×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر آنچه باید در مورد جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین بدانید

به گزرش تهران۲۴ از گلستان، گردشگری فعالیت نسبتا پیچیده ای است که چندین بخش جامعه و اقتصاد را در برمی گیرد.این امر بدون برنامه ریزی، ممکن است باعث صدمات ناخواسته و غیرمنتظره شود.با وجود رقابت شدید برای توسعه گردشگری در جامعه باید برنامه ریزی های مناسبی صورت گرفته تا به اهداف توسعه گردشگری دست یافت.

جاذبه‌های گردشگری یک مقصد، تنها به محیط طبیعی یا ابنیه، صنایع دستی و نظایر آن ختم نمی شود و در واقع رویدادهایی که در یک مقصد گردشگری رخ می دهد می تواند منبع مهمی برای جذب گردشگری تلقی شود.

یکی از شاخه هایی که باعث خلق تجربه ای نو در گردشگری می شود گردشگری روستایی است.

گردشگری روستایی زمینه لازم برای‌معرفی آیین ها، آداب و رسوم، سنت ها و فرهنگ اصیل روستایی را فراهم می کند.

منطقه بندی گردشگری با توجه به ظرفیت های هر منطقه می تواند به توسعه مناطق منجر شده و با حمایت از سوی دولت در چارچوب منافع منطقه ای و در وحدت با برنامه توسعه ملی زیرساخت های مناسبی را برای توسعه و بومی سازی گردشگری فراهم نماید.

استان گلستان با وجود جاذبه های توریستی فراوان نتوانسته جایگاه واقعی خود را از لحاظ جذب گردشگر در بین استان های کشور پیدا کند.

عدم موفقیت در توسعه صنعت گردشگری و بی بهره ماندن از مزایای این صنعت یکی از عوامل مهم عقب ماندگی استان گلستان در گردشگری پایدار است.

صنعت گردشگری در این استان با توجه به جاذبه های گردشگری فراوان با موانع زیادی مواجه بوده که می توان به نبود برنامه ریزی منسجم و مدون در زمینه توسعه صنعت گردشگری، نگرش تفننی و تفریحی مردم و مسئولان استان نسبت به این موضوع، عدم معرفی مناسب جاذبه های گردشگری استان و محدود بودن امکانات رفاعی و اقامتی، بخشی نگر بودن، عدم برنامه جامع گردشگری و گذرگاهی بودن استان اشاره کرد.

خبرنگار خبرگزاری فارس درباره چگونگی برگزاری جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین گفت و گویی با محمد جواد ساوری مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان انجام داده است که با هم می خوانیم.

فارس: در ابتدا بفرمایید برگزاری جشنواره چه تاثیری در توسعه اقتصادی منطقه دارد؟

ساوری: در چند دهه اخیر برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه ها در توانمندی روستاییان و عشایر با هدف شناساندن نقش روستاها در گسترش تولیدات ملی تاثیر بسزایی داشته است‌.در این جشنواره ها ضمن ترویج و افزایش سطح فروش محصولات ، زمینه حفظ دستاوردهای گذشته و انتقال آن به نسل های بعدی را به همراه دارد.

امروزه برپایی نمایشگاه ها و جشنواره ها در توسعه اقتصادی جهانی روز به روز در حال افزایش بوده و بررسی ها نشان می دهد که برپایی هرساله جشنواره ها و نمایشگاه ها حداقل ۳۰۰ میلیارد دلار درامد مستقیم را عاید اقتصاد جهانی می کند.

برپایی جشنواره ها و نمایشگاه ها در سطوح ملی و بین المللی از جنبه های مختلف موجب پویایی اقتصاد بومی شده و به توسعه رونق صنعت گردشگری و نیز حفظ و ارتقاء سطح اشتغال ملی کمک می کند.

فارس: در‌مورد چگونگی برگزاری پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین توضیحات کاملی ارائه دهید؟

ساوری: یکی از مطالبات به حق مردم استان گلستان، شناساندن ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و صنایع دستی استان به مردم استان و کشور است. پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین در بخش های مختلف صنایع دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم گردی، سیاه چادر عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی، بازیهای بومی محلی و غیره از امروز سه شنبه ۱۷ آبانماه به مدت پنج روز تا ۲۱ ابانماه در محل نمایشگاه های دائمی گرگان از ساعت ۱۶ الی ۲۲ پذیرای علاقمندان استان گلستان است.

