×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحلیلگران عرب: نیاز دائمی آمریکا به نفت، جو بایدن را به منطقه کشاند

به گزارش تهران۲۴، «جو بایدن»رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در زمان کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ مدعی شده بود به دلیل قتل «جمال خاشقچی» حاکمان عربستان سعودی را پاسخگو خواهد کرد، در توجیه چرایی سفر آتی خود به ریاض و دیدار با ملک سلمان شاه و محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی یک یاداشت منتشر کرد.

یادداشت جو بایدن در روزنامه «واشنگتن پست» تحت این عنوان منتشر شده است: «چرا من قصد دارم به عربستان سعودی بروم». (جزئیات بیشتر)

شبکه مصری «الغد» در همین رابطه با تعدادی از تحلیلگران عرب گفت‌وگو کرد. «سمیر التقی» مدیر مرکز تحقیقات راهبردی «الشرق» به الغد گفت، آمریکا دریافته که نیاز به ترمیم روابط با غرب آسیا دارد بویژه پس از جنگ اوکراین که بر تمام جهان تأثیر گذاشته است.

التقی افزود: آمریکا با توجه به نیاز دائمی خود به نفت و کار مشترک بر روی تعدادی از مسائل مهم، نمی‌تواند از خاورمیانه دور شود.

وی ادامه داد، جو بایدن با مقاله خود در واشنگتن پست، انعطاف اساسی در سیاست خارجی آمریکا را توجیه می‌کند.

التقی تصریح کرد، البته فقط همین یک سفر برای ایجاد تحول در روابط بلندمدت میان کشورهای منطقه و آمریکا در زمینه‌های نظامی و دیپلماتیک کافی نیست.

«محمد الحربی» پژوهشگر حوزه امور راهبردی نیز به الغد گفت، تغییری واضح در راهبرد آمریکا و اولویت‌های ملی آن در خصوص پرونده‌های غرب آسیا دیده می‌شود.

الحربی تأکید کرد: جنگ روسیه و اوکراین عاملی مهم در اصلاح مسیر، ارزیابی مجدد و نیز ارزیابی مواضع ژئوپلیتیکی در خاورمیانه بود، تمام جهان در حال تغییر است و دولت آمریکا این رادریافته است.

وی افزود،دولت آمریکا در ابتدای ۲۰۲۱ سعی کرد که خود را از پرونده‌های غرب آسیا کنار بکشد اما شکست خورد، همه خواستار روابط مجدد اما در بعد راهبردی برای امنیت و ثبات منطقه هستند.

در همین رابطه، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حال بحث و گفت‌وگو در خصوص لغو احتمالی ممنوعیت فروش تسلیحات تهاجمی آمریکا به عربستان سعودی است اما ظاهراً هرگونه تصمیم‌گیری نهایی به پیشرفت ریاض در جهت پایان دادن به جنگ یمن بستگی دارد.

سه منبع آگاه در آستانه سفر این هفته بایدن به ریاض گفتند که مقام‌های ارشد سعودی در چندین نشست در ریاض و واشنگتن در ماههای اخیر به همتایان آمریکایی خود فشار آورده‌اند که سیاست فروش تسلیحات صرفا دفاعی به ریاض را کنار بگذارند. (جزئیات بیشتر)

همچنین، دیروز (یکشنبه)، کانال ۱۲ تلوزیون رژیم صهیونیستی، ادعایی درباره بندهای توافق احتمالی تل‌آویو و ریاض در جریان سفر  رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه مطرح کرد. این شبکه صهیونیستی مدعی شد که احتمال می‌رود در توافق احتمالی میان تل‌آویو و ریاض، دو طرف وارد ائتلافی به رهبری آمریکا برای مقابله با آنچه تهدیدات هوایی و دریایی خوانده شده، شوند که این ائتلاف برخی از دیگر طرف‌ها در منطقه را نیز دربرخواهد گرفت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.