×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ارائه ۳۷ راهکار و اخذ سوال از وزرای سابق در موضوع آلودگی هوا

به گزارش تهران۲۴، مسعود ستایشی در نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه با محکوم کردن حذف مقام ایران از کنوانسیون مقام زن سازمان ملل گفت: این بدعت حقوقی در ادامه فشارهای سیاسی به مردم و به ویژه زنان گرامی ایران اسلامی قابل ارزیابی است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این اقدام برای لاپوشانی اقدامات ضد فرهنگی و اخلاقی کشورهای مدعی علیه جامعه زنان در سراسر جهان طراحی و اجرایی شده است.

وی افزود: هدایت گری و زمینه چی این اقدام توسط کسانی صورت گرفت که در کشورهای آنها بیشترین ظلم‌ها و ستم‌ها و نابرابری‌های اجتماعی علیه زنان صورت می‌گیرد امروزه در هزاره سوم میلادی مسئله برده داری و بهره کشی زنان را به بدترین شکل ممکن شاهد هستیم که رسماً از سوی مدعیان حقوق بشر و مدعیان حقوق زن به صورت کاملاً هوشمند و هدفمند و ساختاری دنبال می‌شود. در این میان هیچ صدایی از مدعیان حقوق زن درنمی آید.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه آنها زنان و کودکان سراسر جهان را به ابزاری برای تجارت ناپاک خود تبدیل کردند، گفت: عاملین اساسی این جنایت‌ها مدعی حقوق بشر و حقوق زن نیز شده اندو علیه بانوان ما اقدام نابخردانه اخیراً را مرتکب شدند.

بالندگی‌ها و پیشرفت زنان در چهل سال اخیر در ایران یکپارچه موجب رعب غرب

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: تمامی بالندگی‌ها و پیشرفت زنان در چهل سال اخیر در ایران یکپارچه موجب رعب غرب شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما بر خلاف کشورهای مدعی حقوق زنان، زن مظهر جمال الهی و دارای کرامت انسانی و برگرفته از خصایص خاص و بر عهده گیرنده نهاد خانواده و تربیت فرزندان است. لازم است که جامعه بین المللی نسبت به بدعت حقوقی حذف ظالمانه و سیاسی خود اعاده حیثیت کرده و نگذارند بیش از این ارزش قانون توسط قلدران ضد زن لگدمال شود.

ستایشی در ادامه و با اشاره به سفر اخیر هیأت عالی قضائی به استان زنجان، گفت: در راستای تحقق این سفرهای استانی چندی قبل هم به استان خراسان جنوبی عزیمت کردیم.

رسیدگی به کار و مشکلات مردم جز دستورات اصلی کار قوه قضائیه

وی ادامه داد: نکاتی راجع به سفرهای استانی باید گفت مبنی براینکه علیرغم مسئله تراشی دشمن در آشوب پراکنی های مهر ماه در کشور، دستور رسیدگی به کار و مشکلات مردم جز دستورات اصلی کار قوه قضائیه است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: شرایطی که داشتیم در راستای برنامه‌ای که داشتیم و تحقق فرامین رهبری این مهم علیرغم آشوب‌ها و رسیدگی‌های ناشی از آن، سفرها انجام شد.

وی افزود: دشمن در تلاش بود با ناامن کردن کشور مسئولان را از رسیدگی به وظایف خود بازدارد.

ستایشی با تاکید بر مسئله صلح و سازش و رفع موانع تولید گفت: در طی این سفرها مصوباتی در این رابطه به تصویب رسید. اهتمام رئیس قوه قضائیه حل مشکلات ریشه‌ای مردم و جایگزین ساختن افراد و ساختارهای چابک و پاسخگو و متضمن شفافیت با هدف گره گشایی از معضلات مردم بوده است که در این سفرها دنبال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در سفر اخیر بیش از ۷۰ زندانی که شایسته برخورداری از ارفاقات قانونی به همراه دو نفر از محکومین قصاص نفس با تلاش‌های صورت گرفته آزاد شدند.

۱۵ دستور رئیس قوه قضائیه برای احقاق حقوق عامه و شهروندی

ستایشی ادامه داد: دیروز شاهد بودیم که در جلسه مسئولان عالی قضائی دستورات ۱۵ گانه ای خطاب به رؤسای دادگستری‌ها ابلاغ شد.

