×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روز پرکار رئیسی/ در سفر رئیس‌جمهور به عمان چه گذشت؟

به گزارش تهران۲۴، آیت الله سید ابراهیم رئیسی  رئیس جمهور صبح دوشنبه دوم خرداد ۱۴۰۱ با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، به مسقط پایتخت عمان سفر کرد.

* ورود رئیس‌جمهور وارد به فرودگاه مسقط

رئیس جمهور که در پاسخ به دعوت رسمی «هیثم بن طارق» سلطان عمان و در رأس هیئتی عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به این کشور سفر کرده بود به محض ورود به فرودگاه مسقط مورد استقبال سلطان عمان و مقامات عمانی قرار گرفت.

* استقبال رسمی سلطان عمان از آیت‌الله رئیسی در کاخ سلطنتی العلم

«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان پس از استقبال رسمی از رئیس جمهور کشورمان در کاخ العلم، با آیت الله رئیسی پیرامون مسایل مختلف به گفت وگو نشست.

* امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه های مختلف بین ایران و عمان

در ادامه سفر رئیس جمهور کشورمان به عمان، ۱۲ سند همکاری با حضور مقامات ارشد دو کشور ایران و عمان امضا شد.

این اسناد که در حوزه های انرژی، سیاسی، حمل و نقل، همکاری های دیپلماتیک، روابط تجاری و اقتصادی، علمی، محیط زیست و ورزشی بود توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها به امضا رسید.

* رئیسی: همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط می‌تواند افزایش یابد

آیت الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به عمان با «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار گفت: روابط ایران و عمان تنها محدود به همسایگی نیست، بلکه علایق و اشتراکات عمیق دینی و اعتقادی این دو ملت قرن‌ها با یکدیگر پیوند خورده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط تهران ـ مسقط در طول تاریخ همواره روابط خوب و سازنده‌ای بوده است، اظهار داشت: هر چند شاهد روابط خوبی بین دو کشور هستیم، اما این سطح از روابط قانع کننده نیست.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی گفت: ایران می‌تواند انتخاب مناسبی برای مردم عمان در حوزه سلامت و پزشکی باشد. علی رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌هایی که بیشتر تحریم بوده، مانند صنعت صلح آمیز هسته‌ای، پزشکی و دفاعی پیشرفت‌های بسیاری بدست آورده است.

رئیس جمهور افزود: در مقابله با کرونا در کنار استفاده از واکسن‌های خارجی، ۶ شرکت ایرانی اقدام به تولید واکسن مقابله با کرونا کرده‌اند که ۴ شرکت تماما از دانش ایرانی استفاده کرده‌اند و امروز این واکسن‌ها صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خیال خودشان می‌خواستند با تحریم پیشرفت‌های ایران را متوقف کنند، اما همگان شاهد بودند که خود آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری اعتراف کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در دکترین ایران، سلاح هسته‌ای مطلقا جایی ندارد، اما ما از دانش صلح آمیز هسته‌ای برای مصارف کشاورزی، پزشکی و صنایع پتروشیمی بهره می‌بریم.

* معاون نخست وزیر عمان: سفر رئیس جمهور ایران به عمان در قلب ما باقی خواهد ماند

«فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و عمان، اظهار داشت: توسعه روابط بین دو کشور حاصل فهم مشترک رهبران ایران و عمان است.

«فهد بن محمود آل سعید» تصریح کرد: روابط ایران و عمان محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل بخش‌های عمده‌ای، چون تعاملات و همکاری‌های سیاسی خواهد بود.

معاون نخست وزیر عمان خاطرنشان کرد: ایران کشوری کهن و تاریخی است و تازه به دوران رسیده نیست. ما امروز در ملاقاتمان روی فرش ایرانی در حال گفت‌وگو هستیم. ایران با تولیدات خود به نوعی در تمام دنیا نماینده دارد.

«فهد بن محمود آل سعید» با اشاره به برنامه‌های فشرده رئیس جمهور در سفر به عمان اظهار داشت: شما مانند جوان‌ها بدون خستگی کار می‌کنید. این سفر شما به عمان در قلب ما باقی خواهد ماند. عمان همیشه در صحنه بین المللی از مواضع ایران مانند ایرانی‌ها دفاع کرده است.

