×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی به نمایش «تنهاتر از مسیح»/ دیداری کردن شنیده‌های عاشورا

به گزارش تهران۲۴، هنر همواره بهترین و سریع‌ترین راه انتقال یک پیام است، راهی که می‌تواند هر مفهوم و هر حادثه‌ای را بر جان و قلب مخاطب بنشاند. در کنار این مطالب گفته می‌شود که اساساً دیدن و مشاهده یک حادثه بهترین راه برای به خاطر سپردن آن است.

این شب‌ها فصل سوم اجرای نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» به کارگردانی علی اسماعیلی در بوستان ولایت، در حال برگزاری است. نمایشی که طی سال‌های گذشته نیز برگزار شده است و در هر دوره نکات تازه‌ای را پیش کشیده و مخاطبان بسیاری به خود دیده است. «تنهاتر از مسیح» جزو محدود آثاری است که به دیداری کردن شنیده‌های وقایع عاشورا می‌پردازد و تلاش می‌کند مخاطبان را در وضعیت تجربه زیسته این رویداد تاریخی مهم و تاثیرگذار قرار دهد. 

 شاید هرکدام از ما بارها و بارها در میان روضه‌های محرمی «یا لیتنا کنا معک» گفته باشیم و آرزو کرده باشیم که کاش در روز عاشورا حضور داشتیم و سپری می‌شدیم در کنار تمامی فدائیان حسین (ع).

شاید حتی اگر امروز هم شرایطی باشد تا تنها گوشه‌ای از بزرگ‌ترین جنایت تاریخ را ببینیم و به کنار علقمه سفری داشته باشیم؛ با تمام سختی‌های دیدن این جنایات بپذیریم که چند قطره‌ای از اشک‌های حسینی‌مان را نه با شنیدن بلکه با دیدن بریزیم.

همه این مطالب باعث شد تا به‌محض اطلاع از شروع نمایش «تنهاتر از مسیح» به تماشای آن بنشینم، در همان ابتدا ورودی مخاطبان به نمایش حال عجیبی داشت، متفاوت با تمامی آثار نمایشی که تاکنون تجربه کرده بودم، افراد مختلف به هیئت می‌رفتند.

نمایش «تنهاتر از مسیح» از کنار داره العماره کوفه و جسم بی‌جان سفیر کربلا مسلم ابن عقیل شروع‌شده و تا صحرای کربلا پیش می‌رود. تمامی صحنه‌ها این نمایش با روایت روضه‌هایی که از کودکی تا امروز در هیئات شنیده‌ایم روایت می‌شوند، دیالوگ بازیگران و نقش شخصیت‌های داستان کربلا از زبان مداحان روایت و زبان حال روایت‌شده از سوی آن‌ها پخش می‌شود. دیدن روضه‌هایی که تاکنون آن‌ها را شنیده بودیم حس و حال عجیبی را برای هر مخاطب به ارمغان می‌آورد.

ماجرای کربلا در «تنهاتر از مسیح» از شهادت حضرت علی‌اکبر (ع) شروع می‌شود. نمایش خیمه‌گاه اهل‌بیت را نشان می‌دهد و بی‌تابی اهل حرم را از به میدان رفتن شبه پیامبر به تماشاگران منتقل می‌کند.

پرده‌ها مدام در اطراف شما بالا و پایین می‌شوند و در هر گوشه از این نمایش ۳۶۰ درجه روضه‌ای را روایت می‌کنند.

در نمایش «تنهاتر از مسیح» بعد از شهادت فرزند ارشد سیدالشهدا (ع) لحظه‌لحظه واقعه عاشورا روایت می‌شود، قاسم ابن الحسن به میدان می‌رود، ازرق شامی و پسرانش را به درک واصل می‌کند و درنهایت امام حسین (ع) بر سر جسم غرق در خونش رسیده و آن را در آغوش می‌کشد.

روایت شهادت علمدار کربلا دیگر صحنه جان‌سوز این نمایش است، تمامی این لحظات با صدای مداحانی چون محمود کریمی روایت می‌شود. اوج اشک میان تمامی روایات «تنهاتر از مسیح» در گودال قتلگاه این نمایش است.

خیمه‌ها سوزانده می‌شوند، اهل‌بیت رسول خدا (علیهما السلام) به اسارت می‌روند، نمایش مخاطب را با لحظه‌های شام غریبان همراه می‌کند. کودکان با دستان بسته زمین می‌خورند و کاروان به سمت شام حرکت می‌کند.

سخنان و خطابه غرورآمیز حضرت زینب (س) صحنه بعدی این روایت است. در عمق خرابه‌های شام حضرت رقیه (س) پدر را طلب می‌کند و ادامه ماجرا…

چند صحنه پایانی نمایش بعد از حادثه عاشورا به روایت تکرار تاریخ و افعال معاویه صفتان زمان ما می‌پردازد؛ جنایات داعش موضوع پایانی نمایش «تنهاتر از مسیح» است.

جنایات گروهک تروریستی داعش و پس‌ازآن رشادت‌های مدافعان حرم در جلوگیری از اسارت مجدد حضرت زینب (س) نشان داده می‌شود، این موضوع جایگاه مناسبی برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد حاج قاسم سلیمانی است؛ فیلمی از سخنان حاج قاسم و اعلام پایان داعش مخاطبین را به وجد می‌آورد. نمایش با ظهور حضرت حجت (عج) تمام می‌شود.

البته باید گفت که برخی صحنه‌ها و روایت‌ها با نقل تاریخی آن تناقض دارد که شاید محدودیت‌های نمایشی باعث آن شده باشد. نکته مهم اما تجربه دو ساعت پر التهاب دیدن روضه‌هایی است که تاکنون آن‌ها را فقط به گوش شنیده‌ایم، روایاتی که کمتر مجال دیداری شدن پیدا کرده‌اند حالا نمایشی شده و بر جان مخاطب می‌نشینند.

در نهایت اینکه عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح: امیرحسین طهرانی، طراح صحنه و دکور: مرتضی پورحیدری، طراح نور: عباس رحمانی‌پور، مدیر تولید: داود طامهری، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: یاسر یارمحمدی.

 تنهاتر از مسیح تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه رفته است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.