×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنعانی: با روسیه همکاری دفاعی داریم و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد

به گزارش تهران۲۴، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی به سؤالات مطرح شده در خصوص مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی پاسخ داد.

* ایران قویا مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین است

خبرنگار درباره جزییات گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و «گردان گرلیچ رادمان» وزیر خارجه کرواسی سؤال کرد که کنعانی در این باره گفت: با توجه به مناسبات خوب حاکم بر روابط ایران و کرواسی، گفت‌وگوی خوبی انجام شد. وزیر امور خارجه ایران ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی تأکید کرد که ایران قویا مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین است. به مقامات اوکراین هم گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.

کنعانی اضافه کرد: البته ایران سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی دارد، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم. آقای گردان گرلیچ رادمان وزیر امور خارجه کرواسی ضمن اعلام حمایت کرواسی از احیای برجام اظهار داشت که مواضع طرف ایرانی را به اطلاع همکارانش در اتحادیه اروپا خواهد رساند. موضوع توسعه و ارتقای روابط دوجانبه نیز یکی از موضوعات مهم این گفت‌وگو بود.

* به عملکرد بسیار شتابزده شرکت نفت کرواسی (اینا) در خروج از پروژه مغان نیز انتقاد داریم

خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا کمک ایران به کرواسی در مورد بازگشت شرکت اینا به میادین نفتی در سوریه یکی از موضوعات این گفت‌وگو بود؟ که وی پاسخ داد: دوستی و همکاری سیاست ثابت ما در ارتباط با کرواسی است و هیچگاه آن را تحت الشعاع موضوعات یا طرف‌های ثالث قرار نمی‌دهیم. ما در مسیر توسعه و تعمیق مناسبات ایران با کرواسی و سایر کشورهای دوست در زمینه‌های مورد علاقه مبتنی بر اصول و منافع مشترک کوتاهی نخواهیم کرد. ما همچنان از هرگونه همکاری با کرواسی استقبال می‌کنیم، اگر چه به عملکرد بسیار شتابزده شرکت نفت کرواسی (اینا) در خروج از پروژه مغان نیز انتقاد داریم.

کنعانی خاطرنشان کرد: کرواسی باید به دور از دخالت‌های دیگران فقط به منافع ملی خود بیندیشد. ما نیز در مقابل از هر اقدامی‌که منافع مشترک کرواسی و ایران را هم در حوزه انرژی و هم در سایر حوزه‌ها تامین کند، استقبال می‌کنیم.

* ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست

به گزارش فارس، خبرنگار با بیان این‌که حدود ۴۰ روز است که اعتراضات در سراسر ایران به دلیل مرگ مهسا امینی، پس از دستگیری توسط پلیس اخلاق برای حجاب، ادامه دارد. از کنعانی سؤال کرد که این اعتراضات چقدر بر ثبات ایران تاثیر می‌گذارد؟ که وی گفت: اتفاقی که برای یک هموطن و یکی از دختران کشورمان، همه ما را در ایران متاسف کرده است. البته چنین رخدادهایی در بسیاری از نقاط در دنیا از جمله آمریکا و اروپا اتفاق می‌افتد، ولی یک هجمه وسیع سیاسی و رسانه‌ای جهانی علیه آن کشورها شروع نمی‌شود. در این موضوع، قبل از اینکه مراجع رسمی و تخصصی در ایران نتایج تحقیق و بررسی خود را اعلام کنند، مقامات آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بلافاصله اعلام‌ موضع و ایران را متهم کردند. تعدادی از رسانه‌ها و نیز شبکه های اجتماعی را سازماندهی کرده و تلاش کردند با انتشار اطلاعات یک‌سویه و در بسیاری از موارد غیر واقعی، زمینه را برای فشار سیاسی، دخالت در امور داخلی ما و تحریک ناامنی در داخل ایران فراهم کنند. اسناد فراوانی از این اقدامات وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتراض مسالمت آمیز را می‌پذیرد. این اعتراض‌ها در خصوص موضوعات صنفی، اجتماعی و حتی سیاسی به تناوب در ایران صورت گرفته است. معترضان حتی در مقابل مجلس ایران تجمع کرده و مسئولان و نمایندگان هم به درخواست‌هایشان رسیدگی می‌کردند. اما دولت جمهوری اسلامی ایران مثل هر دولت دیگری در مقابل اغتشاش، آشوب و ایجاد ناامنی و اقدامات تروریستی با منطق و اقتدار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: دولت و مسؤلان ایران به احساسات و عواطف و نیز مطالبات مردم کشور در این حادثه احترام می‌گذارند، اما اجازه نمی‌دهند با تحریکات رسانه‌ای و سیاسی خارجی، امنیت و ثبات کشور تحت تاثیر قرار گیرد. اعتراض مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است. ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست.

