×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسیر درست در ارز ترجیحی توزیع سبد کالا بود

به گزارش تهران۲۴، محمدباقر قالیباف دوشنبه شب ۲۸ آذر ماه در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما فوتبالی هستید و مسابقات جام جهانی را تماشا می‌کردید، اظهار داشت: فرصت کم پیدا می‌کردم، اما مسابقات تیم ملی فوتبال ایران را در رقابت‌های جام جهانی با حساسیت دنبال کردم و مسابقات نیمه نهایی و فینال جام جهانی را هم دیدم. البته خیلی فوتبالی نیستم.

وی در ادامه درباره عملکرد مجلس یازدهم، گفت: پیگیری اولویت‌های مسائل اقتصادی و فرهنگی رویکرد مجلس یازدهم بوده است، چرا که همواره موضوعات اقتصادی دغدغه اصلی مردم بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد بحث ما مالیات بوده است، تصریح کرد: مالیات از جهات مختلف مورد توجه مردم ماست که یک مورد عدالت مالیاتی است. افرادی هستند که هیچ ردپایی از آنان در مالیات نمی‌بینیم.

قالیباف ادامه داد: ما قانون مالیات بر ارزش افزوده را به تصویب رساندیم. همچنین قانون مبارزه با قاچاق کالا را داشتیم که برای مقابله با سوداگری است. همچنین طرح مالیات بر عایدی سرمایه را داریم که همین روزها در مجلس نهایی خواهد شد. این قانون بر موضوعاتی مانند ارز، سکه و بازارهایی که بدون تولید هستند، تأثیراتی دارد.

سامانه محور کردن مالیات در عدالت مالیاتی بسیار مهم است

وی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در حوزه مالیات در مجلس انجام شده است، سامانه محور کردن مالیات است چرا که بحث عدالت مالیاتی بسیار مهم است. در بحث سامانه محور کردن مالیات هم دولت انصافاً توان خوبی گذاشت، مخصوصاً دولت سیزدهم و امروز هم درآمد مالیاتی دولت بالا رفته و هم امروز مالیات هدفمند گرفته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که دریافت مالیات سامانه محور می‌شود و مبتنی بر حساب‌های بانکی می‌شود، این فرصت را فراهم می‌کند که کسانی که درآمد بیشتری دارند یا آن‌هایی که در تولید نیستند و از طریق سوداگری درآمد کسب می‌کنند، مالیات بیشتری دهند. مودیانی هم که خرده پا هستند، می‌توانند مالیات به نرخ صفر دهند.

قالیباف بیان کرد: بعد از مشکلاتی که به دلیل بیماری کرونا ایجاد شد، بخشی از مودیان با یک سقفی معافیت مالیاتی گرفتند و قرار شد که فقط داده‌های خودشان را در آن سامانه مالیاتی ثبت کنند اما از پرداخت مالیات معاف شدند. شاید چند میلیون نفر در اینجا معافیت مالیاتی پیدا کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سامانه محور کردن باعث می‌شود که چند صد هزار نفر که بیشترین درآمد را داشتند و کمترین مالیات را می‌دادند، از آنان هم مالیات به درستی گرفته شود و این مسئله در عدالت محور کردن مالیات تأثیر زیادی دارد.

قالیباف گفت: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده، در قانون مبارزه با قاچاق کالا یا در بحث مربوط به معافیت اقلام کالای اساسی و یا در دارو، یک جاهایی معافیت مالیاتی داد و یک جاهایی از جمله در کالاهای مواد اولیه کاهش عوارض گمرکی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: همچنین ما کاهش سود بازرگانی و کاهش مالیاتی در این بخش را مدنظر قرار دادیم تا بتوانیم جامعه را به اولویت تولید سوق دهیم و از آن طرف آن‌هایی که به صورت سوداگری می‌خواستند بیشترین منفعت را ببرند، با سامانه محوری بتوانیم حقوق مالیاتی مردم را از آن‌ها بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین در حال حاضر افزایش مالیاتی بیشتر به آن بخش‌های مذکور معطوف است. ما در سال اول مجلس گفتیم که بخش مالیات باید متحول شود و ملاک همین سامانه محوری در بخش مالیات‌ها بود که یک عده خرده پا می‌آمدند و مشکلاتی را ایجاد می‌کردند. لذا تمرکز بر سامانه محوری هم مشکلات حاشیه‌ای را حل و فصل می‌کند و هم اینکه دولت می‌تواند حق بقیه را از آنهایی که بدون مالیات بیشترین درآمد را می‌برند، بگیرد.

