×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هیجانی زودگذر و فرجامی بد منظر

تهران۲۴

خراسان‌جنوبی؛ چهارشنبه سوری یکی از سنت‌های قدیمی ما ایرانیان بوده که در زمان‌های گذشته در حد یک اتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می‌گردید و هدف نهایی آن پاکسازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت‌های فی مابین اقوام بود.

 متاسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است.

آتش زدن بوته‌های خشک و پریدن از روی آتش به تجمع جوانان در خیابان‌ها، آتش‌زدن فشفشه و منفجر کردن نارنجک و پرتاب سیگارت تبدیل شده بوده که می‌تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از هموطنان عزیزمان به دنبال داشته باشد.

گرچه شیوع ویروس منحوس کرونا طی دوسال اخیر مراسم چهارشنبه‌سوری را تحت‌الشعاع و کم رونق کرده بود اما این‌روزها به بهانه تزریق دزهای‌ متنوع واکسن‌ کرونا خیلی‌ها گعده‌ها و تجمعات در فضاهای باز را ایمن می‌پندارند و درصدد برگزاری این رویداد اجتماعی هستند.

خانواده ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفاء می‌کنند

علی حیاتی سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند از بیرجند اظهار داشت: هرساله با حوادث ناگواری همراه است و به کشته یا مجروح شدن گروهی از نوجوانان و جوانان می‌انجامد.

 وی افزود: خانواده ها در پیشگیری از حوادث نقش مهمی را ایفاء می‌کنند و باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند.

سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند با بیان اینکه آموزش آسیب‌پذیری در مقابل خطرات از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: باید به کودکان و نوجوانان آموزش داد که در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش‌بازی آسیب‌پذیر هستند.

حیاتی یادآور شد: همیشه چهارشنبه‌های آخر سال،‌ تبدیل به شب ناآرام و پراضطرابی برای بسیاری از مردم شده و برخی افراد در اثر استفاده از مواد محترقه خطرناک دچار قطع عضو و سوختگی و یا آسیب‌هایی می‌شوند که منجر به فوت آنها می‌شود.

وی گفت: متأسفانه برخی از مردم به هشدارهایی که همه‌ساله نسبت به عوارض ناشی از استفاده از مواد محترقه داده می‌شود توجهی ندارند و دچار سوختگی یا مشکلات بسیار جدی می‌شوند؛‌ رعایت برخی نکات می‌تواند باعث نجات جان افراد و کاهش آسیب‌های وارده شود.

حفظ خونسردی و تماس با اورژانس ۱۱۵ بهترین گزینه می‌باشد

سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند اظهار داشت: در نزدیک محل ایجاد آتش، از وجود آب یا مواد اطفایی دیگر مثل خاموش‌کننده‌های دستی باید مطمئن باشیم.

حاتمی افزود: از پرتاب کردن مواد آتش‌زا مثل فشفشه، بالن  روی درختان، پشت‌بام‌ها و منابع سوخت جدا خودداری شود و نسبت به پرتاب ترقه و مواد آتش‌زا از پنجره آپارتمان به خیابان خودداری کنیم.

وی تاکید کرد: از نگهداری مواد محترقه، تهیه و ساخت وسایل آتش‌بازی در منزل، زیرزمین، محل کار خودداری شود.

سرپرست آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: کودکان اغلب کبریت، ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غیرقابل دید مثل انباری، زیرزمین، داخل کمد، کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند لذا ضرورت دارد خانواده‌ها در این ایام، این محل‌ها را بررسی کنند.

حیاتی تاکید کرد: اولین نکته پس از مشاهده فردی که دچار سوختگی ناشی ار ترقه‌ها شده، حفظ خونسردی و تماس با اورژانس ۱۱۵ بهترین گزینه می‌باشد.

آماده باش ۱۰۰ نیروی آتش نشانی بیرجند برای چهارشنبه آخر سال

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند نیز خاطرنشان کرد: برای چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۰ تعداد ۶ ایستگاه ثابت و ۱۴ تیم سیار آتش نشانی و بهره‌گیری از  ۱۰۰ نیرو در حال آماده باش کامل هستیم.

مسعود محمدیان افزود: احتمال حضور بیشترین  جمعیت برگزار کننده مراسم چهارشنبه سوری در روستایی ییلاقی شوکت آباد، دشت علی آباد و ورودی منطقه تفریحی بند دره بیرجند وجود ذارد کخ تیم‌های آتش‌نشانی مستقر خواهند شد.

وی یادآور شد: در شوکت آباد ۴ تیم سیار با ۱۳ نیرو و در شمال شهر که شامل بخش‌های مختلف مانند مهرشهر و دیگر موارد هستند نیز ۴ تیم سیار با ۱۰ نیرو مستقر خواهند شد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند متذکر شد: ۵ تیم سیار با ۱۲ نیرو در دشت علی آباد حضور خواهند داشت و بند دره نیز معمولاً توسط نیروی انتظامی بسته خواهد بود.

محمدیان ادامه داد: همچنین در ۶ ایستگاه ثابت آتش‌نشانی بیرجند نیز ۳۰ نیرو آماده‌باش خواهند بود.

چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم

وی گفت: طبق بررسی‌های علمی در سالیان گذشته بیشترین حوادث ناگوار چهارشنبه سوری خراسان‌جنوبی در رده سنی ۱۶ تا ۲۰ سال اتفاق افتاده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند خاطرنشان کرد:  ۸۱ درصد مسوبین حوداث چهارشنبه سوری نیز توسط جوانان رخ داده  و ۴۴ درصد حوادث به دلیل استفاده از ترقه و ۴۳ درصد برای نارنجک دست ساز بوده است.

محمدیان با اشاره به فرهنگ جدید استفاده از بالن آرزوها گفت: این یکی از معضلات است چرا که در محیط شهری باعث آتش سوزی درختان یا ورود به منازل و خودروها شده است و مردم باید توجه داشته باشند.

فرمانده انتظامی خراسان‌جنوبی نیز در خصوص برخورد متخلفان و هنجارشکنان‌ آخرین چهارشنبه سال هشدار داد و گفت: این ماموریت با جدیت دنبال می‌شود.

سردار ناصر فرشید افزود: ۱۰ هزار و ۶۰۰ عدد انواع مواد محترقه توسط مأموران پلیس خراسان‌جندبی کشف شده است که امیدواریم چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی نشود.

و اما نباید جوانان و نوجوانان در اجرای این سنت قدیمی و به ظاهر تفریحی اسیر هیجانی زودگذر و پرمخاطره‌ای شوند که فرجامی شوم و پشیمانی ابدی دارد.

هر ساله در چهارشنبه سوری عده‌ای  از جوانان و نوجوانان با روشن نمودن آتش و ترقه بازی و … باعث بروز مشکلاتی برای خود و شهروندان می‌کنند.

 در اینجا کاری به خاستگاه تاریخی چهار شنبه‌سوری و چند و چون آن نداریم، نه اسلام و نه عقل سلیم، هیچکدام مخالف تخلیه احساسات و هیجان و تفریحات سالم نیستند، ولی این گونه هیجانات نباید باعث ضربه زدن به شخص و جامعه گردد.

نباید به خاطر ندانم کاری و هیجان بعضی، بعضی دیگر تاوان پس بدهند، چه بسا فردی یا افرادی با ترقه بازی، خود یا دیگران را معیوب نمایند و سالهای سال حسرت سلامتی از دست رفته را بکشند.

 پس بیاییم چهارشنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل نکنیم.

انتهای‌پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.