* سریع‌تر مشکلات گمرکی برای تبادلات تجاری ایران و عمان برطرف شود

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود با تجار و فعالان اقتصادی عمانی با تاکید بر اینکه اراده جدی بین تهران _ مسقط برای گسترش تعاملات بویژه با محوریت روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد، خاطرنشان کرد: مصمم هستیم روابط دو کشور در همه حوزه ها گسترش یابد.

رئیس جمهور افزود: به نظر می‌رسد تجار دو کشور شناخت کافی از ظرفیت های اقتصادی دو کشور ندارند، لذا لازم است فعالان اقتصادی دو طرف گام هایی در مسیر شناخت ظرفیت های متقابل بردارند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: اولین گام ایجاد مرکز تجاری فعال ایران در کشور عمان است. یکی از کارکردهای مرکز تجاری شناسایی ظرفیت‌های دو کشور بویژه ایران است.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با سلطان عمان گفت: رفع مشکل حمل و نقل و پرداخت های پولی و بانکی در این دیدار مطرح و قرار شد این مسائل حل شود.

وی با ضروری دانستن سرمایه‌گذاری های مشترک بین دو کشور گفت: یکی از سرمایه گذاری ها می‌تواند در حوزه انرژی باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تولید برای صادرات به بازار اوراسیا اظهار داشت: تجهیزات پزشکی، لوازم خانگی و محصولات مرتبط با مصارف خانگی ساخت ایران قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی آن است.

رئیسی تصریح کرد: هر چه سریعتر مشکلات گمرکی برای تبادلات تجاری بین ایران و عمان بر طرف شود.

وی تاکید کرد: مصمم هستیم روابط دو کشور توسعه یابد و وزرای دو کشور با جدیت کارها را دنبال کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: سطح روابط تهران _ مسقط در ماه های گذشته بویژه در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

* رئیسی: زمینه برای سرمایه‌گذاری امن با تضمین سود در ایران فراهم است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به عمان در جمع شماری از ایرانیان مقیم این کشور، با ابراز خرسندی از حضور در این جمع گفت: معتقدیم همانگونه که باید از حقوق ایرانیان داخل کشور صیانت کنیم، باید حقوق ایرانیان خارج از کشور را هم پاس بداریم و از آنها حمایت کنیم.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر حفظ ارتباط فرهنگی ایرانیان خارج از کشور با داخل کشور، افزود: هویت و فرهنگ ایرانیان با فرهنگ دینی آنان پیوند خورده است. در کشورهای همسایه نیز همین گونه است و باید برای حفظ این هویت تلاش کرد.

رئیسی با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور از جمله هموطنان مقیم عمان همواره مسائل داخلی ایران را با حساسیت دنبال کرده‌اند، اظهار داشت: زمینه برای سرمایه‌گذاری امن با تضمین سرمایه و سود در ایران فراهم است و بهترین کسانی که می‌توانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند، ایرانیان خارج از کشور هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نشست با فعالان اقتصادی عمانی ‌احساس کردم انگیزه بالایی برای کار با ایرانیان دارند، تصریح کرد: امروز تولیدات ایرانی از جهت استانداردها، کاملاً می‌توانند با کالاهای نامدار دنیا رقابت کنند.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر تسهیل مراودات اقتصادی با ایران برای ایرانیان ساکن عمان و نیز فعالان اقتصادی عمانی، خاطرنشان کرد: امروز تصمیم گرفته شد که خانه تجارت ایران هر چه سریع‌تر در عمان تاسیس شود. راه اندازی این مرکز به شناخت متقابل ظرفیت‌های ایران و عمان کمک می کند.

رئیس جمهور از ایرانیان مقیم عمان خواست تا در تاسیس سریع‌تر خانه تجارت ایران در عمان مشارکت داشته باشند و گفت: مسأله دیگر، موضوع مدرسه است. تاسیس مدرسه ایرانیان در اینجا و آموزش فرزندان ما با فرهنگ و آموزش‌های ایرانی، با توجه به جمعیت ۱۰ هزار نفری ایرانیان، موضوعیت دارد و آقای سفیر این کار را دنبال می کند.

