×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بلومبرگ: هماهنگی بین روسیه، چین و ایران نفوذ جهانی آمریکا را تضعیف خواهد کرد

به گزارش تهران۲۴، «هال برندز» تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای که توسط خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، تاکید کرد که اگر اقدامات هماهنگ بین روسیه، چین و ایران اجرایی شود، می‌تواند به طور قابل توجهی نفوذ جهانی ایالات متحده را تضعیف کند.

طبق گزارش خبرگزاری «المستقله»، این نویسنده آمریکایی توضیح داد که ایالات متحده نمی‌تواند هم‌زمان با بحران اوکراین، درگیری بین چین و تایوان را مهار و یا با ایران مقابله کند.

این خبرگزاری خاطرنشان کرد که آمریکا اکنون نسبت به هر زمان دیگری از زمان جنگ سرد، قدرتش در مقابله با چالش‌های نظامی متعدد کمتر شده است؛ در اوایل سال ۲۰۱۰، ایالات متحده استراتژی «یک جنگ» را به جای استاندارد «دو جنگ» در دهه نود و دهه اول قرن بیست و یکم دنبال کرد.

تحلیلگر آمریکایی افزود: «جنگ بین آمریکا و مخالفانش در هیچ یک از این صحنه‌ها و میدان‌های جنگ اجتناب ناپذیر نیست؛ در هر یک از آن ها یک امکان متمایز وجود دارد».

برندز در تحلیلش ادامه داد: «تنش‌های شدید با چین و روسیه واشنگتن را وادار می‌کند که در قبال ایران هوشیار باشد، در حالی که دولت بایدن باید مراقب تحرکات شی جین‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) در هنگام جنگ با مسکو هم باشد».

در حالی این تحلیل‌ها از اقدامات هماهنگ بین ایران، روسیه و چین، در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شوند که واشنگتن در حال حاضر با عربستان سعودی، به عنوان مهم‌ترین شریک عرب خود به اختلافاتی خورده است و دلیل آن را نیز نزدیک‌شدن به روسیه می‌داند.

هفته گذشته بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن»  رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به موضع واشنگتن بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد کرده و این اظهارات را مبتنی بر واقعیت ندانست.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز روز پنجشنبه، ۱۳اکتبر با اشاره به اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است. طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است».

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.