مهمترین رویکرد جشنواره امسال توجه به اقتصاد صنایع دستی است.متاسفانه در چهارده جشنواره گذشته فقط در ظاهر به عنوان جشنواره بین المللی برگزار شده و در این سالها با دعوت از وزراءهیچ عایدی برای استان گلستان نداشته است.

در این سالها دعوت از وزراء در این جشنواره حداقل می بایست حدود پنج سرمایه گذار از دولت های خود را به استان گلستان اورده تا از این ظرفیت در مسیر توسعه استان به ویژه در حوزه صنایع دستی و گردشگری استفاده می شد‌.

گسترش فرهنگ و خرده فرهنگ سازی اقوام های ساکن در استان گلستان، رونق اقتصادی اقوام به ویژه در حوزه صنایع دستی از جمله اهداف ما در این جشنواره بوده که می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی بیش از ۳۷ هزار هنرمند صنایع دستی گلستان را برطرف کند.

فارس: تفاوت این جشنواره با جشنواره های سال‌های گذشته در چیست؟

ساوری: همانطور که در بالا ذکر شد در این چهارده جشنواره برگزار شده هرساله از وزراگ و سفرای کشورهای مختلف برای حضور و شرکت در این جشنواره دعوت شده که متاسفانه هیچ عایدی برای استان نداشته است.امسال بجای دعوت از این افراد، از ظرفیت دانشجویان و طلاب جامعه المصطفی استان که دانشجویان و طلاب بیش از ۱۷ کشور در ان تحصیل می کنند در قالب غرفه های بین المللی استفاده شده تا انها با آداب و رسوم، سنت ها، فرهنگ های اقوام مختلف ما اشنا شده و ما هم نیز با فرهنگ ها و آداب و رسوم انها آشنا شویم و این امر باعث همدلی و وحدت بین مسلمانان و مردم کشورهای دیگر خواهد شد.

در جشنواره فرهنگ و ایتصاد ایوام ایران زمین امسال هر روز یک وزیر مهمان استان گلستان خواهد بود و امید داریم تا از این ظرفیت برای رشد رونق استان و جذب اعتبارات استفاده کنیم.

همچنین در این جشنواره از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور دعوت شده تا از ظرفیت انها در ایجاد زیرساخت های پایدار به ویژه در حوزه صنایع دستی بهره ببریم.

هدف اولیه ما ایجاد نشاط اجتماعی بوده و شناساندن ظرفیت های استان از اهداف بعدی بوده و تلاش داریم تا از لحظه لحظه این جشنواره در راستای معرفی پنانسیل ها و ظرفیت های استان گلستان استفاده کنیم.

فارس: در مورد پوستر جشنواره و مضمون آنها توضیحاتی دهید؟

ساوری: پوستر پانزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ و اقتصاد اقوام ایران زمین با حضور استاندار گلستان رونمایی شد. در این پوستر دیوار بزرگ گرگان به عنوان نشان تمدن استان گلستان، اولویت اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته و در راستای تبلیغ و معرفی این آثر فاخر تاریخی از نماد دیوار بزرگ گرگان در این پوستر استفاده شده است.

با توجه به اهمیت احیای این دیوار و ثبت جهانی شدن ان برای مردم و مسئولان شعاری نیز برای پانزدهمین جشنواره اقوام ایران زمین در نظر گرفته شده که” ایستاده ایم برای جهانی شدن دیوار بزرگ گرگان” نام دارد.

هرچه زمان می گذرد متاسفانه از کلیات فرهنگی جامعه که همانا فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها بوده فاصله می گیریم.در این جشنواره ها مشاهده می شود که مردم در بازدیدها تمایل به اداب و رسوم گذشتگان خود داشته و علاقمند هستند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشند.

دیوار تاریخی گرگان نیز یکی از اثار مهجور و مغفول مانده دوره ساسانیان بوده و به سبب عدم مداخلات بشری در احداث ان در جهان بی نظیر و اول است. شناساندن این عقبه تاریخی و فرهنگی کشور به ویژه استان گلستان می تواند ره اورد بزرگی در جذب گردشگر داشته باشد.

فارس: درباره کمیته ها و غرفه های این جشنواره توضیحاتی دهید؟

ساوری: در چارت این جشنواره ۲۸ کمیته تعریف شده که از این تعداد متولی ۱۸ کمیته، مدیران دستگاه های اجرایی هستند.در این حوزه نیز طرحی نو نسبت به سالهای گذشته انداخته شد و تلاش کردیم تا با هم افزایی دستگاه های اجرایی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری فرصتی ایجاد کنیم تا دستگاه های اجرایی نیز به معرفی ظرفیت ها و پنانسیل های خود بپردازند. با این ایده سعی می کنیم تا بن بست عدم توجه به توسعه گردشگری شکسته شده و همه با هم به توسعه این حوزه بپردازیم.

