×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با مفاهیم قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی است

به گزارش تهران۲۴، به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، همزمان با شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و جمعی از قاریان ممتاز کشور برگزار شد.

رئیس قوه قضاییه طی سخنانی در جریان این محفل نورانی، ضمن بیان نکاتی در باب عظمت و فضیلت ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن به در پیش بودن لیالی پرفیض قدر اشاره کرد و گفت: شب قدر از هزار ماه برتر است و در این شب مقدرات تمام بندگان تعیین می‌شود و فرشتگان الهی به زمین نازل می‌شوند و نورانیت و معنویت خاصی حکمفرما می‌گردد و بدین سبب دعا و نیایش و عبادات انسان‌ها ارزش مضاعفی می‌یابد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به خطبه پیامبر اکرم (ص) در باب اهمیت ماه مبارک رمضان و فراز «أَنْفَاسُکُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُکُمْ فِیهِ مُسْتَجَابٌ» از آن خطبه نورانی، بیان داشت: در ماه مبارک رمضان که ماه بهار قرآن، ماه برگزیده الهی، ماه مهمانی خدا و ماه برکت و مغفرت است، نفس‌های مؤمن تسبیح، خواب او عبادت، عملش پذیرفته و دعایش مستجاب است.

رئیس عدلیه با بیان اینکه قرآن چراغ هدایت از ضلالت و گمراهی و شفای بیماری‌های روحی و رحمتی برای مؤمنین است، تصریح کرد: ما به عنوان خادمان و پیروان قرآن باید در رفتار و گفتار و کردارمان، رنگ و بوی قرآنی آشکار و هویدا باشد؛ باید با امانتداری خود، با عدالت‌ورزی خود، با مواسات و احسان به مردم و همنوعان نشان دهیم که با قرآن مأنوس هستیم و شاگرد و مُتلمّذ مکتب قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت مقوله ترویج و نشر معارف قرآنی با بهره‌گیری از امکانات فناورانه و نقش و رسالت مسئولان فرهنگی کشور در این زمینه، گفت: قرآن حجت خداست بر خلق و نجات‌دهنده انسان و بهترین و برترین همراه اوست؛ تمام مسائل و موارد مورد نیاز انسان در قرآن وجود دارد؛ آشنایی با قرآن یعنی معرفت به توحید و معاد و زیست مؤمنانه و نیکو با همنوعان و سایر مخلوقات الهی لذا اُنس و عمل به قرآن تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی است و در این راستا ترویج و نشر معارف قرآنی در سطح جامعه بسیار حائز اهمیت است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به هدایتگری قرآن در زمینه چگونگی رفتار انسان با همنوعان خود و سایر مخلوقات خداوند، بیان داشت: قرآن به ما می‌آموزد که در رفتار اجتماعی خود با دیگران چگونه مواجه شویم؛ با تدبّر در قرآن می‌آموزیم با آن‌ها که مغضوب درگاه الهی هستند یا آن‌هایی که لغزیده‌اند و امکان توبه و بازگشت را دارند و آن‌هایی که در مسیر احقاق حق جهد و شتاب لازم را ندارند، چگونه برخورد کنیم.

رئیس دستگاه قضا افزود: قرآن کریم با تعابیر نغز و بسیار لطیف و دل‌انگیزی، جلوه‌های حیات بر روی زمین را نمایان می‌سازد و انسان با فهم و تدبّر در این آیات شریفه است که نحوه رفتار با محیط زیست و اجزای آفرینش را در می‌یابد.

رئیس عدلیه با بیان اینکه آشنایی با مفاهیم متعالی قرآنی بهترین راه مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و شیطان و شیطان‌صفتان و هوا‌های نفسانی است، گفت: مسئولان و نخبگان و جامعه قرآنی ما در جهت نشر و تبیین معارف بلند قرآنی برای آحاد جامعه در قشر‌ها و سنین مختلف، وظیفه و مسئولیت خطیری برعهده دارند و امید است که بتوانند با بکارگیری شیوه‌های نیکوی تبیین معارف قرآنی، این چراغ هدایت را بیش از پیش در جامعه اسلامی ما و سراسر گیتی پرتوافکن سازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان با بیان اینکه کلام خداوند در انسان اثر وضعی دارد، خاطرنشان کرد: از برترین شرافت‌های ماه مبارک رمضان، نزول قرآن و از برترین عبادات در آن، تلاوت و تفکّر و تأمّل در معانی و حقایق قرآن است.

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به سهم بسزای جامعه قرآنی در موضوع «جهاد تبیین» که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: وظیفه تمامی نهاد‌های فرهنگی کشور این است که به صورت تمام و کمال در خدمت جامعه قرآنی باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به عدم برگزاری بسیاری از محافل اُنس با قرآن طی دو سال گذشته به سبب شیوع ویروس منحوس کرونا، از رئیس قوه قضاییه به سبب برگزاری این جلسه که با حضور قاریان ممتاز بین‌المللی کشورمان برگزار شد قدردانی کرد و گفت: آخرین محفل اُنس با قرآن که به میزبانی دستگاه قضایی برگزار شد به دوره ریاست مرحوم آیت‌الله شاهرودی بر قوه قضاییه برمی‌گردد و ما از حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به سبب اینکه بانی خیر شده و این جلسه نورانی و قرآنی را برگزار کردند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.

شایان ذکر است در این محفل انس با قرآن که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای و جمعی از قاریان ممتاز کشور برگزار شد، قاریان مهدی غلام‌نژاد، امین پویا، احمد ابوالقاسمی، علی‌اکبر بصائری و حافظ ۷ ساله قرآن کریم «زینب بوژمهرانی» آیاتی چند از کلام‌الله مجید را قرائت کردند و ابتهال خوانی و تواشیح نیز اجرا شد.

در پایان این محفل نورانی قرآن، نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اقامه شد و حاضران روزه‌ی خود را همراه با رئیس قوه قضاییه افطار کردند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.