* آیا تاکنون شده است که رئیس‌جمهور آمریکا یا مجلس نمایندگان آمریکا از معترضان فرانسوی حمایت کنند و علیه دولت فرانسه بیانیه بدهند و بگویند که آمریکا در کنار مردم معترض فرانسه است؟!

این دیپلمات ارشد ایرانی تأکید کرد: با وجود شرایط ناپایدار محیط بین‌المللی و وجود کانون‌های متعدد بحران در مناطق مختلف جغرافیایی جهان، جمهوری اسلامی ایران لنگرگاه ثبات و امنیت منطقه است. اکنون ناآرامی‌‌ها و آشوب‌ها فروکش کرده و اوضاع در کاملا تحت کنترل است، اما بیان مطالبات مسالمت آمیز امکانپذیر است. در ایران دولت ها با رأی مردم برای یک دوره ۴ ساله روی کار می‌آیند و اگر پاسخگو نباشند، مردم در صندوق رای و در یک روند دموکراتیک نظر خود را اعمال خواهند کرد.

خبرنگار سؤال کرد شما مدام می‌گویید که اعتراضات توسط دشمنان ایران از خارج سازماندهی می‌شود. یعنی اگر مرگ دلخراش مهسا امینی اتفاق نمی‌افتاد، آیا اعتراضات هم رخ نمی‌داد؟ که کنعانی عنوان کرد: تجربه‌های تلخ زیادی از مداخله بیگانگان در امور داخلی ایران در دوران‌های مختلف تاریخی و دوران معاصر وجود دارد. فقط به چند نمونه اثبات شده اشاره می‌کنم: حمایت آمریکا از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و ساقط کردن دولت مردمی، حمایت مستقیم و همه جانبه از تجاوز نظامی ۸ ساله رژیم بعث صدام حسین علیه ایران، حمایت و پناه دادن به عناصر گروهک‌های تروریستی که دست شان به خون ۱۷ هزار نفر از مردم عادی و مقامات عالیرتبه ایرانی آغشته است، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایران بر فرار خلیج فارس و شهادت بیش از ۲۸۰ مسافر شامل کودکان معصوم و مردان و زنان بی گناه.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دشمنان فارغ از موضوع فوت خانم مهسا امینی، مترصد هر فرصتی برای سوءاستفاده و به انحراف کشاندن مطالبات مسالمت آمیز و بعضا صنفی و ایجاد فضای ناامن در کشور هستند.

وی با بیان اینکه در دنیا اغتشاش‌ها و تجمعات اعتراضی زیادی به ‌وجود می‌آید، اظهار داشت: در اروپا و به خصوص فرانسه و پاریس هر چند وقت یک‌بار و از جمله اخیرا. اما آیا تاکنون شده است که رئیس‌جمهور آمریکا یا مجلس نمایندگان آمریکا از معترضان فرانسوی حمایت کنند و علیه دولت فرانسه بیانیه بدهند و بگویند که آمریکا در کنار مردم معترض فرانسه است؟! آیا سابقه دارد رسانه‌های جمعی وابسته به آمریکا و برخی شبکه های نزدیک و یا وابسته به آنها از معترضان در این کشورها حمایت کنند؟ آیا سابقه دارد آمریکایی‌ها اعلام کنند که ما امکانات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری خود را در اختیار معترضان و یا آشوبگران در فرانسه قرار می‌دهیم تا به راحتی ارتباط برقرار کنند؟ اما اینجا در ایران بارها این اقدام اتفاق افتاده است. پس چطور وقتی صحبت از نقش طرف‌های خارجی‌ و بیگانگان می شود، شما تعجب می‌کنید؟

