×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
به مناسبت سالروز سفر رهبر انقلاب به خراسان‌شمالی؛ نکاتی در خصوص ایجاد سند توسعه استان تا مسئله تحدید نسل و سبک زندگی

به گزارش تهران۲۴ از بجنورد، ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ بود که مردم خراسان‌شمالی شاهد حضور مقام معظم رهبری در دیارشان بودند، هرچند از مدت‌ها قبل رسانه‌های ضدانقلاب در تلاش برای کمرنگ کردن این سفر و درنهایت استقبال حداقلی مردم از رهبرشان بودند، اما مردم بجنورد و خراسان‌شمالی با حضوری چند صدهزارنفری، نشان دادند یاران خراسانی رهبری گوش‌به‌فرمان ولی‌فقیه زمانشان هستند.

صبح روز چهارشنبه مردم در میدان بازرگانی شهر بجنورد و در فاصله حدود یک کیلومتری از فرودگاه این شهر در انتظار حضور رهبر انقلاب بودند، هرچند از روزها قبل چهره شهر نشان از اتفاقی بزرگ در تاریخ این استان می‌داد.

حوالی ساعت ۱۰ صبح این انتظار به پایان رسید و هواپیمای رهبر انقلاب بر زمین نشست، مردم سر از پا نمی‌شناختند و بعد از دیدن خودروی رهبرشان، به سمتش حرکت کردند و خودروی ایشان را به آغوش گرمشان گرفتند.

جمعیت به‌اندازه‌ای بود که مسافت چند کیلومتری از فرودگاه تا ورزشگاه تختی ساعت‌ها به طول انجامید. بالاخره ساعت حوالی ۱۳ رهبر انقلاب در جایگاه سخنرانی قرار گرفتند و برای مردمی که از صبح در ورزشگاه در انتظار ایشان بودند به سخنرانی پرداختند.

رهبر انقلاب در جمع مردم بجنورد چه فرمودند؟

رهبر انقلاب در ابتدای سخنش به ظرفیت‌های این استان مهم پرداختند و فرمودند: «این منطقه که امروز به نام خراسان‌شمالی شناخته می‌شود، یکی از مناطق مهم خراسان است؛ هم از جهت موقعیت جغرافیائی و طبیعی، و هم از جهت خصوصیات مردمی و انسانی و فرهنگ‌ها و خلقیات و رفتار. این خصوصیات را از دیرباز در مردم این منطقه‌ی مهم و حساس شناخته‌ایم؛ استانی با طبیعت زیبا، با منابع طبیعی غنی و متنوع، با عمق و غنای فرهنگىِ کاملاً برجسته و ممتاز، بااستعداد فراوان کشاورزی و دامی و سایر فعالیت‌های مربوط به منطقه، با جاذبه‌های گردشگرىِ متأسفانه ناشناخته – که بسیاری از مردم کشور هنوز جاذبه‌های گردشگری این منطقه را درست نمی‌شناسند – و یکی از برترین خصوصیات، عبور سالیانه‌ی میلیون‌ها مردم مسافرِ مشتاق بارگاه علی بن موسی‌الرضا (علیه ءالاف التّحیّة و الثّناء). با این خصوصیات جغرافیائی و منطقه‌ای، منطقه‌ی خراسان‌شمالی دارای موقعیت حساسی است.»

مقام معظم رهبری در سخنانش به چند بُعد مهم این استان نوپا اشاره کرد؛ ابتدا به موضوع طبیعت، جاذبه‌های گردشگری و سفر میلیون‌ها مسافر از این استان پرداختند و با ابراز تأسف از مغفول ماندن این حوزه و ناشناخته ماندن جاذبه‌های گردشگری این منطقه نقدی بر این مبحث زدند.

دومین موضوعی که ایشان به آن پرداختند، ظرفیت بزرگ دامی و کشاورزی این خطه است. خراسان‌شمالی با داشتن ۲ میلیون رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب‌های تولید دام است اما متأسفانه نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی فرصت رشد به این مقوله داده نشده است.

اشاره روحیه پهلوانی و ظرفیت کشتی با چوخه

مقام معظم رهبری در ادامه سخنانشان به روحیه پهلوانی و ظرفیت کشتی با چوخه خراسان‌شمالی اشاره کردند و فرمودند: «در عرصه‌ی دفاع مقدس هم که پیش آمد، عین همین را انسان مشاهده کرد. ۵۰ سردار برجسته‌ی لشکرهای مربوط به خراسان و تیپ جوادالائمه (علیه‌السلام) مال خطه‌ی خراسان‌شمالی اند.