وی ادامه داد: همگی این موارد و نکات در راستای احقاق حقوق عامه و به رسمیت شناخته شدن حقوق شهروندی و همه آحاد جامعه صورت گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: بر اساس مراعات انصاف و عدالت قضائی با رعایت جامع موازین شرعی و عدم تجاوز و تخطی از این مسائل، دستورات ۱۵ گانه ابلاغ شد.

ستایشی تصریح کرد: این دستورات مربوط به دوره زمانی خاص و افراد خاص نیست بلکه تأکیدات مؤکد بر روند اجرای سیاست گداری‌ها است.

وی گفت: از رسانه‌ها و افکار عمومی تقاضا دارم که در راستای تحقق این دستورات قوه قضائیه را یاری کنند. اگر در موردی تخطی صورت می‌گیرد، بلادرنگ به ما منعکس شود.

استقبال دستگاه قضا از نظرات نخبگان و رسانه‌ها

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه افزود: معتقدیم رسانه‌ها و نخبگان می‌توانند ما را در این مسیر کمک کنند. مطمئن باشید دستگاه قضا از کلیه نظرات مشفقانه استقبال می‌کند.

ستایشی به سفر اخیر دادستان کل فدراسیون روسیه اشاره و تصریح کرد: در این راستا هم جلسات متعددی با دادستان کل کشور و سایر مسئولان برگزار شد. نکات کاربردی و قابل توجه بود و مصوباتی هم بود که بر اجرای این مصوبات دادستان‌های کل دو کشور تاکید مؤکد داشتند و مقرر شد کارگروه ۵ نفره ای هم تشکیل شود.

وی به توسعه همکاری و قضائی دو کشور تاکید کرد و گفت: صحبت بر سر چالش‌های مشترک از جمله تحریم‌ها، مسائل زیست محیطی مربوط به دریای خزر، انتقال تجربیات مبارزه با مواد مخدر از دیگر نکات مطرح شده در جلسات بین مسئولان دو کشور بود.

وی به انعقاد قرارداد انتقال زندانیان ایرانی محبوس در روسیه اشاره و تصریح کرد: اینها ۱۲ نفر هستند که برای ۶ نفر حکم قطعی صادر شده و قرار شده این موضوع پیگیری شود.

وظایف سازمان بازرسی در فرآیند صدور مجوزهای الکترونیک کسب و کار

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قوه قضائیه چه اقداماتی در رابطه با مقابله با تعلل در اجرای قانون تسهیل کسب و کار و تشکیل پرونده در این رابطه داشته است گفت: قرار بود طبق این قانون ثبت درخواست و مجوزها الکترونیکی باشد و تخلف و تخطی از اجرای این موضوع، جرم انگاری شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تا کنون ۶ ماه از این مسئله می‌گذرد و سازمان بازرسی هم در این رابطه ورود داشته است.

وی افزود: اقدامات سازمان بازرسی در الکترونیکی شدن فرآیند صدور مجوزهای کسب و کار این است که عملکرد مراجع مسئول در صدور مجوز را مورد بررسی قرار دهد و حسب مورد گزارش‌ها و مکاتبات هشداری، اخذ توضیح و انجام سایر مکاتبات را با مسئولان از جمله بورس، بانک مرکزی، وزارت علوم، کار و تعاون، ورزش، سازمان امور اداری و استخدامی، مرکز و کانون وکلا را بررسی کنند.

ستایشی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات و تا ۲۷ آذر ماه، از ابتدای امسال پانصد هزار و ۹۱۴ درخواست ثبت شده که ۳۰.۶ منجر به صدور مجوز شده است و ۲۶.۵ درصد از ثبت‌ها در حال بررسی است و ۴.۱ درصد به دلیل انصراف متقاضیان از چرخه بررسی خارج شده است.

رسیدگی به تخلفات مدیران وزارت جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و کار و تعاون

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این رابطه ۲ فقره گزارش سازمان بازرسی پیرامون اصلاح به وزیر اقتصاد ارجاع شده است.

وی ادامه داد: با بررسی عملکرد مراجع مجوز صدور توسط سازمان بازرسی، گزارش‌های اختصاصی مبتنی بر تخلفات اداری تنطیم و به مراجع رسیدگی کننده ارسال شده است.

ستایشی گفت: به عنوان نمونه گزارش‌های اختصاصی تخلفات اداری در خصوص تخلفات ۴ نفر از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی به هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری ارسال شد.

وی افزود: همچنین گزارش اختصاصی در خصوص سازمان نظام مهندسی در ۱۱ اذر ماه امسال به وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این در حالی است که گزارش اختصاصی در خصوص تخلفات دو نفر از مسئولین وزارت کار و تعاون هم به نهاد رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری ارسال شده است.