* نه تنها با جمهوری اسلامی، بلکه با ایران مستقل و مقتدر و قوی مخالفند

به گزارش فارس، این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: برخی کشورهای غربی به دروغ از مرگ مهسا امینی اظهار تأثر می‌کنند و هیچ دلسوزی به حال مردم ایران ندارند. آنها اگر نگران مردم ایران بودند، حداقل تحریم‌های ظالمانه‌ای که باعث شده کودکان بیمار پروانه‌ای در ایران در مقابل چشمان پدر و ماردان خود ذره ذره آب شوند، را لغو می‌کردند. عموم مردم ایران معتقدند آنها دروغ می‌گویند و به هیچ وجه متأثر نیستند. حتی احساس می‌شود که از رنج مردم ما و ناامنی در ایران خوشحال هم هستند و شادمان هستند که یک بهانه‌ جدیدی به دست آوردند.

به گفته کنعانی، آنها نه تنها با جمهوری اسلامی، بلکه با ایران مستقل و مقتدر و قوی مخالفند.

وی ادامه داد: متاسفانه جریان‌های معاند و گروهک‌های تجزیه طلب که وابستگی آنان به طرف یا طرف‌های خارجی مسجل است، با برنامه ریزی از قبل اقداماتی را صورت دادند و سعی کردند سؤالات و ابهامات مردم را به انحراف بکشانند و با اغتشاشات خیابانی و آسیب رساندن به اموال عمومی و حتی خصوصی مردم، شرایط را به سمت ناامنی سوق بدهند. می‌دانید که هم تعدادی از شهروندان بیگناه و هم تعداد قابل توجهی از نیروهای پلیس توسط عوامل اغتشاش شهید شده‌اند. البته مردم ایران هوشیارانه با موضوع مواجه شدند و تحت تاثیر این فضاسازی قرار نگرفتند و به تدریج شاهد افول و پایان اغتشاشات هستیم.

خبرنگار خطاب به کنعانی گفت: من بارها به ایران رفته‌ام و دیده‌ام که خانم‌ها چطور لباس می‌پوشند. بیشترشان فقط یک روسری به صورت معمولی روی سرشان می‌کشند و هرگز پلیس اخلاقی مانند مورد مهسا امینی وارد عمل نشده است؟ سخنگوی وزارت خارجه در این باره اظهار داشت: نتایج پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب توسط پژوهشگران گویای آن است که ۸۸.۹ درصد از زنان ایران به طور اصولی به حجاب اعتقاد دارند. البته اشکال مختلف و تنوعات فرهنگی در ایران وجود دارد و موقعیت‌های اجتماعی متفاوت و مناسبات مختلف اجتماعی، انواع و سلیقه‌های مختلف پوشش را معنادار می‌کنند. جامعه ایران به خصوص زنان ایرانی عفیف و دین‌دار هستند و حجاب در ایران یک سنت دینی، فرهنگی و اجتماعی است. حجاب هیچ محدودیت و مانعی برای حضور و نقش آفرینی زنان در جامعه ایجاد نکرده است. نگاهی به آمار بالای پذیرش دختران ایرانی در دانشگاه‌ها و حضور زنان و دختران در همه عرصه‌های اجتماعی مصداق عینی این موضوع است. زنان ایران در بالاترین سطوح علمی و مدیریتی حضور دارند و در عرصه‌های جهانی نیز هر روز شاهد افتخار آفرینی آنها هستیم. به طور مثال اولین سهمیه ایران برای المپیک فرانسه را یک بانوی جوان در رشته تیراندازی به دست آورد.