۲۷۷۲ شهید از این منطقه درراه خدا جان خودشان را داده‌اند. این استان بیش از ۶۰۰۰ جانباز دارد؛ همچنین آزادگان و رزمندگان و ایثارگران فراوان. این همان روحیه‌ی حضور، آمادگی، سرزندگی و نشاط است.

مردم این استان، در همه‌چیز همین‌جورند. وقتی نوبت کشتی با چوخه هم می‌رسد، بازده‌ها هزار تماشاچی می‌ایستند آنجا، می‌نشینند آنجا، کشتی را تماشا می‌کنند. این خصوصیات، خصوصیات مهمی است. غیرت مرزبانی این منطقه هم مرتبط با همین خصوصیات است. البته فقط این‌ها نیست؛ برجستگی‌های این استان بیش از این‌هاست.»

سند توسعه استان تدوین شود/ خراسان‌شمالی به جمع ۱۰ استان برتر کشور صعود کند

مقام معظم رهبری با اشاره به عقب‌ماندگی‌های خراسان‌شمالی، یکی از راه‌های پیشرفت را ایجاد سند توسعه بیان کردند و فرمودند: «باید مسئولین این استان همت را بر این بگمارند که رتبه‌ی استان را ازلحاظ پیشرفت و دست یافتن به شاخص‌های مهم حیاتی، در طول مدت معینی بالا ببرند؛ مثلاً به ده استانِ اول کشور برسانند. وقتی همت ما این بود – که این، همت مضاعف است – طبعاً کار مضاعف هم می‌طلبد. کار مضاعف فقط به معنای حجم کار نیست؛ بلکه به معنای کیفیت کار است، بیشتر ازآنچه مربوط به کمیت و حجم باشد؛ یعنی کار دقیق، کار کارشناسی شده، کار همراه با مشورت، کار مستمر و پیگیر، کار تدوین‌شده و برنامه‌ریزی‌شده؛ که اگر مسئولین جابه‌جا هم شدند، کار متوقف نشود. این خبر خوبی بود که گفتند سند توسعه‌ی استان را تدوین کرده‌ایم؛ این بسیار خوب است. وقتی سند تدوین شد، دیگر جابه‌جائی مسئولان و مدیران، تأثیر زیادی نخواهد گذاشت؛ کار ادامه پیدا می‌کند. مهم این است که نقشه‌ی راه معلوم باشد.

خب، اینکه ما گفتیم این استان به سطح ده استانِ اول کشور برسد، آیا عملی است؟ آنچه انسان از ظرفیت‌های این استان می‌یابد، بله، کاملاً عملی است. ظرفیت‌های بسیار خوبی در این استان وجود دارد؛ یکی از ظرفیت‌های مهم، ظرفیت نیروی انسانی است»

برای توسعه اقتصادی خراسان‌شمالی ۳ محور وجود دارد

برای مسئله‌ی اقتصاد، سه محور اصلی وجود دارد: یکی صنعتی کردن کشاورزی است؛ کشاورزی و باغداری را صنعتی کنیم، مدرن کنیم. یکی مسئله‌ی صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه و این چیزهاست. باغدارِ اینجا اگر در کنار دست خودش صنایع تبدیلىِ مورد دسترس داشته باشد، وضعش به‌کلی تفاوت پیدا می‌کند؛ سردخانه باشد، همین‌جور … یکی هم ساختار سازی برای توزیع و بازرگانی است – که در اظهارات یکی از آقایان هم بود – کیفیت بازرگانی محصولات و دادوستد این‌ها، تجارت داخلی‌شان، بعد مسئله‌ی صادرات و تجارت خارجی‌شان، این‌ها یک نظم عاقلانه و مدبرانه‌ای پیدا کند؛ این به پیشرفت استان کمک خواهد کرد. بنابراین یکی از اولویت‌های استان، مسئله‌ی کشاورزی است، با این ابعاد و حواشی گوناگون.

