×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حسینی بوشهری: مداحان در جهاد تبیین، زیبایی‌های اسلام و انقلاب را به مردم نشان دهند

به گزارش تهران۲۴، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین قم در دیدار با مدیران سازمان بسیج مداحان و هیأت‌های مذهبی کشور و جامعه مداحان و ستایشگران استان قم گفت: مداحی و ستایشگری حقیقتاً به عنوان یک شغل نباید دیده شود که اگر عنوان شغل را به آن بدهیم مداحی و ستایشگری را تنزل داده‌ایم. ارتباط با دل مردم کار همه‌کس نیست، حتی برخی از سخنرانان چیره دست هم با منطق و استدلال نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون بخشی از وجود انسان عاطفه و احساس است. در قصه کربلا نیز هم منطق و استدلال و هم عاطفه و احساس به چشم می‌خورد.

هرچه مداحان افتاده‌تر باشند، سخنشان اثر بیشتری دارد

وی در ادامه افزود : مخاطبان شما کسانی هستند که گاهی در جاهای دیگر کمتر دیده می‌شوند، از خواص جامعه تا مردم عادی مخاطب شما مداحان و ستایشگران هستند. شما و سخنرانان مکمل همدیگر هستید و خروجی هر دو کار، انسان‌های موحد، خداشناس و مرتبط با اهل‌بیت هستند. انسان‌هایی که تحولی در زندگی آن‌ها به وجود می‌آید. هر کاری الزاماتی دارد، مداحان باید در جایگاهی که هستند همیشه خودشان را مورد محاسبه قرار دهند. اگر خدای نکرده با صدا، آهنگ، لحن، اشعاری که حفظ کرده‌اند و یا با استقبال مستمعین، دچار غرور شوند، اجر و مزد کار آن‌ها از بین خواهد رفت. هرچه مداحان افتاده‌تر باشند و در چارچوب‌های اخلاقی قرار گیرند، سخنشان اثر بیشتری بر دل مستمع خواهد داشت. کسی که می‌خواهد تحول ایجاد کند، خودش باید تحول یافته باشد.

رئیس جامعه مدرسین قم در مورد جهاد تبیین که یکی از فرمایشات مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با مداحان بوده است، گفت: جهاد تبیین یک بحث بسیار کلیدی و اساسی است و همچنین موضوع جدیدی نیست بلکه در زمان تمام انبیاء و پیامبران و ائمه اطهار علیهم السلام به آن پرداخته شده است و این بیان رهبر انقلاب نیز یادآوری این موصوع برای ما بوده است.

مداحان چگونه باید جهاد تبیین کنند؟

این عضو خبرگان رهبری ادامه داد: در جهاد تبیین باید چهره حق و باطل را نشان دهیم و برای این کار، سیر مطالعاتی مداحان باید بیشتر شود تا بهتر بتوانند جهاد تبیین را برای مردم اجرا کنند و چهره حق و چهره بزک شده باطل را به مردم نشان دهند. در مساله جهاد تبیین آنچه امروز مهم است و باید انجام داد این است که باید زیبایی‌هایِ نظام اسلام و انقلاب را به مردم نشان داد، زیرا دشمن نمی‌خواهد این زیبایی‌ها جلوه کند و دنبال نشان دادن و بزرگ کردن ضعف‌ها است.

مداحی نباید به نیت مشتری محوری باشد

امام جمعه قم در بخش دیگر از بیانات خود اذعان داشت: شما مداحان باید به‌روز باشید، شعر جدید، مطلب و ابداع جدید داشته باشید. البته ابداع جدید نباید مداحی را از اصل خود دور کند، مداحی نباید به نیت مشتری محوری باشد، باید فقط برای رضای خدا انجام شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.