×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بررسی ادعای استاندارد دوگانه رسانه‌های انقلابی درقبال دولت‌های سابق و کنونی

به گزارش تهران۲۴، اصلاح یارانه‌ها که از ۱۴ اردیبهشت توسط دولت به اجرا درآمد رویکردهای مختلفی را موجب شده است. بسیاری از کارشناسان مختلف امر در رسانه های متعدد از مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفتند و توصیه‌هایی به دولت برای اجرای هرچه بهتر این طرح داشتند.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در شماره اخیر خود با اشاره به حمایت رسانه‌ ملی از این طرح نوشته است: « طی روزهای اخیر و بعد از آغاز طرح آزادسازی قیمت‌ها، رسانه ملی و سایر رسانه‌های همسو با دولت در اقدامی مشترک و جهت‌دار روزانه اخباری را مبنی بر گرانی اقلام اساسی در کشورهای همسایه، بالا رفتن تورم در کشورهای اروپایی، گرانی آرد و نان در سراسر جهان و… منتشر می‌کنند تا بلکه از این طریق آثار و تبعات افزایش قیمت‌ها برای مردم قابل پذیرش شود. هدف این رسانه‌ها اینست که راه را برای اجرای طرح آزادسازی قیمت‌ها هموار کنند ولی کارنامه آنها نشان می‌دهد نه‌تنها چنین همراهی‌هائی را با دولت‌های قبل نداشتند بلکه در برابر آنها سنگ‌اندازی هم می‌کردند».

این روزنامه که مدیرمسئول آن نیز در هفته‌های اخیر پس از ۸سال سکوت در قبال اقدامات دولت سابق، در مقاله‌ای صراحتا پیشنهاد استعفا به رئیس جمهور داده بود، تلویحا اشاره کرده که رسانه‌های جریان انقلابی استاندارد دوگانه‌ای در مواجهه با گران کردن بنزین در سال ۹۸ توسط دولت سابق و اجرای طرح اصلاح اقتصادی توسط دولت فعلی اتخاذ کرده اند.

این ادعا در حالیست که بررسی روزنامه‌های روزهای پس از افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸واقعیت دیگری را نشان می دهد.

برای مثال روزنامه کیهان که یکی از اصلی‌ترین روزنامه‌های نزدیک به جریان انقلاب کشور است تیتر«جای خالی وقت‌شناسی و تدبیر در طرح ضروری کنترل مصرف بنزین» را برای شماره ۲۶ آبان‌ماه ۹۸خود انتخاب کرده بود.

بدیهی است که این روزنامه با درج هوشمندانه کلمه «ضروری» ضمن تایید نفس اقدام دولت، به بی تدبیری در مسیر اجرای آن انتقاد دارد نه اصل طرح. بی‌تدبیری ای که هنوز با «مدیریت صبح‌جمعه‌ای» نٌقل محافل است. 

البته همان زمان نیز روزنامه‌های حامی دولت به این اعتراض کردند که چرا دولت طرح به این حساسی و مهمی را بدون پیوست رسانه‌ای و بدون اماده سازی افکار عمومی به مرحله اجرا رسانده‌اند و در حالی بسیاری از مردم خواب بودند، سه برابر شدن قیمت بنزین به پمپ بنزین‌ها اعمال  شده است.

روزنامه همشهری که سال ۹۸ تحت مدیریت حامیان دولت اداره می‌شد، در تیتری انتقادی علیه دولت تحت عنوان «وقتی همه غافلگیر شدیم» نوشته بود: «همزمانی اعتراض به افزایش قیمت بنزین و برف همه را غافلگیر کرد».

برخی روزنامه‌ها هم همزمان شدن بارش برف با شروع اعتراضات بنزینی را سوژه خود کرده بودند و برای مثال روزنامه اعتماد با تیتر«تلاقی برف و بنزین» نوشته بود:‌ «تصمیم اقتصادی دولت و بارش پاییزی حمل و نقل عمومی را مختل کرد».

حال بازگردیم و موضع یکی دیگر از روزنامه‌های نزدیک به جریان انقلابی را در ۲۶ آبان‌ماه ۹۸ مرور کنیم. در این تاریخ روزنامه جوان با تیتر اصلی «یارانه نقدی بنزین از هفته آینده» سعی دارد التهابات ایجاد شده در جامعه را به نفع طرح اجرا شده توسط دولت تغییر دهد.

هرچند همه این روزنامه‌ها به اجرای بد این طرح توسط دولت تاکید دارند. اما جوان در گوشه سمت چپ خود در تیتر «اعتراضات منهای اغتشاشات» سعی دارد چینشی مثبت از تیترها را ارائه دهد و برخلاف برخی روزنامه‌های به ظاهر حامی دولت، درصدد آن نیست که با کنار هم قرار دادن بارش برف و طرح بنزینی دولت، جامعه را عصبی‌تر کند.

همان روز روزنامه وطن امروز در تیتر اول خود اما بی‌تدبیری دولت را در اجرای این طرح به نمایش گذاشته و با تیتر «مردم معترضند»‌ به ناگهانی بودن تصمیم افزایش نرخ بنزین، اعتراض مراجع تقلید به این طرح (که قطعا ناشی از عدم اطلاع رسانی دولت بود)، توزیع کمک‌های معیشتی به ۶۰میلیون ایرانی و برخی بحث‌ها درخصوص تلاش برخی نمایندگان برای لغو طرح بنزینی دولت پرداخته است. 

این درحالیست که اگر دولت فقط اطلاع رسانی صحیحی داشت و به افکار عمومی احترام می‌گذاشت، بسیاری از این واکنش‌ها نه از سوی جامعه و نه از سوی نخبگان صادر نمی‌شد.

علی عسگری رئیس سابق صداوسیما درباره ابهامات اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اطلاع‌رسانی دیرهنگام دولت به رسانه ملی در‌این باره می گوید: «چهارشنبه به ما گفتند تصمیم گرانی بنزین گرفته شده، ظهر پنج شنبه گفتند امشب تصمیم اجرایی می شود. علی عسگری افزود: لحظه به لحظه اخبار درخواستی وزیر کشور پوشش داده شد؛ هیچ کوتاهی در زمینه اطلاع رسانی تصمیم دولت نکردیم.

چنین رویکردی توسط دولت سابق در حالیست که روزنامه‌های وابسته به جریان انقلاب در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند بیشترین حمایت را از طرح اصلاح یارانه‌ها داشتنه باشند. این حمایت از یک تعامل دولت با رسانه های در ماه‌های اخیر نشات می‌گیرد.

رسانه‌ها نیز ورای مسائل جناحی راغب به حمایت از دولت هستند چون بی شک اجرای صحیح این طرح ضمن جلوگیری از ایجاد التهاب، موفقیت‌های اقتصادی بسیاری به بار خواهد آورد. به نظر می رسد تلاش برخی رسانه‌ها برای سیاسی سازی فضای موجود نیز چیزی جز مقابله با منافع ملی نیست و نتیجه صحیحی دربرنخواهد داشت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.