هدف ملت ایران پیشرفت منطبق بر اسلام باشد

مقام معظم رهبری برآیند اهداف کشور را پیشرفت دانستند اما پیشرفت منطبق بر اسلام نه پیشرفت به معنی غربی و تفاوت این دو را این‌چنین بیان کردند: «اگر بخواهیم هدف‌های ملت ایران را در یک مفهوم خلاصه کنیم که بتواند تا حدود زیادی خواسته‌های عمومی کشور و ملت را بیان کند و آن را در بربگیرد، آن مفهوم کلیدی عبارت است از پیشرفت؛ منتها با تعریفی که اسلام برای پیشرفت می‌کند. پیشرفت در منطق اسلام، متفاوت است با پیشرفت در منطق تمدن مادی غرب. آن‌ها یک‌بعدی می‌بینند … اما در منطق اسلامی، پیشرفت ابعاد بیشتری دارد: پیشرفت در علم، پیشرفت در اخلاق، پیشرفت در عدالت، پیشرفت در رفاه عمومی، پیشرفت در اقتصاد، پیشرفت در عزت و اعتبار بین‌المللی، پیشرفت در استقلال سیاسی – این‌ها همه در مفهوم پیشرفت، در اسلام گنجانده‌شده است – پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال؛ یعنی جنبه‌ی معنوی، جنبه‌ی الهی؛ این هم جزو پیشرفتی است که در اسلام هست و در انقلاب ما هدف نهائی ماست: تقرب به خدا. هم «دنیا» در این پیشرفتی که موردنظر است، ملحوظ شده است … پیشرفت اسلامی، پیشرفت در منطق انقلاب، یعنی این؛ یعنی همه‌جانبه.»

مسئله تحدید نسل باید جدی گرفته شود

یکی از موضوعاتی که مقام معظم رهبری در بجنورد به آن اشاره کردند و پس‌ازآن تبدیل به یک مطالبه عمومی شد موضوع تحدید نسل بود، ایشان در این خصوص فرمودند: «یکی از خطاهایی که خود ما کردیم – بنده خودم هم در این خطا سهیمم – این مسئله‌ی تحدید نسل از اواسط دهه‌ی ۷۰ به این‌طرف باید متوقف می‌شد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ی ۷۰ باید متوقف می‌شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیم‌اند، خود بنده‌ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد. با این روند کنونی اگر ما پیش برویم – من چندی پیش هم در ماه رمضان در سخنرانی گفتم – کشور پیر خواهد شد. خانواده‌ها، جوان‌ها باید تولیدمثل را زیاد کنند؛ نسل را افزایش دهند.»

سبک زندگی یکی از ابعاد پیشرفت است

موضوع سبک زندگی اسلامی یکی از موضوعات مهمی بود که مقام معظم رهبری در جلسه با جوانان خراسان‌شمالی مطرح کردند، ایشان در این خصوص فرمودند، «یکی از ابعاد پیشرفت با مفهوم اسلامی عبارت است از سبک زندگی کردن، رفتار اجتماعی، شیوه‌ی زیستن – این‌ها عبارةٌ اخرای یکدیگر است – این‌یک بُعد مهم است؛ این موضوع را می‌خواهیم امروز یک‌قدری بحث کنیم. ما اگر از منظر معنویت نگاه کنیم – که هدف انسان، رستگاری و فلاح و نجاح است – باید به سبک زندگی اهمیت دهیم؛ اگر به معنویت و رستگاری معنوی اعتقادی هم نداشته باشیم، برای زندگی راحت، زندگی برخوردار از امنیت روانی و اخلاقی، باز پرداختن به سبک زندگی مهم است. بنابراین مسئله، مسئله‌ی اساسی و مهمی است. بحث کنیم درباره‌ی اینکه درزمینه‌ی سبک زندگی چه باید گفت، چه می‌توان گفت. عرض کردیم؛ این سرآغاز و سرفصل یک بحث است.

بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این، بخش حقیقی واصلی تمدن است؛ مثل مسئله‌ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ی خط، مسئله‌ی زبان، مسئله‌ی کسب‌وکار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ این‌ها آن بخشه‌ای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.»

در طول سفر رهبر انقلاب به خراسان‌شمالی موضوعات متنوعی مطرح شد که در این گزارش به بخش کوچکی از آن اشاره شد، امید است مسئولین، روحانیون، دانشجویان و همه تریبون داران با توجه به نکات این سفر مسیر پیشرفت استان و کشور را هموار کنند.

گزارش: نامور

پایان پیام/ن

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.