×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیوزویک: ایران و روسیه اتحاد جدید برابر غرب شکل داده‌اند

به گزارش تهران۲۴، سفر روزهای گذشته روسای جمهور ترکیه و روسیه به تهران و ملاقات با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات و رسانه‌های جهان داشت به طوری‌که بسیاری از آن‌ها این نشست را «اتحاد جدید برابر غرب» قلمداد کردند.

هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» روز چهارشنبه در این باره نوشت، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در سفر هفته جاری خود به تهران، برای اولین بار از زمانی که دستور حمله به اوکراین را صادر کرد، به خارج از مرزهای اتحاد جماهیر شوروی سابق سفر کرد. این نوع جدیدی از اتحاد است که می‌تواند در مقابل غرب قرار گیرد و بر آن فشار وارد کند.

بر اساس این گزارش، این سفر در راستای برگزاری نشست «روند آستانه» که برای حل و فصل بحران سوریه تشکیل شده، برگزارشد. این نشست با اقدامات اصولی خود باعث شده تا حجم قابل توجهی از مشکلات سوریه حل شوند.

در این بین سفر پوتین به تهران در بحبوحه جنگ این کشور با اوکراین نیز قابل توجه و در کانون توجهات قرار گرفت به طوریکه «جان سیمپسون» مجری شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در توییتی نوشت: «سفر پوتین به ایران اتحاد جدید روسیه،ایران،سوریه،چین،کره شمالی را تقویت می‌کند.»

«یانیس کلوگ» کارشناس اندیشکده آلمانی مستقر در برلین گفت، ایران در زمینه مقابله با تحریم‌ها، می‌تواند درس‌هایی به مسکو بدهد.

وی به خبرگزاری «رویترز» گفت: «روسیه در ازای همکاری با ایران، می‌تواند کالاهای نظامی و به طور محتمل مواد خام یا غلات ارائه دهد.»

خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه نیز در تحلیلی نوشت: «روسیه و ایران اکنون به سمت معاهده همکاری راهبردی جامع حرکت می‌کنند که می‌تواند ۲۰ یا ۲۵ سال ادامه یابد و احتمال دارد همین امسال امضا شود. در ژانویه، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران پیش‌نویسی را به پوتین در مسکو ارائه کرد و ماه گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نسخه روسی را به تهران آورد.»

رئیس جمهور روسیه در پایان نشست سه جانبه خود با روسای جمهور ایران و ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران روس گفت: «ما در معرض حضور نظامیان آمریکایی در شرق سوریه بودیم و موضع ما این بود که ایالات متحده دست از سرقت نفت سوریه بردارد. »

وی تاکید کرد، ایران، روسیه و ترکیه موافق هستند که ایالات متحده باید شرق فرات را ترک کند.

پوتین با اشاره نشست سه جانبه تهران افزود، هدف روسیه، ایران و ترکیه یافتن راه حل است و این روند به ما کمک کرده  که بیشتر مناطق سوریه را به حاکمیت دولتی بازگردانیم.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه بعد از امضای اسناد همکاری بین ایران و ترکیه با حضور آیت ‌الله سید ابراهیم رئیسی و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  در توییتی نوشت: «ایران دست‌های گشوده شده به سوی خود را می‌فشارد و در اولویت بخشی به همسایگان در سیاست خارجی خود، به سوی تحکیم روابط با همسایگان به پیش می‌رود.»

وی در این توییت نوشت: «ایران بر مسئولیت کشورهای منطقه در برقراری امنیت و‌ ثبات و همکاری سازنده و ثمربخش در جهت شکوفایی و توسعه اقتصادی فراگیر منطقه تاکید می‌کند.»

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.