×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترکیه: پوتین به دنبال یک معامله بزرگ با غرب است

به گزارش تهران۲۴، «ابراهیم کالین» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز شنبه و پس از تمای تلفنی روز گذشته میان اردوغان و پوتین گفت که رئیس‌جمهور روسیه تمایل دارد معامله بزرگی با غرب انجام دهد تا نتایج برآمده از جنگ سرد را از ملغی کند.

به نوشته وبگاه الخلیج آنلاین، او گفت که موضوع «اوکراین» بخشی از معامله مدنظر  پوتین است و آن‌چه که او می‌خواهد یک معامله بزرگ و همه جانبه است.

ابراهیم کالین افزود: «مسکو احساس می‌کند که توافقات امضاء شده در پایان جنگ سرد در زمان “میخائیل گورباچف” و “بوریس یلتسین” تناسبی با شرایط امروز روسیه ندارد. روسیه‌ی جدید و جهان جدیدی وجود دارد و آن‌ها به دنبال توافق تازه‌ای هستند و از این رو باید گفت که نظام لیبرالیسم جهانی با یک آزمایش بزرگی مواجه است».

سخنگوی اردوغان تأکید کرد که جنگ روسیه و اوکراین برای مدتی به طول خواهد انجامید و سؤال اصلی این است که تا قبل از آغاز مذاکرات چه زیان و خسارتی به بار خواهد آمد و این درحالی است که سرانجام شاهد مذاکره خواهیم بود.

سخنان ابراهیم گالن پس از آن است که دفتر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز (هفتم اکتبر) از گفت‌وگوی تلفنی وی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسش خبر داد. طبق اعلام آنکارا، در این تماس دو طرف درباره بهبود روابط دوجانبه صحبت کردند و اردوغان «تمایل آنکارا برای انجام سهم خود در حل مسالمت‌آمیز جنگ در اوکراین» را تکرار کرد.

ترکیه که از اعضای ناتو است، با هر دو کشور اوکراین و روسیه روابط نزدیکی دارد و در طول جنگ اوکراین به دنبال توازن در روابط بوده است.

آنکارا تحریم‌های غرب علیه روسیه را رد کرده اما در عین حال از منقدان حمله روسیه به اوکراین بوده و پهپادهای مسلح در اختیار کی‌یف قرار داده است. ترکیه اخیراً هم اعلام کرد نتایج همه‌پرسی‌ها در خصوص الحاق چهار منطقه از اوکراین به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد. 

در ماه ژوئیه توافقی در خصوص صادرات غلات از اوکراین از بنادر دریای سیاه این کشور که به دلیل جنگ متوقف شده بود، به میانجیگری ترکیه و سازمان ملل انجام شد. 

به گزارش رویترز، روابط آنکارا و مسکو پیچیده است و در حالی که در مسئله تامین انرژی همکاری نزدیکی دارند، بر سر سوریه، لیبی و جمهوری آذربایجان اختلافاتی دارند. 

سخن ابراهیم گالن درباره قصد پوتین برای معامله بزرگ با جهان غرب در حالی است چندی پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

«آنگلا مرکل» صدراعظم سابق آلمان و دیپلمات کهنه‌کار این کشور به کشورهای اروپایی توصیه کرده به اظهارات پوتین توجه کنند و هشدار داده اروپا تنها با مشارکت روسیه می‌تواند به صلح پایدار دست یابد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

پایان پیام/م/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.