قالیباف در ادامه در ارزیابی خود پیرو اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و وعده مجلس در این زمینه، گفت: این مسئله یکی از وعده‌های مجلس بود و این طرح در مجلس تصویب و ابلاغ شد. در حال حاضر یک بخش از قانون اجرایی شده است، اما بنده فکر می‌کنم در بحث مربوط به داده‌هایی که باید مدنظر قرار می‌گرفت در اجرا باید تلاش بیشتری شود. با این حال اجرای قانون آغاز شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در پاسخ به سوال مجری برنامه پیرو شناسایی و کمک به اقشار ضعیف و وعده‌های داده شده در این زمینه، بیان کرد: مسئله رسیدگی به اقشار ضعیف ابعاد مختلفی دارد. سیاست‌های جبرانی که انجام دادیم نسبت به مسئله تورم بود و باید طوری پیش می‌رفتیم که قدرت خرید مردم را بالا ببریم لذا باید بگویم در حقیقت به هدف نهایی خودمان نرسیدیم و این مسئله هم دلایل مختلفی دارد.

مسیر درست در ارز ترجیحی توزیع سبد کالا بود

وی افزود: اما در زمینه ارز ترجیحی و نرخ ارز بحثمان سبد کالا بود چون این مسئله در مجلس تصویب شد و به دلیل این انجام شد تا مردم افزایش نرخ‌ها را در کالاهای اساسی نبینند و از این مسئله آسیب نخورند. البته آن سه دهک که در پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و یا بحث افزایش حقوق کارگران و موضوعات مربوط به تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی اتفاق افتاد، همگی در حوزه سیاست‌های معیشتی بود که به آن توجه شد.

وی تاکید کرد: اگر آنچه در مجلس تصویب شده بود یعنی کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده می‌شد، مسیر درست پیش می‌رفت که البته این مسئله قانون بود.

سبد کالایی داده می‌شد، حتماً مردم راضی‌تر بودند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر بنده در اجرای قانون نقصی وجود دارد با این حال دولت تلاش می‌کند که بتواند آن سبد کالاها را با همان شکل به مردم ارائه دهد تا مردم بتوانند بین یارانه نقدی و سبد کالا انتخاب کنند. با این حال بنده فکر می‌کنم اگر سبد کالایی داده می‌شد، حتماً مردم راضی‌تر بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صورت عدم وعده دولت در اجرای درست سیاست‌های ارزی آیا تغییراتی در زمینه ارز ترجیحی شکل می‌گیرد یا خیر، گفت: ما یک بحث ارزی داریم و یک بحث ارز ترجیحی، آنچه در قانون تصویب شد این بود که ما سامانه ارزی داشته باشیم تا به سمت سیاست‌های غلط ارزی نرویم که این در قانون اجرا نشد و اشکال دارد و بسیاری از موضوعات هم ریشه در این بخش دارد.

جراحی اقتصادی ناقص اجرا شد

قالیباف ادامه داد: همچنین ما باید با سبد کالا، معیشت مردم را تأمین می‌کردیم که این مسئله هم اجرایی نشد. البته به نظر بنده و مجلس در آن بخش مربوط به یارانه ۴۲۰۰ تومانی که به همه نهاده‌ها می‌دادیم، ریخت و پاش هایی داشتیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره شرایط اقتصادی پیرو جراحی اقتصادی صورت گرفته، گفت: به نظر بنده این کار چون ناقص انجام شد، باید در برنامه هفتم توسعه حتماً این نقص را برطرف کنیم.

دغدغه نخست دولت و مجلس موضوعات معیشتی مردم است

وی با بیان اینکه دغدغه نخست دولت و مجلس موضوعات معیشتی مردم است تا فشارها را از مردم کم کند، بیان کرد: در حال حاضر دولت بستر فنی سبد کالا را فراهم کرده است و اگر ما این کار را زودتر انجام می‌دادیم، حتماً مناسب‌تر بود تا مردم بتوانند سبد کالا دریافت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به هر حال ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در خرید کالاهای اساسی حفظ کنیم، البته حرف من این نیست که دوباره تثبیت قیمت دائمی ایجاد کنیم چرا که موضوع تثبیت قیمت مشکلات جدی را در موضوعات کلان ایجاد می‌کند، بنابراین ما فقط باید قدرت خرید مردم را حفظ کنیم؛ یعنی سیاست‌های جبرانی ما به حفظ قدرت خرید مردم معطوف شود.

