×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واشنگتن: با اسرائیل درباره ایران اختلاف استراتژیک نداریم

به گزارش تهران۲۴، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه دولت جو بایدن طی نشست خبری در این وزارتخانه در پاسخ به سوالی اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین و ایران «اختلاف استراتژیک» ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری بامداد امروز به وقت تهران مواضع واشنگتن درباره موضوعات مختلف سیاست خارجی را بیان کرد و در بخشی از این نشست، با سوالی درباره گزارش اخیر یک رسانه آمریکایی درباره سفر اخیر وزیر خارجه این کشور به فلسطین اشغالی و درخواست او از تل‌آویو برای ارائه جایگزین برای برجام مواجه شد.

یک خبرنگار در این نشست پرسید: «آکسیوس گزارش می‌دهد که وزیر (خارجه) بلینکن از بنت، نخست‌وزیر اسرائیل برای توافق هسته‌ای و چگونگی جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی سلاح هسته‌ای خواستار ارائه جایگزین شده است. آیا می‌توانید درباره این گزارش صحبت کنید و همچنین یک به‌روزرسانی وضعیت (مذاکرات وین) را در اختیار ما قرار دهید با توجه به اینکه تلاش می‌کنیم تا این موضوع به خط پایان برسد؟»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال تاکید کرد که به رغم وجود اختلاف تاکتیکی بین واشنگتن با تل‌آویو درباره مذاکرات وین و برجام، آنها هیچ اختلاف استراتژیک با هم ندارند.

ند پرایس تصریح کرد: «چند نکته وجود دارد. البته از کسی مخفی نیست که ما با شرکای اسرائیلی خود اختلافات تاکتیکی داریم. خانواده‌ها، حتی نزدیک ترین اعضای خانواده گاهی اوقات اختلاف نظر و مشاجره دارند».

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: «آنچه ما (واشنگتن و تل‌آویو) نداریم، اختلاف استراتژیک است. در سطح استراتژیک ما متعهد هستیم، ما و شرکای اسرائیلی متعهد هستیم، مصمم هستیم که مراقب باشیم ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست یابد و بنابراین وزیر بلینکن زمانی که اوایل این هفته در اسرائیل بودیم…ما فرصتی داشتیم که با نخست‌وزیر بنت، با وزیر امور خارجه لاپید وزیر دفاع، بنی گانتز، رئیس‌جمهور هرتزوگ و دیگران در مورد اینکه ما در مذاکرات در وین در کجا قرار داریم، صحبت کنیم. اما به طور کلی تلاش برای بررسی اینکه آیا می‌توانیم به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم یا خیر. این بخشی از تلاش‌های منظم ما برای آگاه نگه داشتن متحدان و شرکای خود در سرتاسر جهان و همچنین کنگره در است».

وی سپس به اقدام دولت سابق آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای برجام اشاره کرد و موضع دولت جو بایدن در قبال مخالفت با این اقدام را تکرار کرد.

به گفته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای برجام، قید و بندهای برنامه هسته‌ای ایران برداشته شد و وعده‌هایی که درباره امکان حصول به «توافق بهتر» داده شده بود، عملی نشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری همچنین اعلام کرد که پس از خروج این کشور از برجام، تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و ترور شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی، حملات به نیروهای آمریکایی چهار برابر شده است.

ند پرایس افزودا: «تلاش برای سرکوب نیروهای تحت حمایت ایران بر اساس راهبردی که به ارث بردیم، کارساز نبود. ما می‌خواهیم شاهد این باشیم که راهبرد کارساز بوده و موثر باشد. ما همچنان اعتقاد داریم که بازگشت به برجام راهکاری مناسب است».

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.