×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تروریسم روانی در دستور کار دشمن است/ سنگین ترین عملیات رسانه‌ای علیه ایران صورت گرفت

به گزارش تهران۲۴ از کرمانشاه، دومین ویژه برنامه گفت‌وگو با موضوع نقش رسانه در اغتشاشات اخیر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات فرمانداری کرمانشاه برگزار شد.

رضا حیدری (مدیرخبرگزاری فارس استان کرمانشاه) و حسنعلی مهدوی چشمه گچی (مدیرمسئول هفته نامه غرب) دو مهمان برنامه بودند و به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون حوادث اخیر، پرداختند. در این جلسه، حیدری با بیان اینکه درک درست صورت مسئله، ما را به تحلیل واقع بینانه خواهد رساند، گفت: از این رو مهم است که حوادث ۴۰ روز گذشته را با چه نگاهی می‌خواهیم ببینیم، اغتشاش یا اعتراض؟

وی افزود: بازنمایی رسانه‌ای حوادث اخیر، نشان دهنده مولفه‌های حاکم بر یک اعتراض نیست، چرا که معمولاً اعتراضات دارای خواسته‌های اصلی و فرعی است، اما در حوادث اخیر ما این خواسته را نمی‌توانیم تعیین کنیم، از سوی دیگر در دل اعتراض حتما «امید» نیز وجود دارد و مطلقاً ناامیدی تزریق نمی‌شود، در واقع آن کسی که به چیزی معترض است، امید دارد که با اعتراضش صدایش نیز شنیده شود و اصلاح صورت بگیرد.

مدیرخبرگزاری فارس در ادمه صحبت‌های خود، نبود گسست و همبستگی اجتماعی،رفتار مدنی و دوری از خشونت، امکان مفاهمه و گفت‌وگو و نهایتاً ساختارمند بود را از دیگر مولفه‌های متمایز کننده اغتشاش و آشوب، دانست.

حیدری با اشاره به نبود یک مطالبه مشخص و شدت عمل رسانه‌ای-میدانی، مرگ خانم امینی را بدل به یک آشوب تمام عیار در کشور کرد، ادامه داد: با توجه به بازنمایی رسانه‌ای، ما شاهد یک سیالیت در خواسته‌ها و مطالبات اخیر هستیم، یعنی به راحتی خواسته‌ها قابل تشخیص نبود که بتوان در خصوص آن مفاهمه انجام داد و این خواسته را محقق کرد، رسانه‌های خارجی و بیگانه نیز با شدت عمل خود مانع ایجاد یک گفت‌وگو می‌شدند، همین امر یک مسئله که امکان داشت با یک سری تصمیمات درست و به موقع رفع گردد، به یک چالش و آشوب تبدیل شد.

مدیرخبرگزاری فارس استان کرمانشاه، حجم پیام‌های خشونت‌بار در بسترهای پیام‌های خارجی و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را بی سابقه خواند و اظهار داشت: در حوادث اخیر، شاهد تروریسم روانی در کشور بودیم، بیش از ۱۳۶ میلیون محتوا در پلتفرم‌های مختلف منتشر شد که بیش از ۳۰ درصد آن پیام‌های نفرت انگیز و خشونت آمیز بوده است، دفتر یونسکو در ایران با بررسی که انجام داده اعلام کرد بیش از ۳۸ هزار محتوای دروغ و مخدوش از اغتشاشات اخیر ایران توسط پایگاه‌های خبری فارسی زبان خارج از کشور منتشر شده است، چه کسی می‌تواند به این حجم از دروغ پاسخ بدهد؟ پایش اطلاعات موجود نشان می‌دهد با سنگین‌ترین عملیات رسانه‌ای دشمن علیه مردم پس از انقلاب  مواجه بودیم.

حیدری سوریه‌سازی ایران را راهبرد اصلی رسانه‌های خارجی عنوان کرد و گفت: تهی سازی مولفه‌های وحدت ملی و قدرت ملی از کلان پروژه‌های رسانه‌های بیگانه است و تمام این اقدامات برای سوریه‌سازی ایران بود و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که از تمام ارکان رسمی کشور، مرجعیت زدایی شود، آن‌ها می‌خواهند مردم نسبت به ساختار رسمی کشور بی اعتماد شوند،  از این رو آن چیزی که در کشور رخ داد، اقدام بی سابقه امنیتی و رسانه‌ای بود.

مدیرخبرگزاری فارس کرمانشاه کم کاری رسانه‌های داخلی را هم مزید بر علت دانست و گفت: باید پذیرفت که در حوزه اطلاع رسانی به موقع ضعف داریم و مسئله روزنامه نگاری بحران در کشوری که مستعد چالش‌های مختلف است، جدی گرفته‌ نمی‌شود، این یک ضعف در سطح ملی است و نباید سراغ رسانه‌ی خاصی را گرفت، از این رو تفاهم بر سر این مسائل بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

حیدری در پایان بیان داشت: مسئله مطالبه‌گری رسانه‌ها و تلاش برای تربیت شهروندان مطالبه‌گر که با حقوق اجتماعی خود آشنا باشند، از وظایف مهم رسانه‌هاست و اگر مردم بتوانند وظایف اجتماعی خود را به درستی فراگیرند، نهایتاً به خود کنترلی خواهیم رسید، خروجی این امر پیگیری مطالبات مردم از دل ساختارهای موجود کشور است تا انشاءالله شاهد مسائل این چنینی نباشیم.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.