قالیباف در پاسخ به سوال درباره شرایط حوزه کسب و کار و ایجاد رونق اشتغال در راستای جهش تولید، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم و شاخصه‌های رشد اقتصاد، رفع موانع اقتصاد و تسهیل‌گری در این حوزه است. در بحث نانوایی‌ها شاهد رانت‌هایی بودیم، چراکه نان و آرد مصرفی مردم بدون هیچ محدودیتی تقریباً حداکثر ۹ میلیون تن بوده و به ده میلیون تن نمی‌رسد و این در شرایطی است که هیچ محدودیتی در نان مصرفی نباشد، ولی امروز مصرف ما بیش از ۱۴ میلیون تن است. این بدان معناست که برای ۴ میلیون تن هزینه‌هایی را می‌پردازیم که مردم منفعت آن را نمی‌برند.

وی افزود: این هزینه کجا می‌رود؟ باید ببینیم نانوایی‌هایی که آرد دولتی می‌گیرند چه می‌کنند. این یعنی سواستفاده‌هایی از بودجه صورت می‌گیرد؛ اما با سامانه جدیدی که در این زمینه طراحی شده است، جلوی این سواستفاده‌ها گرفته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه دارو نیز شاهد چنین شرایطی هستیم، تاکید کرد: همچنین در حوزه اشتغال شاهد این بودیم که سرمایه‌گذار می‌خواهد کاری را آغاز کند، اما باید چند سال منتظر مجوزها بماند؛ یا بعضی مجوزها و پروانه‌ها مثل نانوایی و داروخانه چندین میلیارد خرید و فروش می‌شد، چراکه منفعت‌های و سوداگری‌های خاص خود را دارد.

قالیباف بیان کرد: زمانی که درباره ضرورت مالیات و سامانه حرف می‌زدیم برای این بود که جلوی همین سوداگری‌ها گرفته شود. مجلس شورای اسلامی این قانون را تصویب کرد که کلیه مجوزها برای حوزه اشتغال تأیید محور یا ثبت‌محور باشند.

وی ادامه داد: یعنی مردم برای مواردی که ثبت‌محور باشند بین سه روزه در سامانه و در مواردی که تأیید محور باشند حداکثر بعد از سه ماه باید پاسخ می‌گیرند؛ بنابراین بعد از سه ماه باید پاسخ روشنی به سرمایه‌گذار برای اشتغال داده شود که آیا مجاز به آغاز فعالیت است یا نه.

قانون مجلس جلوی رانت‌ها را گرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته این نکته را باید گفت که سرمایه‌گذار باید شنونده پاسخ باشد، اگر کسی که می‌خواهد کاری را آغاز کند پاسخ نه می‌گیرد، متوجه می‌شود که سرمایه‌گذاری خود را در موضوع دیگر یا در جغرافیای دیگر باید صورت دهد. این موضوع تا حد بسیاری توانسته جلوی رانت‌ها را بگیرد و توزیع عادلانه فرصت‌ها را بین همه مردم فراهم کند.

قالیباف یادآور شد: در این فرصت از صدا و سیما تشکر می‌کنم که موضوع به این مهمی را در دستور کار قرار داده و مرتب آن را از مجلس، دولت و مردم پیگیری می‌کند. به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهم حوزه اقتصاد، همین پیگیری‌های مداوم است که می‌تواند بعضی از اشکالات را برطرف کند.

وی درباره نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار، عنوان کرد: ما به صورت مرتب بر این موضوع نظارت می‌کنیم. روزهای سه‌شنبه که به موضوعات نظارتی در مجلس اختصاص دارد، به این موضوع رسیدگی شده و در دو نوبت آن را بعد از اجرای قانون در صحن علنی پیگیری کرده‌ایم به علاوه آنکه کمیسیون‌ها و نمایندگان ناظر در حوزه مرتب بر این موضوع نظارت دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین وزارت اقتصاد صدور مجوزهای کسب و کار را پیگیری می‌کند. علاوه بر این، آخرین جلسه‌ای که در مجلس داشتیم، نام دستگاه‌هایی که وارد سامانه نشده بودند برده شد و قرار شد با توجه به تعهدات خود، تا پایان زمانی که قانون به آنها اجازه داده، به وظایف خود در این باره عمل کنند.