رئیسی در ادامه با اشاره به درخواست یکی از سخنرانان این مراسم برای تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: دولت به طور جدی از راه‌اندازی و فعالیت واحدهای دانش‌بنیان حمایت می‌کند. همچنین از همکاری در زمینه بانکداری اسلامی استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

رئیس جمهور گردشگری سلامت را از ظرفیت‌های مهم برای توسعه همکاری‌های ایران و عمان خواند و گفت: در دیدار با سلطان عمان درباره گردشگری سلامت گفت‌وگو کردیم که با استقبال ایشان مواجه شد. مقامات عمانی معتقد بودند که امروز کاری که در ایران در زمینه سلامت انجام می شود در سطحی قابل قبول و هم طراز کشورهای اروپایی و غربی است.

رئیسی با تاکید بر لزوم تسریع در تکمیل بیمارستان نیمه ساخته ایران در عمان گفت: این بیمارستان در اینجا می‌تواند همکاری دو کشور در حوزه گردشگری سلامت را تسهیل کند، کارهایی که خودشان می‌توانند، در اینجا انجام دهند و کارهایی را که نمی‌توانند به داخل کشور ارجاع دهند.

وی با تاکید بر لزوم فعال‎تر شدن هر چه بیشتر شورای ایرانیان خارج از کشور افزود: همه مسایل ایرانیان خارج از کشور از احوال شخصی، مسایل ازدواج و طلاق، مسائل تحصیلی و کاری و غیره باید از مسیر این شورا دنبال تا خدماتی که شایسته هموطنان‌مان در خارج از کشور است به آنها ارائه شود.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: عموم ایرانیان خارج از کشور دغدغه ایران را دارند. باید همواره این ارتباط را حفظ کنیم چرا که این این ارتباط هم برای کشور و هم برای آنها سرمایه است.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر به روح بلند شهدای دفاع مقدس و به ویژه عملیات فتح خرمشهر درود فرستاد و تصریح کرد: امام راحل فرمودند که خرمشهر را خداوند متعال آزاد کرد و این فرمایش درسی برای همه اقدامات و حرکت‌های ما است که اگر کاری برای خدا باشد، حتماً خداوند متعال هدایت و یاری می‌کند.

* تصمیمات تهران و مسقط برای گشودن درهای جدید شراکت اقتصادی

رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفر به عمان، بیانیه ای مشترک را با سلطان عمان منتشر کردند.

متن کامل بیانیه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان به شرح زیر است:

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت برادرانه عالی جناب هیثم بن طارق سلطان محترم عمان در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۱ مصادف با ۲۲ شوال ۱۴۴۳ و ۲۳ می ۲۰۲۲ سفر رسمی به سلطنت عمان انجام دادند.

این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان و دو ملت دوست و با هدف تقویت روابط پایدار دو جانبه و تقدیر و احترام متقابل بین سران و ملت های دو کشور انجام شد که اصول دینی، برادری و حسن همجواری، آن روابط را مستحکم ساخته است.

در جلسه مذاکرات رسمی که میان آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عالی جناب هیثم بن طارق سلطان عمان برگزار شد، افق های همکاری مشترک و روابط دو جانبه و توسعه آن به ویژه در موضوعات مربوط به همکاری تجاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف و هماهنگی در اموری که در راستای منافع دو کشور دوست و ملت های آنان می باشد، مورد بررسی قرار گرفت. سران دو کشور از سطح همکاری موجود ابراز خرسندی نمودند و تصمیماتی مبنی بر توسعه این همکاری ها و گشودن باب های جدیدی از شراکت اقتصادی اتخاذ کردند. همچنین سران دو کشور از توافقات انجام شده در سطح کمیسیون های مشترک جهت همکاری فیمابین در زمینه های مختلف ابراز خوشنودی نمودند و برگزاری منظم آنها را ضروری دانستند.