ستایشی تصریح کرد: گزارشی در رابطه با ۴ مورد از مواردی که استنکاف از قانون بوده به دادسرای کارکنان دولت ارسال شده که یکی از آنها مربوط به نظام روانشناسی است.

به گفته وی روند بررسی و صدور مجوزهای الکترونیک در رابطه با جهاد کشاورزی هم در حال بررسی است.

عدم اتصال کامل ۳۶ دستگاه به سامانه صدور مجوزها

سخنگوی دستگاه قضا اظهار داشت: از ۴ هزار و ۸۷۱ مجوز ۲۵ مجوز در برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها توسط مراجع ذیربط ثبت شده اما اظهار نشده است.

وی ادامه داد: بررسی تکمیلی و برخورد قانونی احتمالی در دست انجام است و موضوع در حال پیگیری است و این در حالی است که ۳۶ دستگاه متولی صدور مجوز به طور کامل به درگاه سامانه صدور ملی مجوزها متصل نشدند.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رئیس سازمان بازرسی اعلام کرده که برای ۴ شرکت دارویی در رابطه با کمبود دارو پرونده تشکیل شده در این رابطه توضیح دهید گفت: در حوزه سازمان بازرسی کل کشور با کاهش تخصیص ارز ترجیحی، وزارت بهداشت پیشنهاد افزایش قیمت برخی داروها را داده بود و ستاد تنطیم بازار با تأخیر این مسئله را اجرا کرد.

ماجرای ۴ شرکت متخلف دارویی چه بود؟

سخنگوی قوه قضائیه گفت: وزارت بهداشت همچنین تقاضای کاهش مالیات را داشت که نهادهای مربوطه با تأخیر این را اجرایی کردند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو با سامانه‌های خود قابلیت رصد و پیش بینی موجودی‌ها را دارد. سازمان برنامه و بودجه تکالیفی دارد که باید اقداماتی را انجام دهد و اشکالات موجود را رفع کنند.

ستایشی گفت: برخی شرکت‌های دارویی علیرغم اینکه مواد اولیه برخی داروها را در اختیار داشتند از تولید صرف نظر کرده و یا احتکار کردند.

به گفته وی برای ۴ شرکت دارویی به اتهام اخلال در نطام دارویی و گرانفروشی پرونده تشکیل شده که تحقیقات در حال انجام و در شرف ارسال به مرجع قضائی است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: پرونده یکی از این شرکت‌ها همین امروز به دادسرای تهران ارسال شده است و مقرر شده این پرونده‌ها به صورت ویژه بررسی شود.

ستایشی گفت: همچنین بنا شده که این مسئله از سوی دادستانی کل کشور هم بررسی و تصمیماتی اخذ شود. همچنین کارگروهی از سازمان بازرسی، وزارت بهداشت، دادستانی کل و سازمان غذا و دارو تشکیل شده و این کارگروه در حال بررسی اخرین وضعیت دارویی کشور هستند.

واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی در رابطه با صدور برخی احکام اعدام‌ها

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص واکنش قوه قضائیه به تشویش اذهان عمومی در رابطه با صدور برخی احکام اعدام‌ها گفت: اگر بر احکام قطعی و لازم الاجرا دادگاه‌های صالحه کسی بحثی دارد و نقدی دارد، بارها گفتیم که نقد منصفانه را گوش می‌دهیم. اما اگر نگاه بحث تشویش اذهان عمومی باشد و به صورت غیر مستند و مستدل نسبت به اجرای احکام صدور بگیرد، ظلم به دستگاه قضائی و ظلم به قانون است و قطعاً ما نمی‌پذیریم کسی بدون پشتوانه مطالبی را بیان کند.

وی ادامه داد:، قوه قضائیه در رابطه با افراد شاخصی که تشویش اذهان عمومی کرد مدارا کرد اما نظم جامعه را اینها مختل کردند که قابل پذیریش نیست‌.

ستایشی در رابطه با حکم محاربه گفت: حقوقدانان و روحانیون، مردم و کسانی که مطالبی را مطرح کردند، متأسفانه در برخی جاها موجب تردید نسبت به صحت آرای احکام صادره از ناحیه مراجع صادر کننده، را فراهم کردند.