قالیباف بیان کرد: البته پیگیری‌های قضائی در این باره نیز در دست انجام است. همچنین خود وزارت اقتصاد در قانون مکلف شده است اگر مهلت تمام شد این اقدام صورت نگرفت این وزارتخانه مستقیماً ورود کند و ملزومات این قانون را اعمال کند.

باید از سرمایه شرکت‌های داخلی استفاده کنیم

وی درباره تأمین مالی پروژه‌های بزرگ‌مقیاس از طریق بازار سرمایه، بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های متنوعی از جمله خارجی، بازار سرمایه و بانکی داریم. البته کار درست و رویکرد صحیح این است که بانک‌ها بیشتر در نقدینگی در گردش صنایع مختلف کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه امروز به علت تحریم‌ها، در بخش سرمایه‌گذاری خارجی نمی‌توانیم آن سهمی که باید را جذب کنیم، باید به بازار سرمایه و بانک‌های خودمان تکیه داشته باشیم. امروز شرکت‌های دولتی داریم که خودشان درآمدهای قابل توجهی دارند؛ عمدتاً در بورس حضور دارند و بعضی از آنها در بورس نیستند.

در حکمرانی آب مشکلات جدی داریم

قالیباف تاکید کرد: بخشی از این شرکت‌های دولتی، از مسیر بورس در پروژه‌های مهم سرمایه‌گذاری می‌کنند. امروز در موضوع حکمرانی آب به علت عدم بارش و مصرف بی‌رویه، مشکلات جدی داریم. بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها، از طریق شرکت‌های دولتی فعال در بورس در زمینه انتقال آب صورت می‌گیرد؛ آنچنانکه چند صدهزار میلیارد در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت‌های دولتی در زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای، پتروشیمی و سایر حوزه‌هایی که می‌تواند فرصت اشتغال را در صنایع دیگر فراهم کند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در توسعه روابط با همسایگان رشد خوبی داشتیم

قالیباف در تشریح وضعیت توسعه روابط کشورمان و همسایگان گفت: در خصوص همکاری با کشورهای همسایه، رشد خوبی را داریم. مقداری از این موضوع غفلت کرده بودیم که الان انجام می‌شود.

وی افزود: در موضوع اوراسیا در حال عضویت دائم هستیم و عضویت در شانگهای رسیدیم، همچنین قرارداد ۲۵ ساله دوجانبه بین ما و روسیه است که همه این‌ها باعث شد در حوزه تجارت ما با کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی که در مصرف و تولید نقش جدی دارند، توسعه پیدا کنیم؛ ولی هنوز فرصت‌های زیادی را داریم که باید به آن توجه کنیم.

درآمد ارزی غیرنفتی از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: همین الان درآمد ارزی غیر نفتی ما، از درآمد ارزی نفتی ما پیشی گرفته است.

قالیباف در پاسخ به سوالی در خصوص وعده‌هایش در موضوع شفافیت در زمان قبل از انتخابات گفت: اولاً شفافیت در مجلس رأی آورده است. شفافیت از موضوعاتی بود که از روز اول در مجلس دنبال شد و تنها طرحی است که من خودم به عنوان نفر اول امضا کردم و پیگیر آن بودم.

وی افزود: در ابتدا چون به دنبال تغییر آئین نامه داخلی مجلس بودیم، تغییر نیاز به دو سوم رأی داشت.

قالیباف گفت: طرح شفافیت تصویب شد و در شورای نگهبان تصویب نیز شده است اما یکی و دو نکته که مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام در طرح‌ها و لوایح است در آنجا در حال بررسی است که انشاالله تصویب شود.

واکنش به دروغ پردازی‌ها علیه مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص هجمه‌هایی که به مجلس صورت می‌گیرد گفت: متأسفانه بعضی حرفا، دروغ پردازی‌ها برداشت‌های متفاوت و دخل و تصرف در بیانات و صحبت‌هایی که انجام می‌شود، وجود دارد. اینکه مجلسی بیمارستان خاصی برای خود دارد مورد تکذیب آقای پزشکیان قرار گرفت.

وی افزود: اگر کسی بیمارستانی سراغ دارد که متعلق به مجلس است آدرس آن را منتشر کند. بیمه مجلس نیز مانند سایر نهادها معمولی و تکمیلی است.