*  به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کرده‌ایم 

خبرنگار این روزنامه از کنعانی سؤال کرد که آیا پلیس‌هایی که مهسا را بازداشت کردند مجازات شده‌اند یا خواهند شد؟ که وی پاسخ داد: رئیس پلیس کشور در این مورد توضیح داده است. گشت امنیت اجتماعی در ایران کار ایجابی می‌کند و بدون اقدام به دستگیری، صرفا تذکر می‌دهد. تنها یک درصد از افرادی که تذکر دریافت می‌کنند، برای حضور در کلاس آموزشی و توجیه نسبت به قانون به مرکز آموزشی که زمان آن شاید یک ساعت هم نشود، منتقل می‌شوند. در زمان انتقال خانم امینی نیز هیچ مشاجره و درگیری نبوده است و گزارش نهاد حرفه‌ای یعنی پزشکی قانونی نیز موید این مسئله است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما ضمن تاسف شدید از فوت خانم امینی، شاهد هستیم که طبق گزارش کارشناسی ۱۹ پزشک متخصص که بیشتر آنها مستقل بودند، هیچگونه ضرب و جرحی در این موضوع نبوده است. در عین حال رئیس جمهور ایران بلافاصله تلفنی به خانواده آن مرحوم تسلیت گفت و دستور رسیدگی دقیق از همان لحظه نخست صادر کرد. همین روزها هم مشاور رئیس جمهور مجددا با پدر و خانواده خانم امینی دیدار داشت و خواسته‌های آنان را برای پیگیری در مورد قصور احتمالی رسیدگی فوری پزشکی، به رئیس جمهور ارائه کرد.

خبرنگار روزنامه وچرنی لیست از سخنگوی وزارت خارجه پرسید واکنش ایران به این واقعیت که برای اولین بار پس از چند سال، وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم به اعمال تحریم علیه ایران به دلیل خشونت علیه تظاهرکنندگان گرفتند، چیست؟ که وی گفت: این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است. پرسش من این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان و رنگین‌پوستان در آمریکا توسط پلیس چه کرده است؟! نمی‌شود در اروپا و آمریکا خشن ترین شیوه‌های مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد؛ اما برخورد با عوامل آشوب و قانون شکنان در ایران سرکوب قلمداد شود. مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است. تأکید می‌کنم که در گفتگوی وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه فرانسه توافق شد احترام و منافع متقابل بر روابط حاکم باشد و هم نظر بودیم که با خشونت و ترور باید مقابله شود.

کنعانی افزود: ما به مداخله اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کرده‌ و اعلام کرده‌ایم اگر اتحادیه اروپا اقدام محدود کننده انجام دهد، اقدام متقابل می‌کنیم.

خبرنگار این روزنامه با بیان اینکه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، علاوه بر تحریم‌ به دلیل مرگ مهسا، به دلیل ارسال پهپاد به روسیه که (گفته می‌شود) برای حمله به اوکراین استفاده می‌شود، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند. دارایی‌های سه فرد و چند نهاد در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود و آنها اجازه سفر به اتحادیه اروپا را ندارند. اتحادیه اروپا تاکنون چندین دور تحریم علیه ایران و همچنین یکسری اقدامات اقتصادی و مالی از جمله محدودیت‌های تجاری و حمل‌ و نقل و مسدود کردن دارایی‌های بانک‌های بزرگ ایرانی اعمال کرده است. از کنعانی پرسید ایران چگونه می‌تواند به این همه پاسخ دهد؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش خاطرنشان کرد: ما مطابق قوانین داخلی خود موضوع درگذشت خانم مهسا امینی را با جدیت دنبال کردیم و با گزارش دقیق پزشکی قانونی ابعاد موضوع برای مردم و مسئولان اعلام شد. ایران هشدار داده که اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی‌اساس و در جهت ترغیب آشوبگران و تروریست‌هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده‌اند، اقدام سیاسی شتابزده‌ای کند، به آن پاسخ متقابل می‌دهد. اکنون وزارت امور خارجه ایران طبق دستور مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی علیه ایران، خشونت و نفرت پراکنی و نقض حقوق بشر تحریم کرده است. بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب ارتکاب اقدامات مجرمانه و در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

* تحویل پهپاد و کمک نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را قویا رد می‌کنیم

