×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شهباز شریف کیست و چگونه به قدرت رسید؟/ ردپای ‌سعودی در پاکستان

به گزارش تهران۲۴، روزنامه صبح نو نوشت: «شهباز شریف»، برادر «نواز شریف»، نخست‌وزیر سابق پاکستان ازسوی پارلمان این کشور به‌عنوان جانشین «عمران‌خان» انتخاب شد تا آنگونه که عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان عنوان کرده بود، توطئه آمریکا و متحدانش در امورداخلی اسلام‌آباد بیشتر عیان و آشکار شود و نشان دهد که احزاب پاکستان به خارج از مرزها وابسته هستند. توطئه و وابستگی‌هایی که نخست‌وزیر جدید پاکستان در نظر دارد تا روابط خود را با واشنگتن، انگلیس و عربستان‌سعودی بیشتر از قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای چون چین و روسیه توسعه دهد.

پارلمان پاکستان نواز شریف، رییس حزب اپوزیسیون 

«مسلم لیگ-نواز» را به‌عنوان بیست‌وسومین نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد تا آنچه ازسوی تحلیلگران و رهبران دیگر احزاب سیاسی این کشور مطرح می‌شد، بیشتر آشکار شود؛ موضوعی که دخالت کشورهای غربی چون آمریکا و منطقه‌ای همچون عربستان‌سعودی را بیشتر نمایان می‌سازد تا با روی‌کارآمدن، حزبی نزدیک به آن‌ها، توطئه‌های منطقه‌ای را دنبال و تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر از قبل دنبال کنند. کمااینکه سفر عمران‌خان به مسکو برای آمریکا و غرب بسیار گران تمام شد و حتی همراه نشدن پاکستان در همراهی عربستان برای جنگ یمن و عدم تمکین عمران‌خان دراین‌باره، موجبات دلخوری آل‌سعود را تا آنجا پیش برد که ریاض و واشنگتن اقدام به حمایت از احزاب اپوزیسیون در عرصه سیاسی پاکستان کرد و آنچه را امروز در عرصه داخلی پاکستان روی داد، می‌توان توطئه‌های خارجی همچون آمریکا و عربستان دانست. عمران‌خان براندازی خود را محصول مداخله آمریکا می‌داند و پیشتر هم هشدار داده بود که نخست‌وزیر جدید را به رسمیت نخواهد شناخت.

رد مشروعیت شهباز شریف ازسوی عمران‌خان

البته، عمران‌خان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده است. نخست‌وزیر سابق پاکستان که پیشتر هم درباره عدم به رسمیت شناختن نخست‌وزیر جدید هشدار داده بود، از لزوم فوریت در برگزاری انتخابات پارلمانی سخن گفت. این تقاضا ساعاتی پس از انتخاب «شهباز شریف» به‌عنوان نخست‌وزیر جدید پاکستان مطرح شد. شهباز شریف ۷۰ساله، رهبر حزب «مسلم لیگ-نواز» است و انتظار می‌رود رابطه خوبی را با هند و آمریکا در پیش بگیرد. بااین‌حال، او روابط دوستانه‌ای هم با چین دارد و آنطور که گفته می‌شود برخلاف برادرش، «نواز شریف» که سابقه نخست‌وزیری پاکستان را دارد و به اتهام فساد برکنار شد، از برقراری رابطه دوستانه با ارتش پاکستان هم رویگردان نیست. با این اوصاف، سیاست شهباز شریف در اداره امور خارجی باید بر پایه تعامل مصلحت‌گرایانه باشد. بااین‌حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگرچه وی تلاش می‌کند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد اما فارغ از اتحاد راهبردی حزب «مسلم لیگ» و «حزب مردم» که به سرنگونی عمران‌خان منجر شد، این دو حزب همواره رقبای جدی یکدیگر در منازعات سیاسی پاکستان بوده‌اند و همین امر احتمال شکست دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام را ممکن خواهد کرد.

