. ما در ۳۱ استان و بسیاری از روستاها به وسیله سینما سیار این جشنواره را برگزار کردیم. 

وی ادامه داد: در این جشنواره ما چهار نسل از انقلاب را در کنار هم داشتیم و این جای خوشحالی دارد. سینمای ما گام‌های بزرگی برداشته، اما با سینمای مطلوب فاصله داریم‌ و باید به سمت آن رفته و به آن برسیم. جشنواره ما در پی این بود که امید و آگاهی را به سینمای ایران بیاورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در برنامه‌های رئیس جمهوری ارتقا فرهنگ و هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. ما برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا تمامی مشکلات سینما و هنر ایران را حل کنیم. من از همه تلاشگران هنر که دیده نمی‌شوند، تشکر می‌کنم. ما تمام همت‌مان را از امروز به کار می‌گیریم تا در سال آینده جشنواره شایسته‌تری برگزار کنیم. 

*سیمرغ‌ها به خانه صاحبانشان رفتند 

سپس جوایز بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به حسن نجفی و امیر ولی‌خانی برای فیلم سینمایی «دسته دختران» رسید.

*سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به امید گلزاده برای فیلم‌های سینمایی «برف آخر» و «شادروان» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به مارال جیرانی برای فیلم سینمایی «خائن‌کشی» رسید. 

*سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «ضد» اهدا شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری به مسیح حدپور سراج برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم‌های سینمایی «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی» رسید.

 *سیمرغ بلورین بهترین موسیقی‌ متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «موقعیت مهدی» و دیپلم افتخار این بخش به بهزاد عبدی برای فیلم «علف‌زار» تقدیم شد.

 *سیمرغ بلورین بهترین تدوین حمید نجفی‌راد برای فیلم سینمایی «علف‌زار» اهدا شد.

 *سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به آرمان فیاض برای فیلم سینمایی «برف آخر» رسید.

*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به صدف اسپهبدی برای فیلم «علف‌زار» و دیپلم افتخار این بخش به فرشته حسینی برای فیلم «دسته دختران» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به نادر سلیمانی برای فیلم سینمایی «ضد» و همچنین دیپلم افتخار این بخش به علی‌اکبر اصانلو برای فیلم سینمایی «نگهبان شب» تقدیم شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به طناز طباطبایی برای فیلم سینمایی «بی‌رویا» اهدا شد.

*سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به امین حیایی برای فیلم سینمایی «برف آخر» تقدیم شد.

*سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به هادی حجازی‌فر برای فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» اهدا شد. 

*سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به کاظم دانشی برای فیلم سینمایی «علفزار» رسید.

*در بخش جایزه ویژه هیئت داوران، دیپلم افتخار این بخش به سیدهادی محقق برای فیلم سینمایی «دِرب» و جایزه ویژه‌ به امیرحسین عسگری برای فیلم سینمایی «برف آخر» اهدا کرد.

*سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به رضا میرکریمی برای فیلم سینمایی «نگهبان شب» رسید. 

*سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به تهیه‌کنندگی حبیب‌اله والی‌نژاد اهدا شد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.