ریاست جمهوری اسلامی ایران و عالی جناب سلطان بر نقش مثبت و سازنده بخش خصوصی دو کشور تأکید کرده و ابراز امیدواری کردند فعالیت های بخش خصوصی به افزایش حجم سرمایه گذاری و مبادلات تجاری بین دو کشور بینجامد. آنان همچنین از امضای موافقتنامه ها و یادداشت های تفاهم جهت نهادینه سازی همکاری در زمینه سرمایه گذاری، ورزشی، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل و نقل دریایی، لجستیک، بنادر و نفت و گاز استقبال نمودند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران و برادرشان عالی جناب سلطان در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه مشترک بحث و گفتگو کرده و از میزان رایزنی و هماهنگی سیاسی موجود بین دو کشور در سطوح مختلف ابراز خرسندی کردند.

سران دو کشور بر اهمیت تلاش و کوشش مضاعف جهت تضمین امنیت و ثبات در منطقه و جهان و هماهنگی و رایزنی میان دو کشور در محافل مختلف منطقه ای و بین المللی در جهت تامین امنیت و ثبات منطقه و جهان، تأکید کردند.

عالی جناب سلطان عمان از دیدگاه رییس جمهوری اسلامی ایران و دولت ایشان در اتخاذ سیاست تعامل سازنده، فعال و همه جانبه و گشایش با کلیه کشورهای جهان به ویژه همسایگان بر اساس سیاست پایدار ایران تقدیر نمود. این دیدگاه به روابط مثبت و سازنده بر اساس احترام متقابل، همکاری و حسن همسایگی برای توسعه منافع مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی می انجامد و به تقویت امنیت و ثبات منطقه ای کمک می کند. همچنین دو طرف بر اهمیت مبارزه با تمام انواع و اشکال تروریسم و افراط گرایی تأکید نمودند.

در پایان این سفر، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران از عالی جناب هیثم بن طارق سلطان عمان و دولت و ملت این کشور برای استقبال گرم و مهمان نوازی تشکر نمود و از ایشان جهت سفر به جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آورد که این دعوت برادرانه به گرمی مورد استقبال قرار گرفت.

این بیانیه در تاریخ ۲ خرداد ۱۴۰۱ برابر با ۲۲ شوال ۱۴۴۳ مصادف با ۲۳ می ۲۰۲۲ میلادی در شهر مسقط صادر گردید.

طرفین همچنین بر لزوم تلاش برای اجرای کامل توافقات گذشته میان دو کشور تاکید کردند.

* پایان سفر رئیسی به عمان/ ترک مسقط به مقصد تهران

سفر رئیس جمهور کشورمان به عمان یک روز به طول انجامید دیدار و گفتگو با سلطان این کشور، مسقط را به مقصد تهران ترک کرد.

* دفتر تجاری ایران به‌زودی در عمان تاسیس می‌شود

آیت الله رئیسی رئیس جمهور پس از سفری یک روزه به عمان و دیدار و گفت گو با سلطان این کشور، دقایقی پیش وارد تهران شد.

رئیس جمهور در هنگام ورود به تهران در تشریح برنامه های این سفر گفت: بررسی هایی که داشتیم دیدیم مواضع دو کشور با هم همخوانی قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به نشست با تجار عمانی تاکید کرد: فعالان اقتصادی و تجار در این نشست مشکلاتی را مطرح کردند که با حضور وزیر صمت ایران و وزیر تجارت عمان بررسی شد و قرار شد راه برای تجارت اقتصادی هموار شود.

رئیسی تاکید کرد: در بررسی هایی که کردیم دیدیم تجار و فعال اقتصادی عمان و ایران نسبت به ظرفیت هایی که در دو کشور وجود دارد اطلاعات کاملی ندارند، برای همین تاسیس دفتر تجاری ایران در عمان احساس شد و تصویب شد این دفتر به زودی در عمان تاسیس شود.

وی گفت: با ایرانیان مقیم عمان هم جلسه داشتیم که آنها هم مشکلات خود را مطرح کردند و تصمیماتی هم گرفتیم و برخی موارد هم باید در تهران باید پیگیری شود. دولت همانگونه که نسبت به ایرانیان داخل کشور وظیفه دارد درباره ایرانیان مقیم عمان هم وظایفی دارد و نمی تواند نسبت به آنها بی تفاوت باشد.

به گزارش فارس سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

گفتنی است، در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیأتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.