قالیباف گفت: امپراتوری دروغ پردازی مدعی شد ۲۷۰ نفر از نمایندگان مجلس خواستار اعدام ۱۵ هزار نفر از معترضان شدند و همین موضوع را نخست وزیر کانادا نیز منتشر کرد.

وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال شدنی است

قالیباف در رابطه با اینکه مجلس چه میزان پیگیر اجرای قوانین مصوب از جمله ارائه تسهیلات بانکی در حوزه مسکن یا واگذاری زمین‌ها بوده است، بیان کرد: حداقل بیش از چهار جلسه غیر از جلسه صحن، در هیئت رئیسه و کمیسیون عمران این موضوع مطرح شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و نام مرحوم رستم قاسمی گفت: ایشان واقعاً وزیر پر تلاشی بود و مشکلات جسمی ایشان این اواخر برای ایشان محدودیت ایجاد کرد. همین موضوع را از ایشان پیگیری کردم و دو نوبت در سه شنبه‌ها و صحن مجلس پیگیری این موضوع را انجام دادیم و حتماً مجلس پیگیری جدی تری انجام خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته اینکه در قانون گفته شده است سالی یک میلیون مسکن تأمین شود بر اساس طرح جامع مسکن، باید برای چهار میلیون اول پیش‌بینی کنند تا بتوانند آن را طی چهار سال محقق کنند و به موجب آن عقب ماندگی یک دهه قبل جبران شود.

قالیباف تاکید کرد: ممکن است در واقعیت ۴ میلیون مسکن یا سالی یک میلیون مسکن به صورت متوسط قابل انجام نباشد اما حتماً در سال پنجم محقق می‌شود به دلیل اینکه اینها روند کار را انجام می‌دهند و این خیلی مهم است که مردم مسکن را بسازند.

وی ادامه داد: دولت این ۴ میلیون را به عنوان قانون تصویب و اعلام کرده است و برنامه دولت هم هست و رئیس جمهور مرتب آن را پیگیری می‌کنند. در جلسات شورای عالی مسکن که به ریاست خود ایشان برگزار می‌شود این مسأله را پیگیری می‌کنند. نظر ما در مورد این قانون از بعد کارشناسی و اینکه امکان اجرا دارد، این است که امکان اجرا وجود دارد اما باید با جدیت بیشتر دنبال شود. قانون برای برخورد با متخلفین پیش‌بینی هایی کرده است و ما هم به موجب قانون در صورت نیاز ورود خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با تحول در فناوری و فرآیند ساخت مسکن، گفت: در خود همین قانون بحث مربوط به نحوه ساخت و نظام مهندسی و کاری که بتوانیم استاندارها را انجام دهیم ذکر شده است. برای مثال مجموعه غدیر وزارت دفاع در حوزه تحقیقات کار کرد. یکی از فرصت‌هایی که امسال اتفاق افتاد جهش تولید شرکت‌های دانش بنیان بود که امسال اعتباری حدود ۱۱ هزار میلیاردی برای آنها تعیین شد.

قالیباف اضافه کرد: برای شرکت‌های دانش بنیان قانون تصویب شد و به موجب آن شرکت‌های دانش بنیان فرصت پیدا کردند در مصالح مختلف، طراحی‌های مختلف و سبک سازی ها و پیشگیری از هدر رفتن انرژی و سایر مسائل به صورت جدی فعالیت کنند.

وی درباره اینکه آیا مجلس در حوزه عرضه، تولید و تعادل بازار مسکن برنامه‌ای دارد، تصریح کرد: در تمام دنیا مالیات بر مسکن‌های خالی، قانون اجاره و مالیات بر عایدی در حوزه مسکن وجود دارد. در قانون اجاره چنین چیزی نداشتیم و مشکلات در اینجا است که این کار دراز مدت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اجرای دقیق این سه مورد حتماً می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ثبات در همه اقتصاد کشور خصوصاً بخش مسکن ایجاد کند.

اول باید برنامه بررسی شود سپس بودجه

قالیباف در خصوص تکلیف تقدم و تأخر در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه که دولت در ارائه آن تأخیر داشته است، خاطرنشان کرد: تقدم و تأخر رسیدگی به این دو مورد در قانون مشخص شده است. طبق قانون و به موجب ماده ۱۸۰ آئین نامه داخلی مجلس گفته می‌شود در پایان سالی که برنامه رو به پایان است، ۱۵ خرداد همان سال دولت مکلف است برنامه پنج ساله بعدی را به مجلس ارائه دهد و ماده ۱۸۲ همین قانون، دولت را مکلف می‌کند ۱۵ آذر هر سال بودجه سال را براساس برنامه پنج ساله ارائه دهد و بودجه مربوط به شرکت‌ها نیز باید یک ماه زودتر یعنی ۱۵ آبان ماه ارائه شود.