وابستگی ارتش پاکستان به انگلیس و آمریکا

 نباید فراموش کرد، «آی‌اس‌آی» که به‌عنوان نهادی در داخل ارتش پاکستان است، در تصمیم‌گیری‌های سیاسی اسلام‌آباد موثر است و تحت نفوذ انگلیس و سپس آمریکاست. همواره دولت‌ها به‌دلیل اتهاماتی نظیر فساد اقتصادی، ناکارآمدی، گسترش مشکلات سیاسی یا اقتصادی برکنار می‌شوند و دولت قبلی هم با یکسری اتهامات اقتصادی یا پرونده فساد مالی «اسناد پاناما» برکنار شد. عمران‌خان در مناسبات خود با چین، روسیه و… با ارتش هماهنگ بود و مطمئنا ارتش از رویکرد دولت عمران‌خان اطلاع داشته و حتی هماهنگ هم بوده اما به نظر می‌رسد حاکمیت پاکستان و ارتش بازی پیچیده‌ای در منطقه را دنبال می‌کنند و عمران‌خان قربانی گرفتن امتیاز ازسوی ارتش از آمریکایی‌ها شد؛ چون عمران‌خان همراه‌ترین نخست‌وزیر با نهاد ارتش بود و ارتش پاکستان احساس کرد در موقعیت فعلی باید با آمریکایی‌ها همراه باشد و دولت عمران‌خان، قربانی برخی مطامع ارتش شد. البته باید گفت که دولت خان در زمان مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر، فرد مناسبی بود اما اکنون به نظر می‌رسد با توجه به تحولات افغانستان و تهدید طالبان پاکستان و جلب کمک‌های آمریکا، ارتش تصمیم گرفته بازی دوگانه دیگری در منطقه شروع کند که طی ماه‌های آتی این رویکرد مشخص‌تر خواهد شد؛ به‌ویژه که فرمانده ارتش پاکستان اعلام کرده که به‌دنبال مبارزه با تروریسم است که منظورش احتمالا مقابله با تحریک طالبان پاکستان است و احتمالا همسویی ارتش پاکستان با سیاست‌های جدید آمریکا و کشورهای حامی سیاست‌های کاخ سفید در منطقه و افغانستان باشد.

وابستگی احزاب پاکستان به خارج از مرزها

 نباید فراموش کرد، تحولات سیاسی در پاکستان بسیار پیچیده است؛ نظام سیاسی پاکستان مبتنی بر سیستم پارلمانی است و در این نظام احزاب حرف اول را می‌زنند. متاسفانه احزاب سیاسی پاکستان به‌‌صورت سنتی سوابق درخشان و خوبی در این کشور ندارند؛ بسیاری از احزاب وابستگی‌هایی به خارج از مرزهای این کشور دارند و عمدتا نیز دو کشور آمریکا و انگلیس و سپس عربستان تاثیرگذاری بسیاری بر احزاب سیاسی و مذهبی این کشور داشته و دارند.شهباز شریف که این روزها بر اریکه قدرت اسلام‌آباد یکه‌تازی می‌کند، برادر کوچک نواز شریف است که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود. نواز شریف در سال۲۰۱۷ به اتهام فساد از قدرت برکنار و زندانی شد اما در دو سال اخیر به‌دلیل بیماری از زندان آزاد شد و اکنون در انگلیس به سر می‌برد.

زندگی سیاسی شهباز شریف

«شهباز شریف» ۷۰سال دارد و سه‌بار به‌عنوان وزیر ارشد پرجمعیت‌ترین ایالت پاکستان یعنی ایالت پنجاب به ایفای نقش پرداخت؛ لذا این ایالت پایگاه قدرت خانوادگی او به‌شمار می‌آید. وی اکنون ریاست حزب مسلم لیگ- شاخه نواز را برعهده دارد. وی کارزار مخالفان در پارلمان پاکستان برای سرنگونی عمران‌خان را رهبری کرد. شریف در خانواده‌ای ثروتمند در لاهور پاکستان به دنیا آمد و در دانشگاه دولتی همان شهر در رشته علوم‌انسانی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرد. 