خبرنگار گفت اگرچه ایران ارسال این پهپادها را بارها تکذیب می‌کند، اما خود ارتش روسیه مدعی است که از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایرانی برای حمله به زیرساخت‌های تاسیسات انرژی و شهرهای اوکراین استفاده می‌کند؟ که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران همچنان برای توقف درگیری‌ها در اوکراین از طریق دیپلماسی تلاش می‌کند. توصیه می‌کنیم اروپایی‌ها با رویکردی واقع بینانه به این موضوع نگاه کنند. سخنگوی کرملین صراحتا گفته روسیه از پهپادهای ساخت خودش استفاده می‌کند. حتی شبکه خبری الجزیره گزارش داده که یک مقام ارشد در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که پنتاگون نمی‌تواند تایید کند پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده می‌کند،‌ ساخت ایران است.

وی تأکید کرد: ما مخالف جنگ هستیم و تحویل پهپاد و کمک نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را قویا رد می‌کنیم.

* اگر عربستان کُند عمل نکند ممکن است با سرعت وضعیت روابط در مسیر طبیعی خودش قرار بگیرد

خبرنگار گفت: اگرچه ایران رسما مدعی است که سیاست بیطرفی را در پیش می‌گیرد، اما بسیاری از تحلیلگران عنوان می‌کنند که ایران قاطعانه در کنار روسیه که آن را متحد استراتژیک می‌داند، ایستاده است. پاسخ شما چیست؟ که کنعانی اظهار داشت: سیاست قطعی ما در قبال جنگ اوکراین، احترام به تمامیت ارضی این کشور، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. متاسفانه آتش جنگ خانمانسوز اوکراین که بر اثر اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا به وجود آمد، همچنان شعله‌ور است و تلاش‌های صورت گرفته به منظور کاهش تنش و منازعه، به خاطر اقدامات برخی طرف‌های ذینفع که منافع خود را در تداوم تنش‌ها می‌بینند، به نتیجه نرسیده است.

خبرنگار با بیان اینکه اگرچه بین ایران و عربستان خصومت وجود دارد، اما برای اولین بار این دو کشور در کنار روسیه قرار گرفتند. از کنعانی پرسید که آیا چنین تحلیلی درست است؟ و وی عنوان کرد: روابط دیپلماتیک ایران و عربستان منطق خاص خود را دارد. برای ما روابط با کشورهای همسایه مهم و در اولویت است و به همین خاطر همیشه درها را به سوی روابط با عربستان باز گذاشتیم تا هر زمان ریاض آماده بود، روابط عادی دیپلماتیک دوباره برقرار شود. در ۵ دور مذاکرات هم، پیشرفت‌ها خوب اما به نظر ما کُند بوده است. اگر عربستان کُند عمل نکند ممکن است با سرعت وضعیت روابط در مسیر طبیعی خودش قرار بگیرد. ما امیدواریم مشارکت همه کشورهای منطقه، به ثبات، امنیت و توسعه هر چه بیشتر این منطقه ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک کمک کند.

*  رژیم صهیونیستی در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد از رویارویی و جنگ با ایران صحبت کند

خبرنگار این روزنامه پرسید اینکه به ادعای سرویس‌های غربی جنگ بین اسرائیل و ایران به خاک اوکراین کشیده شده است، چقدر صحت دارد؟ یعنی ادعا می‌کنند ایران به روسیه پهپاد می‌فرستد و اسرائیل اطلاعات ضد پهپاد درباره پهپادهای ایرانی را به اوکراین می‌فرستد؟ که این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ بیان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اسرائیل در حد و اندازه‌ای نیست که بخواهد از رویارویی و جنگ با ایران صحبت کند. من مجددا تأکید می‌کنم ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین، سیاست ایران نیست. ما همچنان به تلاش‌های خود برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره ادامه می‌دهیم. ما از مشاهده آوارگان اوکراینی، جنگ و کشته‌ها در این کشور ناراحتیم؛ به همان شکل که از آوارگی مردم افغانستان و دیگر کشورها ناراحتیم. ما جنگ را نه در اوکراین و افغانستان و نه در یمن و نه در هیچ جای دیگری راه‌حل نمی‌دانیم.

