×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واکاوی روند قانونی مجازات سلبریتی‌های حامی آشوب؛ وقت خانه تکانی است

به گزارش تهران۲۴، در روزهای گذشته اتفاقات و حوادث ناگواری در کشور عزیزمان به وقوع پیوست که قلب همه دوستداران و وفاداران ایران و نظام مقدس اسلامی را به درد آورد. بی‌شک هیچ انسان وطن دوستی اقدامات شرورانه گروه معدودی را که به بهانه درگذشت یک دختر، با تعرض به جان و مال هموطنان، امنیت، آرامش، و یکپارچگی کشور را مورد هدف قرار دادند، تایید نمی‌کند. هیچ انسان غیوری هتک حرمت پرچم کشور عزیزمان که برای به اهتزار درآمدن آن صدها هزار جان گران‌بها فدا شده است را تاب نمی‌آورد. توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی را هر انسان آزاده‌ای محکوم می‌کند.

*اتفاق‌هایی که ماهیت دشمنان را برملا کرد

اتفاقات اخیر هر چند تلخ و اسفناک بود، اما بار دیگر ماهیت دشمنان واقعی این مرز و بوم را برملا کرد، آنانی که برای رسیدن به اهداف شوم خود از هیچ عمل ضدانسانی فروگذار نمی‌کنند. در این میان علاوه بر افراد مشهور سیاسی برخی از چهره‌های هنری و ورزشی نیز از قافله عقب نماندند و همسو با معاندان و منافقان، در آتش اغتشاشات دمیدند و همصدا با این دشمنان قسم خورده، در رسانه‌ها و صفحات مجازی خود بر مطالبی صحه گذاشتند که ناشی از غلبه احساسات بوده و هنوز سند و مدرکی دال بر اثباتشان وجود ندارد.

سلبریتی‌هایی که در این مدت بر آتش شعله گرفته بنزین ریختند و به نوبت برای ادامه دار شدن ماجرا مطالب تند و شورانگیزی در دفاع از اغتشاشگران برای ادامه آشوب‌ها و اتهام زنی به نظام اسلامی و نیروهای امنیتی و انتظامی منتشر کردند. افرادی که گویی در حال دیدن یک فیلم اکشن بودند و هرچه بر میزان خشونت و درگیری بیشتر می‌شد برای آنها لذت‌بخش‌تر بود!

ضربه این افراد مشهور به نظام اسلامی شدیدتر و گستره جرم آنها وسیع‌تر است و باید مجازات شدیدتر اصلی و تبعی برای آنها در نظر گرفته شود. سلبریتی‌ای که در فضای مجازی حرف می‌زند، اینگونه نیست که کسی نشنود. وقتی کسی ۴۰۰ یا ۵۰۰هزار نفر دنبال‌کننده دارد حرفهایش روی آنها تاثیر گذار است. هر فردی می‌تواند در قبال مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه نظر شخصی خودش را داشته باشد ولی اگر از تریبونی فراگیر ابراز کند، در جامعه بازخورد پیدا می‌کند و در نتیجه اگر حرفی زده شود که ذهن مردم مشوش شود، می‌شود تشویش اذهان عمومی و مجازات خودش را دارد.

عناوینی مانند «آمر»، «مسبب»، «سبب» و «تهییج به اغتشاش» در حقوق وجود دارد که بر اساس این‌ها می‌توان سلبریتی‌ها و همه کسانی را که به ‌نوعی ترویج آشوب کرده و نظم و امنیت عمومی را به مخاطره انداخته‌اند، مجازات کرد.

‌*نمونه‌هایی از قوانین موجود برای مجازات اقدامات سلبریتی‌ها

در قوانین حقوقی ما مانند سایر نظام‌های حقوقی دنیا مواد قانونی مناسبی برای این اقدامات وضع شده‌اند.اگر کسی تشویش اذهان عمومی کند، ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی صراحت دارد که اگر این تشویش به صورت عمده باشد، افساد فی‌الارض است و افراد قطعاً به واسطه قوانین موجود قابل مجازات هستند، البته به جز بخش کیفری از نظر حقوقی هم قابل پیگیری هستند. اقدان نخست تعقیب مجرمان می‌باشد که به وسیله مدعی‌العموم انجام می‌پذیرد. یکی از کارهایی که مدعی‌العموم باید انجام دهد، بحث ممنوع‌الخروجی این افراد است. باید آنها را تحت تعقیب قرار دهد و برای آن‌ها قرار صادر کند که فراری نشوند. در واقع نه‌ تنها باید این افراد را تحت تعقیب قرار دهند بلکه باید بعنوان مسئولیت مدنی این افراد اموالشان را توقیف کرده و مثلا به کسانی که آشوبگران مغازه یا ماشینشان را آتش زده‌اند بدهد و یا بعنوان دیه به ورثه فردی که جانش را گرفته‌اند یا کسی را که نقص عضو برای او ایجاد شده است، بدهند.

در ماده ۶۷۵، ۶۷۶ و ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ از باب تخریب عمدی اموال عمومی شامل اشیاء منقول و غیرمنقول، محل مسکونی، کارخانه یا هر محل عمومی تعریف جرم شده و مجازات آن هم در ماده ۶۷۵ از حبس ۲ تا ۵ ساله تعیین شده اما در صورتی که این تخریب اموال به نحوی انجام پذیرد که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، بنا به تشخیص مراجع قضایی در مقام محاربه بوده در نتیجه حکم اعدام برای فرد یا افراد صادر خواهد شد.

در ماده ۶۷۶ نیز تاکید شده که هرکس اشیاء منقول متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم و در ماده ۶۷۷ نیز عنوان شده که هرکس عمدا اشیاء منقول و غیرمنقول متعلق به دیگری را تخریب یا به هر نحو یا به بعض تلف نماید دست کم به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می‌شود.

مواد دیگری نیز مثل ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی وجود دارد که به این بحث از بعد جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور نگاه می‌کند‌ و موضوع تخریب اموال عمومی را در حکم محاربه شناخته و اگر بازهم هدف کسی توسط مراجع قضایی برهم زدن امنیت ملی شناسایی شده اما محارب شناخته نشود، دست کم به حبس از ۲ تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

قانونگذار همچنین در ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی آورده که هرکس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع سازمان ها و گروه های مخالف نظام به هر نحو یعنی چه حقیقی و چه مجازی فعالیت نماید به حبس از ۳ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

*سخن آخر

قوانین و مجازات‌های مذکور در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا یکی از خط قرمزهای دستگاه قضا، قانون شکنی و ایجاد ناامنی در آن کشور است که برخوردها و مجازات شدیدی را به همراه خواهد داشت. از این رو انتظار می‌رود با اتمام این اعتراضات دستگاه قضایی با رفع خلاء های قانونی و وضع قوانین خاص و برطرف کردن ضعف های مدیریت و اجرای قوانین به صورت شفاف و سریع با تمام کسانی که در ایجاد ناامنی در کشور نقش داشتند برخورد کرده و به اطلاع مردم برساند و نباید قوه قضائیه بدلیل شهرت و محبوبیت افراد مجرم مماشات کند بلکه اتفاقا باید با این افراد قاطع و محکم برخورد نماید. اینگونه نباشد که همچون گذشته مثلا در جریان فتنه ۸۸ هنرمندی که مطالبی ضدامنیت ملی منتشر کرده‌، بازهم در صداوسیمای و یا سینما به کار گرفته شود. وقت آن است که کل سیستم فرهنگی و هنری کشور از وجود افراد معاند و معارض با آرمان‌های انقلاب پاک شود.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.