وی افزود: در بحث مجازات‌ها یک محاربه داریم و یک افساد فی الارض و یک بغی داریم که موارد آن صراحتاً در قانون احصا شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در حوزه محاربه، یک مبانی قرآنی مطرح است که می‌توان به آیه شریفه ۳۳ سوره مائده اشاره کرد که در آنجا می‌فرماید سزای کسانی که با خدا و پیامبر می‌جنگند و در زمین ظلم می‌کنند، سزایی نیست جز اینکه به دار آویخته شوند و یا دست و پایشان در خلاف جهت بریده شوند و یا نفی بلد شوند.

فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند

وی گفت: انچه در فقه انور در رابطه با محاربه آمده است موید وفاق فقها در نفس محاربه است و اگر اختلافی هم در فقهای شیعه وجود دارد در تعیین کیفر و یا مجازات است.

ستایشی گفت: فقها در تعریف محاربه دو رفتار را تعریف کردند که یکی سلاح کشیدن به روی مردم به قصد ترساندن و دوم آشکار کردن و یا به زور مال دیگری را گرفتن، است.

ستایشی تصریح کرد: محاربه در قانون مجازات اسلامی وفق مقررات ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است و در این نص از مفهوم فقهی هم تبعیت شده و اینگونه مقرر شده که به قصد جان و ناموس مردم به سوی آنها سلاح کشیده شود و با انگیزه شخصی به روی مردم و یا اشخاص خاصی سلاح بکشد. اگر واجد اخافه الناس شد و موجب وحشت شد از مواردی است که باید در نظر گرفته شود شرایط تحقق محاربه چند مورد است که یکی از آنها به کارگیری سلاح است و سلاح اعم از سرد و گرم است.

وی افزود: وجود قصد برهم زدن امنیت عمومی، و اگر فرد بداند رفتارش چنین نتایجی را دارد، کافی است و موید برهم زدن نظم عمومی است.

ستایشی در خصوص مجازات محاربه گفت: در ایه شریفه مجازات محاربه احصا شده و در منابع فقهی هم ذکر شده است. در مقررات ماده ۲۸۳ از قول فقها پیروی شده و تعیین مجازات‌های ۴ گانه به تشخیص قاضی است.

قانون در جرایم خشن فصل الخطاب است

وی افزود: قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی از نقد به شدت استقبال می‌کند. ما مخلص همه هستیم و اگر کسی نقدی دارد ما پذیرا هستیم. تمسک به مقررات قانونی مورد توجه قرار بگیرد، قانون ما برای جرایم خشن و جرایمی که جامعه را مختل می‌کند، فصل الخطاب است. نسبت به تصمیماتی که در قوه قضائیه و در دادگاه‌ها مطابق موازین قانونی اتخاذ می‌شود، تمکین کنیم.

سخنگوی دستگاه قضائی ادامه داد: اظهارنظرهای در راستای تشویش اذهان عمومی خط قرمز ماست.

ستایشی در خصوص آخرین اقدامات قوه قضائیه در رابطه با پیگیری پرونده حمید نوری گفت: این عزیز ما از حداقل امکانات هم برخوردار نیست. امروز، ۳۷ ماه و به عبارتی ۱۲۰۰ روز از بازداشت سیاسی و نگهداری وی در سلول انفرادی می‌گذرد حال اینکه هیچکدام از مجامع دروغین حقوق بشری در سکوتی مرگبار در برابر این ظلم واکنشی نداشتند.

روند بازداشت و دادگاه حمید نوری نمایشی بوده است

وی گفت: معتقدیم روند بازداشت و دادگاه نمایشی حمید نوری محفلی برای ادعاهای دروغین مدعیان حقوق بشر بوده است. اعمال انواع شکنجه‌ها و عدم برخورداری از اولیه ترین حقوق‌های یک متهم را شاهد هستیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: اخیراً هم مردی را به سلول وی برای اعمال شکنجه‌های روحی آورده‌اند و یا ایشان را در مقابل زندانبان‌های خانم برهنه می‌کنند.

وی ادامه داد: بیش از یک ماه و نیم‌است که مجدداً ارتباط وی با خانواده اش قطع شده است. حتی برخی زندانبان‌های سوئدی هم در این راستا معترض هستند و قوه قضائیه همچنان معقتد است که تشکیل پرونده علیه حمید نوری غیر قانونی است و ما از ظرفیت‌های خودمان برای اینکه بشریت بفهمد تحت لوای حقوق بشر چه ظلمی به شهروند ما می‌شود، انجام می‌دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدامی هم که صورت گرفته این است که وکیل پرونده به رأی بدوی اعتراض کرده و رسیدگی دادگاه تجدید نظر سوئد پس از سال نو میلادی تشکیل می‌شود.

