×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیازمند اصلاح است

به گزارش تهران۲۴،حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی در خصوص مسئله فرهنگ و مهندسی فرهنگی در کشور اظهار کرد: فرهنگ مسئله‌ای پیچ در پیچ و لایه و لایه است و به عوامل و مسائل متعدد پیرامونی ارتباط پیدا می‌کند و حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در آن نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرهنگ را به هوا تعبیر کردند، یادآور شد: اگر هوا سالم باشد همه انسان‌ها ولو افراد بیمار در آن تنفس می‌کنند اما در هوای آلوده انسان‌های سالم هم از تنفس می‌افتند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: این موضوع اشرافیت و کلیتی را محقق می‌کند که اگر به فرهنگ پرداخته شود، اقتصاد هم اصلاح می‌شود و ساختارهای سیاسی و اجتماعی تغییر می‌کند؛ برای مثال با اصلاح فرهنگ زیست، معضل حاشیه‌نشینی برطرف می‌شود.

عزت زمانی با اشاره به اینکه تا کنون زحمات زیادی برای حوزه فرهنگ کشیده شده و انسان‌های فرهیخته در ساختارهای فرهنگی نقش‌آفرینی می‌کنند، تصریح کرد: با این حال چند مانع در این حوزه وجود دارد که نخستین آن، نبود اشرافیت فرهنگی در نظام‌های برنامه‌ریزی است؛ چراکه همه مسائل ذیل فرهنگ است.

وی افزود: ما به یک نقشه فرهنگی و مهندسی جامعه نیاز داریم که همه مسائل در سایه آن هویت پیدا کند و متناسب با فرهنگ و تمدن کشور نظام‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل گیرد.

عزت‌زمانی خاطرنشان کرد: مانع دوم این است که نظام‌های حکمرانی در کشور وجود دارد اما بازتاب آن در فرهنگ شایسته و تمام عیار نیست، در حالی که مقام معظم رهبری اصلاح ساختار فرهنگی را اولین مطالبه از دولت جدید دانستند.

وی بودجه‌های فرهنگی را چالش دیگر عنوان کرد و گفت: در مقایسه نظام‌های بودجه‌ریزی کشورها می‌بینیم، سرانه فرهنگی در کشور آمریکا ۴۰۰ دلار، انگلیس ۵۰۰ دلار و ایران ۹ دلار است، همچنین کره جنوبی برای هر دانش‌آموز ۱۲ هزار دلار و ایران ۶۰۰ دلار در نظر گرفته است و این موضوع نشان می‌دهد به اصلاح ساختارهای بودجه‌ای نیاز داریم.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه منکر برخی سوءمدیریت‌ها در کشور نیستیم، بیان کرد: مسئولیت‌های متعددی روی دوش دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته که با بودجه‌های اندک باید آن‌ها را انجام دهند.

عزت زمانی به اصلاح نظام حکمرانی و تغییر نگاه به فرهنگ تأکید کرد و افزود: نظام بودجه‌ریزی و حجم آن نیز باید اصلاح شود، ضمن اینکه باید از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.