×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آیت‌الله عبداللهی: حاکمیت دشمن بر فضای مجازی ما از بزرگ‌ترین منکرات نظام است

به گزارش تهران۲۴ از قم، امروزه فضای مجازی بخشی از زندگی مردم بوده و نظام جامعه وابسته به آن است. در ماه‌های اخیر نیز مباحث گسترده‌ای در این موضوع مطرح شده است. در همین خصوص به سراغ آیت‌الله محمود عبداللهی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از اساتید سطوح عالی حوزه رفتیم تا به مناسبت مباحث اخیر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوی اختصاصی با وی داشته باشیم.

فارس: ضمن عرض سلام، از اینکه وقت شریفتان را در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم. در ابتدا نظرتان را نسبت به وضعیت کلی فضای مجازی در شرایط فعلی و مدیریت آن بیان فرمایید.

علیکم السلام. فضای مجازی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه جزء جدایی ناپذیر زندگی شده و اختلال در آن بسیار غیرقابل تحمل بوده و تصور آن هم مشکل است، اما در عین حال همه می‌دانند با شرایط فعلی که این فضا مدیریت داخلی و بومی ندارد، با آسیب های بنیادین در ابعاد مختلف فرهنگی سیاسی و اجتماعی همراه شده و بستری است برای دشمنان قسم خورده انقلاب در هدایت افکار عمومی به نفع استکبار جهانی.

در بُعد فرهنگی اجتماعی آسیب‌هایی نظیر هجمه به معارف الهی، توهین به مقدسات، ترویج بسیار گسترده فحشا و منکرات، طلاق، در هم پاشیدن خانواده و در بعد اقتصادی گسترش انواع مختلف جرائم اقتصادی، خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، خروج ارز، توسعه فعالیت‌های شرکت های هرمی و در ابعاد سیاسی نیز می‌توان گفت به میدانی برای فعالیت‌های دشمن و آموزش جرائم امنیتی تبدیل شده است.

یادمان نرفته است که در فتنه‌های ۹۶ و ۹۸ که صدها اتومبیل به عنوان سرمایه‌های عمومی و اموال شخصی به آتش کشیده شد و خون‌های پاکی بر زمین ریخته شد، همه و همه از طریق این فضای رها شده ساماندهی شده بود.

در حال حاضر شاهد هستیم که هر روز و هر ساعت شایعات مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی برای ناامن کردن فضای جامعه و برهم زدن آرامش روانی مردم از طریق این فضای نابسامان انجام می گیرد.

در عین حال فعالیت‌های گسترده فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امور جاری زندگی، اداره کشور و کسب و کار هم در همین فضا در جریان است و اختلال در آن موجب از هم پاشیدگی امور روزمره همگان خواهد شد.

فارس: با توجه به مطالب گفته شده نظرتان را نسبت به آنچه تحت عنوان طرح صیانت یا مدیریت و ساماندهی فضای مجازی در مجلس مطرح است و اینکه باید این طرح در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد یا در کمیسیون و اختلاف نظری که در این زمینه مطرح است، بفرمایید.

بنده ترجیح می‌دهم این موضوع را به طور کلی‌تر مطرح سازم. مقام معظم رهبری در آغاز این دوره مجلس، مجلس یازدهم را به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس بعد از پیروزی انقلاب یاد کردند و روشن است این مجلس مصوبات بسیار مهمی را در مسائل کلان نظام داشته و گامهای ستودنی غیرقابل انکاری را برداشته است. ولی رهبری در آغاز این دوره ضمن تجلیل از نمایندگان، با تاکید نسبت به چند مسئله مانند ازدواج جوانان، معیشت، موضوع جمعیت و… در مورد  فضای مجازی به لزوم تدوین برنامه کوتاه مدت و بلند مدت تصریح کردند.

اما متاسفانه و سوگمندانه، در مورد قانون‌مندکردن فضای مجازی که منشأ بحران‌های مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی برای جامعه و نظام می باشد و رهبری فرمودند اهمیت فضای مجازی به اندازه خود انقلاب اسلامی است، پس از گذشت حدود ۲ سال تازه مجلس گرفتار اختلاف شده است که بررسی این موضوع در کمیسیون انجام گیرد یا در صحن مجلس؟!

نمی دانم وکلای ملت انقلابی، نسبت به تاخیر در این موضوع مهم و حیاتی چه پاسخی برای رهبر انقلاب، ملت و شهدای گرانقدر دارند.

فارس: یکی از دغدغه های رهبری و تاکیدات ایشان ایجاد شبکه ملی اطلاعات بوده است. این شبکه به نظر شما چه ویژگی هایی باید داشته باشد و مجلس و دولت چه اندازه ای در ایجاد این شبکه دخیل هستند؟

تا آنجا که بنده مطلع هستم گستردگی، سرعت بالا، ارزان بودن و بومی بودن، مدیریت داخلی این شبکه در کنار امنیت سیاسی، امنیت اخلاقی، امنیت اجتماعی و حفظ حریم خصوصی از ویژگی‌های شبکه ملی است.

آنچه همه دلسوزان و دغدغه‌مندان و مردم شهید پرور و انقلابی ما از مجلس انتظار دارند این است که در سریع‌ترین زمان، مدیریت این فضای رها شده که به بستر حاکمیت شیاطین بزرگ و کوچک مبدل شده است را قانونمند کنند و بر اجرای آن نظارت نمایند.

البته روشن است که این انتظار به صورت قاطع از شورای عالی فضای مجازی و قوه مجریه که تلاش شبانه‌روزی آن برای جامعه مورد مشاهده همه مردم است نیز وجود دارد.

قانونمند کردن این فضا و بومی ساختن آن و استقلال مدیریتی در آن، چیزی است که کشورهای اروپایی، چین، روسیه و حتی بعضی از کشورهای منطقه آن را عملی کرده‌اند.

فارس: در جمع‌بندی نظرتان اگر مطلبی هست، بفرمایید.

به طور خلاصه باید گفت که فضای مجازی در کشور ما رها شده و حاکمیت دشمنان انقلاب بر آن، یکی از بزرگ‌ترین منکرات نظام است و با توجه به اینکه زندگی مردم و حاکمیت، وابسته به آن است، هرگونه مسامحه و به عقب انداختن و کوتاهی در آن، کوتاهی در یکی از بزرگترین و مهمترین واجبات نظام بوده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری متوجه انقلاب خواهد ساخت.

گفت‌وگو از: اعظم ربانی

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.