×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پرنده‌های بدون سرنشین ایران در جمع مهم‌ترین پهپادهای جهان

به گزارش تهران۲۴، شبکه «المیادین» به‌تازگی در گزارشی به معرفی مهم‌ترین پهپادها در سطح جهان پرداخت که در میان آن‌ها نام تعدادی از پهپادهای ایرانی به چشم می‌خورد.

این شبکه لبنانی گزارش خود را این‌گونه آغاز کرد: «به پهپادهای نظامی‌ای که وزن آن‌ها بیش از ۶۰۰ کیلوگرم است، “پرنده‌های بدون سرنشین استراتژیک” گفته می‌شود که مخصوص انجام مأموریت‌های رزمی بسیار مهم هستند.»

Okhotnik

در ابتدای این گزارش به پهپاد روسی « اوختونیک» اشاره شده و آمده است: «پهپاد سنگین روسی اوختونیک وزن سنگین، برد بالا و قدرت زیادی برای پرواز دارد که آن را قادر می‌سازد مأموریت‌های شناسایی و پایشی را در قلمرو دشمن انجام دهد و حملات دقیقی را بدون نیاز به جنگنده‌های دارای سرنشین به اجرا درآورد.»

المیادین اضافه کرد: «دفتر “سوخو” نظارت بر طراحی پهپاد اوختونیک را که ناظران آن را “بی‌نظیر” توصیف می‌کنند، برعهده داشته است. طول این پهپاد به ۱۴ متر، طول بال‌های آن به ۱۹ متر و وزن آن هنگام برخاستن از زمین به ۲۰ تن است. حداکثر سرعت این پهپاد به هزاران کیلومتر در ساعت می‌رسد.»

بنابر این گزارش، «این پهپاد تهاجمی طبق طرح “بال پرنده” و با استفاده از موادی طراحی شده است که رادارها را در شناسایی ناتوان می‌کند. اوختونیک اولین پرواز خود را در تاریخ سوم ماه آگوست سال ۲۰۱۹ انجام داد.»

این رسانه لبنانی می‌گوید: «به‌رغم آنکه این اعتقاد وجود دارد آمریکا رتبه بالاتری در زمینه پهپادهای رزمی دارد، اما روسیه توانسته است پهپادهای رزمی‌ای با قدرت خارق‌العاده توسعه دهد به‌نحوی که این پهپادها روسیه را در رده قوی‌ترین کشورهای رقابت‌کننده در ساخت و در اختیار داشتن این نوع سلاح قرار داده است.»

۳۰۰-TU 

در ادامه به دیگر پهپادهای مهم جهان پرداخته شده و آمده است: «تو-۳۰۰ “کورشن”: بر اساس گزارش وبگاه آمریکایی “گلوبال سکیوریتی”، روسیه سازنده این پهپاد است و این پرنده “شوک درون” نامیده می‌شود. وزن این پهپاد هنگام برخاستن از زمین به ۳ تن می‌رسد. سرعت این پرنده از ۹۵۰ کیلومتر در ساعت فراتر می‌رود و محموله تسلیحاتی آن به ۱۰۰۰ کیلوگرم می‌رسد. برد این پهپاد حدود ۳۰۰ کیلومتر است.»


کورشن

المیادین اضافه کرد: «این پهپاد به‌گونه‌ای طراحی شده است که قادر به انجام مأموریت‌های شناسایی نظامی و منهدم سازی اهداف زمینی باشد. این پرنده می‌تواند مأموریت خود را در ارتفاع حدود ۶ هزار متری انجام دهد و این قدرت را دارد در ارتفاع کم تنها حدود ۵۰ متر نیز پرواز کند.»

(predator c (avenger

این شبکه در ادامه به پهپادهای مهم آمریکا اشاره کرد و نوشت که پرداتور سی (آونجر) آمریکایی که وزن آن هنگام برخاستن از زمین به ۸.۲ تن می‌رسد، دارای حسگرهای متعدد است و نقاط بیرونی برای نصب تسلیحات به بدنه دارد به‌نحوی که این نقاط این پهپاد را قادر می‌سازد ۳ تن انواع تسلیحات از جمله موشک و بمب‌های هدایت‌شونده را با خود حمل کند.

