×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تهیه‌کننده عنکبوت مقدس کیست و چه سوابقی دارد؟

به گزارش تهران۲۴، درباره فیلم موهن عنکبوت مقدس طی هفته‌های گذشته مطالب و نقدهای متعدد و دقیقی ارائه شده است. تقریبا تمامی این نقدها یا در حوزه محتوا و ساخت فیلم بوده است یا به حواشی بازیگران و کارگردان آن پرداخته است که در جای خود قابل اعتنا و توجه است اما به تهیه‌کنندگان این فیلم موهن چندان توجهی نشده است.

اگر مروری کوتاه داشته باشیم بر نقش تهیه کننده فیلم، آنگاه ریشه و آبشخور این فیلم موهن بیشتر واضح و آشکار خواهد شد.

نقش تهیه کننده (Producer) عمدتا مالی و تشکیلاتی است. او اولین و مهم‌ترین کسی است که وارد چرخه تولید و پخش فیلم می‌شود و همچنین آخرین کسی است که از این چرخه خارج می‌شود. او از اولین مراحل برنامه‌ریزی تا تمامی مراحل تولید، پخش و تبلیغات (ساخت تیزر تبلیغاتی و پخش آن ) حضور دارد و آن را سرپرستی می کند.

او کسی است که به شیوه‌های مختلف به یک فیلمنامه (سناریو) دست می یابد و تصمیم نهایی را در مورد آن می‌گیرد. پس از آنکه فیلم نامه مورد تائید او قرار گرفت پروژه فیلم‌سازی را آغاز می‌کند همچنین لابی و ارتباطات پنهان و پشت پرده تهیه کننده نقش مهمی در معرفی و حضور فیلم در جشنواره های بین‌المللی دارد. حال با این توضیحات به سراغ تهیه کنندگان فیلم موهن عنکبوت مقدس می‌رویم.

تهیه کننده اول و اصلی فیلم فردی است به نام سول باندی (Sol Bondy) است. در واقع سول باندی فرد اصلی در تهیه و تولید این فیلم و معرفی و شرکت آن در جشنواره کن است.

سول باندی ۴۳ ساله، متولد ۱۹۷۹درلندن است و سابقه سکونت در انگلیس، اسپانیا و آلمان را دارد. او دانش آموخته تولید و تهیه کنندگی فیلم در آکادمی فیلم و تلویزیون برلین آلمان است. جهش و فعالیت اصلی وی در عرصه فیلمسازی در سال ۲۰۱۰ بود که به همراه جمیلا ونسک (Jamila Wenske) از دیگر تهیه کنندگان و فیلمسازان آلمانی شرکت فیلمسازی وان تو فیلمز (One Two Films) را بنیان نهاد.

برای پی بردن به خط جریان فکری و ایدئولوژیک تهیه کننده فیلم عنکبوت مقدس، بهترین راه کنکاشی در شرکت فیلمسازی اوست. جستجو و مراجعه به وبسایت اصلی شرکت وی به آدرس (onetwofilms.com) گویای حقایق مهم و جالبی است.

همانگونه که در وبسایت شرکت فیلمسازی سول باندی مشاهده می شود، قبل از فیلم عنکبوت مقدس که آخرین ساخته این شرکت فیلمسازی است، فیلم «دلواپسی‌هایت را رها کن» قرار دارد. این فیلم روایتگر ماجرای یک زن اسرائیلی به نام آلما است که به خانواده‌ای بسیار ثروتمند تعلق دارد و با این حال، با قبول کاری داوطلبانه در یک مرکز غذای ویژه فقرا در تلاویو زندگی دوگانه‌ای را در پیش می‌گیرد و این زن ثروتمند اسرائیلی زندگی خود را وقف فقرا و پناهجویان فقیر و بی پناه می کند. این فیلم صریحا یک زن ساکن سرزمین های اشغالی را فردی صلح دوست، دردمند و مهربان معرفی می کند!

ایفا کننده نقش این زن قهرمان صهیونیستی! خانم برنیس بژو بازیگر دورگه فرانسوی آرژانتینی است که بیش از همه برای بازی در فیلم‌های «گذشته» و «آرتیست» به شهرت رسیده است. بژو به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران زن سینمای حال حاضر فرانسه، با درام «گذشته» ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین بازیگر جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد.

اما نکته قابل توجه دومین فیلم ساخته شده این شرکت، قبل از عنکبوت مقدس است. فیلمی با عنوان «درس‌های فارسی»! داستان فیلم در زمان جنگ جهانی و پاسداشت قربانیان هلوکاست می‌گذرد. یک جوان بلژیکی یهودی در زمان یورش آلمانی‌ها و از بیم کشته شدن وانمود می‌کند ایرانی است و نامش رضا است! از او در اردوگاه خواسته می‌شود به فرمانده فارسی بیاموزد چون او می‌خواهد پس از جنگ در تهران یک رستوران باز کند. اما جوان از زبان فارسی هیچ نمی‌داند و شروع به ابداع کردن واژه‌ها می‌کند.

این فیلم توسط موسسات و جشنواره های متعدد فیلم ها و جوامع یهودی مورد تقدیر و توجه قرار گرفت:

بررسی سایر فیلم های این شرکت فیلمسازی از حوصله این بحث خارج است اما ارزیابی اولیه نشان می دهد ۲۴ فیلم ساخته این شرکت عموما شامل محتوایی فمینیستی با درونمایه تجاوز، خشونت و انتقام است. البته همانگونه که پیداست سه فیلم آخر شرکت آقای سول باندی به لحظ محتوایی بسیار خاص و در راستای زیبا نشان دادن چهره یهودیان صهیونیست و تخریب وجهه مسلمین و به ویژه شیعیان است.
آنگونه که روند سه فیلم آخر نشان میدهد، تولید فیلم عنکبوت مقدس حاصل یک اتفاق یا سوء تفاهم یا عدم شناخت نیست بلکه کاملا آگاهانه و با اغراض مشخص تولید و تدوین شده است.

در تحلیل‌نهایی این اثر از انتخاب فیلم‌نامه تا کارگردانی و انتخاب بازیگر همه ذیل یک پروژه اسلام/ایران هراسی قابل صورتبندی است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.