 او مالک املاکی در داخل و خارج از پاکستان است.شهباز شریف در ایالت لاهور به سیاست وارد شد و در سال۱۹۸۸ به‌عنوان نماینده وارد مجلس ایالتی کشورش شد. اولین‌بار در سال۱۹۹۷ وزیر ارشد ایالت پنجاب شد اما دوره ریاست او با کودتای نظامی پرویز مشرف در سال۱۹۹۹ و سرنگونی برادرش به پایان رسید و به زندان افتاد، سال بعد به عربستان‌سعودی تبعید شد، هفت سال بعد از تبعید به پاکستان بازگشت و فعالیت سیاسی خود را در پنجاب از سر گرفت و دوباره در سال۲۰۰۸ به‌عنوان رییس دولت محلی ایالت پنجاب انتخاب شد.او از سال۲۰۱۷ که برادرش نواز به اتهام پنهان‌کاری دارایی‌هایی که در اسناد پاناما فاش شد به زندان افتاد، ریاست حزب مسلم لیگ – شاخه نواز را برعهده دارد. شهباز شریف هم در دوره عمران‌خان متهم به فساد شد. وی از سال‌۲۰۱۸ تاکنون رهبری اپوزیسیون در برابر دولت عمران‌خان را برعهده داشت.

تمایلات سیاست خارجی نخست‌وزیر جدید

 «شهباز شریف» روابط دوستانه‌ای با دولت چین دارد و درعین‌حال حامی سرسخت حفظ و ارتقای روابط حسنه با آمریکاست. او هفته گذشته در مصاحبه‌ای گفت که روابط خوب با ایالات‌متحده برای پاکستان بسیار مهم است و وی امیدوار است بتواند با حمایت دیگر حزب مطرح و قدرتمند پاکستان یعنی «حزب مردم» به نخست‌وزیری کشورش برسد. سرکنسول چین در لاهور هم سال گذشته در زمان پایان وظیفه خود در نامه‌ای به شهباز شریف از او به‌عنوان «دوست قدیمی چین» تقدیر و از اجرای سریع پروژه‌های کریدور اقتصادی چین- پاکستان تمجید کرد.خاندان شریف مناسبات دوستانه‌ای با «نارندا مودی» دارند. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز در اقدامی تاریخی در سال۲۰۱۴ در مراسم تحلیف نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند شرکت کرده بود. سال بعد، مودی به اقامتگاه نواز شریف در لاهور رفت و در مراسم عروسی نوه وی حضور یافت.

شهباز شریف و ارتش پاکستان

 تحلیلگران بر این باورند که شهباز برخلاف نواز از روابط دوستانه با ارتش پاکستان برخوردار است؛ ارتشی که به‌طور سنتی سیاست خارجی و دفاعی را در کشور حدودا ۲۲۰میلیون نفری مجهز به سلاح هسته‌ای کنترل می‌کند. بر این اساس، شهباز شریف در مقایسه با برادرش با ارتش قدرتمند این کشور رابطه دوستانه‌‎‌تری دارد.ارتش پاکستان حکومت را در حدود نیمی از حدود هشت دهه عمر پاکستان پس از استقلال در سال۱۹۴۷ در اختیار داشته و تعیین‌کننده خط‌‌مشی اساسی کشور به‌ویژه سیاست خارجی و دفاعی این کشور است. در سال‌۲۰۱۸ که عمران‌خان نخست‌وزیر شد نیز گفته می‌شد که او با حمایت ارتش به این سمت رسیده است.
 
احتمال شکست دولت ائتلافی شریف

 بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگرچه شهباز تلاش می‌کند یک دولت ائتلافی تشکیل دهد اما فارغ از اتحاد راهبردی حزب «مسلم لیگ» متعلق به وی و «حزب مردم» برای سرنگونی «عمران‌خان»، این دو حزب همواره رقبای جدی یکدیگر در جنگ قدرت سیاسی در پاکستان بوده و همین امر احتمال شکست دولت ائتلافی و برگزاری انتخابات زودهنگام را ممکن خواهد ساخت.

همزمان، برخی دیگر از کارشناسان نظر متفاوتی را ارائه کرده و می‌گویند ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی نباشیم. به باور این گروه، احزاب وابسته به غرب تلاش می‌کنند تا با خرید زمان، فرصت لازم را برای دلسرد کردن حامیان عمران‌خان پیدا کنند. حال آنکه در این فاصله، اوضاع اقتصادی با توجه به شرایط جهانی بدتر می‌شود و این مساله به نفع هیچ‌یک از احزاب و جناح‌های سیاسی نیست. فارغ از گمانه‌زنی‌ها برای انتخابات زودهنگام، اگر همه‌چیز به روال معمول پیش برود، انتخابات پارلمانی باید در موعد اصلی و در ۱۲اکتبر ۲۰۲۳ برگزار شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.