×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
با تلاش دستگاه قضا سال گذشته از بیکار شدن ۲۴۰ هزار نفر جلوگیری شد

به گزارش تهران۲۴ به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، ضمن گرامیداشت روز کارگر، اظهار کرد: کار و کارگر در مکتب اسلام از جایگاه قابل توجهی برخوردارند؛ در جهت تحقق شعار سال نیز نقش کارگران، نقشی اساسی و ویژه است؛ لهذا باید به قشر کارگر که ستون فقرات رشد تولید محسوب می‌شوند، نگاه جدیدی داشته باشیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت شناخت ارزش کار و کارگر در راستای حمایت از این قشر شریف و زحمتکش گفت: باید زمینه‌هایی فراهم گردد تا کارگر به نسبت تلاش و تعهد و کیفیت و کمیّت خدماتش، از محصول کار برخوردار شود و در حین کار، ارتقا مهارتی و آموزشی داشته باشد. همچنین باید مقرراتی وضع گردد که در ضمن تأمین امنیت شغلی کارگران، روابط عادلانه و منصفانه‌ای میان این قشر زحمتکش و کارفرمایان برقرار گرداند.

رئیس عدلیه تاکید کرد: ضروری است که جمیع نیازمندی‌های مادی و معنوی کارگران و خانواده‌های آن‌ها مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شهدای زیادی که جامعه کارگری تقدیم اسلام و انقلاب کرده است، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون، جامعه کارگری همپای سایر اقشار، در جهت تثبیت انقلاب و مقابله با دشمنان و توطئه‌های پیچیده آنها، عمل کرده است و امروز نیز علی‌رغم مشکلات موجود و سوء‌استفاده و سرمایه‌گذاری دشمنان، جامعه کارگری و کارگران عزیز ما کماکان در خط انقلاب و امام و رهبری هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به جلوگیری از بیکار شدن ۲۴۰ هزار نفر در بنگاه‌های تولیدی در سال گذشته با اقدامات عدلیه و احیا و توسعه فعالیت‌های بنگاه‌های تولیدی و صنعتی قابل توجهی در نتیجه مساعدت‌های دستگاه قضا، و کمک دولت به تمامی مقامات قضائی ذیربط بویژه دادستان‌های سراسر کشور دستور داد که در سال جاری که به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است، بیش از سال گذشته در جهت رفع موانع کسب و کار و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و بیکاری نیروهای آنها، اهتمام داشته باشند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با گرامیداشت ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالروز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری، گفت: شهید مطهری یک فیلسوف، عارف، اندیشمند و معلم زبردست برای تبیین مسائل روز دینی، اعتقادی، سیاسی و فرهنگی بودند و با جامعیّت و وارستگی و آگاهی‌ای که از آن محظوظ بود به افشای چهره‌های نفاق و تحریف و الحاد می‌پرداخت و جوانان را از گرفتار شدن در دام‌های فکری منحط نجات می‌داد.

رئیس عدلیه سپس به اهمیت جایگاه رفیع معلمان در ساختن جامعه و تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: معلمان متعهد و متدیّن ما با اهتمامی که در تربیت دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی دارند، ایفاگر نقشی اساسی در ساختن تمدن نوین اسلامی می‌باشند.

پیگیری ویژه پرونده شهادت آیت‌الله سلیمانی از سوی رئیس قوه قضائیه

قاضی‌القضات در ادامه جلسه امروز، با اشاره به برخی اتفاقات و حوادث اخیر از جمله شهادت آیت‌الله سلیمانی، جنایت رخ‌داده در سراوان که به شهادت شهید شهرکی و همسرشان انجامید، مجروح کردن چند طلبه در برخی نقاط کشور و حادثه رخ داده در سبزوار که به قتل یک جوان انجامید، خطاب به همه مسئولان قضائی ذیربط در سراسر کشور دستور مؤکد داد که در تعقیب و محاکمه و مجازات ضاربین و قاتلین حوادث مزبور، نهایت سرعت و دقت و قاطعیت را به خرج دهند و بخصوص در مواردی که ضاربین و قاتلین شناسایی و دستگیر شده‌اند، هیچگونه تأخیر و معطلی نداشته باشند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: پرونده قاتلین و ضاربین حوادث اخیر و تمامی برهم زنندگان امنیت مردم باید با سرعت و دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار گیرد تا هم مردم مزه عدالت را بیش از پیش بچشند و هم دشمنان که برای برهم زدن امنیت کشور ما در حال توطئه‌چینی هستند بدانند که در این حوزه قاطعیت زیادی وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا ضمن تاکید مؤکد بر برخورد سریع و قاطع با تمامی عوامل برهم‌زننده امنیت فیزیکی و روانی مردم گفت: در موارد ناظر بر قتل و جرح افراد، مزاحمت برای نوامیس، هنجارشکنی و هتاکی با هدف مقابله با ارزش‌ها و انتشار اکاذیب و جعلیات و شایعه‌ها با هدف تخریب امنیت روانی مردم و مشوش و منحرف کردن اذهان آنها، مسئولان قضائی بصورت ویژه عمل کنند و پرونده‌هایی که در رابطه با این موارد تشکیل می‌شوند را در ردیف سایر پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار ندهند؛ ما در قوه قضائیه به همه پرونده‌ها با نهایت دقت و قاطعیت رسیدگی می‌کنیم، اما در قوانین و مقررات ما نیز قید شده که باید برخی پرونده‌ها را بصورت ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار داد.

رئیس عدلیه بیان داشت: در پرونده‌های ناظر بر تهدید امنیت مردم، چنانچه رسیدگی‌ها با تأخیر همراه باشد، آن آثار و بازدارندگی مناسب و مقتضی پدیدار نخواهد شد؛ لذا مسئولان قضائی ذیربط، پرونده‌های مرتبط با به خطر انداختن امنیت فیزیکی و روانی مردم را بدون هرگونه معطلی و هر چه سریع‌تر و خارج از نوبت، در نهایت دقت و قاطعیت مورد رسیدگی قرار دهند.

قاضی‌القضات همچنین بر رسیدگی سریع و دقیق و قاطعانه به پرونده‌های سارقین مسلح و غیرمسلح بویژه سارقان سابقه‌دار تاکید کرد و گفت: در برخی پرونده‌های مرتبط با جرم سرقت، فرد سارق رضایت شاکی را جلب می‌کند و طبیعتاً با تخفیف در مجازات مواجه می‌شود؛ اما در این قبیل موارد، مسئولان قضائی ذیربط باید به آثار تبعی برخی سرقت‌ها که بر روان مردم تحمیل می‌شود نیز توجه کنند و با عنایت به این موضوع، تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند؛ البته باید توجه داشت که در برخی از پرونده‌های سرقت، اخذ رضایت از شاکی توسط سارق، بواسطه استیصال یا ترس شاکی و مالباخته است؛ که توجه به این جنبه نیز مورد تاکید می‌باشد.

رئیس قوه قضائیه همچنین در این بخش به موضوع برخی افراد که بعنوان مظنون سرقت یا در حین دستگیری سارقان، بازداشت شده و سپس آزاد می‌شوند نیز اشاره کرد و گفت: باید برای مردم تبیین شود تا افرادی که بعنوان مظنون سرقت دستگیر می‌شوند یا در حین دستگیری سارق، مورد بازداشت قرار می‌گیرند و سپس آزاد می‌شوند را در زمره عناصر سابقه‌دار سرقت لحاظ نکنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.