×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
واکنش ایران به قطعنامه آژانس؛ نخستین گام در نطنز و فردو

به گزارش تهران۲۴، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۹ آبان ماه در تشریح اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی عنوان کرد: ارائه قطعنامه به نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقدامی بود که با اهداف سیاسی و به منظور افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران در دستورکار آمریکا و سه کشور اروپایی قرار گرفت. 

شورای حکام آژانس روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی و آمریکا را به تصویب رساند. این قطعنامه با ۲۶ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع به تصویب شورای حکام آژانس رسید. محسن نذیری اصل نماینده ایران در آژانس قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام را مردود خواند و گفت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده ایران با آژانس اثرگذار باشد. (اینجا بخوانید)

* جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تسلیم فشار نمی‌شود

در همین خصوص سخنگوی وزارت امور خارجه امشب یادآور شد: صدور این قطعنامه در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس در جهان و بیشترین بازرسی‌ها و راستی آزمایی را داشته است.

کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر در خصوص پیامدهای این اقدام غیرمنطقی و مخرب به طرف‌های غربی هشدار داده بود، گفت: متأسفانه استفاده ابزاری از سازمان‌های بین‌المللی علیه ملت‌های مستقل به هنجار سیاست خارجی غربی‌ها تبدیل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تسلیم فشار نمی‌شود، تصریح کرد: ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را متناسب با نیازهای کشور و در انطباق با حقوق و تعهدات خود ذیل معاهدات بین‌المللی که طرف آنها است، ادامه خواهد داد. 

* چند اقدام در دستورکار سازمان انرژی اتمی در نطنز و فردو

وی افزود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستورکار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اجرای آنها امروز با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) و دکتر مسعود علیمحمدی (فردو) انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است در چارچوب حقوق مسلم خود، هر زمان که طرف‌های غربی به تعهدات خود بازگشته، به آن پایبند بمانند و دست از اقدامات سیاسی بردارند، به اقدامات آنها واکنش مناسب نشان دهد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز شنبه ۲۸ آبان ماه در نشست خبری مشترک با وزی خارجه عمان گفت ایران در عین آنکه به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهد بود، در پاسخ به اقدام غیرسازنده آژانس اقدام متقابل و موثر انجام خواهد داد.  وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیأتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به یک باره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تدوام سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوء استفاده سیاسی کردند.

به گزارش فارس، پیش نو‌یس قطعنامه ضد ایرانی تهیه شده از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام جمعه شب ۲۰ آبان ماه در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفت. شامگاه جمعه ۲۰ آبان ماه آمریکا و ۳ کشور انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در اختیار ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی قرار دادند. ایران پیش از این نسبت به صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس هشدار داده بود.

این دومین قطعنامه شورای حکام در سالجاری و‌ سومین قطعنامه ضد ایرانی از سال ۲۰۱۲ است. شورای حکام آژانس ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ نیز اقدام به تصویب قطعنامه ضد ایرانی کرده بود. شورای حکام آژانس اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی سه کشور اروپایی از سال ۲۰۱۲ را به بهانه عدم همکاری ایران با تحقیقات آژانس در ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ با با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع تصویب کرد.

به گزارش فارس، آمریکا و سه کشور اروپایی خرداد ماه سال‌جاری نیز بانی صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس شدند. قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب ۱۸ خرداد سال‌جاری آن را تصویب کرد و ایران به عدم همکاری با آژانس متهم شد. قعطنامه‌ای که با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. البته سازمان انرژی اتمی ایران پیش از صدور این قطعنامه و در همان روز چهارشنبه از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داد که چند روز بعد این فعالیت‌ این دوربین‌ها متوقف شد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.