وی افزود: پس قانون مشخص است و وظیفه دولت و مجلس نیز مشخص است اما با توجه به اینکه برنامه ششم یکسال تمدید و سیاست کلان با تأخیر ابلاغ شد، دولت نرسید کار را در پایان خرداد امسال انجام دهد تا اینکه همزمان با بودجه شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس و دولت باید به گونه‌ای همکاری کنند تا برنامه و بودجه را به صورت همزمان پیگیری کنیم. اما طبیعتاً اول باید برنامه را بررسی کنیم سپس بودجه را. اگر نتوانیم تا پایان اسفند بررسی بودجه را به پایان برسانیم ممکن است دو ماه، دو دوازدهم شود اما تلاش دولت و مجلس این است که این اتفاق نیفتد.

نظارت بر خط بر بودجه

قالیباف در رابطه با وعده نظارت بر خط بر بودجه و میزان موفقیت آن گفت: یکی از فعالیت‌هایی که انجام شد از سوی دیوان محاسبات بود که نظارت‌های پیرامون تفریغ های بودجه به صورت فصلی بررسی می‌شد. کمیسیون‌های مربوطه و معاونت نظارت مجلس هم این موضوع را پیگیری می‌کردند.

وی ادامه داد: برای مثال اخیراً در رابطه با بحث یک درصد ارزش افزوده مربوط به حوزه درمان و بهداشت انجام شد. پس مجلس نظارت خود بر بودجه را انجام داد. یک کار اساسی که باید انجام می‌شد این بود که مجلس نرم افزار، سامانه و جداول مربوط به بودجه را در اختیار داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی به مجلس آمدم متوجه شدم که عمدتاً جداول توسط سازمان برنامه و بودجه بسته می‌شود. در سالی که گذشت جداول از سوی ما بسته شد اما هنوز سیستم برنامه و نرم افزار آن در اختیار سازمان برنامه بود. در حال حاضر برای برنامه بودجه سال آینده هم نرم افزار کار و هم برخط بودن و دو مرحله‌ای کردن بودجه را به درستی انجام خواهیم داد.

قالیباف در رابطه با وعده‌های کاهش هزینه‌های غیر ضرور، مولد سازی دارایی‌های دولت، اصلاح شرکت‌های دولتی و بودجه بدون نفت و نحوه لحاظ شدن آن در بودجه، عنوان کرد: در ارتباط با دارایی‌ها هم در مجلس و هم در شورای هماهنگی اقتصادی اولویت‌ها در جلسه سران تصویب شد و به تأیید مقام معظم رهبری رسید و یک هیئت هفت نفره به ریاست معاون اول رئیس جمهور و دبیری وزیر اقتصاد این مسئولیت به عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: مولد سازی دارایی‌های غیر مولد چه در پروژه‌های نیمه تمام و چه دارایی‌هایی که کنار افتاده‌اند و فقط هزینه‌های جاری دارند، مکلف هستند پول‌هایی که می‌آید را به این شکل که ۵۰ درصد را به خزانه واریز کنند و ۵۰ درصد را نیز طبق برنامه در استان یا وزارتخانه مربوطه هزینه کنند.

قالیباف ادامه داد: البته اگر اموال متعلق به حوزه مسکن است اولویت با آن است و در قانون مسکن این مسأله دیده شده است. عدد و رقم در این بخش زیاد است اما طبق شنیده‌ها دارایی‌هایی که این ویژگی را دارند حدود ۱۸ هزارهزار میلیارد تومان است که می‌توان از اموال و سازمان‌های پراکنده آن را جمع و جور کرد که دارایی‌های متعددی هستند که بهینه استفاده نمی‌شوند. حتی در قانون بودجه مشخص شد دولت هزینه‌ای و برق این اموال و دارایی‌ها را پرداخت نکند تا در سامانه ثبت شوند و در مسیر مولد سازی صرف شوند.

