×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فرمانده‌ای که برای کردهای پیشمرگه امان‌نامه گرفت و رهبر به او «لقب» داد

به گزارش تهران۲۴، سردار شهید سیدمحمدسعید جعفری یک کرمانشاهی اصیل و یک کُرد تمام‌عیار بود. او به زبان کردی، کاملاً مسلط بود و به خوبی آداب و رسوم مردم کُرد را می‌دانست، همین عوامل باعث شده بود که او را فرمانده مدبر و توانایی در روزهای پرالتهاب کردستان کند.

او قبل از اینکه نخستین فرمانده سپاه در کرمانشاه شود، سر نترسی داشت و با تصمیم‌های مهمش در بزنگاه‌های خاص چه در قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب نقش مهمی در وحدت ملی ایفا کرد. سیدمحمدسعید از ۱۶ سالگی با سخنرانی در مساجد به تببین اهداف انقلاب اسلامی و افشاگری رژیم طاغوت می‌پرداخت. او به خوبی از فتنه دشمنان نسبت به خطه کردستان آگاه بود و در روز ۲۳ بهمن‌ماه سال ۱۳۵۷ به دوستانش گوشزد کرد اگر دیر بجنبند، کردستان از دامن رژیم طاغوت به دامن نیروهای ضدانقلاب خواهد افتاد. 

فرمانده شهیدی که رهبر انقلاب او را شهید پیشرو نامیدند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم در سفری که به کرمانشاه داشتند به این ویژگی خاص شهید اشاره داشتند و فرمودند: شهید سیدمحمدسعید جعفری، شهید پیشرو و پیشتاز با جمع رفقای خودش رفتند از پادگان لشکر سنندج دفاع کردند، فهمیدند که معنای این دفاع چیست، تسلط ضدانقلاب بر یک پادگان نظامی معنایش چیست. این زود فهمیدن، به‌ وقت فهمیدن، بهنگام عمل کردن و پاسخ به نیاز دادن این، آن نقطه برجسته‌ای است که نباید مغفول بماند.

اما ماجرای پادگان سنندج چه بود؟

با تشدید درگیری‌ها در کردستان و محاصره پادگان سنندج خبر رسید که تسلیحات گسترده این پادگان در شرف تصرف گروهک‌های ضدانقلاب است. به همین خاطر شهید سپهبد قرنی به شهید جعفری اخیار تام داد که با نیروهای نظامی غرب کشور وارد عمل شود. او با استقرار در هوانیروز کرمانشاه و هماهنگی عملیات هوایی از پایگاه شهید نوژه، عملیات را آغاز کرد و همزمان با خاموش شدن آتش مهاجمان با پادگان و هلی‌‌برد نیروهای آموزش‌دیده پادگان خضرزنده به درون پادگان تحت محاصره سنندج نخستین عملیات نظامی انقلاب را در ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۵۷ با موفقیت کامل انجام داد.  

امان‌نامه‌هایی که به تشکیل پیشمرگان کرد مسلمان منجر شد

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم سیدمحمد سعید که نشان‌دهنده افق دید او به آینده است، گرفتن امان‌نامه از امام (ره) برای افرادی بود که در زمان شاه با جرایم کوچک به عراق گریخته بودند و رژیم بعث هم برای انجام یکسری عملیات خرابکارانه علیه انقلاب از این افراد بیگاری می‌کشید. این طرح منجر به بازگشت این آوارگان به کشور و همراهی بسیاری از آن‌ها با انقلاب در مقاطع بعدی شد. در واقع با این تصمیم شهید جعفری توانست مؤسس تشکل انقلابی پیشمرگان کرد مسلمان شود. 

سیدمحمدسعید یک سال قبل، حمله صدام را پیش‌بینی کرده بود

سیدمحمدسعید که از هوش و ذکاوت نظامی برخوردار بود، یک سال پیش از آغاز جنگ تحمیلی با نوشتن نامه‌ای خطاب به بنی‌صدر رئیس جمهور وقت کشور، خطر حمله صدام حسین به ایران را گوشزد کرد، اما با بی‌توجهی بنی‌صدر روبرو شد. با این وجود او دست از روشنگری برنداشت و مردم انقلابی کرمانشاه در آذرماه سال ۱۳۵۸ با حمله به کنسولگری عراق که مشغول نقشه‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات از منطقه بود، آن را تصرف کردند و اسناد را در اختیار شهید جعفری قرار دادند.

اما در آن زمان او که به واسطه تهمت‌های مهدی هاشمی (از نزدیکان بیت آیت‌الله منتظری) و باندش از فرماندهی سپاه کرمانشاه کنار گذاشته شده بود، در مصاحبه با روزنامه اطلاعات در اسفندماه سال ۱۳۵۸ بار دیگر به نقشه صدام حسین برای حمله به ایران اشاره کرد. شهید جعفری با اینکه در عمل مسؤولیتی نداشت، اما از روی احساس تکلیف از تابستان ۱۳۵۹، دو گروه را با فرماندهی شهیدان مفقودالاثر امیر سالمی و داود رضوانی در مرزهای خسروی و گیلانعرب مستقر کرد تا آخرین تحرکات دشمن را به صورت روزانه به او گزارش دهند. این در حالی بود که با هجوم ارتش عراق، فرماندهان این ۲ گروه که در نزدیک‌ترین خط مرزی با عراق بودند، به شهادت رسیدند.

شهید جعفری معتقد به پایبندی مردم کردستان به انقلاب بود

این سردار سپاه در مصاحبه با خبرنگار روزنامه اطلاعات از میزان ارادت مردم کردستان به انقلاب اسلامی این چنین گفته است: مردم کردنشین ایران هرگز توهم جدایی از ایران را به خود راه نداده‌اند و در رابطه با تجاوزات مرزی کشورهای همسایه تا سر حد فدا کردن جان کوشا بوده‌‌اند. افراد ناآگاهی که در اثر سوء سیاست‌‌های اعمال شده، فریب دشمن را خورده‌‌اند، به هیچ وجه تعصبات اسلامی و ملی خود را از دست نداده‌‌اند و اگر عوامل اجرایی دولت در منطقه مشکلات را با در نظر گرفتن آداب و سنن قومی این منطقه بررسی کنند، به زودی در استراتژی و تاکتیک‌‌های خود تغییراتی می‌‌دهند که نتیجه‌اش این خواهد بود که همین افراد بیش‌ترین جانبازی و فداکاری را برای مملکت انجام دهند و مهلک‌ترین ضربات را بر دشمنان خارجی وارد کنند.


شهید سیدمحمدسعید جعفری؛ نفر اول از سمت راست

درباره شهید بیش‌تر بدانید

سردار شهید سیدمحمدسعید جعفری که با ۴۰ واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسد، در روز ۱۸ بهمن‌ماه سال ۱۳۳۱ در قصرشیرین و در ایام تصدی پدرش بر گمرک خسروی به دنیا آمد. سلسله او از سادات قدیمی و اصیل کرمانشاه بود. سرانجام این فرمانده غیور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۵۹ در شب عید سعید غدیر خم در ارتفاعات قراویز سجده‌کنان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در مزار شهدای کرمانشاه به خاک سپرده شد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.