×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سی‌ان‌ان: روسیه می‌تواند راه دور زدن تحریم‌ها را از ایران یاد بگیرد

 به گزارش تهران۲۴، وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» اخیرا در تحلیلی در زمینه کمک ایران به روسیه جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا و متحدانش نوشت، از آنجایی که روسیه تقریبا تمام بخش‌های اقتصاد خود را با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو کرده، ممکن است مجبور شود به یک متحد قابل اعتماد با بیش از چهار دهه تجربه در زمینه تحریم‌های غرب روی بیاورد.

بر اساس گزارش، ایران تحریم شده ترین کشور جهان بود، اما روسیه اکنون این رکورد را در اختیار دارد. «جورجیو کافایرو» مدیر عامل شرکت «گالف استیت آنالیتیکس» مستقر در «واشنگتن دی سی» گفت: «منافع مشترک برای دور زدن تحریم‌ها، برای این پویایی در روابط روسیه و ایران مهم است.»

این در حالی است که «ویتالی ساولیف» وزیر حمل‌ ونقل روسیه در ماه گذشته در بحبوحه تنش بین مسکو و غرب گفت که کشورش در حال بررسی این مسئله است تا به ایران در مقابله با تحریم‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی هواپیما کمک کند.

 در این گزارش آمده است، پس از دهه‌ها محدودیت‌های اقتصادی غرب، ایران با کمک کشتی‌های خود تحریم‌ها را دور می‌زند و  امروز، روسیه در شرایطی که غرب در تلاش برای فلج کردن تلاش های این کشور است، بحران مشابهی را تجربه می‌کند.

یکی از راه‌هایی که روسیه می‌تواند یاد بگیرد که از تحریم‌های احتمالی بر روی نفت خود جان سالم به در ببرد، جابه‌جایی کشتی‌ها و تغییر نام تجاری آنهاست، تاکتیکی که ایران از آن استفاده کرده است.

خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که ایران در گذشته میلیون‌ها بشکه نفت را در بنادر کمتر شناخته شده آسیا پنهان کرده است تا از تحریم‌های غرب فرار کند.

«کورک مک گاری» از تحلیلگران آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، «شبح»، متداول ترین ساز و کار مورد استفاده است که به موجب آن کشتی‌ها سیستم‌های شناسایی خودکار خود را هنگام تعویض محموله از یک کشتی به کشتی دیگر خاموش می‌کنند.

«ویندوارد» یک شرکت اطلاعاتی دریایی (رژیم) اسرائیل، گفت که طی ماه گذشته تجارت نفت خام روسیه را رصد کرده است و مکانی که عملیات کشتی به کشتی بین نفتکش‌هایی که از بنادر روسیه با نفتکش‌های دیگر حرکت می‌کردند، رویت و نفتکش‌هایی که در این فعالیت مشغول بودند وارد آمریکای شمالی، آسیا، روسیه و اروپا شدند.

در مورد ایران نیز مناطق دور افتاده مالزی مورد استفاده قرار می‌گرفته، جایی که نفت ایران با نفت مکان‌های دیگر مخلوط می‌شد و به عنوان یک محصول غیر ایرانی به خریداران بین‌المللی فروخته می‌شد.

یک تحلیلگر دیگر نیز گفت که فرار از تحریم کار آسانی نیست. درسی که روسیه باید از تجربه ایران بگیرد این است که دور زدن تحریم‌ها و مقاومت در برابر تحریم ها سخت است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.