MQ-9B SkyGuardian

«ام کیو-۹» (اسکای گاردین) یک پهپاد آمریکایی دیگر است که در این گزارش به آن اشاره شده است. وزن این پرنده پس از برخاستن از زمین به ۵.۶ تن می‌رسد و می‌تواند ۱.۸ تن موشک و بمب‌های هدایت‌شونده با خود حمل کند. این پرنده در ارتفاعی بیش از ۱۳ هزار متر با سرعتی حدود ۳۸۸ کیلومتر در ساعت پرواز می‌کند و قادر است به مدت ۴۰ ساعت در آسمان پرواز کند.

Predator B (MQ-9 Reaper)

پرداتور بی (ام کیو ریپر) که ارتش آمریکا و انگلیس به صورت مشترک و نیروی هوایی ایتالیا، فرانسه و اسپانیا آن را مورد استفاده قرار می‌دهند، یک پرنده هدایت‌شونده از راه دور مطابق با استانداردهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. بر اساس گزارش وبگاه آمریکایی «جنرال اتومکس»، این پهپاد قادر است به مدت ۲۷ ساعت به صورت مستمر پرواز کند و سرعت آن به ۴۴۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این پرنده همچنین قادر است در ارتفاع‌ بیش از ۱۷ هزار متر به پرواز نماید.

محموله این پهپاد ابزارهای پایش نظامی و تسلیحات است و وزن آن به ۱.۷ می‌رسد که غالب آن‌ها بر روی بدنه خارجی آن متصل هستند. این تسلیحات شامل موشک، سامانه‌های راداری و بمب‌های هدایت‌شونده هستند.

۵-CH

بر اساس گزارش شبکه المیادین، این پهپاد توسط شرکت چینی «کاسک» توسعه یافته و اولین بار در سال ۲۰۱۶ به کار گرفته شده است. این پرنده چینی به پهپاد آمریکایی «ام کیو ۹ ریپر» شباهت دارد و قادر است مأموریت‌های رزمی انجام دهد و به شناسایی و عملیات‌های اطلاعاتی بپردازد. وزن این پهپاد حین برخاستن از زمین به ۳.۳ تن می‌رسد و محموله تسلیحاتی آن ۱.۲ است و می‌توان به مدت ۶۰ ساعت به صورت پیوسته پرواز کند.

Gray Eagle) MQ-1C)

طبق این گزارش، این پهپاد را شرکت آمریکایی «جنرال اتومیکس» به منظور انجام مأموریت‌های رزمی، شناسایی‌های نظامی و پایش طراحی کرده است. وزن محموله تسلیحاتی این پهپاد به ۴۸۸ کیلوگرم می‌رسد که شامل موشک‌ها و سامانه‌های ارتباطی می‌باشد.

Wing Loong II

این پهپاد یک پرنده رزمی است که در ارتش چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پرنده بدون سرنشین یک نسخه قبلی کمتر توسعه‌یافته‌تری نیز به نام «وینگ لونگ ۱» دارد. این هواگرد قادر است به انجام مأموریت‌های شناسایی نظامی بپردازد و اهداف متخاصم را هدف حملات خود قرار دهد همچنین می‌تواند نیم تن موشک و بمب هدایت‌شونده بر روی بدنه خود حمل کند.

این پرنده چینی قادر است به مدت ۳۲ ساعت پرواز کند و حداکثر سرعت آن به ۳۶۸ کیلومتر در ساعت می‌رسد. وینگ لونگ ۲ می‌تواند در ارتفاع بیش از ۱۰ هزار متر پرواز کند.

 MQ-5 (HUNTER)

این پهپاد در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای انجام چند مأموریت توسعه یافته است. این پرنده می‌تواند بیش از ۲۲۰ کیلوگرم ابزار شناسایی نظامی و موشک و بمب‌ هدایت‌شونده با خود حمل کند.

