×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اصلاح‌طلبان تازه متوجه گرانی شده‌اند!

به گزارش تهران۲۴، این روزها نمای تازه‌ای از روزنامه‌ها و جراید اصلاح‌طلب دیده می‌شود. گویی بعد از چند سال تازه این روزنامه‌ها رنگ گرانی را دیده‌اند و متوجه تورم موجود در کشور شده‌اند. جریانی که پیش از این نه تنها در برابر این تورم‌ها مداوم سکوت می‌کرد بلکه به حمایت از آن می‌پرداخت و هر روز با نوعی بازی رسانه‌ای قصد داشت دولت گذشته را موفق نشان دهد حالا منتقد فضای اقتصادی کشور شده است.تا دیروز اصلاح طلبان موضوعات حاشیه‌ای مانند به ورزشگاه رفتن زنان و مسائلی از این دست را به عنوان دغدغه‌های اصلی کشور عنوان می کردند اما این روزها مطرح می‌کنند که در حال حاضر تورم و گرانی مسئله اول کشور است!

در همین رابطه «آذر منصوری»، دبیر کل حزب اتحاد ملت،  یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:  «این روزها تورم و گرانی اجناس و کالاها اعم از ضروری و غیر ضروری به مهم‌ترین مساله مردم ایران تبدیل شده است. سفره‌هایی که روز به روز کوچک‌تر می‌شود و خانوارهایی که به دلیل عدم توانایی مجبورند اقلام حتی ضروری را حذف یا کم کنند».

وی اضافه می‌کند: «گاهی دستور می‌دهند که تورم باید کنترل شود و گاهی هم به دنبال شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها هستند.  آنها که مهم‌ترین نقدشان به دولت گذشته ضعف مدیریت اقتصادی بود و طبعا مهم‌ترین وعده‌شان هم محرومیت‌زدایی از محرومان جامعه، حالا در میانه میدان قرار گرفته‌اند و باید پاسخگوی وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی خود باشند.»

بیدار شدن اصلاح طلبان از خواب زمستانی درحالی است که خود معترف هستند که ضعف اقتصادی امروز حاصل اهمال کاری دیروز دولتی است که آن‌ها تمام قد از آن دفاع می‌کردند. اما به نظر می‌رسد اصلاح طلبان موضوع گرانی و انتقاد به دولت در این عرصه را دستاویزی برای بدست آوردن آبروی از دست رفته و بازگشت دوباره به صحنه سیاست بعد از حذف توسط افکارعمومی تلقی می کنند و به طور هماهنگ و پرفشاری برای آن برنامه رسانه‌ای تدارک دیده‌اند.

از همین روست که «محمد مهاجری»، فعال سیاسی که گرایش خاصی به اصلاح طلبان دارد و مجری طرح‌های رسانه‌ای آنان است، می‌گوید: «آقای رئیسی چه بداند و چه نداند که علل گرانی‌ها چیست، وضعیت کنونی ثابت می‌کند که تیم اقتصادی‌اش کارآمد نیستند.»

همچنین «محمدرضا خباز»، چهره اصلاح طلب و از استانداران دولت روحانی که منتقدان دولت مدعی تدبیر و امید را کینه توز، منافق، حسود، باج‌گیر و جنگ طلب نامیده بود، در جدیدترین اظهارات خود مدعی شده است که دولت سیزهم می‌خواهد مردم را در فقر نگه دارد تا جامعه به فقر عادت کند.

وی همچنین با ژست دلسوزانه خاصی درباره تورم می‌گوید:‌«آقایان می گویند «تورم پایین آمده است»، به فرض که یک مرکز رسمی هم چنین حرفی را تأیید کند اما مردم نمی پذیرند چون کمرشان زیر بار تورم خم شده و صدای خرد شدن استخوان‌های‌شان به گوش فلک رسیده است بنابراین می فهمند که این حرف ها هیچ بنیان عقلانی و منطقی ندارند و تنها با هدف گفتاردرمانی بیان می شوند.»

«محسن رهامی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این باره مطرح می‌کند: «مردم انتظار دارند که مسائل کلیدی جامعه از سوی رئیس‌جمهور حل شود و بدون شک مشکلات بزرگ موجود با رفتن به سفرهای استانی، ایراد سخنرانی و دیدار چهره به چهره با طبقات محروم قابل حل نیست.»

وی بدون اشاره به گرانی‌ها در دولت‌ دوازهم می گوید: «با حضور در بازار متوجه می‌شویم که تمامی اقلام موردنیاز مردم از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گران شده و حتی این گرانی به دارو نیز کشیده است.»

«رسول منتجب نیا»، دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی نیز طی اظهارنظری در خصوص گرانی عنوان کرد: «یکی از شعارهای آقای رئیسی پایین آوردن تورم و از میان بردن گرانی و کمک به معیشت مردم بود. همه قیمت ها چند برابر شده و آقایان حاضر نیستند که بپذیرند، این همه گرانی ناشی از تورم است و مرتب هم شعار می‌دهند که نرخ تورم رو به کاهش است!»

اصلاح طلبان در دولت روحانی سال‌های اول را دوره آوربرداری می نامیدند. بعد از مدتی در مقابل مطالبات مردم برجام را به عنوان فتح الفتوح و گشاینده اقتصاد کشور به مردم عرضه کردند و چند سالی افکارعمومی را به امید گشایش‌ها با تیترهای جذاب منتظر گذاشتند و سپس حرف درمانی را پیشه کردند و در آخر بدون دستاورد اقتصادی و با کوهی از مشکلات اقتصادی پاستور را ترک گفتند.

با این حال اصلاح طلبان که خود بانی وضع موجود هستند وانمود می‌کنند که به تازگی تورم در کشور بوجود آمده است و در این راستا سعی می‌کنند که به نوعی با همدردی با افکارعمومی خود را به آنان نزدیک کنند اما با توجه به اینکه تنها ۷ ماه از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و حل مشکلات اقتصادی در این مدت اندک چندان حاصل نمی‌شود این گزینه اصلاح طلبان بیشتر آب در هاون کوبیدن است.

اگرچه دولت سیزدهم نیز اهتمام بیشتری برای تورم زدایی از اقتصاد کشور باید انجام دهد اما برخی از کارشناسان معتقدند که دولت در حال جراحی اقتصادی است که به نوعی عارضه هایی در بر دارد که باید به دقت مراحل آن انجام گیرد تا مردم کمتر در این حوزه دچار آسیب شوند. با این حال افکارعمومی بعد از این هفت ماه هم اقدامات دولت سیزدهم و خصوصا در صحنه بودن رئیس جمهور برای حل معضلات اقتصادی و عمرانی کشور را مشاهده می‌کنند و هم مشکلاتی که از دولت گذشته گریبانگیر اقتصاد کشور شده است را فراموش نمی‌کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.