نگاه قوه قضائیه عدم ترحم به مجرمان خطرناک است

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات معاونت پیشگیری از جرم در رابطه با پیشگیری از جرایم خشن از جمله محاربه گفت: شورایی تحت عنوان شورای پیشگیری از وقوع جرم هم وجود دارد که پیش بینی شده فراقوه ای تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: قرار گاه پیشگیری هم در این رابطه به ویژه در ارتباط با سرقت تعیین شده است و علل مربوط به این بزه‌ها شناسایی می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: معاونت پیشگیری قوه قضائیه هم در دبیرخانه این شورا وظایف پیگیری مصوبات را بر عهده دارد.

ستایشی خاطرنشان کرد: نگاه قوه قضائیه عدم ترحم به مجرمان خطرناک است. همچنین نگاه ما برخورد قاطعانه در کمترین زمان ممکن است.

بهترین راه تجلی عدالت اجرای دقیق قانون است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه رئیس قوه قضائیه در جلسه‌ای اعلام کرد که فیلم‌ها و مستندات دادگاه‌ها در پیشگیری از پیش داوری‌ها مؤثر است آیا بهتر نیست مستندات دادگاه به خصوص در رابطه با اغتشاشات اخیر، در اختیار مردم قرار گیرد گفت: این نگاه منبعث از اصول قوانین اساسی است که در آن مطرح شده که دادگاه‌ها علنی باشد.

وی افزود: بهترین راه تجلی عدالت اجرای دقیق قانون است و اگر قانون را درست انجام دهیم سربلند خواهیم بود اما نسبت به این موضوع باید گفت که محدودیت‌هایی وجود دارد و قوه قضائیه خیلی خویشتن دار است و توجه به حقوق شهروندی دارد.

ستایشی گفت: تمام تلاش مان را می‌کنیم اقداماتی را در راستای برگزاری علنی دادگاه‌ها انجام دهیم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از فیلم‌ها و مستندات دادگاه‌ها در رسانه ملی به نمایش گذاشته می‌شود. اصرار زیادی داریم که این فیلم‌ها پخش شود و اگر مواردی را بگوییم مردم بیشتر به این نکات پی می‌برند اما قوه قضائیه همه جوانب را در نظر می‌گیرد.

ارائه ۳۷ راهکار اصلاحی برای کاهش آلودگی هوا

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص روند پیگیری وضعیت آلودگی هوا و قصور و تقصیرهای دستگاه‌ها از سوی دستگاه قضائی گفت: کارهای زیادی صورت گرفته اما آلودگی هنوز هست و باید فکر جدی کرد.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی اقدامات زیادی در این رابطه انجام داده که عبارتند از پیگیری مسئله از سوی دفتر امور ویژه بازرسی و برگزاری ۸۰ جلسه با سازمان استاندارد، وزارت خانه‌های نفت، نیرو کشور بهداشت، راه و … و ارائه ۳۷ پیشنهاد اصلاحی در رابطه با قانون هوای پاک.

ستایشی گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، استاندارد سازی و ارتقای کیفیت سوخت، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه حمل و نقل عمومی، کنترل حد الایندگی ها در منابع متحرک، نصب و راه اندازی تجهیزات کاهش نشر آلاینده‌ها در نیروگاه‌ها، تأمین اعتبار طرح‌های مرتبط با کاهش آلودگی هوا از مهم‌ترین مؤلفه‌های کاهش و کنترل الایندگی ها است.

عملکرد ضعیف چند وزارتخانه و دستگاه در کاهش آلودگی هوا

وی افزود: بر اساس گزارش سازمان بازرسی در زمینه ارتقای کیفیت سوخت عملکرد وزارت نفت و سازمان‌های محیط زیست و استاندارد ضعیف بوده است‌. در خصوص سامانه احتراق هم عملکرد تعدادی از دستگاه‌ها ضعیف بوده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در زمینه اسقاط خودروهای فرسوده عملکرد سوخت، محیط زیست، سازمان ملی استان‌ها و استاندارد و راه آهن ضعیف بوده است. در زمنیه توسعه حمل و نقل باز هم عملکرد برخی نهادها مناسب گزارش نشده است. عملکرد وزارت نیرو در تأمین سوخت‌های تجدید پذیر هم خوب گزارش نشده است.