در این جشنواره ۱۹۸ غرفه پیش بینی شده که از این تعداد ۱۰ غرفه روستایی، ۱۵۰ غرفه صنایع دستی و ۳۸ غرفه بوم گردی و سیاه چادر اقوام است.

در بخش موسیقی و آوایی و اداب و رسوم اقوام تعداد ۲۱ گروه اجرا دارند که از این تعداد هفت گروه شامل کتولی، سیستانی(هریک دو گروه)، ترکمن، بلوچ و قزلباش از استان گلستان هستند.

فارس: در حوزه فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی در فضای مجازی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

ساوری: در راستای فعالان عرصه گردشگری و صنایع دستی در حوزه فضای مجازی سلسله نشست ها و جلساتی را با این عزیزان برگزار کردیم و متوجه شدیم علیرغم ظرفیت های خوب در این حوزه، فعالان این حوزه تک بعدی عمل می کنند.به طور مثال در حوزه گردشگری در شهرستان کلاله یکی از فعالان این عرصه توانسته جذب توریست از ۳۷ کشور را داشته و یا در غرب استان در کردکوی فعال صنایع دستی توانسته ۵۰۰ هزار دنبال کننده داشته باشد و همه این اتفاقات از طریق فضای مجازی بوده است.

در همین راستا و برای حمایت و هدایت و هم افزایی بین این فعالان جلسه ای برگزار شده و قرار شد هریک از این افراد در ۱۴ شهرستان ۱۴ نفر مثل خود را معرفی کرده و ۱۴ شب ماندگار را ایجاد کنند.با توجه به اینکه بیشتر این فعالان از قشر جوان بوده مطمئنا با این هم افزایی شاهد توسعه و شناساندن حوزه گردشگری و صنایع دستی از این طریق خواهیم بود.

این جشنواره نیز در کنار توسعه زیرساخت ها به حوزه علم و فناوری توجه نموده و با توجه به اینکه متاسفانه در این سالها محصولات صنایع دستی بازار خوبی برای فروش نداشته و بخش دولتی و خصوصی در این زمینه مقصر بوده تلاش کردیم تا در کنار استفاده از ظرفیت رسانه در ایجاد فرهنگ سازی مردم برای استفاده از صنایع دستی در زندگی خود، در بخش صنایع دستی و صادرات محصولات از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها استفاده کنیم و این شرکت ها از طریق پارک علم و فناوری به این جشنواره دعوت شدند.

فارس: استان گلستان در حوزه گردشگری آبی چه ظرفیت‌هایی دارد؟

ساوری: چرخه توسعه استان چرخه معیوبی بوده و باید تلاش کنیم تا با استفاده از داشته ها و ظرفیت های موجود استان، اقتصاد را به سمت رونق و شکوفایی هدایت کنیم.

گردشگری آبی ظرفیت مغفول مانده در استان بوده که با توجه به داشته های استان در حوزه سدها و آب بندان ها هنوز نتوانستیم از انها در راستای رونق گردشگری به درستی بهره ببریم.

وجود سدها و اب بندان ها ظرفیت خوبی برای گردشگری آبی بوده که برای بهره مندی از انها نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم. باید تلاش کنیم تا گردشگری را به عنوان محور توسعه استان به جایگاه واقعی خود در رونق اقتصادی و درامد سرانه استان برسانیم.

تعداد ۵۰ نقطه گردشگری ابی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۲۸ نقطه قابلیت توسعه گردشگری آبی را داشته و برای جذب سرمایه گذار مناسب است.

فارس: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

ساوری: به دستور وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و با هدف شناساندن ظرفیت های استان گلستان، اپلیکیشن ظرفیت های استان گلستان تهیه شده و در این جشنواره به عنوان یک غرفه رونمایی می شود.

همچنین برای نخستین بار در این جشنواره همایش ملی پژوهشی در حوزه صنایع دستی و گردشگری برگزار می شود که پیوند علم و صنعت در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی بوده و در راستای شناسایی و شناساندن تمدن سنتی، بازیهای بومی محلی، اداب و رسوم و موسیقی سنتی می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

در این جشنواره جشن ازدواج آسان ۱۴ زوج نیز برگزار شده و به هریک از این زوج ها جهیزیه به مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال اهدا می شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.