وی در رابطه با اینکه بودجه چه میزان غیر نفتی شده است، گفت: ما باید ببینیم در حوزه مالیات، گمرک و غیره چه درآمدهایی داریم و مولد سازی چه میزان بالا رفته است. تقریباً در حوزه مالیات و درآمدهای گمرکی و مولدسازی نسبت به دو سال قبل حدود سه برابر افزایش درآمد داشتیم اما از طرف دیگر هزینه‌هایمان هم بالا است اما در بخش مولد سازی اطمینان دارم می‌توانیم در برنامه هفتم هزینه جاری را از همین سه بخش تأمین کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: البته ما بخش‌هایی که مربوط به نفت است را با توجه به تحریم با محدودیت بیشتری می‌فروشیم؛ البته نسبت به قبل فروش بهتری داریم اما آنجا مشکلات خود را دارد و مهم این است که ما محل درآمد نفت را تبدیل به تولید و ثروت کنیم؛ نه هزینه‌های جاری.

قالیباف عنوان کرد: یکی از موضوعات جدی ما در برنامه هفتم این است که هزینه‌های جاری و کوچک سازی دولت را به گونه‌ای انجام دهیم ک با درآمدهای جاری بتوانیم هزینه‌های جاری خود را تأمین کنیم.

در بیانیه مجلس حرف از اعدام نیست

وی افزود: در این بیانیه بحث تفکیک بین معترضین و اغتشاش گران بوده است و در هیچ کجای این بیانیه که در مجلس صادر شد، حرف از اعدام نیست و حتی در مورد آن دسته از اغتشاش‌گران که قتل انجام دادند به قصاص اشاره شده است.

قالیباف همچنین به موضوع حکمرانی‌نو و ابعاد آن اشاره کرد و افزود: وقتی ما نگاه می‌کنیم می‌بینیم که حتماً در روند اداره کشور اشتباهاتی در کارنامه داشتیم، حتماً کم‌کاری‌های در کار داشتیم، شرایط دنیا به گونه‌ای است که در خیلی از موضوعات نیاز داریم نوع نگاه به بعضی از موضوعات را تغییر دهیم.

وی گفت: نهاد جمهوری اسلامی در حوزه اجرایی و شیوه حکمرانی خودش باید به گونه‌ای عمل کند که بتواند امروز با بقیه‌ی کشورهای دنیا رقابت کنیم و برای کشورهای اسلامی، الگو باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار خودرو نیز گفت: در رابطه با خودرو قانون ساماندهی صنعت خودرو را در کشور تصویب کردیم و جلوی رانت را گرفتیم.

در حوزه ارز نباید بر تجربه ناموفق گذشته اصرار کنیم

وی همچنین در خصوص کنترل بازار ارز نیز تصریح کرد: در بحث مربوط به ارز من یک مقدمه اولش گفتم اما در حوزه ارز نباید اصرار به رفتارهایی از جمله تثبیت قیمت اسمی، کنیم که در گذشته تجربه ناموفق داشتیم.

قالیباف گفت: باید سبد ارزی را با ارزهای مختلف داشته باشیم و فرصت‌ها و امکاناتی که برای تأمین کالاهای اساسی است را با آن تأمین کنیم. یکشنبه آینده موضوع را در دستور کار قرار دادیم و قرار است از رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد موضوع را پیگیری کنیم‌.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: باید به حکمرانی در ریال و نقدینگی توجه کنیم زیرا در زندگی مردم اثر می‌گذارد.

گرانی ارز از افزایش نقدینگی نشأت می‌گیرد

قالیباف اظهار کرد: امروز وقتی حرف از ارزش ریال و گرانی ارز حرف می‌زنیم باید بدانیم همه اینها از افزایش نقدینگی نشأت می‌گیرد. اگر افزایش نقدینگی به تولید وارد نشود؛ یعنی روند کار ما درست نیست. یکی از حوزه‌هایی که نقدینگی باید به آن وارد شود مسکن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قانون، ساخت مسکن و تصدی این حوزه را بر عهده دولت نگذاشته است؛ مردم باید اقدام کنند، دولت زمین را در اختیار می‌گذارد. اعتبارات لازم در صندوق ملی مسکن پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: همه بانک‌ها به غیر از بانک‌های خصوصی، باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص و ارائه وام دهند. درآمدهای دولت از مالیات و فروش املاک هیچ جا به جز صندوق ملی مسکن برای کمک و تسهیلات ساخت مسکن نخواهد رفت.

قالیباف افزود: قانون جهش تولید مسکن فرصت‌های بسیاری را ایجاد کرده است. بنا بر این قانون کسانی که سند زمین‌های دولتی را انتقال ندهند حداقل بین شش ماه تا دو سال به انفصال از خدمت محکوم خواهند شد. دولت موظف است گزارشات تحقق و انجام این موضوع را ارائه دهد.