* با روسیه همکاری دفاعی داریم و این ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد

خبرنگار همچنین سؤال کرد اینکه روسیه از ایران موشک‌های بالستیک دوربرد درخواست کرده، چقدر صحت دارد؟ که کنعانی عنوان کرد: ایران و روسیه در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از عبور از فراز و نشیب‌های تاریخی در روابط دوجانبه، تصمیم گرفتند با تکیه بر منافع مشترک دو ملت، روابط مستحکم‌تر و مشارکتی فعال در تحولات منطقه‌ای و جهانی در مسیر صلح و ثبات داشته باشند. دولت ایران دارای نقشه راه جدیدی مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند با تاکید بر همکاری با همه همسایگان به ویژه فدراسیون روسیه و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی بوده و مصمم است همکاری‌های دو و چندجانبه با این کشور را بیش از پیش گسترش دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اراده جدی رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات، نزدیکی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از طریق استحکام پایه‌های مردمی روابط دوجانبه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری از جمله راهکارهای مهمی است که در دستورکار دو کشور قرار گرفته است. در همین چارچوب ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم و این ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. ما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و خواهان حل مشکل از طریق گفت‌وگو هستیم. این سیاست اصولی ما است.

* الان وقت ابتکار و واقع بینی طرف آمریکایی است و توپ در زمین آمریکاست

این خبرنگار به برجام نیز اشاره کرد و از کنعانی سؤال کرد که برجام به کجا رسید و مذاکرات کجا گیر کرده است؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی پاسخ داد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار جدی هستیم. در ماه‌های گذشته ایران تلاش سازنده‌ای برای رسیدن به این هدف انجام داد و ابتکارهای خوبی ارائه کرد. فراموش نکنید که حفظ برجام تا این زمان، مدیون تلاش و رویکرد سازنده ایران است. معتقدیم در گام‌های پایانی مسیر بازگشت به توافق قرار داریم. اما طبعا گام‌های پایانی مسیر سختی را طی می‌کند که نیازمند اقدام سازنده آمریکاست.

وی اضافه کرد: اگر آمریکا واقع بینانه برخورد کند و شجاعت تصمیم گیری را داشته باشد، می توانیم به توافق دست یابیم. به هرحال توافق در دسترس است. طرف آمریکایی بارها به ما پیام داده که آنها از اراده لازم برای رسیدن به توافق برخوردارند، اما در عمل این رویکرد دیده نمی‌شود. ما ابتکارات زیادی را برای سرعت دادن به توافق در طول مذاکرات از خودمان نشان دادیم و الان وقت ابتکار و واقع بینی طرف آمریکایی است و توپ در زمین آمریکاست.

*  تحت فشار و جنگ روانی، هرگز امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد

خبرنگار گفت تحلیلگران بر این باورند که به دلیل شرایط موجود، چشم انداز دستیابی به توافق هسته‌ای برجام ضعیف‌تر از همیشه است؟ نظر شما چیست؟ که کنعانی گفت: ما در روزهای گذشته پیام‌هایی از آمریکا دریافت کردیم و پاسخ دادیم. وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگوهای متعددی با آقای بورل انجام داد. می‌توان گفت همه چیز در مسیر درست خودش قرار دارد. ما توافق کردیم همکاری‌های نیرومندتری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران شکل بگیرد. ما توافق کردیم که چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم. پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده و درباره آن توافق شده است. اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با دخالت در امور داخلی ما و تحریک به آشوب، از طریق اعمال فشارهای روانی و سیاسی در مذاکرات امتیاز بگیرند.

وی تصرح کرد: ما تحت فشار و جنگ روانی، هرگز امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و در راستای حصول توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود حرکت می‌کنیم. ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم و ارزیابی ما از پیام‌های طرف آمریکایی در روزهای اخیر این است که آنها نیز دستیابی به توافق در اولویت شان است. اما آنها برای مصارف داخلی خودشان و تحریک برخی از عوامل در داخل ایران، در مواضع اعلامی‌شان به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند که اینها از تعارضات رفتار آمریکایی است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.