×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خودکشی و افسردگی،‌ ارمغان اینستاگرام برای نوجوانان در آمریکا/ شکایت‌های متعدد خانواده‌ها علیه «متا»

به گزارش تهران۲۴، در ابتدا شبکه اجتماعی اینستاگرام با هدف به اشتراک گذاری تصویر، ویدئو و متن به کاربران معرفی شد. با افزایش کاربران این پلتفرم، کم کم قابلیت‌های بیشتری به آن اضافه شد تا برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته باشد.

اما انتشار گسترده محتوای آسیب‌رسان مخصوصا برای نوجوانان در این شبکه اجتماعی به یک نگرانی جدی در کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ در ایالات متحده، شکایت‌های متعددی علیه متا، مالک اینستاگرام مطرح شده است. دچار شدن نوجوانان به افسردگی، اضطراب و خودکشی آسیب‌هایی بوده که بابت آن اینستاگرام تحت پیگیری حقوقی قرار گرفته است.

افسردگی و خودکشی دو نوجوان نتیجه تاثیرات اینستاگرام!

متا که شرکت مادر اینستاگرام است در جولای سال جاری به این موضوع که می‌داند چه تاثیرات مخربی روی کاربران نوجوان و کودک دارد،‌متهم شد. رویترز با انتشار خبری درباره خانواده دو دختر جوان که از بی اشتهایی رنج می‌برند، از شکایت این خانواده‌ها از متا خبر داد و نوشت: این خانواده‌ها مدعی شدند که اینستاگرام به مشکلات سلامت روان در کاربران نوجوان کمک کرده است. در شکایت حقوقی آن‌ها آمده: این شبکه اجتماعی باعث شده دختران به این پلتفرم معتاد شوند و سپس دچار افسردگی، اضطراب و بی اشتهایی شدند که در نتیجه اقدام به خودکشی و بستری شدن در بیمارستان شد.

رویترز در ادامه نوشته: در این دادخواست ادعا شده که متا می‌دانست که برخی از افراد به اینستاگرام معتاد شده‌اند.این شبکه اجتماعی نتوانسته از کاربران جوان خود در برابر پیام‌های جنسی محافظت کند و حتی سن آنها را نخواسته است. (شرط سنی برای حضور در اینستاگرام ۱۳ سال به بالا است و این دو دختر در ۱۲ سالگی به عضویت این پلتفرم درآمده‌اند).

لوگوی اینستاگرام

رویترز درباره الگوریتم اینستاگرام برای انتشار محتوا نوشته: اینستاگرام به کاربران امکان ارسال تصاویر را می‌دهد و از یک الگوریتم خودکار برای نشان دادن تصاویر سایر کاربران به آنها استفاده می‌کند. در شکایت این خانواده‌ها آمده که این الگوریتم با نشان دادن تصاویر مدل‌های بسیار لاغر و محتوای مربوط به ورزش شدید به نوجوانان، کاربران را به نخوردن غذا و رژیم تشویق می‌کند.

شکایت‌های متعدد علیه آسیب اینستاگرام به سلامتی نوجوانان

به گزارش رویترز، در ماه فوریه، سناتورهای آمریکایی، امی کلوبوچار، دموکرات، و سینتیا لومیس، جمهوری خواه، لایحه‌ای را برای مقابله با اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی ارائه کردند. علاوه بر این متا با حداقل ۹ شکایت دیگر به دلیل آسیب رساندن به سلامت روان خردسالان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در شکایت دیگری که علیه اینستاگرام مطرح شده این شرکت باز هم به عدم رعایت سن قانونی برای ثبت نام افراد و تشویق به نخوردن غذا، افسردگی یک دختر نوجوان و بستری شدن او در بیمارستان متهم شده است.

ان‌بی‌سی نیوز درباره این شکایت نامه نوشته:‌ این پرونده از طرف الکسیس اسپنس که توانست اولین حساب اینستاگرام خود را در سن ۱۱ سالگی بدون اطلاع والدینش و با نقض حداقل شرط سنی ۱۳ سال در اینستاگرام ایجاد کند، تشکیل شده است. در این شکایت ادعا شده که موتور هوش مصنوعی اینستاگرام بلافاصله این کاربر کلاس پنجمی را به تماشای محتوایی که بی اشتهایی و کاهش وزن را تبلیغ می‌کرد، هدایت و به طور سیستماتیک اعتیاد او را به استفاده از این برنامه تقویت کرد. این شکایت توسط مرکز حقوقی قربانیان رسانه‌های اجتماعی، یک گروه مستقر در سیاتل که از خانواده‌های نوجوانان آسیب دیده آنلاین حمایت می‌کند، تنظیم شده است.

خودکشی در نتیجه چالش اینستاگرامی

در شکایتی دیگر که توسط مرکز حقوقی قربانیان رسانه‌های اجتماعی در سیاتل تنظیم شده، پدر سه پسر شکایتی را علیه اینستاگرام درخواست کرده و گفته که فرزندانش به این شبکه اجتماعی معتاد شده‌اند. «۲۵نیوزنو» درباره این حادثه نوشته: پدر این خانواده ادعا کرده که اعتیاد فرزندانش به شبکه‌های اجتماعی منجر به مشکلات روانی از جمله افسردگی و تجربه نزدیک به مرگ برای کوچکترین پسرش شده است.

جانسون ادعا می‌کند که کوچک‌ترین پسرش که در سن ۱۰ سالگی شروع به تماشای ویدئوها بدون نظارت او کرده، در نتیجه دیدن این ویدئوها چالش «شوخی کردم خودم را کشتم» انجام داده است. جانسون در شکایت گفت که پسرش سعی کرد طوری جلوه دهد که انگار خودش را در کمد آویزان کرده، تا خواهرش از او فیلم بگیرد. اما خواهرش او را زمانی که خودش را حلق آویز کرده بود، در کمد پیدا کرد. در این دادخواست آمده که جانسون پسرش را نگه داشت و فرزند دیگرش، طناب را باچاقو برید.

این دادخواست رسانه‌های اجتماعی را مقصر دانسته و گفته پسر ارشد جانسون در خانه و مدرسه دچار مشکلات و آسیب‌های روانی شده است. علاوه بر این در این دادخواست آمده که فرزندان جانسون تمام حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را بدون اطلاع یا رضایت او ایجاد کرده‌اند.

منابع

  • www.nbcnews.com/news/amp/rcna32221
  • www.reuters.com/legal/litigation/two-new-lawsuits-claim-metas-instagram-caused-eating-disorders-2022-07-25/
  • www.25newsnow.com/2022/08/03/canton-man-suing-youtube-tiktok-instagram-more-after-son-nearly-dies-attempting-video-trend/?outputType=amp

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.