حکمرانی نو یعنی تغییر جدی در شیوه اداره کشور که برای آن برنامه مشخص داریم

وی با بیان اینکه شرایط دنیا به گونه است که باید نوع نگاهمان را در بخش اداره کشور تغییر دهیم، گفت: ما که انقلاب اسلامی مبتنی بر فلسفه و اندیشه سیاسی امام و رهبری پایه گذاری شده است، اینها همه ارزش‌ها و آرمان و باورهای های ماست.

رئیس مجلس تاکید کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک نهاد در شیوه اجرایی و حکمرانی خودش باید به گونه‌ای عمل کند که بتواند با بقیه کشورهای دنیا رقابت کند و الگوی دیگر کشورهای اسلامی باشد. بنابراین باید این شیوه حکمرانی را اصلاح و متحول کنیم. وقتی صحبت از یک حمکرانی نو می زنیم یعنی تغییر جدی در شیوه اداره کشور که برای آن یک برنامه مشخص داریم.

طرح رایگان شدن قبوض آب، برق، گاز برای مددجویان کمیته امداد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مجلس یک نظارت سخت گیرانه ای بر اجرای طرح رایگان شدن قبوض آب، برق و گاز برای مددجویان کمیته امداد ندارد، گفت: خیر. موضوع مربوط به آن بخش‌هایی که در واقع مصرف شأن در استاندارد و زیر استاندارد است، در مجلس تصویب و ابلاغ شد و این مسئله در حال حاضر اجرا می‌شود و ما مشکلی در این بخش نداریم.

وی تاکید کرد: اجرای طرح رایگان شدن قبوض آب، برق، گاز برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در کشور اجرا می‌شود و از سوی دیگر کاری که در حوزه سلامت انجام شد، این بود که هر سه دهک ضعیف جامعه مشمول بیمه سلامت شدند، لذا قریب به حدود ۶ میلیون نفر بیمه شدند و اینجا باید از دولت هم تشکر کرد که ظرف سه ماه یعنی از زمانی که قانون تصویب شد، این کار را انجام داد.

وی در زمینه قطع آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف و اجرایی شدن آن گفت: یک بخشی از این مسئله اجرایی می‌شود و از بخشی دیگر، قیمت تمام شده بیشتری دریافت می‌کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه بهره‌وری برخی از خودروها به اتمام رسیده است و باید اسقاط شوند، گفت: برخی از این خودروها دولتی و برخی هم غیردولتی هستند. گاهی اوقات گفته می‌شود که در این زمینه قانون نداریم و گاهی هم درباره اینکه مسئولیت این کار و اسقاط این خودروها بر عهده دولت است یا شهرداری، بحث‌هایی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در تهران امروز حدود ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم و اگر تشکیلات و امکانات فنی و ایستگاه‌ها ظرفیت لازم را فراهم کند و هر دو دقیقه از هر ایستگاه یک قطار بیاید، یعنی روزی بین ۸ تا ۹ میلیون مسافر می‌توانیم جابجا کنیم. این در حالی است که الان حدود دو میلیون و خرده‌ای مسافر مترو جابه‌جا می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حکمرانی آن است که به این مسائل به طور جدی توجه کنیم. درباره کامیون‌ها مصوبه‌ای در مجلس داشتیم تا بتوانند در گمرک آزاد شوند.

وی تاکید کرد: یکی از امتیازات بزرگ کشور، موقعیت حمل و نقلی ماست. حمل و نقل ریلی و جاده‌ای می‌تواند سالی چند میلیارد دلار به صورت مستقیم درآمد ترانزیتی برای ما داشته باشد اما وضعیت حمل و نقل و جاده‌ای به گونه‌ای است که از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود.

قالیباف با بیان اینکه ظرفیت کشور در منابع انسانی و مادی بسیار خوب است، گفت: مجلس و دولت باید در برنامه هفتم توسعه مسئله محوری را مدنظر داشته باشند و نباید تکرار برنامه‌های غلط گذشته را انجام ندهیم. اگر با مسئله محوری به موضوعی نگاه کنیم و انشاالله قدرت حل مسئله را هم داشته باشیم و به پیشران‌های کشور هم توجه شود، می‌توانیم نابسامانی‌ها را با نگاه نو و شیوه جدید سامان دهیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.