×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پای درس آقا| دو سلاح مؤثر برای مواجهه با دشمن/ چرا جنگ نرم علیه ما سخت است؟

به گزارش تهران۲۴، شمشیر برّان جنگ در عصر حیرت رسانه‌ای یک چیز است و آن‌هم «بصیرت» است. با گوهر بصیرت یک عامیِ بی‌سواد راه صد ساله را یک شبه طی می‌کند و نبود آن خواص رابی‌خاصیت. در ادامه سخنان حکیمِ انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای در این باره می‌خوانبد.

جهاد تبیین را جدی بگیرید، با جهاد تبیین می‌توان در برابر شبهات ایستاد

جهاد تبیین را جدّی بگیرید، شبهه‌زدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه از جمله‌ چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه‌ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری‌های مسری هم هست، سرایت هم می‌کند. البتّه اینکه گفتم «بعضی‌ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند»، در این یک مقداری هم دنیاطلبی نقش دارد؛ این را هم نباید از نظر دور داشت. دنیا چیست؟ دنیای هر کسی فرق می‌کند؛ یکی دنیایش مال است، یکی دنیایش مقام است، یکی دنیایش شهوات جنسی است؛ اینها دنیاهای افراد مختلف است، اینها همه دنیا است. ممکن است توجیه هم درست کند برای خودش در این دنیاطلبی، امّا دنیاطلبی است دیگر؛ اینها هم تأثیر دارد.

روی این مسائل فکر کنید

پس بنابراین، درباره‌ خطبه عرض کردیم خطبه‌ نماز جمعه باید مرکزی باشد برای تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی برای مسائل مهمّ انقلاب، مثل مسأله عدالت. مسأله عدالت خیلی مسأله مهمّی است؛ روی مسأله عدالت فکر کنید، کار کنید، حرف بزنید. [همچنین] روی مسأله استقلال؛ استقلال خیلی مسأله مهمّی است. مسأله حمایت از مستضعفان، مسأله اتّحاد دنیای اسلام، اینها مسائل بسیار مهمّی است و به مردم بصیرت بدهید.(۱۴۰۱/۰۵/۰۵)

خواص در این برهه می‌توانند مثل یک ستون باشند

چرا امروز جنگ نرم علیه ما این‌ قدر سخت است؟ علّت، این است که ما قوی شده‌ایم؛ ما قوی شده‌ایم. امروز جبهه‌ حق از لحاظ زیرساخت‌‌ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالش دشمن با جبهه‌ حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذاست که به جنگ نرم متوسّل می‌شوند و همه‌ تلاش خودشان را می‌کنند که ذهنیّات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوّت ما است. البتّه گفتیم خواص آماجند لکن در بین خواص عدّه‌ زیادی، مجموعه‌های عظیمی از خواص بحمدالله امروز هستند از پروردگانِ حوزه و دانشگاه، بخصوص جوان‌ها که اینها هم بابصیرتند، هم پُرانگیزه هستند و می‌توانند به معنای واقعی کلمه یک ستونی باشند، یک استوانه‌ مستحکمی باشند. البتّه دشمن هم به شدّت در حال تلاش است، بشدّت در حال اثرگذاری و نفوذ است. (۱۴۰۰/۱۲/۱۹)

دو عنصر برای مواجهه با دشمن 

دو عنصر مهم برای مواجهه با دشمنی‌ها لازم است که بنده همیشه توصیه‌ کرده‌ام، باز هم توصیه می‌کنم دو خصوصیّت در آحاد مردم لازم است: یکی عبارت است از بصیرت، و دوّمی عبارت است از صبر و استقامت، که اگر چنانچه این دو عنصر وجود داشت دشمن هیچ کاری نمی‌تواند بکند، هیچ لطمه‌ای نمی‌تواند بزند، هیچ توفیقی در مواجهه‌ و مقابله‌ با نظام اسلامی به دست نمی‌آورد؛ بصیرت و صبر. این همان است که امیرالمؤمنین فرمود: «وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَ العِلمِ بِمَواضِعِ الحَقّ» که این در خطبه‌ ۱۷۳ نهج‌البلاغه است.

بصیرت چیست؟

بصیرت یعنی چه؟ بصیرت یعنی تیزبین بودن و راه درست را شناختن. انسان گاهی اشتباه می‌کند؛ حالا احتمال اشتباهِ انسان‌های ابتدائی و تازه‌کار که بیشتر است، آدم‌های قدیمی و مجرّب هم مواردی اشتباه می‌کنند راه درست را؛ بایستی مراقبت کرد که انسان در شناخت راهِ درست اشتباه نکند؛ در غبارآلودگی فتنه‌ها بتواند راه را پیدا کند و بفهمد راه درست چیست؛ بصیرت به این معنا است.

ایجاد زنجیره تواصی

اگر این دو خصوصیّت وجود داشته باشد، دشمن غالب نمی‌شود. یکی از راه‌هایی که این دو خصوصیّت را بتوان در جامعه حفظ کرد، عبارت است از «تواصی»، همان که در سوره‌ والعصر هست: «وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر»؛ مردم یکدیگر را تواصی کنند؛ این زنجیره‌ تواصی و توصیه کردن به یکدیگر [برقرار باشد]؛ هم توصیه به حق کنند، راه حق را تأکید کنند، هم توصیه‌ به صبر بکنند؛ این، همه را نگه می‌دارد. اگر چنانچه تواصی به صبر و تواصی به حق و بصیرت در جامعه وجود داشته باشد، این جامعه به‌آسانی دستخوش تحرّکات دشمن نخواهد شد؛ امّا اگر چنانچه این جریان تواصی که زنجیره‌ محافظت مؤمنان است، ‌قطع بشود قطعاً خسارت خواهد رسید: «اِنَّ ‌الاِنسانَ‌ لَفی‌ خُسر، اِلَّا الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحٰتِ‌‌ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ ‌وَ تَواصَوا بِالصَّبر» اگر این تواصی نباشد، خسارت تحقّق پیدا خواهد کرد. دشمن همین عامل مهم را هدف قرار می‌دهد.(۱۳۹۹/۱۲/۲۱)

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.