این پرنده همچنین قادر است در ارتفاع ۶ هزار متری با سرعتی بیش از ۲۲۰ کیلومتر در ساعت به مدت ۲۱ ساعت پرواز کند.

المیادین: پهپادهای ایرانی اسرائیل را نگران کرده‌اند

کمان ۲۲

 «کمان ۲۲» پهپادی ایرانی است که رسانه‌های عبری در ماه آوریل گذشته درباره آن صحبت می‌کردند. رسانه‌های عبری می‌گفتند که این پهپاد قادر است به مسافت ۳۰۰۰ کیلومتری برسد یعنی قادر است اراضی اشغالی نیز را پوشش دهد.

این رسانه لبنانی در ادامه اضافه کرد که در رژه نظامی روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و پس از آنکه از برخی تسلیحات و تجهیزات جنگی خود رونمایی شد، این پهپاد دیده شد.

المیادین همچنین اشاره کرد که وزارت دفاع ایران از دو پهپاد جدید خود نیز پرده برداشته بود و وزیر دفاع این کشور تأکید کرده بود که ساخت پرنده‌های بدون سرنشین اقتدار و قدرت دفاعی کشور را افزایش می‌دهد.

شاهد-۱۲۹

در این گزارش آمده است که ایران زمانی از این پهپاد رونمایی کرد که در برخی از گزارش‌ها اشاره شده بود این پرنده به پهپاد آمریکایی «ام کیو-۱» شباهت‌هایی دارد؛ پهپاد غول‌پیکری که می‌تواند ۸ موشک با خود حمل کند.

طبق گفته مجله آمریکایی «فوربس»، پهپاد ایرانی شهید-۱۲۹ قادر است به مدت ۲۴ ساعت در آسمان پرواز کند.

یاسر

ایران در سال ۲۰۱۳ از پهپاد «یاسر» رونمایی کرد که به گفته المیادین، این پرنده نسخه ایرانی پهپاد آمریکایی «اسکن ایگل» است؛ همان پهپادی که در سال ۲۰۱۲ سرنگون شد و ارتش یمن توانسته چندین بار آن را ساقط کند.

آرش، کرار، مهاجر ۶ و صاعقه

المیادین در ادامه نوشت که نیروهای ایران از پهپادهای “آرش” و “کرار” را که برای اولین بار مجهز به موشک هوا به هوای “آذرخش” شدند، استفاده می‌کنند. ایران چندین نوع پهپاد مانند “مهاجر۶” را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد. این کشور همچنین پهپاد رزمی “صاعقه”  تولید می‌کند.


پهپاد آرش


پهپاد کرار


مهاجر ۶


پهپاد صاعقه

تی ای آی (آنکا)

این پهپاد از سال ۲۰۱۷ در ارتش ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند مأموریت‌های شناسایی نظامی، پایشی و رزمی انجام دهد. این پرنده ترکیه‌ای قادر است تسلیحاتی مانند بمب‌ و موشک‌ هدایت‌شونده با خود حمل کند.

وزن این پهپاد به ۱.۶ تن می‌رسد و می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت در آسمان و در ارتفاع بیش از ۱۰ هزار متری پرواز کند.

بیرقدار

المیادین نوشت که پهپاد بیرقدار یکی از پرنده‌هایی است که ترکیه آن را برای نیروهای مسلح خود تولید می‌کند. این پهپاد همچنین به کشورهای دیگری نیز صادر می‌شود. این پرنده قادر است به مدت ۲۰ ساعت به صورت پیوسته پرواز کند.

بیرقدار تی بی ۲

طول این پهپاد به شش متر و نیم می‌رسد و طول دو بال آن ۱۲ متر است. وزن این پرنده هنگام برخاستن از زمین ،‌ به ۶۳۰ کیلوگرم می‌رسد و سرعت آن ۱۲۹ کیلومتر است و قادر است بیش از ۵۵ کیلوگرم با خود محموله حمل کند.

انتهای پیام/م /

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.