×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اگر رتبه هر روحانی مشخص شود دیگر درجه هر طلبه‌ای را بیهوده بالا نمی‌برند

به گزارش تهران۲۴، چندی پیش در سامانه فارس من خبرگزاری فارس کمپینی با عنوان «روحانیون از جهت درجات علمی با عناوین مشخص حوزوی رتبه‌بندی شوند» ثبت شد. طی گفت‌وگویی که با ثبت‌کننده این کمپین داشتیم او نکاتی را در این باره بیان کرد که در ادامه می‌خوانید. 

ثبت‌کننده سوژه در ابتدا گفت: در بین عموم مردم هرکسی که لباس روحانیت را به تن کند، کارشناس دین و روحانی شناخته می‌شود، به تعبیری به تمام این افراد شاید به یک چشم نگریسته شود. این درحالی است که در خودِ حوزه به هرکسی عالم دینی گفته نمی‌شود و طلاب و روحانیون از لحاظ درجات علمی، اثرگذاری، خبرگی و مسائلی از این قبیل در شرایط یکسانی قرار ندارند.

وی افزود: این عدم اطلاع مردم و تشخیص سطوح افراد دارای برخی عوارض است و موجب می‌شود گاهی اثرگذاری‌های غیر واقعی را از سوی برخی روحانیون شاهد باشیم. مثلاً وقتی مردم به همه روحانیون به یک چشم نگاه کنند و معیار خاصی برای تشخیص قدرت علمی آنان نباشد، آن دسته که صرفاً بیان خوبی دارند یا مثلاً ظاهر و تیپی جذاب برای مخاطب دارند تبدیل به مرجعیت افراد بالاخص جوانان برای مشاوره و سؤالات خود می‌شوند. نکته مهم این است که اگر ما به وسیله یک رتبه‌بندی مشخص و معین بدانیم یک روحانی در چه سطحی قرار دارد سطح توقعاتمان از فلان معمم روشن می‌شود، گاهی همین نبود معیار دقیق موجب می‌شود رسانه‌ یا برخی نفرات، عده‌ای از روحانیون را تا پای مرجعیت تقلید و یک عالم زبردست در تمامی علوم بالا ببرند.

ثبت‌کننده این کمپین ادامه داد: یکی دیگر از مزایای این طرح این است که نوع برخورد و تعامل با طلاب با توجه به سطوحشان مشخص می‌شود، البته این موضوع در برخی جاها در قبال روحانیت انجام می‌شود اما به شکل فراگیر باید دنبال شود. مثلاً اگر قدرت علمی و اجرایی طلبه‌ای را بتوانیم در قالب یک رتبه‌بندی روشن کنیم در انتخاب او و به خدمت گرفتن او درباره کارهای مختلف با سهولت روبه‌رو خواهیم شد.

او بیان کرد: عناوینی که معمولاً بر روی روحانیون گذاشته می‌شود با توجه به معیار یا روند مشخص و صورت‌بندی شده‌ای نیست و اکثراً از سوی جناح‌های مختلف و گروه‌ها این عناوین نسبت داده می‌شود. به طور مثال اجتهاد شرط ریاست قوه‌قضائیه است اما گاهی رئیس قوه‌قضائیه را حجت‌الاسلام خطاب می‌کنند گاهی آیت‌الله! خوب است خود حوزه علمیه در این‌باره تصمیم بگیرد و با توجه به سطح و سواد شخص به او عنوان و رتبه‌ای را اهدا کنند تا عموم جامعه هم از این طریق جایگاه هر روحانی را بشناسند. دقیقاً مثل دستگاه‌های نظامی و انتظامی.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.