اخذ توضیح از وزرای دولت سابق

وی ادامه داد: سازمان بازرسی در مرحله اخذ توضیح از یکی از دو وزیر دولت قبل، رئیس سازمان محیط زیست و استاندارد دولت قبل و وزیر نیروی دولت قبل است. در رابطه با مسئولان فعلی هم باید گفت که دولت فعلی اهتمام ویژه ای دارند و باید به تکالیف خود عمل کنند.

ستایشی در ادامه افزود: در ارتباط با قانون هوای پاک باید گفت مقاماتی احضار شدند و معاونین یکی از وزارتخانه‌ها احضار شده و تفهیم اتهام شدند. دو معاون نظارت و مدیر عامل یک شرکت و معاون محیط زیست هم از کسانی هستند که احضار شدند و باید در دادسرا پاسخگو باشند.

با کسانی که اقدام به تشویش اذهان عمومی کنند برخورد می‌شود

سخنگوی دستگاه قضائی در رابطه با واکنش‌ها بر سر اعدام شکاری و رهنورد که از سوی برخی افراد شاخص‌ها و حتی اساتید دانشگاه حقوق مطرح شد گفت: مقابله هدفمند با انگیزه تشویش اذهان عمومی آن هم بدون سند و مدرک منجر به تعقیب قضائی می‌شود و تعارف و رعایت هم اندازه‌ای دارد.‌

وی افزود: رئیس قوه قضائیه هم اعلام کرده بود که هر کسی به دنبال تشویش اذهان عمومی است و ادعایی را مطرح می‌کند باید سند ارائه بدهد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: بدون ملاحظه و مماشات با ملاحظه قانون و توجه به حق مسلم مردم اقدام به احضار از افراد یاد شده می‌کنیم و اگر کسی بخواهد با روان مردم بازی کند، این موضوع را نمی‌پذیریم. همه باید در مقابل قانون مطیع و یکسان باشند.

ستایشی خاطرنشان کرد: همانگونه که گفته شد نقد را می‌پذیریم و امری کاملاً پسندیده است ولی کسی که سعی دارد در این مقطع زمانی حساس مقابله با قانون کرده و به دنبال انحراف باشد محکوم به پیگیری است.

ماجرای رفع ممنوع الخروجی حمید فرخ نژاد

مسعود ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه گفته می‌شود قوه قضائیه با درخواست مجموعه صنفی سینما گران، ممنوع الخروجی حمید فرخ نژاد را لغو کرده و موجبات خروج وی از کشور فراهم شده، آیا این موضوع صحت دارد گفت: مسائل مربوط به ممنوع الخروجی ها فرایندی است و یک شیوه‌ای برای اجرای دقیق موازین پیش بینی شده در این فرایند طراحی شده است.

وی افزود: هر کسی هم در این فرایند مسئولیت خودش را دارد. دستگاه قضائی، ضابطین خاص و سایر موارد در این فرایند دیده شدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در رابطه با فرد مورد نظر با نظر نهادهای ذی مدخل یعنی ضابط خاص ایشان ممنوع الخروج شد و پس از آن که مراتب اعلام شد، اقدامات افراد پایش و رصد می‌شود و عملکردشان از سوی ضابطین خاص بررسی می‌شود و مواضع شأن علیه حکومت دیده می‌شود.

ستایشی گفت: در خصوص فرد مورد نظر به این نکته رسیدند که مواضع این فرد در آن مقطع که ممنوع الخروج شده علیه نظام نبوده است و این تقاضا داده شد که ممنوع الخروجی وی لغو شود که در ۶ آذر ماه ضابط خاص مربوطه تحقیقات را در رابطه با روشن شدن ابعاد ان چیزی که موجب ممنوع الخروج شده را بررسی کرده و رفع ظن کرده و رفع ممنوع الخروج شده است.

وی افزود: این رفع ممنوع الخروجی هم باز متضمن رأفت است چرا که این فرد اعلام کرده بود که می‌خواهد برای دیدن فرزندش به خراج از کشور برود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: بعد از اینکه ضابط اعلام کرده به استناد بند ۳ ماده ۱۶ قانون گذرنامه رفع ممنوع الخروجی شده و پرونده قضائی هم تشکیل نشده است.

ستایشی گفت: مستمعین این پیام را دریافت کنند که یک کاری را برخی انجام می‌دهند که این فرایند سخت گیرانه تر باشد علیرغم تعهداتی که دادند کارهایی را انجام می‌دهند، که برای دیگران سخت‌تر باشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.